zap group mishpati logo

שימוש בנייד בעת נהיגה: מדיניות האכיפה הוחמרה

הנחתם את הנייד על המושב לידכם ושמתם "ספיקר"? עניתם בקצרה להודעת סמס? שימו לב: לאור ריבוי התאונות, מדיניות האכיפה הוחמרה. מה מותר ומה אסור? מדריך

מאת: עו"ד ערן וייסמן
08.07.19
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
שימוש בנייד בעת נהיגה: מדיניות האכיפה הוחמרה

מכוח פקודת התעבורה, נחקקו תקנות התעבורה, מהן נגזר האיסור להשתמש בטלפון נייד, בעת נהיגה. תקנה 28 לתקנות התעבורה, שכותרתה "חובה להחזיק בהגה או בכידון" קובעת כי נוהג רכב חייב להחזיק בידיו את ההגה או הכידון, כל עוד הרכב בתנועה; הוא רשאי להסיר יד אחת מן ההגה או הכידון, רק לשם הבטחת פעולתו התקינה של הרכב או לשם קיום כללי התנועה.

תקנה זו נחשבה תקנה בעלת חשיבות מעטה, עד השתלטות מכשירי הטלפון הסלולריים על חיינו. עם הזמן, הפרת התקנה הפכה להיות אחת מעבירות התנועה השכיחות ביותר בישראל. בשל פעולות אכיפה נרחבות, נהגים רבים נתפסים כשהם משתמשים בסלולרי תוך כדי נהיגה. כל נהג יודע כי אסור לאחוז בסלולרי ולדבר בסלולרי בזמן נהיגה. 

עם זאת, בהקשרים רבים אחרים, הנוגעים לנהיגה, שימוש בסלולרי, קנסות ונקודות, נהגים רבים מתבלבלים. הגיע הזמן לעשות סדר בדברים.

משטרת ישראל הכריזה מלחמת חורמה על נהגים המשתמשים בסלולרי בזמן הנהיגה. היקף הדו"חות הניתנים לנהגים עלה פלאים. הן במשטרת ישראל והן בבתי המשפט, מתייחסים בחומרה רבה לעבירת שימוש בנייד בזמן נהיגה

מיתוס ראשון: שימוש בסלולרי מהווה עבירה פעוטה

נהוג לחלק את עבירות התנועה לפי מידת חומרתן: עבירות ברף גבוה (כגון: תאונת דרכים עם נפגעים, פגע וברח, נהיגה בשכרות וכו') ועבירות ברף נמוך. עבירת שימוש בטלפון סלולרי במהלך נהיגה נחשבה עד לא מכבר עבירה פעוטה. עם זאת, פני הדברים השתנו. רבים אינם מודעים לשינוי. 

אמנם לא מדובר בעבירה הדומה בחומרתה לעבירת נהיגה בשכרות, אך רשויות החוק בישראל אינם מקלים ראש בנהיגה תוך כדי שימוש בסלולרי. לאחרונה, העבירה אף הוחרגה מהרף הנמוך של העבירות ועברה לרף הבינוני. 

שינוי תפיסתי נרחב ברשויות האכיפה בישראל התחולל בעקבות מחקרים מהם עולה כי קיים סיכון גבוה לתאונה (פי 10!) בעקבות שימוש בסלולרי; וכמובן, בעקבות ריבוי התאונות הנובעות מהסחת דעת של הנהג, המסב תשומת ליבו למכשיר בזמן נהיגה. 

משטרת ישראל הכריזה מלחמת חורמה על נהגים המשתמשים בסלולרי בזמן הנהיגה. היקף הדו"חות הניתנים לנהגים עלה פלאים. הן במשטרת ישראל והן בבתי המשפט, מתייחסים בחומרה רבה לעבירת שימוש בנייד בזמן נהיגה. העונש הנגזר בגינה אינו בטל בשישים, כפי שרבים מניחים בטעות.

נתפסם מדברים בנייד בזמן נהיגה? העונש הצפוי לכם בגין עבירת תעבורה זו הוא קנס בסך 1,000 שקלים ושמונה נקודות!

מיתוס שני: הענישה בגין שימוש בנייד בנהיגה - אינה ענישה משמעותית

נתפסם מדברים בנייד בזמן נהיגה? העונש הצפוי לכם בגין עבירת תעבורה זו הוא קנס בסך 1,000 שקלים ושמונה נקודות! מעבר לכך שמדובר במכה כואבת לארנק, שמונה נקודות מהוות סכנה ממשית לרישיון הנהיגה, במקרה של ריבוי עבירות. 

בשנה האחרונה, עקב הגברת האכיפה, נהגים רבים מקבלים דו"ח שני ואף דו"ח שלישי ודו"ח רביעי, בגין עבירת שימוש בנייד בנהיגה. המשמעות של שני דו"חות היא צבירת 16 נקודות, שיחייבו את הנהג לעבור קורס "נהיגה מונעת".

במקרה שיש לנהג עבירות נוספות, הוא עלול לצבור יותר נקודות ולהסתכן באופן משמעותי: צבירת 22 נקודות בתקופה של פחות משנתיים - לא רק תחייב את הנהג בקורס נהיגה מונעת מתקדם, אלא גם תאריך את תקופת מחיקת הנקודות לארבע שנים; נהג שיצבור 36 נקודות ומעלה - רישיונו ייפסל אוטומטית ל-3 חודשים, בסיומם ייאלץ לעבור שוב מבחן תיאוריה.

האופן בו מותר לעשות שימוש בטלפון נייד בעת נהיגה, הוא באמצעות מכשיר דיבורית, המותקן לפי החוק. הפעולה היחידה האפשרית היא שיחה קולית, באמצעות הדיבורית

מיתוס שלישי: מותר לדבר בנייד בעזרת "ספיקר"

זהו מיתוס נפוץ, שחשוב מאד לנפץ! תקנה  28ב(1א) לתקנות התעבורה קובעת כי נהג "לא יאחז בטלפון קבוע או נייד, ולא ישתמש בהם ברכב אלא באמצעות דיבורית". תקנה 28(2) לתקנות התעבורה מגדירה דיבורית באופן הבא: "התקן המאפשר שימוש בטלפון בלא אחיזה בו ובלבד שאם ההתקן מצוי בטלפון, הטלפון יונח ברכב באופן יציב המונע את נפילתו".

למעשה, האופן בו מותר לעשות שימוש בטלפון נייד בעת נהיגה, הוא באמצעות מכשיר דיבורית, המותקן לפי החוק. הפעולה היחידה האפשרית היא שיחה קולית, באמצעות הדיבורית. אולם, שימוש בספיקר יתאפשר על פי התקנה רק במידה והטלפון מונח במתקן יציב ברכב.

כלומר: האיסור אינו חל רק על שיחה קולית, בשעה שהטלפון צמוד לאוזן. זהו איסור נרחב בהרבה, הפוסל פעולות רבות במהלך הנהיגה. כך, אסור לדבר כשהנייד על הברך או על הכתף כשהטלפון "על ספיקר"; אסור להעיף מבט לנייד לענייני "וויז", שיחת וידאו או קריאת / כתיבת סמס. אסור לאחוז בנייד או להניח אותו במושב הקרוב ולהביט בו. 

ההתייחסות לשימוש בנייד כאל פעולה מסכנת חיים ומלחמת החורמה שהכריזו רשויות החוק על שימוש בנייד, הופכת למעשה כל הסטת ראש או מבט ע"י הנהג מהדרך, או הזזת יד מההגה - למעשה אסור, הגורר ענישה חמורה.

יש שופטים שקבעו כי בזמן עצירה בצומת, ודאי בצד הדרך, מותר לאחוז בטלפון הנייד סמוך לאוזן ולשוחח. למרות זאת, מרבית השופטים דווקא קבעו אחרת

מיתוס רביעי: מותר לדבר בנייד בזמן עצירה או עמידה בצד

מאחר שהתקנה הרלוונטית, ממנה נגזר האיסור על שימוש בנייד בנהיגה, דנה בחובה לאחוז את ההגה בשתי ידיים בעת נהיגה - עלתה לעיתים טענה מצד נהגים כי בעת עצירה בצומת או בצד הכביש, האיסור אינו מתקיים. 

ככלל, יש הכרעות סותרות בעניין זה. יש שופטים שקבעו כי בזמן עצירה בצומת, ודאי בצד הדרך, מותר לאחוז בטלפון הנייד סמוך לאוזן ולשוחח. למרות זאת, מרבית השופטים דווקא קבעו אחרת. לפיכך, מרבית השוטרים יראו בפעילות זו פעילות פסולה ואסורה, וייתנו דו"ח בגינה. לכן, מומלץ שלא לקחת סיכון. 

רבים מהנהגים שנתפסים בשימוש בנייד, משלמים את הקנס ומקבלים את הנקודות, המסכנות כאמור את רישיון הנהיגה שלהם. זאת, מבלי לדעת שהם יכולים להיאבק ברוע הגזירה, לנסות לבטל את הקנס או להפחית את העונש

לאור כל זאת, האם אין דרך "להציל" מענישה נהג ש"נתפס על חם" כשהוא מדבר בנייד תוך כדי נהיגה?

כמו בכל עבירת תנועה, גם כשמתגוננים כנגד אישום בגין שימוש בטלפון נייד בנהיגה, יש מה לעשות. עורך דין לענייני תעבורה בעל ניסיון וידע, יוכל לנצל את ה"הכשלים ברישום הדו"ח ולסייע לנהג ככל הניתן. 

רבים מהנהגים שנתפסים בשימוש בנייד, משלמים את הקנס ומקבלים את הנקודות, המסכנות כאמור את רישיון הנהיגה שלהם. זאת, מבלי לדעת שהם יכולים להיאבק ברוע הגזירה, לנסות לבטל את הקנס או להפחית את העונש.

טיעונים טובים ומבוססים יוכלו להוביל להסדר טיעון מקל, להפחתת האישומים ולהפחתת הקנס ומספר הנקודות. לעיתים, ניתן אף להביא לביטול האישום.

במקרה שמדובר בשימוש בנייד בנהיגה, כשל ראייתי עשוי להתעורר כשהנסיבות לא אפשרו לשוטר להבחין האם אכן הנהג השתמש בנייד או במשהו אחר

מה יכול נהג לטעון, במקרה שנתפס כשהוא מדבר בנייד במהלך הנהיגה?

ניתן לטעון כי התביעה לא עמדה ברף הראייתי המוטל עליה. עבירת תעבורה היא עבירה פלילית. כאשר נהג מוזמן למשפט או בוחר בהזמנה לדיון, במקום לשלם קנס, למעשה מתנהל נגדו הליך פלילי. 

בהליך פלילי, מוטל על התביעה להוכיח את המיוחס לנאשם, מעבר לספק סביר. במקרה שמדובר בשימוש בנייד בנהיגה, כשל ראייתי עשוי להתעורר כשהנסיבות לא אפשרו לשוטר להבחין האם אכן הנהג השתמש בנייד או במשהו אחר. כך, למשל: תנאי הדרך חשוכים מדי, או שהשוטר עמד רחוק מדי. כשל ראייתי עשוי להיות גם מילוי דו"ח באופן חלקי, בלתי מלא ובלתי מספק. כך, ניתן לשמוט את הבסיס לדו"ח ולאישום הפלילי. 

בדיקה כיצד להגיע

לסיכום: עבירת שימוש בנייד נחשבת עבירה חמורה, שהאכיפה בגינה נרחבת. הדרך החוקית היחידה לשימוש בנייד בזמן נהיגה היא שיחת קול, באמצעות דיבורית. בכל דרך אחרת, אתם עלולים להסתבך. במקרה שאכן הסתבכתם וקיבלתם דו"ח, מומלץ להיוועץ בעורך דין לענייני תעבורה, שיוכל לערער את אמינות הדו"ח ולהביא להקלה בעונש. הדברים אמורים בפרט במקרה שלא מדובר בעבירה ראשונה שלכם ורישיונכם עלול להישלל. 

* עו"ד ערן וייסמן ועו"ד מיכל וייסמן עוסקים בתחום דיני תעבורה, על כל היבטיו, כולל: נהיגה בשכרות, נהיגה ללא רישיון, נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בתקופת פסילת רישיון ועוד.

** סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה