zap group mishpati logo

חשיבות ניסוח הסכם גירושין

להסכם גירושין יש השלכות לכל החיים. הניסוח שלו חשוב במיוחד כדי להימנע מסכסוכים משפטיים בעתיד ומעלויות כלכליות ונפשיות גבוהות להורים ולילדים

24.11.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
חשיבות ניסוח הסכם גירושין

הסכם גירושין הוא מסמך בעל משמעות רבה. על פי ההסכם הצדדים ינהלו את חייהם במשך שנים. בין היתר, ההסכם קובע את חלוקת נכסי הצדדים (לרבות נכסים שליליים - חובות למשל), וכן קובע את זמני השהות של כל אחד מההורים עם הילדים, אם יש, וכן העברת תשלום בין ההורים עבור הוצאות הילדים.

כיום, ישנם גופים שונים המציעים לנסח הסכם גירושין עבור הצדדים, כגון: עובדים סוציאליים, מרכזים לסיוע משפטי ועוד. כמו כן, לעתים קרובות, הצדדים מעדיפים לפנות לחבר או מכר אשר מבין בעסקים או במשפטים שינסח את ההסכם, במקום לשלם את העלויות הכרוכות בשכירת שירותי עורך דין מקצועי מומחה בתחום. אולם, גם במקרים שישנן הסכמות רחבות בין שני הצדדים לגבי הנושאים העיקריים, ישנה חשיבות רבה לכך שהסכם הגירושין ינוסח על ידי עורך דין מומחה ובעל ניסיון. מדוע?

שלוש שנים לאחר חתימת הסכם גירושין שנוסח על ידי עו"ס, לקוחה הגיעה לח"מ לקבלת ייעוץ משפטי. הסכם הגירושין שלה, כלל עמודים וסעיפים רבים, היה נתון ברובו לפרשנות רחבה ואף סתר את עצמו 

פרשנות הסכם גירושין לגבי נכס - מקרה שהיה

שלוש שנים לאחר חתימת הסכם גירושין שנוסח על ידי עו"ס, לקוחה הגיעה לח"מ לקבלת ייעוץ משפטי. הסכם הגירושין שלה, כלל עמודים וסעיפים רבים, והיה נתון ברובו לפרשנות רחבה ואף סתר את עצמו. על פי ההסכם, על בני הזוג היה למכור את נכס המגורים שלהם מהנישואין ולחלוק בתמורה מהמכירה בחלקים שווים. שני בני הזוג שילמו משכנתא על בית המגורים אולם מי שהתגורר בו היה האיש. האיש משך את המכירה: הוא לא מצא קונה כביכול, טרפד את המשא ומתן, פוצץ את העסקה על עניינים שוליים ועוד.

היו שתי מגרעות בהסכם הגירושין: האחת, שההסכם לא קבע לוחות זמנים למכירה, וכך אפשר לאיש לטרפד אותה במשך שנים. השנייה, כי שומת הנכס לא הייתה ברורה וכך לא הייתה הסכמה לגבי המחיר עבורו תרכוש האשה את החלק של האיש בנכס. לפרשנות האשה, היא יכלה לקנות את החלק של האיש בהתאם לסכום של 1,700,000 ₪, כפי שהיא הבינה מהסכם הגירושין על פי הניסוח שלו, אולם האיש טען שההסכם גורס כי יש לערוך שומה לגבי הנכס. הפער בין המחיר של השומה לבין המחיר שהאשה פירשה בהתאם להסכם הגירושין היה פער משמעותי, של כ-500 אלף ₪. במהלך כל התקופה, עד שהאשה פנתה לח"מ לקבלת סיוע משפטי, היא ניזוקה כלכלית, שכן לא היה לה את הכסף לשלם עבור המשכנתא על הנכס והריביות על המינוס שנוצר לה בעו"ש.

כדי למכור נכס בין בני זוג, יש להגיש תביעה לפירוק שיתוף בבית משפט לענייני משפחה. אולם, אם הצדדים אינם מצליחים למכור את הנכס, יש למנות כונס נכסים. החיסרון בפתרון כזה הוא גם פנייה להליכים משפטיים שגוררים הוצאות משפטיות גדולות

פירוק שיתוף בנכס ומכירה על ידי כונס נכסים

האשה פנתה לח"מ בבקשה לפתוח בהליך של פירוק שיתוף בבית המשפט לענייני משפחה. כדי למכור נכס בין בני זוג, יש להגיש תביעה לפירוק שיתוף בבית משפט לענייני משפחה. במקרה כזה, אם הצדדים אינם מצליחים למכור את הנכס מאיזו סיבה שהיא, יש למנות כונס נכסים שיעשה זאת בשביל בני הזוג. אולם, החיסרון בפתרון כזה הוא גם פנייה להליכים משפטיים אשר גוררים הוצאות משפטיות גדולות וגם מכירה על ידי כונס אשר הינה מכירה בערך שהינו מופחת מהערך האמיתי של הנכס, אשר הייתה גורמת לבני הזוג להפסיד כסף רב. על כן, עורכת הדין העדיפה לנקוט דרך אחרת כדי ליישב את המחלוקת בין הצדדים.

כך, לאחר שיחות של הח"מ עם האיש והסברים מצידה, האיש הבין שהליך משפטי יסתיים בהפסד כלכלי לשני הצדדים, ועל כן עליו לכבד את הסכם הגירושין ולהפסיק לטרפד את המכירה. כתוצאה מכך, נחתם נספח להסכם הגירושין, על פיו תוך עשרים יום יש למכור את הנכס ואם לא יקרה כן, האיש יתחייב למכור את הנכס לאשה בסכום ע"פ פרשנותה. מכיוון שכבר היו קונים פוטנציאליים ברקע, ברגע שהאיש הפסיק לטרפד את העסקה, הנכס נמכר במהירות וכל אחד קיבל את החלק שלו, דבר שאפשר לצדדים לפדות את המשכנתא שלהם. כך, תוך חודש וחצי נפתרה השתלשלות עניינים שנמשכה שלוש שנים.

חתימה על הסכם גירושין, כאשר לזוג ילד קטן בגיל חמש למשל, צריך לתת מענה גם למצבים עתידיים, כמו מה יקרה אם בגיל 14, הילד יבקש לפנות למסגרת מגורים אחרת, כגון: פנימייה צבאית או קרובי משפחה

הסכם גירושין - צופה פני עתיד

יש להבין כי בעת גירושין, הסכם הגירושין הוא לא היעד. היעד הוא לחיות טוב ובשקט לאחר הסכם הגירושין, שכן לאחר החתימה על ההסכם, צריך להמשיך ולחיות אותו. כלומר, גם אם ניתן לנסח הסכם גירושין על ידי כל אדם, אם מי שניסח את ההסכם אינו בקיא בתחום המשפטי, זה יעלה לאחר מכן הרבה יותר כסף ומשאבים לצדדים לפתוח מחדש את ההסכם.

במקרה של ילדים קטנים, הסכם הגירושין צופה פני עתיד. עו"ד המתמחים בגירושין חיים את השטח ויודעים מה עלול לקרות במהלך השנים. כך למשל, חתימה על הסכם גירושין, כאשר לזוג ילד קטן בגיל חמש למשל, צריך לתת מענה גם למצבים עתידיים, כמו מה יקרה אם בגיל 14, הילד יבקש לפנות למסגרת מגורים אחרת, כגון: פנימייה צבאית או קרובי משפחה. במקרה כזה, יש לנסח סעיף של מה קורה אם אחד הילדים פונה למסגרת חוץ ביתית - לתת מענה וכיסוי לאפשרויות עתידיות באופן הרחב ביותר, בצורה שתייתר הליכים משפטיים. ניסוח נכון של הסכם גירושין יכול למנוע הליכים משפטיים עתידיים ופתיחת ההסכם כל כמה שנים. במקרה שתואר כאן, הסכם גירושין המנוסח היטב יקבע את דמי המזונות אם הילד יעבור דירה, וכך ייתן מענה מראש למצב שכזה.

חשיבות ניסוח הסכם גירושין(1)

לסיכום, הליכים משפטיים בדיני משפחה הם הליכים מורכבים וקשים, גוזלים אנרגיה ועלולים לגרום לסכסוכים מיותרים. הליך גירושין הוא הליך מורכב, אשר כרוך בהוצאות רבות וכן במשאבים נפשיים. עם זאת, נסיבות החיים המשתנות דורשות שהסכם גירושין יצפה פני עתיד ויקבע את ההסדרים השונים בין הצדדים בצורה המיטבית, כדי למנוע הליכים משפטיים נוספים שיגררו עלויות עוד יותר גבוהות ועל כן יש חשיבות לניסוח ההסכם על ידי עו"ד המתמחה בתחום.

* רביה-טל סלומון (שבח), עו"ד ומגשרת עוסקת בדיני משפחה, הסכמי גירושין (גם בגישור), מזונות, זמני שהות עם הילדים, חלוקת רכוש, תביעות כתובה ועוד

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים