zap group mishpati logo

"כמעט כל מי שחושד שבן/בת הזוג שלו בוגדים בו יבקש מעקב"

מבני ברק ועד הוליווד - החוקר הפרטי המנוסה עדי דבורקין מספר על עבודות המעקב שהוא מבצע אחרי בני ובנות זוג שחשודים כבוגדים, על הקושי של הלקוח לעתים לקבל את האמת ומה צריך לדעת לפני שפונים לחוקר פרטי

מאת: מערכת זאפ משפטי
11.12.23
תאריך עדכון: 25.12.23
8 דק'
"כמעט כל מי שחושד שבן/בת הזוג שלו בוגדים בו יבקש מעקב"

החוקר הפרטי עדי דבורקין כבר נתקל בהרבה שאלות בחייו המקצועיים. אבל השאלה שהופנתה אליו לפני מספר ימים הצליחה להשאיר אפילו אותו, חוקר מנוסה, קצת בהלם. "מישהו שלח לי שאלה: 'מי אשם במחדל של 7 באוקטובר?'. עניתי לו: 'אחי, הלכת קצת רחוק מדי'".

חוקרים פרטיים כבר הפכן מזמן לנושא חם, סקסי ומסתורי, לפחות כפי שזה משתקף בקולנוע ובסדרות טלוויזיה. לכאורה, זה נראה לנו שרק הריץ' אנד פיימוס נוטים לצלצל לחוקר פרטי, או כפי שהיינו מעדיפים לדמיין את זה - נכנסים בסערה למשרדו הקטן, שם הוא יושב עם כובע, עיתון מסתיר את פניו, ועננת עשן סיגריה מאפילה על החדר. אבל האמת היא, מעיד דבורקין, בין מי שמתקשרים ומבקשים את שירותיו יש לא מעט אנשים "רגילים".

תפקידם של חוקרים פרטיים הוא לסייע לאנשים במגוון משימות של גילוי אמת על אדם אחר או חברה כלשהי, החל מחקירת בגידה ועד מעקב אחרי נוכלים שנעלמו. אבל מתי בעצם יש צורך להזמין חוקר פרטי? הנה כמה סיבות שגרתיות:

האם בן הזוג שלי בוגד ביאנשים רבים מרגישים שבן או בת הזוג שלהם מתנהגים בצורה משונה וחושבים מיד שהם בוגדים בהם. הם קוראים לחוקר פרטי שיאסוף ראיות כדי לאשר או להכחיש את החשדות שלהם.

איתור נוכלים או אנשים שרימו ונעלמו - לרוע המזל, "עקיצות כלכליות" הפכו למכת מדינה וגם אנשים ממעמד כלכלי נמוך מוצאים את עצמם נעקצים על ידי נוכלים שנעלמו כאילו בלעה אותם האדמה. חוקרים פרטיים יכולים להשתמש בכישורים שלהם (גם הכלכליים) ובמשאבים שלהם כדי לאתר אותם אנשים ולהביא אותם לדין.

בדיקות עסקיות וכלכליות - אנשים רבים בוחרים לפנות לחוקר פרטי כדי שישיג עבורם רקע על שותף עסקי שהם שוקלים לצרף, או מידע על שותף שכבר עובד איתם, אך הם חוששים שהוא מתנהל באופן אחר מכפי שהוא מציג. לעתים החוקרים גם מתבקשים לעזור בפיצוח הונאה עסקית.

המפיק מהוליווד בחר בחוקר הישראלי 

עדי דבורקין, 44, חוקר פרטי מנוסה, כבר ראה הרבה בגידות משונות בעבודתו. מאחר שהמשרד שלו מתמחה בתחום המעקב, הוא מקבל הזמנות לעבודות ברחבי העולם, כולל עבור מפיק הוליוודי מפורסם ששמו שמור במערכת. אותו מפיק שכר את שירותיו של דבורקין, שלדבריו נבחר לבצע את העבודה מבין כמה משרדים מקומיים. 

דבורקין נסע בעקבות העבודה ללוס אנג'לס, נשאר שם תקופה וביצע כמה עבודות. "רוב העבודות שעשיתי", הוא מספר, "היו מעקבים. בשלוש שנות ההתמחות שלי עסקתי בתחום העיקוב. בנוסף אני עוסק בחקירות מידענות ומחשבים ומפעיל צוותי מעקב בכל התחומים. בשלוש השנים האחרונות הייתי חלק ממחלקת הביטחון של שתי החברות הכי גדולות בישראל בתחום הנדל"ן".

האישה החרדית מבני ברק נחשדה בבגידה

"יום אחד פנה אלינו לקוח, איש עסקים ידוע, עסקן מהעולם החרדי", מתאר דבורקין את אחד מהמקרים שבהם טיפל. "אז הבחור הזה פונה אלי ואומר לי שיש לו הרגשה לא טובה לגבי אשתו. עכשיו תביני, הם מתגוררים בלב בני ברק, אנשים חרדים. הלקוח אמר שהוא נוסע לשבוע לחו"ל – מראשון עד ראשון, ושאנחנו יכולים להתחיל לעבוד. מדובר בלא מעט כסף, סכומים של 500 שקל לשעת מעקב.

"התחלנו לעבוד ביום ראשון בבוקר. ראינו אישה מקסימה, מסורה לילדים, להורים שלה - הכל תקין, מסודר ורגיל. יום שני - הכל תקין. יום שלישי - הכל תקין. אני מתחיל להרגיש לא נעים. אלה אנשים יראי שמיים, היא אישה טובה, אנחנו בלב העולם שלה בתוך בני ברק, היא לא עושה כלום ובעלה משלם הרבה כסף. אם זה היה בנאדם ללא יכולות כלכליות, הייתי עוצר את העניין, אבל הוא בנאדם עם כסף, אינטליגנט, מבין עניין והוא רוצה להמשיך.

"יום רביעי עובר, יום חמישי. אני מבין שאין כלום", ממשיך דבורקין ומתאר. "מגיע יום שישי, אני אומר אולי היום יהיה משהו. השבת אמורה היתה להיכנס בסביבות חמש אחה"צ. שעה לפני כניסת השבת אני מצלצל ללקוח ואומר לו, 'אין כלום, חבר', והוא עונה לי, 'תתקפלו, לכו הביתה, הכל טוב'. בכל זאת אמרתי לו, 'עוד שעה נכנסת שבת, בוא נראה מה קורה'. האיש אומר לי, 'נשמה, אנחנו בבני ברק, מה יכול לקרות. סעו הביתה'. היה איתי בצוות עוד עוקב, רוכב אופנוע. אני הייתי ברכב. אמרתי לו שיסע הביתה. שאל אותי למה אני נשאר, עניתי לו שלא נעים לי, הלקוח משלם המון כסף ולא הבאנו לו כלום אז אשאר עוד קצת.

"רבע שעה אחרי, דלת החניון נפתחת והאישה יוצאת. אני מצלצל ללקוח והוא בשוק שואל אותי, 'עוד לא הלכת הביתה?', אני מסביר לו שנראה כי אשתו יוצאת לאנשהו והוא מספר שהתקשרה אליו ואמרה שהיא נוסעת לאמא שלה. אמרתי טוב, יאללה, אסע הביתה. אני עומד לנסוע משם ואז אני מבחין שהיא עושה שלושה סיבובים בכיכר".

מה זה אומר?

"שהיא בודקת שאין עליה מעקב. אם את עושה שלושה סיבובים בכיכר ורכב ממשיך לנסוע אחרייך ולעשות איתך את הסיבובים, כנראה שהוא עוקב אחרייך. שאלתי את עצמי, אם היא נוסעת לאמא שלה, למה היא בודקת אם עוקבים אחריה? עכשיו אני בבעיה כי שחררתי את העוקב השני. במעקב, יש צורך במספר עוקבים, ואני רואה שהיא יוצאת מבני ברק. החלטתי לא להתקשר לבעלה אלא לחכות ולראות לאן היא מגיעה".

בהמשך מגלה דבורקין כי האישה חסודה הגיעה למלון בהרצליה ופגשה שם גבר אחר. "בינתיים", הוא מספר, "נכנסה שבת ולא יכולתי לעדכן את בעלה, אבל ראיתי לאיזה חדר היא הלכה. היא תועדה מעבר לנורמה...".

מדוע האישה חשדה שעוקבים אחריה?

"כשאישה בוגדת או כשגבר בוגד, יש להם את ההבנה שאולי ישלחו אחריהם חוקרים פרטיים שיבדקו אותם. הבדיקות והמעקבים האלה הם על בסיס יומיומי - כמעט כל אדם שחושד שבן/ בת הזוג שלו בוגדים בו יבקש מעקב".

איך צילמתם בתוך חדר המלון?

"לא צילמתי בתוך החדר - זו עבירה פלילית. צילמנו אותם ברגעים אינטימיים בשטח ציבורי. האישה נפגשה עם גבר חרדי. היא סיפרה לאמא שלה שהיא מבלה את השבת אצל חברה, ולבעלה היא סיפרה שהיא בשבת אצל אמא שלה. הלקוח היה בהלם מוחלט. במקרה הזה לא שלחנו את התמונות אלא ישבנו לשוחח איתו. אחרי כמה חודשים זה הגיע לבית משפט, ואנחנו הגענו להעיד. האישה פגשה אותנו לראשונה בבית המשפט, קיללה ואיימה עלינו שיש לה קשרים והיא תפגע בנו. איחלתי לה בהצלחה".

האם קרה פעם שלקוח שלך טעה?

"היה לנו לקוח שטען כי אשתו שוכבת עם גברים בשביל כסף. הוא רצה להתחיל תהליך משפטי ולהוכיח הכל. אחרי שבועיים עבודה אני אומר לו, 'תשמע נשמה, אני לא יודע לאן הלכת. אשתך אישה מקסימה, טובה, אישה של בית, דואגת לילדים, הולכת איתם לגני שעשועים. בית-עבודה כל יום. לדעתי, הוא חזר בו״.

רק גברים פונים אליך?

"בכלל לא. לדוגמה, היה מקרה של אישה מאזור יוקרתי במרכז הארץ שפנתה אלי. לבעלה יש מספר עסקים. היא חשדה שהוא בוגד בה, ואנחנו נתקלנו באדם סופר חשדן, שבודק הכל. יום אחד הגיע הבעל עם חברים לבלות במועדון, שם הצטרפה אליו בחורה צעירה והם המשיכו את הלילה ביחד. קבעתי עם הלקוחה בבית קפה, וכשפתחתי את הלפטופ להראות לה את הצילומים, היא כמעט התעלפה. הבחורה הצעירה היתה בתם של זוג חברים שלהם, ילדה בת 20. הבעל בן 45. האישה נדהמה 'איך הוא לא מתבייש', ויש עוד כל כך הרבה סיפורים".

מה בדרך כלל שואלים אותך לקוחות לפני החקירה?

"יש שאלות קבועות שחוזרות על עצמן. למשל, האם החוקר יודע מראש את כל שלבי החקירה שהוא מתכנן? התשובה היא לא. בדרך כלל אתה מתכנן את התחלת החקירה ומתקדם תוך כדי תנועה. שאלה אחרת היא כמה זמן צפוי להימשך כל שלב בחקירה? ובכן, קשה לדעת מראש. זה משתנה ותלוי בהרבה מאוד פרמטרים. שאלה נוספת שחוזרת הרבה היא האם החקירה היא חוקית, ועל זה אני תמיד עונה שברור שכן".

יש לך טיפים למי שרוצה להזמין עבודה?

"תבחרו חוקר פרטי שיש לכם חיבור טוב איתו ואתם סומכים עליו. חשוב שתבדקו שיש לחוקר שבחרתם רישיון בניהול משרד חקירות מטעם משרד המשפטים ושיש לו ניסיון בסוג העבודה שאתם מבקשים. לפני התחלת החקירה, הכינו את עצמכם נפשית לקבלת הממצאים - לפעמים הממצאים יכולים להכאיב ללקוח.

"עצה נוספת - הכינו תקציב לחקירה. זה לא זול אך לרוב אתם תפנו לחוקר פרטי פעם או פעמיים בחיים ולא על בסיס קבוע. כדאי לבדוק מראש הערכת מחיר לחקירה, כדי שלא תמצאו את עצמכם במצב שבו החקירה עולה לכם יותר מכפי שאתם מסוגלים לממן. ובסוף, טיפ חשוב: תחייכו, יכול להיות יותר גרוע".

האם קרה לך שאנשים לא רצו לקבל את תוצאות החקירה?

"קורה שלקוח ציפה למשהו שונה ממה שהממצאים הראו והוא נאלץ להתמודד עם האמת".

מחפשים חוקר פרטי? מעוניינים להתייעץ כדי להבין איך להתניע את התהליך? גילשו ללינק 

(צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה