zap group mishpati logo

כך מערכות התרעה לרכב מצילות חיים

מערכות המתריעות על אי שמירת מרחק וסטייה מהנתיב יכולות להיות קצת מטרידות, אבל מפחיתות בעשרות אחוזים את הסיכוי לתאונה

מאת: מערכת משפטי
04.04.19
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
כך מערכות התרעה לרכב מצילות חיים

מי לא מכיר את התחושה המטרידה שמלווה צפצוף בלתי פוסק של מערכת כלשהי. צפצופים כאלה, במיוחד אם הם הולכים ונעשים תכופים, יכולים להיות מאוד מרגיזים, אבל לפחות בכל הנוגע למערכות בטיחות לרכב נראה שמדובר בדיל משתלם.

נתונים רשמיים של חברות הביטוח שפורסמו לאחרונה מצביעים על כך שמערכות לרכב, המתריעות על אי-שמירת מרחק ועל סטייה בלתי צפויה מהנתיב, מפחיתות בכמעט 20% את הסיכוי של הרכב שבו מותקנת המערכת להיות מעורב בתאונה. 
עוד עולה מהפרסומים, המבוססים על נתוני אמת ממאגרי המידע של חברות הביטוח, כי שימוש במערכות ההתרעה לרכב מפחית בכ-30% את החומרה של התאונה, שבה מעורב הרכב שבו היא מותקנת. כלומר, הן מצילות חיים, הלכה למעשה, מדי יום.

סיבה לשיפור המשמעותי בכבישים היא הטמעתן של מערכות התרעה שונות במאות אלפי כלי רכב בישראל

"אפשר להשפיע על דפוס הנהיגה בכבישים"

קצת סקפטיות היא דבר בריא, אבל קשה שלא להתרשם מהמספרים שפרסמה לאחרונה הרשות הלאומית למניעת תאונות דרכים.

לאחר שנים איומות של תאונות דרכים קשות שרק הלכו והצטברו, מסתבר כי בשנת 2018 חלה סוף סוף ירידה של 13% במספר התאונות, לעומת השנה שקדמה לה. 

בחינה לעומק של מספר ההרוגים בתאונות אלה מגלה כי אשתקד היתה השנה הבטוחה בכל הזמנים על הכביש, וזו רשמה שיא שלילי - גם אם מצער - של 5 הרוגים לכל מיליארד ק"מ נסיעה.
"השנה שעברה היתה בטוחה בגלל כל מיני סיבות", מסביר המדען הראשי של משרד התחבורה ד"ר שי סופר. "ראשית, נרשם שיפור משמעותי בתשתיות התחבורה בישראל. הוקמו מחלפים וגשרים חדשים, וטופלו מוקדי סיכון".

סיבה נוספת שאותה מונה ד"ר סופר לשיפור המשמעותי בכבישים היא הטמעתן של מערכות התרעה שונות במאות אלפי כלי רכב בישראל.  

"ההתנהגות של הנהג היא הגורם המשמעותי ביותר בהתרחשות של תאונות דרכים", מבהיר סופר. לדבריו, "דפוס הנהיגה של הנהג ויכולת ההשפעה עליו יכולים לחולל מהפך של ממש בנושא".

"בשנים האחרונות", ממשיך סופר, "גדלה בצורה משמעותית שכיחות ההתקנה של מערכות בטיחות בכלי רכב בארץ ובעולם". סופר מבהיר כי "מטרת מערכות אלה היא לסייע לנהג בהבנת הסיטואציה, ולעיתים בפעולות הנדרשות כדי להתמודד עמה".

השורה התחתונה העולה מדבריו היא כי ניתן להפחית את תאונות הדרכים בצורה משמעותית – באמצעים טכנולוגיים שיכולים למנוע אותן. 

ואמנם, אם בעבר התמקדה תעשיית הרכב בפיתוחים טכנולוגיים שנועדו למזער נזקים תוך כדי תאונה, באמצעות מערכות כמו כריות אוויר, נעילת גלגלים וכו', הרי שכיום מירב המאמצים מוקדשים לפיתוחים שמונעים תאונות מראש. 

משרד התחבורה החל להעניק החזר משמעותי של 1,500 שקל על אגרת הרכב השנתית לכל בעל רכב, המתקין בה מערכת בטיחות

המדינה מעודדת להתקין את המערכת דרך הכיס

המדינה הבינה היטב את היכולת של מערכות ההתרעה לחולל מהפכה בכבישים ולהציל חיים, והחלה לעודד נהגים להתקין אותן בצורה האפקטיבית ביותר - דרך הכיס.

משרד התחבורה החל להעניק החזר משמעותי של 1,500 שקל על אגרת הרכב השנתית לכל בעל רכב, המתקין בה מערכת בטיחות.

איך זה עובד? בעל רכב משומש שעלה על הכביש בין 2000 ל-2018 והתקין מערכת התרעה שכזאת, זוכה להחזר כחלק מזיכוי באגרת הרישוי במשך שלוש שנים. בשנה הראשונה והשנייה ניתן החזר של 700 שקל, ובשנה השלישית ניתן החזר של 100 שקל.
יצוין, כי כדי לקבל את הזיכוי כחלק מאגרת הרישוי, יש להתקין את מערכת ההתרעה לפחות 60 יום לפני מועד חידוש רישיון הרכב, אחרת - תינתן ההטבה רק שנה מאוחר יותר. קניתם רכב שהותקנה בו מערכת התרעה וכבר בוצעה העברת בעלות? שיגעון, אתם בדרך ליהנות מהזיכוי. 

אם כל זה לא מספיק, בשנת 2016 הושקה רפורמה בביטוחי החובה, שחייבה את חברות הביטוח להעניק הטבות לבעלי מכוניות, שהותקנו בהן מערכות כאלה. בשורה התחתונה, היקף ההטבה בביטוח החובה מגיע לכ-10% מגובה הביטוח ולעיתים אף ליותר מכך.

על פי נתוני רשות המסים, בין השנים 2018-2014 חלה עלייה עקבית במספר כלי הרכב שבהם הותקנו מערכות ההתרעה, כאשר רק בתשעת החודשים הראשונים של 2018 הותקנו מערכות אלה בלמעלה מ-226 אלף כלי רכב

מאות אלפי כלי רכב כבר הצטיידו במערכות התרעה

הציבור הישראלי, כך מסתבר, ממהר לאמץ את המערכות החדשות, בין אם משיקולים בטיחותיים או בשל התמריץ הכספי האטרקטיבי העומד בצדן. 

על פי נתוני רשות המסים, בין השנים 2018-2014 חלה עלייה עקבית במספר כלי הרכב שבהם הותקנו מערכות ההתרעה, כאשר רק בתשעת החודשים הראשונים של 2018 הותקנו מערכות אלה בלמעלה מ-226 אלף כלי רכב.

מערכות ברכב

האם מגמה זו תימשך, וניתן יהיה להוסיף ולהפחית את תאונות הדרכים לרמה מינימאלית? ימים יגידו. 

 

הכתבה נכתבה בשיתוף עם חברת ל.ד. ישראל אוטו אקוויפמנט (1990) בע"מ

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה