zap group mishpati logo

פוליגרף תעסוקתי: אם אין לכם מה להסתיר - אל תדאגו

עד לפני מספר שנים, בדיקת פוליגרף תעסוקתי נחשבה שכיחה בעיקר במגזר הביטחוני והציבורי. מאז, הבדיקה נעשתה נפוצה ומעסיקים רבים במגזרים שונים עושים בה שימוש. מדריך

מאת: רועי ריקלין, מכון אור לפוליגרף
28.02.19
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
פוליגרף תעסוקתי: אם אין לכם מה להסתיר - אל תדאגו

כל אחד מאתנו, בשלב כזה או אחר של חייו, ימצא את עצמו (או כבר מצא את עצמו) בתהליך קליטה ומיון למשרת חלומותיו. אחרי מספר שלבים שיעברו בהצלחה, בתהליך שעשוי להיות ארוך במיוחד (ראיון אישי, בדיקת רקע, מרכז הערכה, תחקיר בטחוני וכו') - יש צורך לעבור בדיקת פוליגרף תעסוקתית. 

רוב האנשים נלחצים מבדיקת פוליגרף תעסוקתית, רק מעצם העובדה שמדובר בסיטואציה לא כל כך נעימה. שימו לב: אם אין לכם מה להסתיר, אתם יכולים להיות רגועים. המשרה תהיה שלכם. 

לעומת זאת, אם יש לכם מה להסתיר, ייתכן שאתם בבעיה. לכולנו יש מה להסתיר, זה ברור. השאלה העולה היא כזו: האם מה שאנחנו לא משתפים עם כל העולם, מהווה דבר שלמעסיק חשוב לדעת ועשוי לשמש כחלק משיקוליו האם לקבל אותנו לעבודה או לא לקבל אותנו לעבודה.

לעתים, מידע שנראה לחלוטין בלתי קשור ויעלה במסגרת בדיקת פוליגרף, עשוי להוות שיקול. כך, לדוגמה: עבור גוף ליברלי, המעסיק בדרך כלל עובדים צעירים, לא יפריע שימוש בסמים קלים ע"י העובד, כל עוד השימוש נעשה בשעות הפנאי, מחוץ לשעות העבודה

מה עשוי לעניין את המעסיק הפוטנציאלי ועלול להתגלות בבדיקת פוליגרף?

הכל תלוי באופי הארגון ובדרישות התפקיד. לעתים, מידע שנראה לחלוטין בלתי קשור ויעלה במסגרת בדיקת פוליגרף, עשוי להוות שיקול. כך, לדוגמה: עבור גוף ליברלי, המעסיק בדרך כלל עובדים צעירים, לא יפריע שימוש בסמים קלים ע"י העובד, כל עוד השימוש נעשה בשעות הפנאי, מחוץ לשעות העבודה. 

לעומת זאת, מבחינת גוף שמרני או מוסד ציבורי, אותו שימוש קל בסמים קלים (אפילו בעבר הרחוק!) עלול לפסול את מועמדות האדם לתפקיד!

הבדיקה מסייעת לא רק במהלך תהליך המיון. מחקרים מראים כי עובדים מועלים באמון המעסיק שלהם רק לאחר תקופת הסתגלות הנמשכת מספר חודשים ורק לאחר שהם מרגישים "בטוחים" ומכירים את החולשות והפרצות השונות בארגון

מדוע בדיקת פוליגרף תעסוקתית נחוצה למעסיק?

במהלך הקליטה והמיון של עובד פוטנציאלי, ניתן למדוד את כישוריו ואת התאמתו, הן למשרה והן לארגון עצמו, במגוון רחב של כלים. יחד עם זאת, לא ניתן להעריך באמצעים המקובלים את הסיכון כי העובד הפוטנציאלי ימעל באמון המעסיק. בנקודה זו, נכנסת לתמונה בדיקת הפוליגרף. 

יתרה מכך: הבדיקה מסייעת לא רק במהלך תהליך המיון. מחקרים מראים כי עובדים מועלים באמון המעסיק שלהם רק לאחר תקופת הסתגלות הנמשכת מספר חודשים ורק לאחר שהם מרגישים "בטוחים" ומכירים את החולשות והפרצות השונות בארגון.

זו הסיבה מדוע במשרות מסוימות, הדרישה של מעסיק מעובדיו תהיה לעבור בדיקות פוליגרף תעסוקתי, אחת לתקופה קבועה, גם מעבר לבדיקה שעברו עם קבלתם לעבודה. לעתים אף ידרוש המעסיק בדיקות פתע או בדיקה נקודתית, בעקבות מקרה ספציפי של הפרת אמונים, גניבה, זליגת מידע וכו'.

מבחינה חוקית, אין כל מניעה להשתמש בפוליגרף, ככלי מיון לקבלה לעבודה. כך גם במהלך העבודה עצמה

האם הדרישה לעבור בדיקת פוליגרף תעסוקתית היא דרישה חוקית?

מבחינה חוקית, אין כל מניעה להשתמש בפוליגרף, ככלי מיון לקבלה לעבודה. כך גם במהלך העבודה עצמה. מקומות עבודה רבים אף מציינים דרישה זו (הדרישה כי העובד יהיה מוכן לעבור בדיקת פוליגרף על פי דרישת המעסיק) בחוזה שהם חותמים עם עובד חדש, כתנאי לקבלת העובד לעבודה.  

יחד עם זאת, לא ניתן לכפות על אדם לבצע בדיקה כנגד רצונו. לכן, מוטלת על הארגון החובה לבצע את הבדיקה באופן אובייקטיבי. ומעבר לכך: לפני ביצוע הבדיקה, על המועמד לחתום כי הוא מאשר שהוא עושה מרצונו החופשי את הבדיקה. עמידה בתנאים אלה ע"י המעסיק הופכת את הבדיקה התעסוקתית ללגיטימית וחוקית.

כיצד מסייעת בדיקת פוליגרף בבחינת המועמדות של עובד פוטנציאלי?

ארגונים שונים משתמשים בבדיקת פוליגרף ככלי למיון עובדים ובדיקת אמינותם, משתי סיבות עיקריות. ראשית, כדי להבין האם הפרופיל של המועמד מתאים לאופי התפקיד ולדרישות האמון הנדרשות במסגרת התפקיד. שנית, כדי לוודא שלא מדובר בריגול תעשייתי. 

ריגול תעשייתי הפך לתופעה מאוד נפוצה בעשור האחרון. לכן, חברות רבות נוקטות משנה זהירות, כדי לא לאבד את הסודות המסחריים שלהן

מהו תפקיד בדיקת הפוליגרף התעסוקתית, בחשיפת ריגול תעשייתי?

ריגול תעשייתי הפך לתופעה מאוד נפוצה בעשור האחרון. לכן, חברות רבות נוקטות משנה זהירות, כדי לא לאבד את הסודות המסחריים שלהן. כיום, אין חברה שאינה חשופה לריגול תעשייתי: חברות תקשורת, חברות מזון, חברות פרסום, חברות טכנולוגיה, תעשיות ביטחונית. וחשוב לא פחות: מפלגות פוליטיות ופוליטיקאים בתקופת בחירות...

העולם העסקי והפוליטי רוויים כיום בתחרות עזה, יצרים, הדלפות, שקרים וניסיונות להקדים תמיד את היריב בצעד אחד. בדיקת פוליגרף, הבודקת עם מועמד פוטנציאלי את האפשרות שהוא נשלח למעשה על ידי חברה מתחרה, מסייעת לחברות רבות למנוע ניסיונות ריגול תעשייתי ולחשוף אותם. 

כיום, כל חברה עשויה לבקש ממועמדים לעבור בדיקת פוליגרף, בהתאם לסוג המשרה אליה המועמדים מתראיינים. עסקים קטנים ובינוניים מכירים ביעילות בדיקת הפוליגרף ועושים בה שימוש תדיר

באילו תחומי עיסוק נהוג לבצע בדיקות פוליגרף תעסוקתי? 

עד לפני שנים אחדות, בדיקות פוליגרף תעסוקתי היו נפוצות בעיקר בחברות ביטחוניות, שבהן חיונית שמירת סודיות המידע שהעובד נחשף אליו במהלך עבודתו. תחום נוסף היו מקומות עבודה, שבהם העובדים אחראים על ממון רב, או על מוצרים יקרים במיוחד. גם במקרים אלה, למעסיקים היה חשוב לבדוק, ככל שניתן, עד כמה ניתן לתת אמון בעובד ולוודא כי לא ימעל באמון. 

כיום, כל חברה עשויה לבקש ממועמדים לעבור בדיקת פוליגרף, בהתאם לסוג המשרה אליה המועמדים מתראיינים. עסקים קטנים ובינוניים מכירים ביעילות בדיקת הפוליגרף ועושים בה שימוש תדיר. 

כיום הדיוק של תוצאות הבדיקה גבוה מאוד ומאפשר ניבוי והערכה מדויקים יותר, יחסית לעבר. בנוסף, התועלת הכלכלית של בדיקה, על אף העלות הנוספת שלה, היא עצומה

מדוע בדיקות הפוליגרף התעסוקתי תפסו תאוצה בשנים האחרונות?

ריגול תעסוקתי ומעילה באמון הן תופעות שהיו קיימות מאז ומעולם. כל עסק, ארגון או חברה נדרשו תמיד למצוא דרכים להתמודד עם תופעות אלה, הן בתהליכי קליטת עובדים והן במהלך עבודתם. 

הסיבה לכך שבדיקת הפוליגרף תפסה תאוצה בהקשר זה בשנים האחרונות היא למעשה סיבה כפולה. ראשית, כיום הדיוק של תוצאות הבדיקה גבוה מאוד ומאפשר ניבוי והערכה מדויקים יותר, יחסית לעבר. שנית, התועלת הכלכלית של בדיקה, על אף העלות הנוספת שלה, היא עצומה: בתמורה לסכום פעוט יחסית, ניתן למנוע "הסתננות" של תפוחים רקובים לארגון או לחברה, שיפגעו בהם מבפנים.

בדיקת פוליגרף

לסיכום: בדיקת פוליגרף תעסוקתי מהווה לעתים קרובות רכיב משמעותי בהערכת התאמתם של עובדים פוטנציאליים למשרות הדורשות אמון. הבדיקה הולכת ונעשית יותר נפוצה בשנים האחרונות.

* רועי ריקלין הוא בודק פוליגרף ומתשאל מוסמך, מכון אור לפוליגרף.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה