zap group mishpati logo

פסילה מנהלית של רישיון נהיגה: מדריך לנהג

היית מעורב בעבירה חמורה, כגון נהיגה בשכרות או במהירות מופרזת מסוג הזמנה לדין? לקצין משטרה יש סמכות לשלול מנהלית את רישיון הנהיגה. כך מומלץ לפעול, שלב אחרי שלב

30.07.19
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
פסילה מנהלית של רישיון נהיגה: מדריך לנהג

שוטר עצר אתכם בחשד לעבירה, ורוצה לפסול לכם את הרישיון. מה צפוי לקרות? מה ניתן לעשות? במאמר זה, נסביר מהן הזכויות שלכם בפסילת רישיון מנהלית ומה ניתן לעשות במצב זה. 

פסילה מנהלית היא פסילת צינון שמטרתה "לצנן" את הנהג מלשוב ולנהוג, בעקבות חשד לביצוע עבירת תנועה חמורה 

מהי פסילה מנהלית?

פסילה מנהלית היא פסילה של רישיון נהיגה, שנעשית בחשד לביצוע עבירה מהעבירות החמורות, המנויות בתוספת הרביעית לפקודת התעבורה (נוסח חדש) תשכ"א-1961. מי שרשאי להורות על הפסילה הוא קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה, בעבירות תעבורה חמורות, לתקופה של 30 יום, 60 יום או 90 יום. 

הפסילה המנהלית היא פסילת צינון. כלומר, לא מדובר בפסילה עונשית. מטרת הפסילה המנהלית היא "לצנן" את הנהג מלשוב ולנהוג, בעקבות חשד לביצוע עבירת תנועה חמורה. 

כאשר אדם חשוד בגרימת מוות בתאונת דרכים, יש חובת פסילה של 90 יום, ללא הפעלת שיקול דעת מצד קצין המשטרה

תקופת הפסילה - בהתאם לעבירה

תקופת הפסילה תלויה בסוג העבירה ובחומרת העבירה. 

פסילה של 30 יום: פסילה המוטלת בגין חשד לביצוע עבירות בתוספת, מצויה בשיקול דעת קצין המשטרה. לרוב, מדובר בעבירות כגון: נהיגה בשכרות, עקיפה בדרך לא פנויה, מהירות מופרזת מסוג הזמנה לדין (בדרך עירונית מעל 40 קמ"ש מהמותר; ובדרך בין עירונית מעל 50 קמ"ש מהמותר) ועוד. מדובר בפסילה המוטלת תוך הפעלת שיקול דעת מצד קצין המשטרה. 

פסילה של 60 יום: פסילה המוטלת במקרה של מעורבות בתאונת דרכים. מדובר בפסילה המוטלת תוך הפעלת שיקול דעת מצד קצין המשטרה. 

פסילה של 90 יום: פסילה שניתנת במצב של תאונת דרכים קטלנית. כאשר אדם חשוד בגרימת מוות בתאונת דרכים, יש חובת פסילה של 90 יום, ללא הפעלת שיקול דעת מצד קצין המשטרה. 

אם שוטר עצר אתכם בחשד לביצוע עבירה חמורה המקימה סמכות פסילה מנהלית, השוטר ייקח לכם את רישיון הנהיגה, ייתן לכם אישור רישיון נהיגה זמני והזמנה לשימוע

מתי וכיצד ניתן לפסול את הרישיון?

 הזמנה לשימוע - כדי להורות על פסילה מנהלית, יש לאפשר לנהג החשוד בביצוע עבירה לטעון את טענותיו, באמצעות שימוע המתקיים בתחנת המשטרה או בפני קצין משטרה שמגיע למקום ביצוע העבירה.

במצב המתואר לעיל, אם שוטר עצר אתכם בחשד לביצוע עבירה חמורה המקימה סמכות פסילה מנהלית, השוטר ייקח לכם את רישיון הנהיגה, ייתן לכם אישור רישיון נהיגה זמני והזמנה לשימוע. בכל מקרה, הפסילה אינה נכנסת לתוקף עד שאין החלטה בשימוע. 

תנאים להזמנה לשימוע - כדי לתת הזמנה לשימוע, יש צורך בכך שיהיה לקצין יסוד סביר להניח שיוגש כתב אישום כנגד הנהג, בגין חשד לעבירה שבתוספת. כלומר, מדובר בעבירות חמורות מסוג הזמנה לדין, ולא בעבירות קנס, מאחר שאין סמכות חוקית לפסילה מנהלית, בעבירות שהעונש בצידן הוא קנס בלבד. פקודת התעבורה קובעת שיש לערוך את השימוע תוך שלושה ימים ממועד ביצוע העבירה. 

במהלך השימוע יש לנהג זכות להיות מיוצג על ידי עורך דין. במסגרת שיקוליו, הקצין צריך לבחון האם החזרת הנהג לכביש מהווה סיכון למשתמשי הדרך

מה נבחן במהלך השימוע? 

במהלך השימוע, הנהג יכול להעלות את טענותיו בפני קצין המשטרה, בבקשה שלא לפסול את רישיונו. יודגש כי במהלך השימוע יש לנהג זכות להיות מיוצג על ידי עורך דין. במסגרת שיקוליו, הקצין צריך לבחון האם החזרת הנהג לכביש מהווה סיכון למשתמשי הדרך. 

המבחן לבחינת מסוכנותו של הנהג נעשה ע"י בחינת שני פרמטרים עיקריים:

 1. חומרת העבירה המיוחסת לנהג החשוד.

 2. עברו התעבורתי של הנהג. ככל שעברו התעבורתי של הנהג יותר תקין, כך הנטייה תהיה להשיב לנהג את הרישיון; ככל שעברו התעבורתי של הנהג מכביד, וכולל עבירות תנועה רבות, הנטייה תהיה לפסול אותו. 

 קציני המשטרה נוטים להתחשב בנסיבות אישיות ובמצבים רפואיים מיוחדים של בן משפחה מדרגה ראשונה, המצריכים הותרת רישיון נהיגה לנהג

האם יש התחשבות במצבים מיוחדים, אישיים ורפואיים?

הפרקטיקה מלמדת שקציני המשטרה מתחשבים בנסיבות אישיות ובמצבים רפואיים מיוחדים של בן משפחה מדרגה ראשונה, המצריכים הותרת רישיון נהיגה לנהג. לכן, בשימוע ניתן להעלות בפני קציני המשטרה גם נסיבות אישיות ונסיבות רפואיות מיוחדות. כדי לאמת את הטענה, כדאי להביא לשימוע מסמכים המעידים על אמיתות הטענה, כגון מסמכים רפואיים.

האם בהכרח יוגש כתב אישום?

כל מצב של פסילה מנהלית יגרור אחריו כתב אישום. כל אדם שהוזמן לשימוע, עתיד להיות נאשם בפני בית המשפט לתעבורה, בגין העבירה אליה הוזמן לשימוע.

לאחר הפסילה המנהלית, ניתן לפנות לבית המשפט לתעבורה בבקשה לבטל או לקצר את הפסילה המנהלית שהוטלה עליכם

מה ניתן לעשות לאחר פסילה מנהלית?

אם הוטלה עליכם פסילה מנהלית ע"י קצין משטרה, ניתן לפנות לבית המשפט לתעבורה, בבקשה לבטל או לקצר את הפסילה המנהלית שהוטלה עליכם. בית המשפט לתעבורה יכול להשיב את הרישיון, בשתי עילות. 

ראשית, ביהמ"ש בוחן האם קיימות ראיות לכאורה, שיש בהן להוכיח את אשמת הנהג. שנית, ביהמ"ש בוחן את המסוכנות של הנהג למשתמשי הדרך, באמצעות בחינת חומרת העבירה ונסיבותיה ועברו התעבורתי של הנהג. 

לבית המשפט יש סמכות לבטל את הפסילה לאלתר, לקצר אותה לתקופה שייקבע או לדחות את בקשתו של הנהג. 

כל מה שנאמר ע"י הנהג בשימוע - לפני החלטה על פסילה מנהלית - מתועד ויכול לשמש נגד הנהג, כשיוגש כנגדו כתב אישום לבית המשפט לתעבורה

מה חשוב לדעת במקרה של פסילה?

יש לדעת כי נעשה תיעוד גם לתגובה הספונטנית של הנהג בפני השוטר שעוצר את הרכב ונותן לנהג הזמנה לשימוע. כל מה שנאמר ע"י הנהג בשימוע - לפני החלטה על פסילה מנהלית - מתועד, ויכול לשמש נגד הנהג, כשיוגש כנגדו כתב אישום לבית המשפט לתעבורה. לכן, ייצוג ע"י עורך דין כבר בשלב השימוע חיוני מאוד, כדי לדעת מה לומר, ובעיקר כדי לדעת מה לא לומר, כדי שהדברים לא ישמשו נגד הנהג לאחר מכן, כשיוגש נגדו כתב אישום לבית המשפט לתעבורה. 

בתיקים רבים שבהם הוגשו בקשות לפסילה מנהלית ובית המשפט ביטל או קיצר את תקופת הפסילה, הנהגים זכו לאחר מכן להסדרי טיעון מקלים במיוחד

הגשת בקשה לביטול או קיצור פסילה מנהלית - יתרון בבית המשפט

יש יתרון בהגשת בקשה לבית משפט, לביטול או לקיצור פסילה מנהלית, כאסטרטגיה משפטית. זאת, מאחר שאם בית המשפט קובע שיש חולשה בראיות בידי המשטרה, ובעקבות זאת מקצר את הפסילה או מבטל אותה ומחזיר לנהג את רישיונו - יש לכך השלכות גם מבחינת התנהלות התיק המשפטי, לאחר שיוגש בהמשך כתב אישום נגד הנהג. 

בתיקים רבים, בהם הוגשו בקשות לפסילה מנהלית, ובית המשפט ביטל או קיצר את תקופת הפסילה, הנהגים זכו לאחר מכן להסדרי טיעון מקלים במיוחד, כי למעשה היתה כבר החלטה שיפוטית, שציינה שיש בעייתיות או חולשה בראיות המצויות בידי המדינה. כך, לדוגמה, בע"ח 43295-07-15 בו ייצג משרד הח"מ, היה מדובר בנהג חשוד בביצוע עבירת שכרות שלישית. אם הנהג היה מורשע בכתב האישום המקורי, הוא היה צפוי לעונש מאסר בפועל ופסילת רישיון לתקופה ארוכה באופן משמעותי. 

לאחר הגשת בקשה לביטול הפסילה המנהלית, בית המשפט בערכאת הערר קבע כי יש חולשה משמעותית בראיות. לכן, כשהוגש כתב אישום, המדינה לא הגישה בקשה לפסול את רישיון הנהג עד תום ההליכים, למרות חומרת העבירה. כתב האישום נגד הנהג תוקן לעבירה שאינה כוללת רכיב של שכרות והתיק הסתיים בחודשיים פסילה בלבד. הקרב המשפטי שנעשה כבר בשלב הפסילה המנהלית אפשר להגיע לתוצאה הזו. מדובר בעבירת סירוב לבדיקת שכרות. מבחינת החוק, סירוב לבדיקת שכרות משמעו חזקת שכרות ברמה גבוהה ביותר. 

לסיכום: מומלץ לכל נהג לדעת את השלבים השונים בהליך פסילה מנהלית. בנוסף, מומלץ לכל נהג שקיבל הזמנה לשימוע והזמנה לדין, להיעזר בעורך דין כבר משלב השימוע. זאת, מאחר שלהליך הפסילה המנהלית עשויה להיות השפעה מכרעת על אופן סיום ההליך המשפטי הכולל, בעניינו של הנהג החשוד. לאור זאת, אסטרטגיה משפטית מושכלת ונכונה, כבר בשלבים אלה, תוביל לתוצאות מקלות יותר עבור הנהג, כשיהפוך לנאשם בפני בית המשפט לתעבורה.  

* עו"ד חזי כהן עוסק בדיני תעבורה ומתמחה בביטול וקיצור פסילה מנהלית.

** לעמוד הפייסבוק של עו"ד חזי כהן

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים