zap group mishpati logo

חקירה במשטרה? לפני הכל - ייעוץ משפטי

זומנתם לחקירה במשטרה? גם אם אין לכם מה להסתיר, חשוב להתייעץ עם עורך דין לפני החקירה, כדי שלא "ייפול עליכם תיק" בעקבות תחבולות חקירה משטרתיות

31.03.19
תאריך עדכון: 30.03.24
9 דק'
חקירה במשטרה? לפני הכל - ייעוץ משפטי

רבים מהאנשים המוזמנים לחקירה במשטרה (בדרך כלל אזרחים שומרי חוק, שאינם עבריינים) בטוחים כי הם יכולים להתמודד עם החקירה במשטרה גם ללא הכוונת עו"ד. זוהי הנחה מוטעית מאוד, המביאה במקרים רבים לכך שאותם נחקרים מוצאים את עצמם מנהלים הליכים משפטיים ארוכים, מקריבים את חירותם, כספם ושמם הטוב על לא עוול בכפם. לעיתים הם אף מורשעים בגין עבירה שלא ביצעו. במאמר זה נעסוק בייעוץ טרום חקירתי ובחשיבותו.

הזכות להיוועץ עם עו"ד לפני חקירה משטרתית היא "מתנה" שהמחוקק העניק לאזרח. לכן, יהיה זה מהלך נבון, מצד אדם שמוזמן לחקירה, להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום הפלילי

ייעוץ טרום חקירתי: הכרת התחבולות המשטרתיות

יש חשיבות רבה לייעוץ טרום חקירתי, מאחר שעצם העובדה שאדם חף מפשע אינה פותרת בהכרח את הבעיה בפניה הוא ניצב באופן מיידי ואינה מסיימת את החקירה. 

לחוקר המשטרתי יש מטרה אחת: הגעה לחקר האמת. אבל... האמת של החוקר (או מה שהחוקר חושב שהיא האמת) אינה בהכרח זהה לאמת של הנחקר. להבדיל מעבריין "מנוסה", הנחקר הממוצע אינו מכיר את דרכי המשטרה ואת התורה השלמה של דרך ההתנהגות הנכונה, לפני חקירה ובמהלכה. כך, הוא עלול לסבך את עצמו לשווא. 

לרשות חוקרי המשטרה עומדים כלי חקירה שונים, שמטרתם לסייע להם בהגעה לחקר האמת. לכן, מי שמוזמן לחקירה צריך לקחת בחשבון את התחבולות שבהן עשוי להשתמש חוקר המשטרה, את דרכי הפעולה של המשטרה, ולא פחות חשוב מכך - את זכויותיו. כך, למשל: זכות הנחקר לשמור על שתיקה, לא להפליל את עצמו, לא להשיב על שאלות מסוימות, למסור טענת אליבי ועוד.

חשוב לזכור כי הזכות להיוועץ עם עו"ד לפני חקירה משטרתית היא "מתנה" שהמחוקק העניק לאזרח. לכן, יהיה זה מהלך נבון, מצד אדם שמוזמן לחקירה, להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום הפלילי, מכיר את דרך עבודת המשטרה ויכול לשמש כמורה נבוכים למי שנקרא לחקירה במשטרה. 

עורך הדין יוכל לבדוק מה סטטוס הזימון (האם אותו אדם זומן כעד או כחשוד תחת אזהרה), ולברר במה דברים אמורים ועד כמה חמורה הבעיה בפניה ניצב הנחקר. מעבר לכך: הניסיון מלמד כי במקרים שבהם המשטרה יודעת שיש עו"ד פלילי בתמונה, החקירה מתנהלת בצורה הוגנת יותר.

"מוקשי חקירה" נפוצים

כאמור, לרשות חוקרי המשטרה עומדים כלי תחבולה חוקיים רבים. חשוב להכיר את כלי החקירה השונים ולהיזהר מהם.

פתיחת החקירה בשיחת חולין, עוד לפני שמתנהלת חקירה פורמלית, היא אחד מתרגילי החקירה המוכרים. הנחקר אמנם תופס את השיחה כשיחת חולין, אך אותה שיחה על פי רוב כבר מתועדת בהקלטה

שיחת חולין לפני חקירה

פתיחת החקירה בשיחת חולין, עוד לפני שמתנהלת חקירה פורמלית, היא אחד מתרגילי החקירה המוכרים. הנחקר אמנם תופס את השיחה כשיחת חולין, אך אותה שיחה על פי רוב כבר מתועדת בהקלטה (או שהשוטר מעלה את הדברים על הכתב). הנחקר עלול למצוא את עצמו מתמודד עם דברים שאמר בשיחת החולין, בלי שניצל את זכויותיו. לכן, חשוב מאוד לא להיכנס לשיחה עם שוטר לפני תחילת החקירה הפורמלית. 

שיחות "מחוץ לפרוטוקול"

חשודים רבים מספור מצאו את עצמם במאסר בגלל שיחות שניהלו עם החוקרים "שלא לפרוטוקול". כך, למשל, במהלך הפסקת סיגריה או קפה. 

חשודים רבים טוענים בפני בית המשפט, כי הובטחו להם כל מיני דברים, אך המשטרה מכחישה וטוענת שאלה היו דיבורים בלבד ולא הבטחות קונקרטיות

"השוטר הטוב"

לא פעם, החקירה נעצרת בשלב מסוים. החוקרים מפנים את הנחקר לשוחח עם קצין המודיעין, המשמש "השוטר הטוב": מתעניין בשלומו של הנחקר ומבטיח לו שהוא ינסה (כביכול) לסייע לו, למזער את הנזקים או אפילו לשחרר אותו. כל זאת, בתמורה לכך שהנחקר "יעזור לו". 

חשודים רבים טוענים בפני בית המשפט, כי הובטחו להם כל מיני דברים, אך המשטרה מכחישה וטוענת שאלה היו דיבורים בלבד ולא הבטחות קונקרטיות.

חשוב לזכור שאין מתנות חינם וכי כל ההבטחות של קצין המודיעין על כך שלא יוגש כתב אישום, לא יתנהלו הליכים משפטיים ו/או הארכות מעצר, הן הבטחות שווא, שאינן עומדות במבחן המציאות. 

הטחת ראיות

מומלץ מאוד שהנחקר יבקש מהחוקר להטיח בו את הראיות והחשדות נגדו. חשוב להקפיד על כך שהדברים יאמרו במפורש ע"י החוקר ויתועדו בכתובים.

חשוב לשים לב לדברים שנאמרים במהלך החקירה ולהקפיד על כך שהדברים יירשמו במלואם בפרוטוקול החקירה

פרוטוקול החקירה

חשוב לשים לב לדברים שנאמרים במהלך החקירה ולהקפיד על כך שהדברים יירשמו במלואם בפרוטוקול החקירה. בתום החקירה, הנחקר צריך לחתום על הפרוטוקול. שימו לב: אין לחתום - לפני שקוראים היטב את הכתוב ומוודאים שהדברים אכן משתקפים לאשורם בפרוטוקול החקירה.  

יש לזכור, כי בסופו של דבר, ההליך המשפטי אינו מתנהל סימולטנית. הדברים שלא נכתבו בפרוטוקול אינם מקבלים משקל. המשטרה יכולה לטעון שהדברים לא נאמרו.

פעמים רבות, חוקרי המשטרה מנסים לסכל את פגישת הייעוץ עם עו"ד בטענות שונות. כך, למשל: "זה סיפור קטן, תן חקירה קצרה ולך הביתה"; "עורך הדין לא זמין" וכד'.מדובר בעצות אחיתופל, שנועדו לסייע למשטרה לסיים את החקירה במהירות

הזכות להיוועץ עם עו"ד

פעמים רבות, חוקרי המשטרה מנסים לסכל את פגישת הייעוץ עם עו"ד בטענות שונות. כך, למשל: "זה סיפור קטן, תן חקירה קצרה ולך הביתה"; "עורך הדין לא זמין"; "אם אתה חף מפשע, למה אתה צריך עורך דין?"; "עורך הדין עסוק וסתם תישאר עצור כל הלילה" וכו'.

מדובר בעצות אחיתופל, שנועדו לסייע למשטרה לסיים את החקירה במהירות. דווקא התעקשות של הנחקר על היוועצות עם עורך דין, תגרום לכך שהמשטרה תפעיל יותר לחץ להשיג את עורך הדין, בין אם הנחקר חף מפשע ובין אם לאו.

במקרים שבהם יש מספר מעורבים, נוטים החוקרים ליצור מצגי שווא כלפיי הנחקר, כגון: יש לחוקרים עד; או אחד השותפים סיפר להם דברים מפלילים נגד הנחקר

מצג שווא

במקרים שבהם יש מספר מעורבים, נוטים החוקרים ליצור מצגי שווא כלפיי הנחקר, כגון: יש לחוקרים עד; או אחד השותפים סיפר להם דברים מפלילים נגד הנחקר. חשוב לדעת שמדובר בפעולת חקירה לגיטימית מצד המשטרה! עם זאת, יש אמת אחת, כך שאין זה משנה מה אומרים החוקרים, אלא מה האמת שהנחקר יודע. 

בכל שלב, יכול הנחקר לדרוש כי יבצעו לו בדיקת פוליגרף ו/או יעמתו אותו עם מי שכביכול העיד נגדו

עימות או פוליגרף

בכל שלב, יכול הנחקר לדרוש כי יבצעו לו בדיקת פוליגרף ו/או יעמתו אותו עם מי שכביכול העיד נגדו.

החוקרים אינם חייבים להיענות לבקשה, אך הבקשה כשלעצמה יכולה להעניק לנחקר אינדיקציה באשר לאמיתות הדברים שנאמרים ע"י החוקרים. בסופו של דבר, החוקרים יצטרכו להסביר מדוע סירבו לבקשה.  

במהלך החקירה, חשוב מאוד להתנהג בצורה ראויה. בשום מצב אין להתחצף, לקלל ו/או לתקוף את החוקר

התנהגות נאותה

במהלך החקירה, חשוב מאוד להתנהג בצורה ראויה. בשום מצב אין להתחצף, לקלל ו/או לתקוף את החוקר.
פעמים רבות, ההתנהגות המיליטנטית מצד הנחקר משיגה בדיוק את ההפך. נחקרים שלא עברו את העבירה המיוחסת להם, יוצאים מהחקירה עם תיק בגין העלבת שוטר או תקיפה.

חשוב לזכור שרוב החקירות מתועדות במערכת ממוחשבת. במקרים רבים, החקירה מוצגת לשופט, שמעניק חשיבות גם להתנהגות ולשפת הגוף של הנחקר.

לחוקרים אסור להכות את הנחקר, לקלל אותו, לאיים עליו או על בני משפחתו. החוקרים מחויבים לאפשר לנחקר שעות שינה, אוכל, שתיה ותרופות שהוא נוטל באופן קבוע

הזכות לחקירה הוגנת

לחוקרים אסור להכות את הנחקר, לקלל אותו, לאיים עליו או על בני משפחתו. החוקרים מחויבים לאפשר לנחקר שעות שינה, אוכל, שתיה ותרופות שהוא נוטל באופן קבוע. אם החוקר עובר על אחד מהכללים האלה, הנחקר צריך להפסיק מיד לשתף פעולה, לדרוש שיקראו לקצין ממונה, לדרוש לפגוש מיידית את עורך הדין שלו ולבקש מהחוקר לתעד את התנהלות החקירה. התנהלות בלתי ראויה של החוקר עשויה להביא לשינוי משמעותי בהליך המשפטי ואף לפסול את החקירה כולו.

פעמים רבות, החוקרים מבצעים "עימות פרטי", שבמהלכו הם מזמנים שני חשודים. החוקר "יוצא לרגע" ומשאיר את החשודים יחד. חשוב לזכור כי השיחה מוקלטת וכי כל מילה שתיאמר יכולה לשמש כנגד הצדדים

"מפגש פרטי"

פעמים רבות, החוקרים מבצעים "עימות פרטי", שבמהלכו הם מזמנים שני חשודים. החוקר "יוצא לרגע" ומשאיר את החשודים יחד. חשוב לזכור כי השיחה מוקלטת וכי כל מילה שתיאמר יכולה לשמש כנגד הצדדים ואף להוביל לפתיחת תיק חדש בגין שיבוש הליכי חקירה או הטרדת עד. המפגש עשוי להיות גם במהלך הנסיעה ברכב התובלה המשטרתי, או בכל מקום אחר. 
באופן דומה, לעיתים החוקרים משאירים "בלי כוונה" טלפון או מסמכים ליד הנחקר ויוצאים מחדר החקירות. גם כאן, חשוב לזכור כי הכל מתועד וכי כל פעולה עלולה לסבך את העניינים.

תא המעצר מלא גם הוא בהפתעות. חשוב להבין שאין עצורים "סתם". רשויות הכליאה יודעות בדיוק את מי לשים עם מי

מדובבים

תא המעצר מלא גם הוא בהפתעות. חשוב להבין שאין עצורים "סתם". רשויות הכליאה יודעות בדיוק את מי לשים עם מי. השיבוץ בתא המעצר מתבצע בקפדנות. לא פעם, מכניסים החוקרים את החשוד לתא מעצר שבו "במקרה" נמצא גם מישהו שנראה כמו עבריין גדול, שיציע לעצור החדש להתוודות. לרוב, מדובר במדובב שתפקידו "לדוג" מהנחקר הודאה או פרטים בתיק שיסייעו להפללתו.

עורך דין

לסיכום: לחקירה משטרתית עלולות להיות משמעויות הרות גורל. קשה הרבה יותר לתקן נזקים שכבר נעשו, מאשר להתנהל בצורה נכונה כבר משלב ראשון. לכן, חשוב מאוד לא לוותר על הזכות להיוועץ בעורך דין עוד לפני החקירה ולהקפיד לבחור בעורך דין שמתמחה בתחום הפלילי וזהו עיקר עיסוקו, אם לא עיסוקו הבלעדי. כל בחירה אחרת היא בגדר הימור על החירות ועל שמו הטוב של הנחקר.

* עו"ד ג׳קי הנרי סגרון עוסק במשפט פלילי.

** סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים