zap group mishpati logo

תאונת דרכים - צעד אחר צעד בדרך למיצוי הזכויות

אלפי אנשים נפגעים מדי שנה בתאונת דרכים; אם גם אתם בסטטיסטיקה, שעה שנפגעתם בתאונה, מגיעות לכם זכויות, וכדי למצותן עליכם לפעול באופן נכון ויעיל. קראו מה כדאי לעשות

14.05.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
תאונת דרכים - צעד אחר צעד בדרך למיצוי הזכויות

צעד ראשון - קבלת טיפול רפואי ורישום פרטים מיד עם קרות התאונה

אם נפגעתם בתאונת דרכים, דאגו קודם כל לבריאותכם. כדאי שתזמינו אמבולנס אם יש צורך; ואם לא, פנו לקבלת טיפול רפואי בהקדם לאחר קרות התאונה. מומלץ לפנות למיון בית החולים או למוקד חירום של קופת החולים ולפרט בפני הרופא שיבדוק אתכם את מצבכם, תוך התייחסות לכאבים, הפגיעות והמגבלות שאתם חשים. לתיעודם של כל אלה יש חשיבות מרובה בהמשך, שהרי לשם מיצוי זכויותיכם, עליכם להוכיח קשר סיבתי בין נזקי הגוף מהם אתם סובלים לבין תאונת הדרכים ולהראות כי היא זו שגרמה למצבכם. 

עוד בהיותכם בזירת התאונה, כתבו את פרטי הנהג ופוליסת הביטוח שלו, לרבות הנהג ברכב שנוסף שהיה מעורב בתאונה או ברכב שלכם, אם לא אתם נהגתם.

הגיעו לתחנת המשטרה מצוידים במה שעליכם למסור לשוטר התנועה שיתשאל אתכם, לרבות אישור קבלת טיפול רפואי (מהמיון או מכל רופא אחר שבדק אתכם לראשונה לאחר התאונה)

צעד שני - דיווח על התאונה וקבלת אישור משטרה

בסמוך למועד התאונה, יש להגיע לתחנת משטרת התנועה ולדווח על התאונה. הגיעו לתחנה מצוידים במה שעליכם למסור לשוטר התנועה שיתשאל אתכם, לרבות אישור קבלת טיפול רפואי (מהמיון או מכל רופא אחר שבדק אתכם לראשונה לאחר התאונה). בנוסף, תידרשו למסור את פרטיו של הנהג המעורב בתאונה ושל הנפגעים, וכן את פרטי רישיון הרכב, רישיון הנהיגה, פוליסת הביטוח ואופן התרחשות התאונה. לאחר שהאישור יהיה מוכן, תוכלו לאסוף אותו בתחנת המשטרה או לבקש שישלחו אותו בדואר.

במקרה של תאונת דרכים, לעיתים הכאבים יופיעו כמה ימים אחרי הפגיעה. יש להקפיד לבצע את הבדיקות אליהן הופניתם על ידי הרופא, כגון צילומי רנטגן, בדיקת אולטרסאונד, MRI וכדומה

צעד שלישי - מעקב והמשך טיפול רפואי 

חשוב להמשיך את המעקב לאחר קבלת הטיפול הרפואי הראשוני. יש לציין, כי במקרה של תאונת דרכים, לעיתים הכאבים יופיעו כמה ימים אחרי הפגיעה. יש להקפיד לבצע את הבדיקות אליהן הופניתם על ידי הרופא, כגון צילומי רנטגן, בדיקת אולטרסאונד, MRI וכדומה. אם הופניתם לטיפולי פיזיותרפיה, חשוב לבצעם ולקבל בסיום הטיפולים את דו"ח מסכם מהמטפל.

הקפידו לשמור את כל המסמכים הרפואיים, ובהקשר זה, אף חשוב לדאוג כי בכל אחד מאלה (לרבות, סיכומי בדיקות וטיפולים, וכן אישורי מחלה), יצוין כי הנכם נפגעי תאונת דרכים, ואף יפורטו תלונותיכם, וכי הכאבים מהם אתם סובלים נובעים מתאונת הדרכים בה נפגעתם.

חשוב גם לשמור את יתר המסמכים הקשורים לתאונה, ובכללם בעיקר אישורי תשלום וקבלות עבור ההוצאות שנגרמו עקב התאונה

צעד רביעי - שמירה ואיסוף כל המסמכים

לצד כל המסמכים הרפואיים הקשורים לתאונה, אותם יש לרכז ולשמור, חשוב גם לשמור את יתר המסמכים הקשורים אליה, ובכללם בעיקר אישורי תשלום וקבלות עבור ההוצאות שנגרמו עקב התאונה. הוצאות אלה יכולות לכלול הוצאות רפואיות, נסיעות ותשלום עבור עזרה מצד ג' אם נדרשה.

גובה הפיצויים שמגיעים לנפגעי תאונת הדרכים תלוי בהיקף הנזקים שנגרמו להם ועליהם לדורשם מחברת הביטוח הרלוונטית

צעד חמישי - פנייה למבטח למתן פיצוי 

בהתאם לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, על המבטח בביטוח החובה של הרכב המעורב בתאונה לפצות את הנהג, הנוסעים ברכב והולכי הרגל שנפגעו על ידו בגין נזקי הגוף שנגרמו להם, עקב תאונת דרכים. החובה לפצות איננה תלויה בשאלה מי אשם בתאונה.

גובה הפיצויים שמגיעים לנפגעי תאונת הדרכים תלוי בהיקף הנזקים שנגרמו להם ועליהם לדורשם מחברת הביטוח הרלוונטית. את הדרישה לפיצויים עדיף להפנות בסיועו של עורך דין שמתמחה בתחום, שינהל משא ומתן בשמם. פעמים רבות יניב המו"מ הסכמה על גובה הפיצוי המגיע לנפגע. לתשומת לבכם, הסכמה על גובה הפיצוי וחתימה על מסמכי סילוק התביעה של המבטח יהוו לרוב ויתור על טענות עתידיות לעניין הנזקים אשר נגרמו עקב תאונת הדרכים.

אם המשא ומתן נכשל, עורך הדין יגיש בשמכם תביעה לבית המשפט כנגד חברת הביטוח. 

בתביעה לפיצויי נזקי גוף עקב תאונת דרכים, הפיצויים ייקבעו לאחר הוכחת מהות הנזק לרבות באמצעות קביעת אחוזי נכות מהם סובל הנפגע; ויובאו בחשבון כאב וסבל שנגרמו לו, וכן אובדן ההשתכרות וההוצאות שנגרמו ו/או ייגרמו בעתיד בעקבות התאונה

צעד שישי - קביעת הפיצויים וקבלתם

בתביעה לפיצויי נזקי גוף עקב תאונת דרכים, הפיצויים ייקבעו לאחר הוכחת מהות הנזק לרבות באמצעות קביעת אחוזי נכות מהם סובל הנפגע; ויובאו בחשבון כאב וסבל שנגרמו לו, וכן אובדן ההשתכרות וההוצאות שנגרמו ו/או ייגרמו בעתיד בעקבות התאונה. 
במהלך ההליך לבירור שיעור הפיצויים ייתכן ותידרשו להיבדק על ידי רופא מומחה הממונה על ידי בית המשפט או על ידי רופא ביטוח לאומי במידה ומדובר בתאונת עבודה, כדי שייקבעו אחוזי נכות.

חשוב לדעת כי, לעתים, יש לחכות עד התגבשות הנזק ולא שווה למהר לקבל הצעת פיצויים של המבטח. 

כרית האוויר נפתחת

לסיכום, התנהלות נכונה של נפגעי תאונת דרכים לאחר התאונה הינה רבת חשיבות ועשויה להשפיע באופן משמעות על האפשרות לקבל פיצויים הולמים בעקבות התאונה. אם תנקטו צעדים מתאימים, התנהלותכם תשפיע על האפשרות למצות את כל הזכויות המגיעות לכם, ולא רק את חלקן; ואף תגדיל את הסיכוי לשיעור פיצויים גבוה יותר.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים