zap group mishpati logo

עסק קטן ובינוני: לא לוותר על ייעוץ משפטי

כל עסק גדול מעסיק יועץ משפטי, לעומת עסקים קטנים ובינוניים שלעיתים נמנעים מכך. מדובר בטעות: עסקים קטנים ובינוניים זקוקים מאוד לייעוץ משפטי ועסקי במגוון הקשרים. מדריך

מאת: עו"ד אביחי פוגל-רונן
26.09.19
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
עסק קטן ובינוני: לא לוותר על ייעוץ משפטי

אם אתם בעלי עסקים קטנים ובינוניים, ייתכן כי אינכם לוקחים בחשבון את כל הסוגיות המשפטיות שהעסק עשוי להתמודד עימן במהלך הפעילות העסקית השוטפת. אין זה משנה אם אתם קבלני שיפוצים, סוחרי רכב או בעלי חנויות נעליים. כל עסק קטן-בינוני זקוק לייעוץ משפטי בנוגע לפעילויות רבות במהלך היומיום השוטף. מדובר בסיכונים משפטיים שיש לתת עליהם את הדעת באופן אחראי.
מעבר לכך, יש לא מעט אתגרים עסקיים, המשולבים בסוגיות משפטיות אלה. בעלי העסק ומנהליו לא תמיד יודעים להתמודד עם אתגרים אלה ומומלץ להיעזר בייעוץ מקצועי חיצוני.

כל עסק שיש בו מספר שותפים, צריך להסדיר את החובות והזכויות של השותפים. לעתים, מדובר בהסכמי מייסדים ותקנונים (בחברה, בשותפות או בעמותה). בחלק מהמקרים יש להסדיר גם הסכמי אופציה

מהן הסוגיות המשפטיות שעסק קטן או בינוני עשוי להיחשף אליהן במהלך פעילותו?

הסוגיות המשפטיות אמנם משתנות בהתאם לסוג העסק ובהתאם למאפיינים הייחודיים של כל עסק. עם זאת, יש מספר סוגיות מרכזיות שכל עסק צריך לתת עליהן את הדעת:

הסכמי שותפות וזכויות: כל עסק שיש בו מספר שותפים, צריך להסדיר את החובות והזכויות של השותפים. לעתים, מדובר בהסכמי מייסדים ותקנונים (בחברה, בשותפות או בעמותה). בחלק מהמקרים יש להסדיר גם הסכמי אופציה. כל עסק שיש בו יותר מאדם אחד, צריך להסדיר בין השותפים את הזכויות והחובות.

הסכמי עבודה ואופן העסקה: כל עסק המעסיק עובדים מחויב להחתים את העובדים על הסכמי עבודה ולוודא כי הוא פועל בהתאם לדיני העבודה בישראל. הסכמי העבודה צריכים להבהיר באופן מדויק את תנאי העבודה, שעות העבודה, ימי מנוחה, שכר וכו'.
יודגש כי גם אם מדובר בהעסקת עובדים חיצוניים, פרילנסרים וספקים, על העסק להבטיח תנאי התקשרות בהקפדה על אי קיום יחסי עובד מעביד ובהתחשב במבחני הפסיקה לעניין זה ובכך למנוע מערכת יחסים של עובד-מעביד.

הסכמי רכש והסכמי שכירות: כמעט כל עסק צריך לחתום מעת לעת על הסכמי שכירות והסכמי רכש. החתימה על הסכמים אלה מחייבת ידע עסקי ומשפטי כאחד, מאחר שקיימות סוגיות רבות, שיש לתת עליהן את הדעת בחתימה על ההסכמים. סוגיות אלה עשויות להשפיע מאד על העסק והצלחת העסק/ה בעתיד: מועדי תשלום, תנאי תשלום, תמורה וכו'.

סוגיות מכירה: כשמדובר בעסק העוסק במכירות באופן שוטף, על העסק לקחת בחשבון את הסיכונים המשפטיים שהוא חשוף להם בפעולותיו. בתחום המכירות, יש לדעת מה מותר ומה אסור לומר לקונים הפוטנציאליים, מהם המצגים הנחשבים לגיטימיים, ולעומתם מהם המצגים המהווים מצג שווא, ביחס למוצר הנמכר.
מכירה אגרסיבית אמנם עשויה להיות לגיטימית במקרים רבים, אך במקרים אחרים היא עלולה לגרור בעקבותיה תביעות משפטיות. לכן, בכל הנוגע למכירות, יש לפעול בזהירות מחושבת, כדי לא לעבור על החוק, כדי להבין את כל הדקויות וכדי לתת מענה לצרכים העסקיים, במסגרת דרישות החוק.

מערך שיווקי: גם כשמדובר במערך השיווק של העסק, חשוב לדעת מה מותר ומה אסור, בהתאם לחוקי הגנה על הפרטיות, הטרדה וכו'. השיווק של העסק, בפרט אם מדובר בשיווק אלקטרוני באמצעות מיילים או הודעות סמס, צריך להיעשות לא רק באופן יעיל מבחינה שיווקית, אלא גם באופן קביל מבחינה משפטית.

הסדרים מול בנקים: אחד הנושאים החשובים עבור כל עסק, במיוחד אם מדובר בעסק בראשית דרכו, הוא מסגרת אשראי, המהווה למעשה "לב פועם" של העסק. מסגרת אשראי מאפשרת לעסק "אוויר" כלכלי לתפקוד בעת עיכובי גבייה, דילול לקוחות וכו'. מו"מ מוצלח מול הבנק, בעזרת ייעוץ משפטי ועסקי, מניב מסגרת אשראי טובה, העשויה להשפיע מאד על חיי העסק בהמשך דרכו.

עסקים קטנים ובינוניים צפויים - הן בהקמת העסק והן במהלך תפעולו השוטף - לעסוק בסוגיות משפטיות שונות ובאתגרים עסקיים, שלעיתים יש צורך בייעוץ משפטי ועסקי כדי להתמודד איתם בהצלחה

מהם האתגרים העסקיים הייחודיים העומדים בפני עסקים קטנים ובינוניים?

מכיוון שמדובר בעסקים קטנים ובינוניים, במקרים רבים מנהלי החברה הם גם בעלי החברה. במצב זה, אין הפרדה בין נציגי החברה לבין בעלי החברה. כלומר: מי שההון שלהם נמצא בסיכון הם גם מי שמנהלים את המו"מ. מצב זה מהווה אתגר, מאחר שאין הפרדה רגשית, בשעה שה"בייבי" העסקי מעורר הרגשות ניצב בלב המו"מ.

גם כאשר מדובר בסוגיות משפטיות או עסקיות גרידא, שיקול הדעת של שותפי החברה אינו אובייקטיבי, מבחינת השיקולים העסקיים שלהם. כך, עלולה להיפגע פעילות החברה, חוות דעת של בעל מקצוע המנוטרל רגשית אך מבין את התחושות הרגשיות המלוות את בעל העסק, תעמיד בפני המנהלים את האופציות ותעזור להם להכווין את העסק.

עסק קטן ובינוני: לא לוותר על ייעוץ משפטי(1)

לסיכום: עסקים קטנים ובינוניים צפויים - הן בהקמת העסק והן במהלך תפעולו השוטף - לעסוק בסוגיות משפטיות שונות ובאתגרים עסקיים, שלעיתים יש צורך בייעוץ משפטי ועסקי כדי להתמודד איתם בהצלחה. לכן, מומלץ לכל עסק קטן ובינוני להסתייע בייעוץ משפטי, המשלב נקודת מבט עסקית, באופן שיאפשר שליטה טובה ואפקטיבית על העסק.

* עו"ד אביחי פוגל-רונן מתמחה בתחום העסקי מזה כ-25 שנים, במגוון היבטים משפטיים ומסחריים 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה