zap group mishpati logo

לזוגיות שלווה מומלץ לחתום על הסכם ממון

האם אתם זוג צעיר העומד לפני חתונה? זוג ב"פרק שני"? ידועים בציבור שאינם מתחתנים? "סתם" בני זוג החיים יחד למעלה ממספר חודשים? בכל המקרים, מומלץ לערוך הסכם ממון

13.11.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
לזוגיות שלווה מומלץ לחתום על הסכם ממון

גירושין או פרידה, לאחר זוגיות ממושכת ללא נישואין, נחשבים כיום תופעה נפוצה. ככל שהדבר יישמע מוזר, היערכות נכונה מראש לאפשרות פרידה - תהפוך את הפרידה ליותר פשוטה. הסכם ממון מהווה אחד הכלים המרכזיים להיערכות מראש. זוגות רבים נבהלים מעצם הרעיון לערוך הסכם ממון ומכך שעריכת ההסכם עלולה להעיד על יחס סקפטי בנוגע לעתיד הזוגיות. אין בכך אמת! בסופו של יום, זהו הסכם המסדיר את ענייני הרכוש של בני זוג: הרכוש שהם מגיעים עימו לקשר הזוגי והרכוש שעתיד להיצבר במהלך הזוגיות. ההסכם עשוי גם לעגן בתוכו כל נושא אחר הקשור בזוגיות: מזונות, חינוך הילדים, משמורת על הילדים וכל עניין הקשור בחיי הזוגיות, העלול ליצור בשלב כלשהו מחלוקת בין בני הזוג.

אם חיי הנישואין או הזוגיות מתפרקים, ההסכם מסדיר מראש את הליך הגירושין. כשיש הסכם ממון, המחלוקות בגירושין הופכות להיות פשוטות יותר וההסכם הופך את הגירושין לקלים יותר

מהי מטרתו של הסכם הממון?

הסכם הממון מסדיר מבעוד מועד את כל העניינים הרכושיים הקשורים בגירושין. בזמן חיי הנישואין או הזוגיות, ההסכם הופך ל"הסכם מגירה": ההסכם שוכב במגירה ומעלה אבק. בני הזוג חיים באושר, ללא דאגות. רק במקרה של גירושין או פרידה, הסכם הממון נכנס לתמונה.

אם חיי הנישואין או הזוגיות מתפרקים, ההסכם מסדיר מראש את הליך הגירושין. כשיש הסכם ממון, המחלוקות בגירושין הופכות להיות פשוטות יותר. ההסכם הופך את הגירושין לקלים יותר, יחסית נעדרי דרמות, מוזיל את עלות הגירושין, ומקצר את זמן הליך הגירושין.

בהסכם ממון, יכולים שני בני הזוג להבטיח כי רכוש שהביאו עמם לפני הנישואין, יישאר בידי כל אחד מהם בנפרד, במקרה של גירושין. אפשרות אחרת היא להגדיר מראש באופן ברור את חלוקת הרכוש

כיצד הסכם ממון עשוי לסייע בהגנה על רכוש אישי, מפני תביעה בגין כוונת שיתוף?

למשרד הח"מ הגיעה לקוחה עם עסק גדול משל עצמה. העסק נרכש על ידה לפני הנישואין, ורק  במהלך הנישואין החל בעלה לעבוד כשכיר בעסק. השנים חלפו, מעורבותו של הבעל בעסק גברה, ולבסוף הוא אף קיבל תפקיד בכיר. השניים לא חתמו על הסכם ממון. כאשר פרץ בין השניים סכסוך זוגי, הבעל תבע זכויות בעסק, כחלק מחלוקת הרכוש. הוא ביקש להכיר בו כשותף מלא בעסק וטען כי עצם העובדה שאשתו הפכה אותו לעובד בכיר, העידה על כוונת שיתוף ברורה מצדה, ברכוש שהביאה עמה לנישואין. טענה בדבר כוונת שיתוף ברכוש, שאחד מבני הזוג מגיע עמו לנישואין, נחשבת טענה נפוצה. בית המשפט נוטה לקבל את הטענה אם ניתן להוכיח אותה.

כיצד הסכם ממון, אילו היה נחתם, היה עשוי להגן על האשה במקרה זה?

כאשר יש הסכם ממון, הטענה בדבר כוונת שיתוף אינה עומדת (אלא אם כוונת השיתוף הוסדרה במפורש בהסכם). בהסכם ממון, יכולים שני בני הזוג להבטיח כי רכוש שהביאו עמם לפני הנישואין, יישאר בידי כל אחד מהם בנפרד, במקרה של גירושין. אפשרות אחרת היא להגדיר מראש באופן ברור את חלוקת הרכוש ביניהם, כולל עסקים והכנסות אחרות.

גם את הרכוש העתיד להיצבר עם השנים, יש לעגן מראש בהסכם. ההון העצום שנצבר ע"י מייסד אמזון, ג'ף בזוס, ורעייתו מקנזי בזוס, שהתחתנו ללא כל רכוש משמעותי, מהווה דוגמה לכך מהשנה האחרונה

האם גם זוגות צעירים, שלא צברו עדיין רכוש ונכסים, צריכים לערוך הסכם ממון?

זוגות צעירים חושבים שכדי לערוך הסכם ממון צריך ממון. הם טועים, מאחר שהם שוכחים כי ממון נצבר במשך החיים המשותפים. גם את הרכוש העתיד להיצבר עם השנים, יש לעגן מראש בהסכם. ההון העצום שנצבר ע"י מייסד אמזון, ג'ף בזוס, ורעייתו מקנזי בזוס, שהתחתנו ללא כל רכוש משמעותי, מהווה דוגמה לכך מהשנה האחרונה.

יתרה מכך: בני הזוג צריכים לעגן ביניהם בצורה ברורה בהסכם הממון גם ענייני חובות, בין אם אלה חובות שאחד מבני הזוג הגיע עמם אל הנישואין או הזוגיות, ובין אם מדובר באפשרות שאחד מבני הזוג יצבור חובות במהלך חיי הנישואין.

הסכם ממון מומלץ גם לאנשים המתחילים פרק ב׳ של זוגיות מבלי להינשא, או למי שאינם יכולים להינשא מסיבות שונות (חסרי מעמד, זוגות חד מיניים) ולכל מי שחיים יחד, למעלה ממספר חודשים, תחת קורת גג אחת

לאור כל זאת, למי מיועד הסכם ממון?

הסכם ממון מתאים לכל אדם שמתחיל קשר זוגי רציני. כמובן, מומלץ לחתום על הסכם ממון, לכל האנשים שעומדים להתחתן או לכל האנשים הנשואים שעדיין אין להם הסכם ממון. בנוסף, הסכם ממון מומלץ גם לאנשים המתחילים פרק ב׳ של זוגיות מבלי להינשא, או למי שאינם יכולים להינשא מסיבות שונות (חסרי מעמד, זוגות חד מיניים) ולכל מי שחיים יחד, למעלה ממספר חודשים, תחת קורת גג אחת ומנהלים משק בית משותף.

בני זוג שאינם עושים הסכם ממון חיים לאורך הנישואין בחשש מתמיד בנוגע לרכוש שנצבר טרם הנישואין ובנוגע לרכוש שנצבר במהלך הנישואין

מהם היתרונות של עריכת הסכם ממון?

הסכם ממון יכול להסדיר את העניינים הכספיים ו"להרגיע" את חיי הנישואין עצמם. ניתן לראות באופן יומיומי מה קורה לבני זוג שאינם עושים הסכם ממון. הם חיים לאורך הנישואין, בחשש מתמיד בנוגע לרכוש שנצבר טרם הנישואין ובנוגע לרכוש שנצבר במהלך הנישואין.

ניקח לדוגמה מצב אחר: גבר ואשה הכירו והתחילו קשר זוגי. לגבר היתה דירה רשומה על שמו, שקנה עוד לפני שהכירו. לאחר מספר חודשי זוגיות, עברו השניים להתגורר בדירה. זאת, מבלי לשנות את הבעלות על הדירה. למרות זאת, לאחר מספר שנות מגורים משותפים, ניתן בהחלט לטעון לכוונת שיתוף בדירה, גם אם הדירה ממשיכה להיות רשומה רק על שמו של בן הזוג. במלים אחרות: אם וכאשר השניים ייפרדו, תוכל בת הזוג לטעון לכוונת שיתוף, מתוקף המגורים יחד, ולדרוש לקבל מחצית משוויה של הדירה בעת גירושין. הדבר גרם לבן הזוג חששות מרובים, שפגעו בזוגיות. עריכת הסכם ממון ברור היתה עשויה למנוע זאת.

כדי למנוע מראש התנגשות בין צוואה להסכם ממון, יש לוודא כי הסכם הממון לא ישתמע לשתי פנים ויעסוק גם בנושאים שלאחר המוות 

מה ניתן לעשות במקרה שהסכם הממון "מתנגש" בצוואה?

במקרים רבים, יש התנגשות בין צוואה (שנכתבה בשלב מאוחר, באופן חד צדדי) לבין הסכם ממון (שנכתב במשותף, בשלבים מוקדמים יותר של הקשר הזוגי). בכל מקרה כזה, על בית המשפט להכריע איזה מהמסמכים גובר על רעהו. ניתן למנוע זאת בקלות. יש לוודא כי הסכם הממון לא ישתמע לשתי פנים ויעסוק גם בנושאים שלאחר המוות.

לזוגיות שלווה מומלץ לחתום על הסכם ממון(1)

לסיכום: חיוני לעשות הסכם ממון, כדי לעגן את הזכויות והחובות של בני הזוג ברכוש הקיים והנצבר, לאורך שנות הזוגיות. עריכת ההסכם מאפשרת נחת בחיי הנישואין ומפיגה חששות.

* לוי את בני, משרד עורכי דין, עוסק בדיני משפחה וגירושין, צוואה וירושה; המשרד מתמחה בעריכת הסכמי ממון

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים