zap group mishpati logo

אפליה על רקע גיל: מגיע לכם פיצוי

הגעתם לראיון עבודה ונראה לכם כי לא התקבלתם מאחר שאתם מבוגרים "מדי"? מדובר בהפרה של חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. מדריך: כך תקבלו פיצוי

10.01.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
אפליה על רקע גיל: מגיע לכם פיצוי

חברה שדחתה מועמד לעבודה בן 52 על רקע גילו, תשלם לו על כך פיצוי בסך 15 אלף שקלים. כך קבע לאחרונה בית הדין לעבודה, בעקבות תביעה שהגיש המועמד, באמצעות משרד הח"מ, נגד החברה. 

התובע, גרוש מחולון שנקלע למצב כלכלי קשה, ביקש להתקבל לעבודה כמחסנאי וזומן לראיון עבודה. כאשר הגיע למקום, אמר לו המראיין כי הוא מבוגר מדי כדי לקבל את התפקיד. על רקע זה, הוא הגיש תביעה נגד החברה בגין אפליה על רקע גיל וזכה בתביעה. 

העובד הזה אינו לבד. בדומה לו, עובדים רבים סובלים מאפליה פסולה על רקע גיל. על אפליה זו נבקש להרחיב בשורות הבאות, כדי לתת לעובדים המופלים לרעה כלים משפטיים להתמודד עם המצב, וכדי ליידע אותם בדבר הזכויות המגיעות למי שנפגע.

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על מעסיקים להפלות בין עובדים על רקע הגיל שלהם

מה קובע החוק ביחס לאפליה של עובד מטעמי גיל?

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על מעסיקים להפלות בין עובדים על רקע הגיל שלהם. אפליה זו אסורה בסיטואציות שונות, ובכלל זה בקבלה לעבודה, בפיטורים מהעבודה, בתנאי העבודה, בקידום, בהכשרה ובמתן הטבות שונות.

במישור האזרחי, עומדת לעובד הנפגע מאפליה מסוג זה זכות לקבל פיצוי, ללא הוכחת נזק, בשיעור שייראה לבית הדין צודק בנסיבות העניין. בנוסף, רשאי בית הדין להוציא למעסיק צו מניעה או צו עשה בעניין העובד

אילו השלכות עלולות להיות לאפליה על רקע גיל?

לאפליה על רקע גיל יש משמעויות משפטיות שונות. במישור האזרחי, עומדת לעובד הנפגע מאפליה מסוג זה זכות לקבל פיצוי, ללא הוכחת נזק, בשיעור שייראה לבית הדין צודק בנסיבות העניין. בנוסף, רשאי בית הדין להוציא למעסיק צו מניעה או צו עשה בעניין העובד. 

לצד הפן האזרחי, מדובר בהתנהלות העלולה להיתפס גם כהתנהלות פלילית. לעניין זה, מסתכן המעסיק בקנס גדול, בהיקף עד 150 אלף שקלים, העלול להיות מוטל עליו. 

איך מזהים אפליה על רקע גיל?

אין כלל ברור בעניין. עם זאת, ברור שאם מופנות לעובד שאלות על רקע גילו (למשל: באיזה גיל הוא, מתי השתחרר מהצבא וכו'), עשויות שאלות אלה להצביע על אפליה מחמת גיל.

ניתן להגיש תביעה בנושא לבית הדין לעבודה. התביעה עשויה להיות מוגשת בשמו של העובד גם ע"י ארגון העובדים שאליו העובד משתייך או ארגון אחר שפועל בעניין. במקביל, יכול העובד גם להגיש תלונה נגד המעסיק, לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה

הופליתי על רקע גילי המבוגר. מה עלי לעשות?

יש מספר אפשרויות. ראשית, ניתן להגיש תביעה בנושא לבית הדין לעבודה. התביעה עשויה להיות מוגשת בשמו של העובד גם ע"י ארגון העובדים שאליו העובד משתייך או ארגון אחר שפועל בעניין. במקביל, יכול העובד גם להגיש תלונה נגד המעסיק, לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה. 

על פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, אי קבלת עובד לעבודה לא תיחשב כאפליה פסולה, במקרים שבהם הדבר מתחייב מאופי המשרה או ממהות התפקיד

האם כל החלטה שלא לקבל עובד על רקע גיל היא אפליה פסולה?

לא. על פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, אי קבלת עובד לעבודה לא תיחשב כאפליה פסולה, במקרים שבהם הדבר מתחייב מאופי המשרה או ממהות התפקיד. 

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה חל רק על מקומות עבודה המעסיקים שישה עובדים ומעלה. עם זאת, גם במקומות קטנים יותר, אסור להפלות עובדים על רקע גיל, מכוח עיקרון השוויון, הנובע מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו

מה בנוגע למקומות עבודה קטנים יחסית? האם גם להם אסור להפלות?

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה חל רק על מקומות עבודה המעסיקים שישה עובדים ומעלה. עם זאת, גם במקומות קטנים יותר, אסור להפלות עובדים על רקע גיל, מכוח עיקרון השוויון, הנובע מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. 

המשמעות היא שעל אפליה במקומות עבודה קטנים, לא ניתן לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק, מכוח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. עם זאת, מן הסתם ניתן לקבל על כך פיצוי, ככל שמוכח נזק ממשי.

מקרה שקרה: עובדת בת 64 שפוטרה על אף המלצות מצוינות- נקבע, כי לא הוכח שלא פוטרה על רקע גילה. נפסק לה פיצוי בשווי שישה חודשי שכר וכן פיצוי של 25,000 שקלים בשל אפליה מחמת גיל

דוגמאות לעובדים שקיבלו פיצוי על אפליה מחמת גיל (ולמקרה אחד בו לא ניתנו פיצויים, לאדם שעבר את הגיל הפרישה...)

מנהלת לשכה שפוטרה מעבודתה בגיל 61: מקרה שנגע לעובדת ששימשה כמנהלת לשכה ומזכירה של מנכ"ל ארגון הקבלנים (עב 911063/99 רות ניקר נ' ארגון הקבלנים). נאמר לעובדת כי פוטרה בשל צמצומים, אך זמן קצר לאחר מכן היא גילתה שהחברה פרסמה מודעה שבה ביקשה לגייס "מזכירה מעולה, צעירה ודינאמית". העובדת טענה לאפליה פסולה מחמת גיל והוחזרה לעבודתה, אולם אז גילתה שתנאיה הורעו. העובדת הגישה תביעה לבית הדין וזכתה לפיצוי בסך 30 אלף שקלים.

עובדת בת 64 שפוטרה למרות המלצות מצוינות: מקרה שנגע לעובדת שעבדה במשך שנים בחברת ביטוח וזכתה להמלצות מעולות (עב 002609/00 עדנה טבצ'ניק נ' כלל גמל). העובדת, שהיתה המבוגרת ביותר בחברה, פוטרה בגיל 64, לטענת המעסיק בשל תפקוד לקוי. בית הדין לעבודה קבע כי לא היה כל פסול בהתנהגות העובדת וכי המעסיק לא הצליח להוכיח שהיא לא פוטרה על רקע גילה. לעובדת נפסק פיצוי בשווי 6 חודשי שכר ופיצוי בסך 25 אלף שקלים על אפליה מחמת גיל. 

עובד שעבר את גיל הפרישה ופוטר מעבודתו: מקרה יוצא דופן של עובד שעבר את גיל 67, המשיך לעבוד אצל אותו מעסיק - ותבע אותו לאחר מכן, בעקבות פיטוריו עקב אפליה על רקע גיל (עב 006286/06 שמואל מתניה נ' פיינט-לי). בפסק הדין נקבע כי לאחר שהעובד עבר את גיל הפרישה, הוא אינו זכאי להגנת החוק. המשמעות: פיטורין מחמת גיל לאחר גיל הפרישה אינם אפליה אסורה.

פיטורי עובדות שצברו ותק של יותר מ-25 שנה: מקרה הנוגע לגננות ברשת של אגודת ישראל (ע"ע 203/09 רשת הגנים של אגודת ישראל נ' שמחה בוסי ואח'). לאחר שהרשת נקלעה לקשיים, היא החליטה לפטר גננות שצברו ותק משך יותר מ-25 שנה. בהמשך, הרשת הציעה לבטל את הפיטורין, אם הגננות יוותרו על כל שנות הוותק שמעל 12 שנה. בית הדין הארצי לעבודה קבע כי מדובר באפליה פסולה מחמת גיל, המסתמכת אך ורק על קריטריון הוותק שהינו "תואם גיל באופן מובהק".

מי בפנים ומי בחוץ?

לסיכום: אם הופליתם בקבלה לעבודה או בעבודה עצמה, על רקע גיל, מדובר בהפרה של חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. אתם זכאים לפיצוי, גם ללא הוכחת נזק. מומלץ להיוועץ בעו"ד כדי שיסייע לכם במיצוי זכויותיכם.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים