zap group mishpati logo

כל מה שחשוב לדעת על עבירות מחשב ואינטרנט

מאז שהעידן הטכנולוגי נכנס לחיינו, מחשבים, מכשירים חכמים, יחד עם רשתות חברתיות והאינטרנט מהווים כלים לביצוע עבירות פליליות. חוק המחשבים קובע את הענישה לעבירות אלה

02.06.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
כל מה שחשוב לדעת על עבירות מחשב ואינטרנט

העידן הטכנולוגי הביא עמו שורה של עבירות פליליות, חלקן חדשות וחלקן שונות אך ורק בנוגע לאופן ביצוע העבירה, שכן הן מערבות כלים טכנולוגיים, כגון: בוטים אינטרנטיים, רשתות חברתיות, מחשבים, פלאפונים חכמים וכיו"ב. 
חוק המחשבים, התשנ"ה - 1995, ביחד עם חוק העונשין, קובע את העבירות שנעשות באמצעים טכנולוגיים ואת הענישה בגינם. 

עבירות המנויות בחוק המחשבים: חדירה לחומר מחשב, הפצה או אחסון מידע כוזב, שיבוש פעולת המחשב ועוד

אילו סוגי עבירות מונה חוק המחשבים?

 חוק המחשבים קובע מספר סוגים של עבירות, בצידן הוא קובע עונש מאסר של בין שלוש לחמש שנים:

1. שיבוש פעולת המחשב והפרעה לשימוש בו - פעולות כגון פריצה למחשבים, שליחת וירוסים וכד'. 

2. מחיקה של חומר מחשב, שינויו, שיבושו או הפרעה לשימוש בו.

3. הפצה או אחסון מידע כוזב.

4. חדירה לחומר מחשב ו/או האזנת סתר אסורה למחשב.

5. שימוש במחשב לביצוע עבירות פליליות (הפצת חומר תועבה, כל עבירות הזנות, סחר בסמים, פגיעה בפרטיות וכד'). 

מה מיוחד בסעיף הנוגע לשימוש במחשב לביצוע עבירות פליליות?

סעיף זה הוא בעצם סעיף סל, הכולל את השימוש במחשב או כל אמצעי טכנולוגי אחר לטובת עבירה פלילית שכבר מצויה בחוק, בין אם זה חוק העונשין או מגוון חוקים אחרים הכוללים בתוכם עבירות פליליות, כגון: חוקי ביטוח שכוללים עבירות ביטוח, חוק ופקודת החברות הכוללים עבירות תאגידיות, חוקי מס הכוללים עבירות בנושאי מסים, חוקים צבאיים הכוללים עבירות צבאיות, חוק הלבנת הון ועוד מגוון עבירות פליליות שמצויות בחוקים השונים. כל העבירות הפליליות בעצם נכנסות בסעיף 5, אם נעשו באמצעות שימוש במחשב או באמצעי טכנולוגי אחר (אינטרנט, מדיה חברתית, טלפונים חכמים וכו'). 

בשנים האחרונות, רואים יותר ויותר עבירות פליליות שנעשות באמצעים טכנולוגיים, המהווים את מרכז עולמנו ואת האופן בו אנחנו מתקשרים עם סביבתנו, וכך אנחנו גם רואים הרבה יותר חקירות וכתבי אישום בתחום 

דוגמאות של עבירות מחשבים - עבירות פליליות לכל דבר ועניין

בשנים הראשונות לאחר חקיקת חוק המחשבים, נראה כי הייתה אי וודאות באשר לאופן אכיפתו. עם זאת, בשנים האחרונות, רואים יותר ויותר עבירות פליליות שנעשות באמצעים טכנולוגיים, המהווים את מרכז עולמנו ואת האופן בו אנחנו מתקשרים עם סביבתנו, וכך אנחנו גם רואים הרבה יותר חקירות וכתבי אישום בתחום. 

מקרה הטלגרס הוא מקרה קלאסי של שימוש במחשב לעבירות פליליות. במקרה זה, הוגשו כתבי אישום בגין שיווק סמים באמצעות מחשב, כאשר רשת הטלגרס הייתה קבוצה בתוך אפליקציית המסרונים "טלגרם" ששימשה למכירת סמים קלים. 

הפעילות של בוטים למשל המפיצים "פייק ניוז" ברשתות האינטרנט ובמסרונים, אשר על פניו נעשה בהם שימוש רחב בבחירות לכנסת ה-21, עומדת בגדר הפצת מידע כוזב באמצעות מחשב. עבירות הסתה לגזענות באמצעות הרשתות החברתיות יכולות להיות גם כן רלוונטיות, ועוד אין ספור עברות שקשה למנותן.

בעבירות מחשב קיימת עבירה מיוחדת, עבירה נגזרת של שליחת חומר אסור. כך, אם אדם קיבל חומר אסור, חומר תועבה למשל, והעביר אותו הלאה, אף אם לא פתח אותו, הוא שותף בעבירה

מי יואשם בביצוע העבירה במקרה של עבירות מחשב מרובות משתתפים?

לגבי מי מבצע את העבירה אנו למדים מחוק העונשין: המבצע הבודד או המבצע בצוותא. כל המעורבים יואשמו בעבירה המושלמת גם אם כל אחד עשה רק חלק מהמעשים המהוים יחד את העבירה המושלמת.
העבריין יועמד לדין גם אם ביצע את העבירה באמצעות אחר, גם כאשר האחר לא יועמד לדין כי היה קטין, לא שפוי, חסר שליטה, ללא מחשבה פלילית, טעה במצב הדברים, כורח או צורך.

בנוסף, בעבירות מחשב קיימת עבירה מיוחדת, עבירה נגזרת של שליחת חומר אסור. כך, אם אדם קיבל חומר אסור, חומר תועבה למשל, והעביר אותו הלאה, אף אם לא פתח אותו, הוא שותף בעבירה. 
בנוגע לעבירות סמים, המצב יותר מורכב. ברגע שקיבלת הצעות לקניית סמים, זה אומר שחיפשת את זה, כי הצעות כאלו לא מגיעות ככה סתם לכל אדם. זה לא יכול להוות הוכחה לעבירה, אבל זה כן יכול להצביע על ראשית עבירה. 

בעבירות מחשב, עורך הדין צריך להכיר את האפשרויות שיש לו להגן על הלקוח, למשל, כאשר הלקוח טוען שהחומר לא נמצא במחשב שלו, כמו בכל עבירה אחרת, יש לבדוק את את הנתונים

למה נדרש עורך הדין בסוגיה של עבירות מחשב?

אין ספק, כי עורכי דין שלא מכירים את המדיה החברתית והאינטרנט יתקשו להתמודד עם עבירות כאלה. כאשר זה מגיע לעבירות שנכנסות בגדר חוק המחשבים, לא מספיק להיוועץ בעורך דין פלילי, אלא יש צורך בעורך דין שמכיר את המטריה הספציפית של עבירות בתחום הטכנולוגיה. 

בעבירות מחשב, עורך הדין צריך להכיר את האפשרויות שיש לו להגן על הלקוח, למשל, כאשר הלקוח טוען שהחומר לא נמצא במחשב שלו, כמו בכל עבירה אחרת, יש לבדוק את את הנתונים. כך למשל, ה-IP הוא אמצעי חקירה של המשטרה, באמצעותו היא מגיעה לתפיסת המחשב. לאחר מכן, המחשב (או הטלפון החכם או הטאבלט וכו') חוזר לחזקתך, והמלחמה היא של מומחיות. עורך הדין צריך לעבוד עם מומחי המחשבים הטובים ביותר, שעושים את הבדיקות שלהם על המחשב או האמצעי הטכנולוגי, בוחנים אם מה שכתוב בכתב האישום הוא נכון ועוד. עליהם לדעת מה המחשב מסוגל להראות ולא להראות. 

חיפוש ברשת

לסיכום, חוק המחשבים הוא המהווה את הכלי באמצעותו המדינה אוכפת את העבירות הפליליות הנעשות תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים. לא ניתן כיום להתחמק מעונש בעבירות מסוג זה, ועל מי שנאשם או נחקר בעבירות מסוג זה, להיעזר בעורך דין המכיר את המטריה המשפטית והטכנולוגית גם יחד. 

 

* שמואל סף הוא עורך דין פלילי, היה חוקר משטרה במשך שלוש וחצי שנים, מתמחה במשפט הפלילי ועבירות מחשב. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים