zap group mishpati logo

למה צוואה הדדית לא מתאימה לכל זוג?

אם רק הכרתם, או אם אתם נמצאים בפרק ב' של הזוגיות או שאינכם סומכים בעיניים עצומות על בן זוגכם, צוואה הדדית היא לא בשבילכם. למי היא כן מתאימה?

מאת: עו"ד זהר גולן
27.11.19
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
למה צוואה הדדית לא מתאימה לכל זוג?

זה היה יום חורף קפוא וגשום, אבל רותם (שם בדוי) הגיע למשרדה של הח"מ כשהוא לובש חולצת טי-שירט קצרצרה. המשפט הראשון שאמר היה: "אני כל כך כועס מבפנים שאני לא צריך מעיל. אחרי שתשמעי מה יש לי לספר לך, גם את תדליקי את המזגן על קירור". לפתע הוציא רותם מתיק הצד שלו מסמך הנושא את הכותרת "צוואה הדדית". המסמך היה חתום על ידי אביו איתן (שם בדוי) ועל ידי אשתו השנייה סופיה (שם בדוי), שאיננה אמו של רותם.

מה שמבדיל צוואה הדדית מצוואה רגילה הוא חסינותה מפני שינויים. המשמעות של חסינות זו היא שאם אחד מבני הזוג ימות לפני השני, האחרון לא יוכל לשנות את הוראות הצוואה

מנגנון מוצלח לזוגות שנשואים שנים ארוכות

במבט ראשון מדובר היה במסמך סטנדרטי לחלוטין. צוואה הדדית, שבמסגרתה שני בני הזוג מצווים את מלוא עיזבונם האחד לשני עם מותם. כלומר, אם סופיה תלך לעולמה ראשונה, איתן יירש את מלוא הרכוש, ואם הוא ימות ראשון, היא תירש את כל הרכוש. על פי ההיגיון העומד בבסיס הצוואה ההדדית, רק לאחר מותו של בן הזוג השני, יגיע תורם של ילדי הצדדים "להיפרע" מהעיזבון. מנגנון ההורשה בעל שני השלבים מכונה "יורש אחר יורש". 

מנגנון זה פועל נהדר, כאשר מדובר בבני זוג מבוגרים, שנשואים כבר עשרות שנים ויודעים בוודאות שמי מהם שיישאר בחיים יעשה הכל כדי לשמור על הנכסים לטובת הילדים המשותפים. ואולם, מנגנון זה מוטעה מיסודו, כאשר מדובר בבני זוג אשר אלו נישואיהם השניים, ואין להם ילדים משותפים. 

מה שמבדיל צוואה הדדית מצוואה רגילה הוא חסינותה מפני שינויים. המשמעות של חסינות זו היא שאם אחד מבני הזוג ימות לפני השני, האחרון לא יוכל לשנות את הוראות הצוואה, ובכך יוגשם אינטרס ההסתמכות של בני הזוג על הרכוש המשותף.

בן הזוג שנותר בחיים עלול לרוקן  את נכסי העיזבון

במקרה שלנו רצה הגורל ואיתן הלך לעולמו באוגוסט 2014. ממועד פטירתו, על פי הוראות הצוואה ההדדית, כל הרכוש היה שייך לסופיה. יצוין, כי לאיתן היו ארבעה ילדים מהנישואים הראשונים, ולסופיה שני ילדים מנישואים קודמים. לא היו להם ילדים משותפים. מה שאיתן לא ידע, זה ש"בתקופת הביניים" שבין מותו לבין מותה של סופיה, היא רשאית לעשות ברכוש העיזבון כבשלה (כך ממש מוגדר בחוק). סופיה רשאית להשתמש בפירות הנכסים המשותפים, היא רשאית להעביר את הנכסים המשותפים, והיא אף רשאית להעניקם במתנה לילדיה מהנישואים הראשונים. הלכה למעשה, היא רשאית לכלות את נכסי העיזבון.

אחים שאביהם נפטר ביררו בלשכת רישום המקרקעין על נכסים שהיו לאביהם ועל כספים רבים שהיו בחשבונות הבנק, וגילו לתדהמתם כי אין כל נכס שרשום על שם אביהם וכי חשבונות הבנק מרוקנים

האלמנה מכרה אפילו את חליפת הצלילה של האב

בינואר 2017 סופיה הלכה לעולמה. רותם ושלושת אחיו הנוספים התייצבו אצל רשם הירושות כדי "לפדות" את חלקם בעיזבונו של אביהם. על פי הצוואה ההדדית שעליה חתמו איתן וסופיה, כלל רכושם של בני הזוג היה אמור להתחלק בחלקים שווים - מחצית  לארבעת ילדיו של איתן ומחצית לשני ילדיה של סופיה. כאשר החלו רותם ואחיו לברר בלשכת רישום המקרקעין אודות בעלויות הנכסים שהיו לאביהם ואודות הכספים הרבים שהיו בחשבונות הבנק, הם גילו לתדהמתם כי אין כל נכס שרשום על שם אביהם וכי חשבונות הבנק מרוקנים. אפילו את חליפת הצלילה שרותם כל כך אהב, ואשר סימלה עבורו את זמן האיכות שהיה לו עם אביו, היא דאגה להעניק במתנה לבן הזוג של בתה. 

בירור מעמיק של העובדות חשף את מעשיה של אשת אביהם. כאמור, הצוואה ההדדית שעליה חתמו השניים, אפשרה לסופיה לעשות ברכוש כבשלה, וכך היא אמנם עשתה. מיד לאחר מות אביהם התברר לרותם ואחיו שסופיה נהגה כמו סנטה קלאוס, והחלה במסע פרוע של חלוקת מתנות לילדיה. כך נותרו ילדיו של איתן עם עיזבון שאיננו שווה פרוטה של אביהם.

היוועצות בעורך דין לפני עריכת צוואה הדדית יכולה לסייע לבני הזוג להחליט אם עריכת צוואה מסוג זה מתאימה להם, ועשויה למנוע עוגמת נפש רבה לילדים

אילו מנגנוני הגנה ניתן להוסיף לצוואה הדדית?

המסקנה העולה מהפרשה העגומה היא, כי צוואה הדדית איננה מתאימה לכל אחד, ובמיוחד לא לזוגות שנמצאים בפרק ב', כאשר לבן הזוג מהנישואים השניים אין אינטרס לשמור על נכסי העיזבון עבור הילדים של בן הזוג שהלך לעולמו. צוואה הדדית גם לא מתאימה לזוגות צעירים במיוחד או לכאלה שאינם סומכים האחד על השני. למי היא כן מתאימה? לבני זוג שחיים יחד כבר שנים ארוכות, לבני זוג ששורר ביניהם אמון רב, והם סומכים האחד על השני שגם לאחר מותו של אחד מהם, ישמור השני על הנכסים לטובת הילדים.

מה מומלץ לזוגות שמתעקשים לחתום על צוואה הדדית בכל זאת? במקרים כאלה כדאי להוסיף לצוואה ההדדית מנגנוני הגנה שונים. למשל, מנגנון הקובע שמיד לאחר מותו של בן הזוג הראשון, השני מתחייב לרשום הערת אזהרה על הנכסים המשותפים, ואז אי אפשר לכלותם. כך ניתן לרשום הערת אזהרה על בית, מה שיאפשר לבן הזוג הנותר בחיים לגור בו, אך לא למכור אותו. בנוסף, ניתן לרשום הערת אזהרה לטובת הילדים על נכסים פיננסיים דוגמת קופות גמל וקרנות השתלמות. משמעות הערה כזאת היא שלא ניתן לפדות את קופות אלה, ללא הסכמת הילדים.

לסיכום, עריכת צוואה היא מלאכה שראוי כי תיעשה על ידי עורך דין המתמחה בתחום דיני המשפחה ומכיר את המטריה על בוריה. היוועצות בעורך דין לפני עריכת צוואה הדדית יכולה לסייע לבני הזוג להחליט אם עריכת צוואה מסוג זה מתאימה להם, ועשויה למנוע עוגמת נפש רבה לילדים, כאשר יגלו כי העיזבון של האב או האם ניתן במתנה לאחיהם החורגים.

* הכותבת מתמחה בדיני משפחה וירושה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה