zap group mishpati logo

בג"ץ: ביקורת חריפה על תקצוב מפלה לענפי ספורט נשיים

בתום הדיון שהתקיים השבוע בבג"ץ, בעתירת איגוד הכדורשת ושדולת הנשים בישראל, נגד החלטת משרד הספורט, פנה השופט חנן מלצר לנציגי משרד הספורט: "השרה רגב פיזרה הבטחות ללא כיסוי - תנסו לממש אותן"

מאת: יערית טרבלסי, מערכת zap משפטי
07.11.19
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
בג"ץ: ביקורת חריפה על תקצוב מפלה לענפי ספורט נשיים

לאחר שהורה למשרד הספורט לתקן את ההפליה המגדרית כלפי כדורגל הנשים וכדורסל הנשים, דן בג"ץ (השופטים חנן מלצר, עוזי פוגלמן וענת ברון) ביום שני 4.11.19, בעתירת איגוד הכדורשת ושדולת הנשים בישראל, כנגד החלטת משרד הספורט שלא לתקצב את 4,000 ספורטאיות ענף הכדורשת, הנחשב לענף הספורט הרביעי בגודלו בישראל.

בתום הדיון (בג"ץ 3996/19) הורה בג"ץ למשרד התרבות והספורט להעביר לאיגוד הכדורשת את התקצוב שהובטח לשנת 2019, ואף האריך, בניגוד להחלטת המשרד, את ההכרה באיגוד הכדורשת כמייצג רשמי של ענף הכדורשת בישראל, לצורך מיצוי ההליכים להכרה ותקצוב הענף מול משרד הספורט. משרד הספורט: "מתחייבים כבר בשנה הקרובה להגדיל את התקצוב לענף, המשוחק על טהרת הנשים".

על פ העתירה, בניגוד להתחייבות השרה מירי רגב, התקציב מעולם לא הועבר לאיגוד ו"אלפי הספורטאיות נאלצות לממן בעצמן כמעט את כל פעילות האיגוד, בעלות של כחמישה מיליון שקלים בעונה"

השופט מלצר: "השרה רגב פיזרה הבטחות ללא כיסוי - תנסו לממש אותן"

בסיום עונת הכדורשת 2018-2017, שרת התרבות הספורט, ח"כ מירי רגב, הכריזה בחגיגיות על כך שבאמצעות תקנת תמיכה ייעודית, הצליחה להעמיד לאיגוד הכדורשת שבו משחקות כ-10,000 נשים, כ-4,000 מהן שחקניות בליגות תחרותיות, תקציב ראשוני על סך שני מיליון שקלים, שיועבר אליו החל משנת 2018.

עם זאת, על פי העתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין אורי קידר, אורי כהנא וגלי זינגר, בשיתוף עם שדולת הנשים בישראל, בניגוד להתחייבות השרה, התקציב מעולם לא הועבר לאיגוד ו"אלפי הספורטאיות נאלצות לממן בעצמן כמעט את כל פעילות האיגוד, בעלות של כחמישה מיליון שקלים בעונה".

עוד נטען בעתירה כי לא רק שהשרה רגב לא קיימה את התחייבותה לתמוך בענף הכדורשת, באמצעות העברת התקציב המוגדל בסך שני מיליון שקלים בשנה, אלא שבפועל ביטל משרד הספורט גם את התמיכה הזעומה בסך 50 אלף שקלים בשנה. זאת, על אף שאיגוד הכדורשת הוא איגוד הספורט הרביעי בגודלו בישראל. "מדובר בתקצוב שנתי מגוחך, בהשוואה לתקצוב שמעביר משרד הספורט לענפים הגבריים המרכזיים, העומד על כ-40 מיליון שקלים", נכתב בעתירה.

לדברי עורך הדין אורי כהנא: "מדובר בנוהל מפלה של משרד הספורט, אשר בפועל משמר את המצב הקיים, לפיו נשים נאלצות להשתלב רק בענפים הגבריים, אשר נוצרו על ידי גברים ועבור גברים".

לדברי עורכת הדין גלי זינגר, מנהלת המחלקה המשפטית בשדולת הנשים: "הסיבה היחידה שענף הכדורשת, המהווה ענף הספורט הרביעי בישראל, מבחינת כמות הספורטאים שבו, בקרב נשים וגברים, לא מתוקצב, היא כי מדובר בענף ספורט נשי. אין ספק כי לו היה מדובר בענף ספורט שמתחרים בו גברים, מיד היה נמצא לו התקציב. הקריטריונים למתן תמיכה כספית הם לכאורה ניטרליים, אולם בפועל הם מפלים נשים ומקבעים הלכה למעשה, את הדרת הנשים מהספורט בישראל".

בתום הדיון בעתירה, קיבל בג"ץ את הטענות ואף מתח ביקורת נוקבת על משרד הספורט, בשל אופן התקצוב של ענפי הספורט בישראל, המפלה לרעה את ענפי הספורט הנשיים. בג"ץ חייב את המשרד להעביר לאיגוד את התקציב שאותו התחייב להעביר ולמצוא דרך למגר את ההפליה המגדרית בתחום הספורט.

השופט חנן מלצר התייחס בדבריו גם להבטחות שהבטיחה השרה רגב, בסיום עונת הכדורשת 2018-2017, ואמר: "השרה רגב פיזרה הבטחות ללא כיסוי - תנסו לממש אותן".

בג"ץ הבהיר כי על המדינה להבטיח את תקצוב ענפי הספורט הנשיים. מדובר בצעד חשוב לצמצום ההפליה המגדרית הקיימת בתקציבי הספורט

בג"ץ: משרד הספורט יאריך את ההכרה באיגוד הכדורשת

נושא נוסף שעלה בעתירה, עסק בהחלטת משרד הספורט שלא להאריך את ההכרה באיגוד הכדורשת, כמייצג הרשמי של ענף הכדורשת בישראל. מדובר באיגוד שהוכר רשמית בנובמבר 2018 כאיגוד ספורט, ומתפקד מאז כאיגוד, בהתאם לחוק הספורט.

לדברי יו"ר האיגוד מיכל סיוון: "למרות ההכרה ובעוד ששאר האיגודים מקבלים תמיכה כספית, בהתאם לכמות הספורטאיות, מסרב משרד הספורט לתקצב את ענף הכדורשת המותאם לנשים, בטענה שההכרה ניתנה 'לעניין השם בלבד' וכי המשרד ממתין להכרה של 35 מדינות נוספות".

בתום הדיון בעתירה, קיבל בג"ץ גם את הטענה הזו, וקבע כי בניגוד להחלטת משרד התרבות והספורט, תוארך תקופת ההכרה באיגוד הכדורשת כמייצג הרשמי של ענף הכדורשת בישראל, לצורך מיצוי ההליכים להכרה ותקצוב הענף מול משרד הספורט.

בתגובה לפסק הדין, אמר עו"ד אורי כהנא: "בג"ץ הבהיר כי על המדינה להבטיח את תקצוב ענפי הספורט הנשיים. מדובר בצעד חשוב נוסף ואנו נוסיף לפעול כדי לצמצם את ההפליה המגדרית הקיימת בתקציבי הספורט".

לסיכום, הוסיפה עורכת הדין גלי זינגר: "הגיע הזמן להשקיע בספורט נשים, ושמחצית מהמימון הציבורי - משרד הספורט, הטוטו והרשויות המקומיות - יגיע למחצית מהאוכלוסייה הנשית. להפליה הנוהגת כלפי ספורט נשים בכלל, ותקצוב ספורט נשים בפרט, יש השלכות רחבות קשות על החברה שלנו, ואנחנו בשדולת הנשים נמשיך לפעול על מנת שהמימון הציבורי לספורט יחולק באופן שוויוני ולא מפלה נשים".
עתה, נותר רק לקוות שמשרד הספורט אכן יעמוד בהתחייבויותיו וכי העתירה הזו אכן תהווה אבן דרך במאבק לשוויון מגדרי, גם בתחום הספורט.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה