zap group mishpati logo

תאונת דרכים - כל מה שחשוב לדעת

את מי לתבוע, תוך כמה זמן ומה חשוב לעשות כשמתרחשת תאונת דרכים? קראו ולמדו

12.06.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
תאונת דרכים - כל מה שחשוב לדעת

רבים טועים לחשוב, כי רק פגיעה של רכב ברכב הינה תאונת דרכים ולעיתים נמנעים מלתבוע מחשש שהם אשמים בתאונה, אז בואו נעשה קצת סדר.

בתביעת תאונת דרכים בגין נזקי גוף, בניגוד לנזקי רכוש, החוק קובע "אחריות מוחלטת" כלומר: חברת הביטוח ובית המשפט, ככל שמוגשת תביעה, אינם בודקים מי אשם בתאונה, אלא מהו הנזק שנגרם

הגדרת תאונת דרכים

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מגדיר תאונת דרכים כ"מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה. יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על-ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקור...".

שימוש ברכב כולל לא רק נסיעה בו, אלא גם כניסה לרכב וירידה ממנו, התהפכות, הדרדרות טיפול ותיקון דרך, דחיפה וגרירה של הרכב, התנתקות ומצבים נוספים שהוכרו בפסיקה, כגון: סגירת דלת על האצבעות, פציעה ממנוף המופעל ע"י המנוע של המשאית נפילה מהאופניים בשל צפצוף של רכב שהבהיל את נהג האופניים ועוד.

בתביעת תאונת דרכים בגין נזקי גוף, בניגוד לנזקי רכוש, החוק קובע "אחריות מוחלטת" כלומר: חברת הביטוח ובית המשפט, ככל שמוגשת תביעה, אינם בודקים מי אשם בתאונה, אלא מהו הנזק שנגרם. ולכן בכל מקרה בו נגרם נזק גוף במהלך תאונת דרכים, אף אם מדובר בימי מחלה בודדים בלבד, תזכה את התובע בפיצוי מחברת הביטוח. 

תביעות תאונת דרכים בהן הנזק הגופני הוא גדול, עשויות להתנהל בבימ"ש מספר שנים. במהלך תקופה זו, נגרמות לנפגע הוצאות כספיות רבות הקשורות בטיפולים רפואיים, נסיעות, הפסד השתכרות וכו'. היות ומדובר ב"אחריות מוחלטת", ניתן להגיש בקשה לתשלום ביניים (תשלום תכוף) וחברת הביטוח מחויבת להעביר את התשלום תוך 60 יום. 

חשוב לציין, כי כל סכום שישולם כתשלום תכוף, יקוזז מהסכום הסופי של התביעה העיקרית. כמו כן, כספים שיתקבלו מהמוסד לביטוח לאומי בגין אותה נכות, יקוזזו אף הם מהתשלום הסופי.

הנהג והנוסעים יתבעו את חברת הביטוח אשר בטחה בביטוח חובה את הרכב בו נסעו. ואילו הולך הרגל יתבע את חברת הביטוח של הרכב הפוגע. אם מדובר במספר כלי רכב, יתבע הולך הרגל את כולם

את מי תובעים?

בהחלטה את מי לתבוע, יש חשיבות רבה לשאלה מיהו הנפגע.

הנהג והנוסעים יתבעו את חברת הביטוח אשר בטחה בביטוח חובה את הרכב בו נסעו. ואילו הולך הרגל יתבע את חברת הביטוח של הרכב הפוגע. אם מדובר במספר כלי רכב, יתבע הולך הרגל את כולם. 

במצבים בהם הרכב הפוגע אינו מבוטח בביטוח חובה, או מדובר בתאונת 'פגע וברח' יוכלו הנוסעים והולך הרכב לתבוע את "קרנית" שהינה "הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים" שהוקמה על פי חוק והיא תפצה אותם על מלוא נזקיהם. 

יש לציין, כי קרנית מפצה גם במקרים בהם נפגע נוסע (לרוב טרמפיסטים) ברכב אשר נהגו נהג ללא ביטוח או ללא רישיון תקף או נהג ברכב אשר לא ידע כי הרכב אינו מבוטח. יחד עם זאת, חשוב לדעת שאם יתברר בסופו של דבר כי הנפגע ידע, כי אין ביטוח תקף או כי רישיונו של הנהג בשלילה ובכל זאת בחר לנסוע עמו, עלולה להישלל ממנו הזכות לפיצוי.

נהג הרכב שנסע ללא רישיון או ללא ביטוח לא יוכל לתבוע את חברת הביטוח שלו ואף לא את קרנית. 

אדם שנפגע בתאונת דרכים ויש לו זכות תביעה לפי חוק הפלת"ד, אינו זכאי לתבוע לפי שום חוק אחר

אם תאונת הדרכים ארעה בשל רשלנות, האם ניתן לתבוע פעמיים? 

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (סעיף 8(א)) קובע "ייחוד עילה", כלומר אדם שנפגע בתאונת דרכים ויש לו זכות תביעה, אינו זכאי לתבוע לפי שום חוק אחר. זכות הבחירה את מי לתבוע אינה נתונה לנפגע, אלא הינה על פי החוק.

התיישנות בתביעות לפיצוי בגין תאונת דרכים הינה 7 שנים מיום התאונה, ואילו לקטין יש 7 שנים נוספות מיום הגיעו לגיל 18, היינו 25 שנה

תוך כמה זמן אוכל לתבוע? 

משך ההחלמה משתנה מאדם לאדם בהתאם לחומרת הפגיעה והוא נחלק למספר שלבים: השלב החריף נמשך לרוב כיומיים שלושה עד חודש; החלמה של שברים מתרחשת בין ששה לשנים עשר שבועות; כאשר מדובר בפגיעה ברקמות הרכות זמן ההחלמה הצפוי הוא כחצי שנה; וכאשר מדובר בפגיעות עצביות יכולה להיוותר נכות לצמיתות; על כן, במקרה שנגרם נזק גוף חמור, מומלץ להמתין עד להתגבשות הנזק (כשנה) ולא לתבוע מיד עם סיום ימי המחלה. 

התיישנות בתביעות לפיצוי בגין תאונת דרכים הינה 7 שנים מיום התאונה, ואילו לקטין יש 7 שנים נוספות מיום הגיעו לגיל 18, היינו 25 שנה. 

במקרה של תאונת דרכים שהינה גם תאונת עבודה, ונקבעה נכות ע"י המוסד לביטוח לאומי, תחייב קביעת נכות זו, גם את בית המשפט והפיצוי יחושב לפי אחוזי הנכות שנקבעו בביטוח הלאומי

מי קובע את הנכות? 

בד בבד עם הגשת התביעה לבית המשפט, מוגשת בקשה למינוי מומחה רפואי בתחום בו נגרם לתובע נזק. בניגוד לנזקי גוף אחרים, כמו רשלנות רפואית או נפילות, בתאונות דרכים, אסור לתבוע לצרף חוות דעת רפואית מטעמו, ועליו לבקש מבית המשפט למנות עבורו מומחה, וזאת בכפוף להצגת "ראשית ראיה" לנזקי גוף שנגרמו לו, כלומר, עליו לצרף חומר רפואי רלבנטי לפגיעה, על מנת לשכנע את בית המשפט, כי אכן מינוי המומחה מוצדק. 

במקרה של תאונת דרכים שהינה גם תאונת עבודה, ונקבעה נכות ע"י המוסד לביטוח לאומי, תחייב קביעת נכות זו, גם את בית המשפט והפיצוי יחושב לפי אחוזי הנכות שנקבעו בביטוח הלאומי. יחד עם זאת, רשאי בית המשפט להתיר לבעל דין הבאת ראיות לסתור את קביעת הביטוח לאומי, אם שוכנע כי ישנה הצדקה לכך, כעולה מהראיות שהוצגו בפניו.

במקרה של תאונת דרכים חשוב לאסוף את כל המסמכים הרפואיים הרלבנטיים, קבלות בגין הוצאות וכן אישור משטרה. אם היו עדים לתאונה, רצוי לכתוב את פרטיהם

מה עושים במקרה של תאונה? 

במקרה של תאונת דרכים חשוב לאסוף את כל המסמכים הרפואיים הרלבנטיים, קבלות בגין הוצאות וכן אישור משטרה. אם היו עדים לתאונה, רצוי לכתוב את פרטיהם. 
תביעות פיצויים בתיקי תאונות דרכים מסתיימות פעמים רבות בפשרה מול חברת הביטוח ולרוב חברות הביטוח ינסו להוביל את הנפגע הלא מיוצג לחתום על שטר "ויתור וסילוק" ובכך יחסכו כספים רבים. 

התנגשות מכוניות

ייעוץ משפטי מקצועי הינו הכרחי בניהול תביעות תאונת דרכים אף אם מדובר בתביעה מול חברת הביטוח, ועל כן חשוב לפנות לעו"ד מנוסה הבקי בתחום ובעל ידע רפואי.

 

* המידע המובא להלן, אינו תחליף לייעוץ משפטי ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם עורך דין הבקי  בתחום הנזיקין טרם הגשת התביעה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים