zap group mishpati logo

הפרקליטות חזרה בה: קצין השב"ס לא יואשם בהשמדת ראיות

קצין מצטיין בשירות בתי הסוהר הסתבך לאחר שנחשד בהשמדת בדיקת שתן של אסיר. לבסוף השתכנעה הפרקליטות לא להגיש נגדו כתב אישום

16.04.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
הפרקליטות חזרה בה: קצין השב"ס לא יואשם בהשמדת ראיות

באורח דרמטי, הורתה לאחרונה פרקליטות מחוז מרכז שלא להגיש כתב אישום נגד קצין בשירות בתי הסוהר, שנחשד בהשמדת בדיקת שתן של אחד האסירים. במסגרת החלטתה ציינה הפרקליטות, כי: "נסיבות העניין אינן מצדיקות הגשת כתב אישום".
ההודעה הקצרה והיבשה מסתירה מאבק משפטי סוער שניהל האיש, באמצעות הח"מ, כדי שלא להגיע אל ספסל הנאשמים. בעקבות ההחלטה, תיק החקירה נגד האיש ייסגר, מבלי שהדבר יפגע בצורה כלשהי בעתידו של הקצין הצעיר והמבטיח. 

פרקליטות מחוז מרכז הורתה שלא להגיש כתב אישום נגד קצין בשירות בתי הסוהר, שנחשד בהשמדת בדיקת שתן של אחד האסירים. במסגרת החלטתה ציינה הפרקליטות, כי: "נסיבות העניין אינן מצדיקות הגשת כתב אישום"

מונה למנהל אגף רגיש כדי "לעשות סדר בבלגן"

החשוד, בשנות העשרים לחייו, מגיע ממשפחה עם היסטוריה ענפה במערכת הביטחון. בני משפחתו שירותו בצה"ל וחלקם גמלאי המשטרה. הוא גדל  בצפון שם הוא מתגורר עם משפחתו. 
לאורך שנות ילדותו, נחשב הקצין לתלמיד מצטיין, וכאשר נקרא לשירות צבאי הוא שירת כלוחם, וגם במסגרת זו גלה הצטיינות, ואף זכה להכרה על כך. הוא השתחרר משירות כסגן מפקד פלוגה, ולאחר השחרור התגייס למשטרה, ושובץ בירושלים.
תוך כדי שירותו במשטרת ישראל, אותר הקצין על ידי שירות בתי הסוהר, והוצע לו לעבור לשב"ס כקצין - כבר החל מיומו הראשון - פנייה שלה השיב הקצין בחיוב. במסגרת זאת, שובץ הקצין בתפקיד רגיש כמנהל אגף 13, שנחשב לבעייתי, בכלא רימונים כדי "לעשות סדר בבלגן".

נטען, כי מעולם לא היתה כוונה לקצין למחוק בדיקת שתן לאסיר, אין לו כל קשר עם האסיר מלפני כן, והוא מעולם לא ימעל באמון, במיוחד במסגרת ביטחונית

מיד כשגילה את הטעות הוציא עוד בדיקת שתן

ואולם, במהלך שירותו באגף הסתבך הקצין בפרשה שאיימה לגדוע את הקריירה שלו כבר בתחילתה. במסגרת פרשה זו, הוא מחק ממאגר המידע הממוחשב של שירות בתי הסוהר בדיקת שתן לאסיר, שנועדה לאתר סמים ויצאה חיובית. 
בשירות ראו את המעשה בחומרה, ובעקבותיו הועלו נגד הקצין חשדות חמורים להשמדת ראיות, שיבוש מהלכי משפט, ומרמה והפרת אמונים. הקצין עצמו הכחיש את החשדות שיוחסו לו, וטען כי מחיקת בדיקת השתן נעשתה בטעות גמורה, מתוך תמימות ואי הכרת המערכת.

"הכרתי את האסיר כשנכנסתי לאגף כדי לנהל אותו", טען הקצין בחקירתו. לדבריו, מדובר באסיר זר שלא זוכה לפריבילגיות, כגון חופשות, ביקורים או אפשרות להתייחד עם בנות זוג, ובוודאי שלא היה לו כל אינטרס לפעול למענו ולהסתבך.

הקצין, שנחקר ביחידה לחקירת סוהרים (יח"ס), לא הכחיש במהלך חקירתו שמחק את הבדיקה, אך טען כי הדבר נעשה בטעות.

במכתב שהעביר לפרקליטות בעניינו של הקצין בחודש יולי 2018 טען הח"מ, כי: "מעולם לא היתה כוונה לקצין למחוק בדיקת שתן לאסיר, אין לו כל קשר עם האסיר מלפני כן, והוא מעולם לא ימעל באמון, במיוחד במסגרת ביטחונית". 
עוד נטען, כי הקצין כלל לא ידע שהמסמכים שאותם מחק במערכת "היו פתוחים לעריכה, והוא סבר שהם לקריאה בלבד". בחקירתו טען הקצין, כי כאשר הבין שמחק בטעות את בדיקת השתן, הוא "הוציא באותו רגע ממש בדיקת שתן נוספת לאסיר".

הח"מ, אשר ייצג את הקצין, טען כי הטעות של הקצין היתה תמימה לחלוטין

"סביבת עבודה קשה ואוכלוסייה קשה"

"הטעות של הקצין היתה תמימה לחלוטין", צוין במכתב שנשלח על ידי הח"מ לפרקליטות, במטרה שתימנע מהגשת כתב אישום. 
"הקצין פעל בסביבת עבודה קשה עם אוכלוסייה קשה, היה בתקופת מבחנים בלימודיו, ואשתו עמדה ללדת. כל אלה, לצד המעבר לאגף חדש, ועוד אגף 13 בכלא רימונים, שידוע עד כמה הוא קשה – כנראה הולידו את הטעות האיומה שעשה".

במכתב נטען, כי האסיר עצמו שהעיד בנושא שלל כל חשש לקנוניה בינו לבין הקצין: "האסיר שלל כל קשר עם החשוד, וכן כל קשר לבקשה מהחשוד וניצול סמכויות או שהקצין קיבל טובת הנאה כלשהי כדי למחוק את בדיקת השתן".

נטען, כי עבירת השמדת ראיה דורשת יסוד נפשי של זדון, שלא התקיים במקרה זה, שבו המחיקה נעשתה בטעות וללא כל כוונה פלילית

"הקצין לא פעל במזיד, אין חשד פלילי"

במכתב שנשלח לפרקליטות נטען כי יסודות העבירות בהן נחשד הקצין ממילא לא מתמלאים, מה שמוביל למסקנה, כי יש לסגור את התיק נגדו.

כך למשל, נטען כי עבירת השמדת ראיה דורשת יסוד נפשי של זדון, שלא התקיים במקרה זה, שבו המחיקה נעשתה בטעות וללא כל כוונה פלילית. 
"מחקתי את הבדיקה בטעות, משום שמעולם לא עברתי הדרכה על המערכת, ואיש לא לימד אותי כיצד יש להשתמש בה", טען הקצין בחקירתו, והביא את דבריו כתמיכה לטענת היעדר יסוד נפשי מצדו.

זאת ועוד, נטען במכתב כי גם עבירת שיבוש הליכי משפט אינה מתקיימת, שכן הבדיקה שנמחקה הייתה שגרתית ולצרכים מנהלתיים, וכן לא התקיימה עבירת מרמה והפרת אמונים, שכן הקצין פעל בסך הכל בתמימות, ושלא מתוך כוונה למחוק בפועל את הבדיקה.

לפני ארבעה חודשים, כאמור, הודיעה הפרקליטות כי לאחר ששקלה את טיעוניו של הקצין היא החליטה לקבלם ולסגור את תיק החקירה נגדו

"ישב בבית בזמן שהתרוצצו נגדו שמועות"

"לאורך כל תקופת החקירה הקצין ישב בבית", נטען במכתב שנשלח לפרקליטות בעניין הקצין. "קרובי משפחה וחברים שלו הרגישו שהוא לא הולך לעבודה, והחלו לגשש ולשאול שאלות עד שבכפר החלה להתרוצץ שמועה שזייף משהו, ולכן נזרק מהעבודה".
תחת התחושות הקשות האלה נותר הקצין בביתו, כאשר מדי כמה שבועות הוארכה החופשה המאולצת שלו מעבודתו. "הקצין משקיע, מאוהב בעבודתו, ויש לו חלום להיות קצין בכיר", צוין במכתב שנשלח לפרקליטות ונחתם בבקשה: "חשבו היטב, לפני שתחרצו את דינו ואת גורלו".

לפני ארבעה חודשים, כאמור, הודיעה הפרקליטות כי לאחר ששקלה את טיעוניו של הקצין היא החליטה לקבלם ולסגור את תיק החקירה נגדו - זאת מאחר שנסיבות העניין אינן מצדיקות הגשת כתב אישום. 

ההחלטה בהתאם לצדק

לסיכום, המקרה שבו הסתבך הקצין מדגים מדוע לעולם אין להתייאש, ויש לקחת בפרופורציות חשדות פליליים, שאינם סוף ההליך המשפטי, אלא מהווים רק את תחילתו. באמצעות ייעוץ משפטי מוצלח, חשיבה חיובית וסבלנות, ניתן לשכנע את הרשויות לבטל הליכים נגד חשודים, טרם הגשת כתב אישום וניהול ההליך המשפטי.

* הכותב הוא עורך דין המתמחה, בין היתר, בליטיגציה וייצג את החשוד במסגרת תיק זה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • השופט לשעבר דן כהן נעצר והוסגר/דעה

    השופט לשעבר דן כהן נעצר והוסגר/דעה

    השופט לשעבר נחשד בעבירות שוחד, ואם יורשע עונשו צפוי להיות חמור. בינתיים, עומדת לו חזקת החפות
    3 דק'
  • אקטיביזם שיפוטי סמוי מן העין – טור דעה

    אקטיביזם שיפוטי סמוי מן העין – טור דעה

    בעקבות הודעת שר המשפטים לוין על הרפורמה במערכת המשפט, מסביר ד"ר יוסף זהר, מנהל המכון לבטיחות במשפט הפלילי במכללה האקדמית גליל מערבי, מהו אקטיביזם שיפוטי וטוען: "השופטים מפגינים אקטיביות בהנעת הצדדים להתפשר ולסיים תיקים בעסקאות טיעון"
    6 דק'
  • מחיקת רישום פלילי - שאלות ותשובות מהפורום

    מחיקת רישום פלילי - שאלות ותשובות מהפורום

    אם יש לכם רישום פלילי במשטרה ואתם מעוניינים למחוק אותו, נשאלת השאלה האם תוכלו לעשות זאת ותוך כמה זמן? לפניכם שאלות ותשובות שנשאלו לאחרונה בפורום מחיקת רישום פלילי בפורטל משפטי. כל התשובות, לפניכם
    4 דק'