zap group mishpati logo

פורום סטארט-אפ, שאלות ותשובות

מה חשוב לכלול בהסכם מייסדים (ובמיוחד לסטארט אפ)? כיצד מפתחים רעיונות והופכים אותם לבני ביצוע? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום סטארט-אפ בפורטל משפטי. עו"ד מאיר פוקס, מנהל הפורום, השיב

מאת: מערכת משפטי
30.04.13
תאריך עדכון: 14.07.19
4 דק'
פורום סטארט-אפ, שאלות ותשובות

מיזם חדש

שאלה: אנחנו מתאגדים כמה חברים להקמת מיזם (סטארט אפ) חדש - מדובר במספר שותפים שישקיעו זמן וכסף בשנה הקרובה. על מנת להיות מסודרים אנחנו צריכים עזרה בהקמת החברה הסכם שותפות בינינו והסכם מול לקוח פוטנציאלי ראשון. מה השלבים בתהליך? מה לדעתך העלות המשוערת שכדאי להקדיש בתקציב לשירותים משפטיים בשנה הראשונה לפעילות?

גם אתם רוצים לשאול שאלה או בעלי רעיון מקורי לסטארט אפ? היכנסו לפורום עכשיו!
תשובה: מחשבה נכונה מאד לערוך ראשית כל הסכם מייסדים (כך קרוי, לא הסכם שותפים) בין אלה שיהיו בעלי מניות בחברה. עלות של הסכם כזה צריכה להיות בסדר גודל של כ-$2,500-4,000 תלוי במורכבות היחסים בין הצדדים. לאחר מכן רושמים חברה. אגרה עולה כיום כ-2,500 ש"ח וכן עלויות הגשה. לוקח כשבוע לרשום היום חברה. לגבי ההסכם עם הלקוח הראשון לא ניתן לתמחר בהעדר נתונים יותר מדויקים על אופי המיזם ואופי ההסכם הנדרש. כנ"ל לגבי תקציב השנה הראשונה.

רעיונות לפיתוח

שאלה: יש לי הרבה רעיונות לסטארט אפ שאני חושב שיכולים מאוד להצליח. הבעיה היא שאני לא יודע איך לפתח אותם מבחינה טכנית ואני גם לא איש שיווק. איך ואיפה אני יכול לחבור לאנשי פיתוח ושיווק שיוכלו לעזור לי להפיק את הרעיונות שלי ולתת להם חיים ואיך אני מגן על עצמי מבחינת זכויות יוצרים ואחוזים עתידיים שאוכל להרוויח מהרעיונות שלי?

תשובה: אם מדובר ברעיונות לסטארט אפ שהם בני פטנט, אז כדאי ראשית להגיש בקשת פטנט זמנית (provisional)על ידי משרד עורכי פטנטים וכך תוכל לשמור על זכויותיך בתור ממציא וגם לקבל תאריך קידמה על פני אחרים. לא ברור אם אתה מדבר על חומרה או תוכנה או שניהם. לגבי תוכנה הנטייה פעמים רבות היא לא להגיש בקשת פטנט. ישנן חברות המתמחות בייצור אבי טיפוס (ארן טכנולוגיות כדוגמא). שלב השיווק יבוא בכל מקרה לאחר הפיתוח.

העברת בסיס פעילות לארה"ב

שאלה: אנו חברת סטארט אפ קטנה היושבת בראש העין,  ומעוניינים להעתיק את בסיס הפעילות שלנו לקליפורניה. למי אנו צריכים לפנות? והאם הדבר כרוך בהליך משפטי?

תשובה: פנייתך דורשת בירור נתונים שונים, כגון: האם החברה קיבלה מימון מהמדען הראשי (שאם כן יצוא הטכנולוגיה כפוף למגבלות שונות), האם יש ליזמים אזרחות אמריקאית (אחרת ידרשו היזמים לויזות שהייה ועבודה בארה"ב, נושא שאינו פשוט כלל וכלל), האם יש לחברה קניין רוחני ושווי כבר כיום (לצורך השיקול האם כדאי אולי שהחברה תישאר רשומה בישראל אך תהפוך לחברה בת של חברה בקליפורניה, או שאולי ניתן להעביר את הידע לחברה חדשה שתוקם בקליפורניה), דרך הפעולה שתיבחר ל'הגירה' תחייב בדיקה גם של השלכות המס-בקיצור עליכם לקבל יעוץ משפטי לצורך ביצוע המעבר המתוכנן.

אישור מאת ראש המינהל למחקר ופיתוח תעשייתי לשם הטבות מס

שאלה: ע"פ הבנתי, על מנת להיקרא "מפעל תעשייתי" וליהנות מהטבות מס, הדבר תלוי בשלושה גורמים:

1. אישור ראש המינהל למחקר ופיתוח תעשייתי

2. מחקר ופיתוח תעשייתי בתחום האנרגיה המתחדשת

3. אישור המדען הראשי של משרד התשתיות הלאומיות

אני מנסה לברר מול התמ"ת, אתרי אינטרנט ממשלתיים, ולא מצליח להגיע לגורם שיסביר לי מה הקריטריונים, ולמי אני פונה בשביל לקבל אישור על כך.

תשובה: חוק לעידוד השקעות הון, תשי"ט-1959 והחוק לעידוד מחקר ופיתוח בתעשיה, תשמ"ד-1984  קובעים כך:
מנהלת מרכז ההשקעות לא תאשר תכנית לגבי מפעל תעשייתי אלא אם כן שוכנעה כי המפעל התעשייתי יתרום לעצמאות הכלכלית של משק המדינה, וכי הוא מפעל בר-תחרות התורם לתוצר המקומי הגולמי.

יראו מפעל תעשייתי בתחום האנרגיה המתחדשת כמפעל בר-תחרות התורם לתוצר הגולמי אם מתקיים בו, בכל שנת מס בתקופת ההטבות, אחד מאלה:

(1) עיקר פעילותו הוא בתחום האנרגיה המתחדשת המבוססת על ידע בתחום האמור, וניתן על כך אישור מאת המדען הראשי של משרד התשתיות הלאומיות; לעניין זה, לא יראו מכירת חשמל שמקורו באנרגיה מתחדשת כפעילות בתחום האנרגיה המתחדשת;

(2) הוא מפעל תעשייתי המוכר מוצר שהוא רכיב במיתקן המבוסס על ידע בתחום האנרגיה המתחדשת...(ועוד, ועוד פרטים ותנאים כמופיעים בחוק).
"ידע" מוגדר בחוק לעידוד השקעות הון לעניין תחום האנרגיה המתחדשת בתור – ידע שהמדען הראשי של משרד התשתיות הלאומיות קבע שהוא ידע הכשיר להיות נושא למחקר ופיתוח כהגדרתם בחוק לעידוד מחקר ופיתוח;

ועדת המחקר הממונה לפי החוק לעידוד מו"פ בתעשיה תמנה בודק מקצועי. לפי אותו חוק אישור לתכנית יינתן רק לתאגיד שהתאגד בישראל, שכתוצאה מביצוע התכנית עתיד לפתח בישראל, על ידי תושבי ישראל, מוצר חדש או מוצר קיים שהוכנס בו שיפור משמעותי.
החוקים מורכבים וכך גם היישום שלהם.

בידי הרשויות קיימים טפסים והנחיות מפורטים ואני מציע בסיכומו של דבר שתפנה למנהלת מרכז ההשקעות שעל יד משרד התמ"ת.

עוד בנושא:

הסכם מייסדים - כל הכללים החשובים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים