zap group mishpati logo

כיצד יכולים עסקים קטנים להגן על עצמם בעת התקשרות עם לקוחות חדשים?

מבדיקות רקע ועד שטר חוב: כדי לא לעמוד בפני שוקת שבורה, עסקים קטנים חייבים לבצע שורה של פעולות לפני שהם מתחילים לעבוד עם לקוחות חדשים

19.11.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
כיצד יכולים עסקים קטנים להגן על עצמם בעת התקשרות עם לקוחות חדשים?

קצת קשה להאמין, אך רבים מהעסקים הקטנים בישראל מתנהלים מול לקוחות בעל-פה. אין להם חוזה כתוב והם לא מחתימים לקוחות על שטרי חוב, אך הם כן מאפשרים לאותם לקוחות לשלם בהקפה. כאשר אותם לקוחות נקלעים לקשיים, עומדים אותם עסקים בפני שוקת שבורה. רוצים דוגמה? בבקשה. חנות לחומרי בניין, המיוצגת על ידי הח"מ, מכרה בהקפה ציוד לקבלן שבנה שכונה. אותו קבלן רכש מהחנות ציוד במאות אלפי שקלים, אך החנות פעלה מולו ללא הסכם כתוב. מאחר שהיא לא דאגה לעצמה להגנות, כשהקבלן קרס לא היה לה ממי לגבות את החוב. במקרה זה, הודות למספר פעולות דחופות שבוצעו, החוב לא ירד לטמיון.

החנות האמורה איננה יוצאת דופן. בעלי עסקים רבים אינם פועלים כדי להגן על עצמם, ולא מבצעים פעולות פשוטות, שהיו יכולות למנוע סיטואציות דומות מבעוד מועד. בשורות הקרובות נבקש להציג כמה צעדים שלעסקים קטנים כדאי לנקוט, לפני עבודה עם לקוחות חדשים:

גם בדיקה בפייסבוק תגלה לכם מהר מאוד מי עומד מולכם. בדיקות אלה יעזרו לכם להימנע מלעשות עסקים עם אנשים לא ישרים

1. לערוך חיפוש על הלקוח בגוגל ובפייסבוק

רוצים לעבוד עם לקוח חדש? קודם כל, תבדקו מיהו. חיפוש פשוט בגוגל יכול לחשוף, למשל, אם עומדות נגד אותו לקוח תביעות על מרמה או שהוא נקלע לחובות. גם בדיקה בפייסבוק תגלה לכם מהר מאוד מי עומד מולכם. בדיקות אלה יעזרו לכם להימנע מלעשות עסקים עם אנשים לא ישרים.

אם הלקוח הינו חברה בע"מ, יש לבדוק אם אותה חברה נכנסה לפירוק. את הבדיקות האלה ניתן לבצע באתר האינטרנט של כונס הנכסים הרשמי

2. לבדוק אם הלקוח פושט רגל בכונס הרשמי

בדיקה חשובה נוספת שיש לבצע היא אם הלקוח הוא פושט רגל (או שניתן נגדו צו לפתיחת הליכים, המונח הרלוונטי בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי החדש). אם הלקוח הינו חברה בע"מ, יש לבדוק אם אותה חברה נכנסה לפירוק. את הבדיקות האלה ניתן לבצע באתר האינטרנט של כונס הנכסים הרשמי, וביצוען עשוי לחסוך עוגמת נפש רבה.

 בבדיקה חינמית פשוטה באתר בנק ישראל אפשר לבדוק האם הלקוח מוגבל או מוגבל חמור

3. לבדוק אם הלקוח מוגבל באתר בנק ישראל

עוד בדיקה כדאי לבצע באתר בנק ישראל, והיא נוגעת לשאלה האם הלקוח מוגבל או מוגבל חמור. מדובר בבדיקה חינמית שניתן לעשות בקלות. כל שצריך הוא לקבל את פרטי חשבון הבנק והסניף של הלקוח או לערוך בדיקה של הלקוח עצמו לפי תעודת הזהות שלו.

4. לבדוק אם הלקוח חייב שמשתמט מחובותיו בהוצאה לפועל

בדיקה רלוונטית אחרת היא אם הלקוח מוגדר כחייב שמשתמט מתשלום חובותיו. כלומר, חייב שיש נגדו תיקים פתוחים בהוצאה לפועל, שהוא נמנע מלשלם. במקרה כזה יוכרז הלקוח על ידי ההוצאה לפועל כלקוח המשתמט מתשלום חובותיו.

על אף חשיבותו, לרבים מהעסקים אין הסכם התקשרות חתום עם הלקוחות שלהם. ההסכם קובע גבולות גזרה ברורים ומבהיר מה אמור העסק לספק לאותו לקוח, מתי ומהי התמורה המוסכמת

5. לחתום על הסכם התקשרות בסיסי

סיימתם לבצע ללקוח הפוטנציאלי בדיקות רקע? מצוין, כעת דאגו להחתים אותו על הסכם התקשרות. זה נשמע כמעט מופרך, אך לרבים מהעסקים - גם כאלה שמבצעים עסקאות בעשרות ומאות אלפי שקלים - אין הסכם התקשרות חתום עם הלקוחות שלהם. ההסכם קובע גבולות גזרה ברורים ומבהיר מה אמור העסק לספק לאותו לקוח, מתי, ומה התמורה המוסכמת. כמו כן, אמורות להיקבע בו הסנקציות שיוכל לנקוט העסק, אם הלקוח לא ישלם לו את התמורה המוסכמת. הסכם ההתקשרות הוא חיוני, שכן אם מערכת היחסים בין הצדדים תיקלע למשבר והם יבקשו לפנות לבית המשפט, המסמך הראשון שייבחן הוא הסכם ההתקשרות.

6. להחתים את הלקוח על שטר חוב עם ערבות אישית

להסכם ההתקשרות יש לצרף מסמכים שונים, החשוב בהם הוא שטר חוב. שטר חוב הוא מעין צ'ק, שבמקרה הצורך ניתן לדרוש את ביצועו בהוצאה לפועל. מצב שבו יש ברשות הלקוח שטר חוב הוא שונה באופן מהותי ממצב שבו אין ללקוח שטר חוב. שטר חוב מאפשר להתחיל בהליכי הגבייה בהוצאה לפועל באופן מידי. לעומת זאת, כאשר אין שטר חוב, יש להגיש תחילה תביעה לבית המשפט ולנהל הליך ממושך שעלול להימשך שנים, ורק בסופו (במקרה הטוב) ינתן פסק דין, שיאפשר להתחיל בהליכי הגבייה.

אם הלקוח הוא חברה בע"מ, עליכם להחתים את בעלי החברה גם על ערבות אישית לשטר החוב, שתסייע לכם ככל שהחברה (שהינה אישיות משפטית נפרדת) תתפרק. הערבות הופכת את בעלי החברה לערב לחובותיה. אם לחברה לא יהיה די כסף כדי לשלם לכם, תוכלו לרדת לנכסיו של בעליה, ובין היתר לעקל את ביתו ואת הרכב שלו. חשוב לציין, כי על שטר החוב להיות "פתוח". להסכם ההתקשרות יש להוסיף סעיף המתיר לבעל העסק לכתוב על גבי השטר את סכום החוב - ביום שבו אותו לקוח יפסיק לשלם.

לרוב בעלי העסקים אין די זמן לערוך את הבדיקות האמורות בנחת. מומלץ לכן לפנות לעורך דין מנוסה שיערוך את הבדיקות האמורות וידאג להחתים את הלקוח על המסמכים הדרושים

7. לקחת את הזמן ולהתייעץ עם עורך דין

אחת הטעויות הנפוצות של עסקים קטנים היא שהם מסתנוורים במהירות מלקוחות חדשים וממהרים לקבל אותם, בלי לבצע את בדיקות הרקע שהזכרנו, ובלי להחתים אותם על מסמכים רלוונטיים שיעניקו להם הגנות במידת הצורך. כיון שרוב בעלי העסקים נשאבים לניהול השוטף של העסק שלהם, ואין להם די זמן לערוך את הבדיקות האמורות בנחת, מומלץ לפנות לעורך דין מנוסה שיערוך עבורכם את הבדיקות האמורות וידאג להחתים את הלקוח על המסמכים הדרושים.

כיצד יכולים עסקים קטנים להגן על עצמם בעת התקשרות עם לקוחות חדשים?(1)

לסיכום, לפני קליטת לקוח חדש מומלץ לכל לעסק ובמיוחד לעסק קטן לנקוט שורה של צעדים, ובכלל זה לבצע כמה בדיקות רקע ולהחתים את הלקוח על כמה מסמכים שיספקו לו הגנות במידת הצורך.
אם בעל העסק מרגיש לא נעים לאורך תהליך הבחינה ללקוח החדש, עליו לזכור כי ביצוע הבדיקות המעמיקות חיוני לעסק שלו, לא פחות מבדיקות שנעשות לפני שקונים רכב חדש או דירה, ואפילו יותר מכך.
את ביצוע הבדיקות והכנת המסמכים הרלוונטיים ניתן לערוך בסיוע עורך דין מיומן המתמחה בנושא, ויוכל לאפשר לכם להתמקד בשיפור ביצועי העסק שלכם בלבד.

* הכותב מתמחה בהליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל, ומעניק ליווי לעסקים קטנים. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים