zap group mishpati logo

כתב אישום בתעבורה? חמש עצות זהב להתגוננות יעילה

יש המניחים כי כתב אישום בתעבורה הוא ענין של מה בכך ואף מוותרים על ליווי משפטי ומתייצבים למשפט ללא הגנה. זומנתם לדין בעקבות עבירת תנועה? חמש עצות זהב שיסייעו לכם

מאת: עו"ד ערן וייסמן
28.07.19
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
כתב אישום בתעבורה? חמש עצות זהב להתגוננות יעילה

נהוג למיין את עבירות התנועה במדרג של קלות עד חמורות, כשמידת החומרה נקבעת, לרוב, על פי העונש המוטל על מבצעי העבירה. ההבחנה בין עבירות תנועה קלות לעבירות תנועה חמורות מיושמת גם בהקשר של הפעולה שגורר ביצוען: כאשר נהג מבצע עבירות קלות יוטל עליו קנס, ולפיכך העבירות הקלות הן עבירות קנס. כאשר מדובר בעבירות חמורות יותר הנהג מוזמן למשפט, ולפיכך עבירות תנועה חמורות הן עבירות שמחייבות משפט. 

נהג שזומן למשפט בגין עבירת תעבורה, למעשה, נאשם בביצוע עבירת תנועה חמורה ובמצב דברים זה עליו להיערך כראוי. מה זה אומר בפועל? חמש עצות זהב לנהג נאשם:

ההבחנה בין עבירות תנועה קלות לעבירות תנועה חמורות מיושמת גם בהקשר של הפעולה שגורר ביצוען: כאשר נהג מבצע עבירות קלות יוטל עליו קנס, ולפיכך העבירות הקלות הן עבירות קנס. כאשר מדובר בעבירות חמורות יותר הנהג מוזמן למשפט

עצה ראשונה - הכירו בחומרת המצב

"כולה לא חגרתי חגורת בטיחות", " זו רק עבירת תעבורה לא עבירה פלילית", "מה כבר יכולים לעשות לי?", "גיליון ההרשעות שלי נקי - אני יכול לבד": כל אלה ועוד הן הנחות מוצא שגויות של נהגים רבים וטובים המקלים ראש בכל הנוגע להתמודדות עם כתב אישום הנוגע לעבירות תנועה. 

תפיסות יסוד שגויות אלה ואחרות מובילות נהגים למצב של חרטה כשהם משלמים מחיר כבד על שזלזלו בכתב האישום ולא השכילו להבין את חומרת מצבם. כדי שגם אתם לא תגיעו למצב זה: אם הוגש נגדכם כתב אישום בתעבורה וזומנתם לבית משפט כדי לדון באשמתכם בביצוע עבירת תנועה, עליכם להבין במה מדובר, להכיר בסיכונים, להיערך כראוי ולהבין שלא מדובר במשפט חסר חשיבות אלא במשפט פלילי לכל דבר וענין. 

כתב אישום הוא כתב אישום ולא משנה איך תסתכלו על זה גם אם מדובר בעבירה שקשורה להתנהגותכם בכביש היא עדין עבירה פלילית; ומשהוגש נגדכם כתב אישום המאשים אתכם בביצוע עבירה אתם נאשמים העומדים לדין פלילי ועליכם לגייס התשומות הנדרשות להתמודדות עם מצב זה מבלי להניח שהכל יהיה בסדר ושהשד לא כל כך נורא.

כתב אישום עשוי לגרור ענישה קשה, לרבות עונשי מאסר

עצה שנייה - קבלו ייעוץ משפטי מהרגע הראשון

כמו כל נאשם, גם נאשם בעבירות תנועה חייב לקבל ייעוץ משפטי לאורך כל הדרך כבר מהרגע הראשון. לייעוץ משפטי של עורך דין לתעבורה אין תחליף ותרומתו בכל אחד משלבי ההתמודדות עם המתרחש חשובה וקריטית לאין ערוך. 

כשתשכילו להבין שכתב אישום עשוי לגרור ענישה קשה, לרבות עונשי מאסר; וכשתבינו כי יש למשטרה סמכות לשלול את רישיונכם באופן אוטומטי עם הגשת כתב האישום; ומשתדעו שבניית אסטרטגיה משפטית מתאימה תוכל לשנות באופן קיצוני את תוצאות המשפט המתנהל נגדכם, תדעו להסיק בעצמכם מדוע עצת הזהב הזו הינה כה חשובה. 

אולם, היוועצות בעורך דין יכולה שלא להספיק אם היא מבוצעת רגע אחד מאוחר מדי. הדוגמא המובהקת לכך היא מצב שבו אדם מעיד על התרחשות התאונה מבלי לקבל ייעוץ משפטי ובהמשך מוגש נגדו כתב אישום. לאותם דברים אלה שאמר בסמוך לתאונה חשיבות קריטית בעיני בית המשפט שמעניק להם משקל רב; ולפיכך ייעוץ עוד טרם החלפת כל דין ודברים עם השוטרים היא חיונית. 

כדי שעורך הדין שלכם יוכל להגן עליכם באופן אידאלי, עליכם להבין בדיוק במה אתם נאשמים ומה יכול לסייע לכם להמתיק את רוע הגזירה

עצה שלשית - אל תצעדו לבד ושתפו פעולה עם עורך הדין

הייעוץ המשפטי מעורך דין תעבורה חייב להתקבל לא רק בשלב טרום המשפט אלא גם ביום הדיון עצמו ובהמשך המשפט, אם יתנהל. עורך הדין חייב ללוות אתכם בכל רגע ורגע, כשבין היתר: יתאר לכם מה צפוי לכם, ינהל עבורכם משא ומתן עם התביעה בניסיון להגיע להסדר טיעון מקל, או שינהל בשמכם מאבק משפטי שיוביל לזיכוי מלא שלכם. אל תגיעו לבד לבית המשפט ואל תנסו להתמודד לבד עם התובע ו/או השופט.

בהקשר של ייעוץ משפטי מעורך דין לתעבורה חשוב להבין שעם שכירת שירותיו מלאכתכם לא תמה ואתם צריכים להיות מעורבים. עורך הדין ינחה אתכם בדבר הזכויות שלכם ויגבש בעצה אחת עמכם את אסטרטגיית ההגנה המיטבית במצבכם וכדי לעשות זאת הוא חייב את שיתוף הפעולה שלכם. 

כדי שעורך הדין שלכם יוכל להגן עליכם באופן אידאלי, עליכם להבין בדיוק במה אתם נאשמים ומה יכול לסייע לכם להמתיק את רוע הגזירה. כתב האישום שהוגש נגדכם מפרט מהם האישומים בהם אתם נאשמים ופורש את העובדות שמגבשות את העבירות שלכאורה עברתם. ההתמודדות עם כתב האישום יכולה להיות אחת משתיים: או שתודו בכתב אישום מתוקן עם עבירות מופחתות, הודות להסדר טיעון מקל ש"השיג" עורך הדין שלכם; או שתכפרו באשמה. כפירה באשמה תוביל לעריכת משפט, במסגרתו תידרש התביעה להוכיח את אשמתכם מעבר לספק סביר, כשתפקידכם הוא לעזור לעורך הדין שלכם לעורר את אותו הספק. 

אל תחששו להגיש בקשה לביטול הפסילה המנהלית. עוה"ד שלכם ינסה להוכיח שבנסיבות העניין לא היתה הצדקה לכך

עצה רביעית - פיסלו את הפסילה המנהלית

סביר כי עוד טרם הגשת כתב האישום נגדכם בוצעה פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה שלכם. עצת הזהב בהקשר זה היא לא להשלים עם רוע הגזירה: הגישו בעזרת עורך הדין שלכם בקשה לביטול פסילה מנהלית. אם הוא יצליח להוכיח כי נפל פגם בשימוע שבוצע לכם, או שבנסיבות העניין לא היתה הצדקה לפסילה המנהלית משום שלקצין הפוסל לא היה יסוד סביר להניח שיוגש נגדכם כתב אישום; ובנוסף שביטול הפסילה המנהלית לא תפגע בביטחון הציבור, תקבלו את רישיונכם חזרה. ג

גיליון הרשעות נקי, פציעה קלה בלבד של נפגע תאונת הדרכים, נסיבות אישיות קשות (מחלה, למשל) - כל אלה ועוד הם דוגמאות מצוינות לטיעונים שיכולים לתרום להקלת העונש

עצה חמישית - פעלו להמתקת העונש

אם הורשעתם, בין אם לאחר שניהלתם משפט, או לאחר הודאה בכתב אישום מתוקן הכולל אישומים מופחתים, לא תמה מלאכתם וגם מאמצי עורך הדין עוד נדרשים. שניכם בצוותא תידרשו להציג לשופט נסיבות שיגררו הקלה בעונש שלכם. גיליון הרשעות נקי, פציעה קלה בלבד של נפגע תאונת הדרכים, נסיבות אישיות קשות (מחלה, למשל) - כל אלה ועוד הם דוגמאות מצוינות לטיעונים שיכולים לתרום להקלת העונש, כמו גם טיעון לפיו אתם מתפרנסים מנהיגה למחייתכם, ולפיכך שלילה ממושכת של רישיון הנהיגה שלכם תהווה עונש בלתי מידתי. 

נהיגה בשכרות

לסיכום, אם הוגש נגדכם כתב אישום בתעבורה אל תקלו ראש בחומרת המצב, היוועצו בעורך דין לתעבורה לפני שתדברו עם השוטרים, המשיכו את הליווי המשפטי גם בשלב הדיונים בבית משפט, נסו לפעול במקביל לביטול הפסילה המנהלית וכל הזמן היו מעורבים בהליך ונסו להוביל לתוצאה מיטבית - זיכוי מלא או הרשעה עם עונש מופחת.

 

* עו"ד ערן וייסמן עוסק בתחום דיני התעבורה על כל היבטיו, כולל: נהיגה בשכרות, נהיגה ללא רישיון, נהיגה מופרזת, נהיגה בפסילה ועוד. כמו כן המשרד עוסק בתחום המשפט הפלילי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים