zap group mishpati logo

תביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים: מדריך

נפגעתם כתוצאה מעבירה פלילית? מבצע העבירה הורשע? אתם זכאים לפיצוי במסגרת תביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים, הליך מיוחד ההופך את התביעה האזרחית למהירה יותר

18.12.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
תביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים: מדריך

סיפור אמיתי: שני אחים, תלמידים מצטיינים בבית הספר, נערים ספורטיביים ומלאי שמחת חיים, הותקפו ביום בהיר אחד ברחוב על ידי אדם זר שלא הכירו. התוקף דקר אותם בסכין על רקע אידיאולוגי. בעקבות זאת, סבלו השניים מחבלות ומנכויות קשות בגופם.

מבצע העבירה הורשע במסגרת הליך פלילי. לאחר שפסק הדין הפך לחלוט, תבעו שני האחים את התוקף בהליך אזרחי בפני אותו מותב שהרשיע את התוקף/מבצע העבירה, ודרשו פיצוי כספי על הנזקים שנגרמו להם עקב התקיפה. לאחר שהצליחו להוכיח את הנזקים והנכויות שסבלו מהן, פסק להם בית המשפט פיצוי כספי הולם, שמטרתו לפצות אותם על נזקיהם ולסייע להם להחזיר את מצבם לקדמותו.

אדם שנפגע ישירות מעבירה פלילית ונותר בחיים, אך סובל מנזקים ונכויות, ובן משפחה של מי שהעבירה הפלילית גרמה למותו, רשאים לתבוע פיצויים כספיים בגין הנזקים

מהן הדרכים לקבלת פיצוי בגין נזק שנגרם מעבירה פלילית?

אדם שנפגע ישירות מעבירה פלילית ונותר בחיים, אך סובל מנזקים ונכויות, ובן משפחה של מי שהעבירה הפלילית גרמה למותו, רשאים לתבוע פיצויים כספיים בגין הנזקים שנגרמו לנפגע בשל הפגיעה.
שתי האפשרויות המשפטיות לתביעת פיצויים בגין נזקים אלה הן תביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים, מכוח סעיף 77 לחוק בתי המשפט; או תביעה אזרחית רגילה לקבלת פיצוי.

מהי תביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים?

מי שנפגע כתוצאה מעבירה, על ידי אדם שהורשע בביצוע העבירה, יכול להגיש לבית המשפט תביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים, לצורך קבלת פיצוי עבור הנזקים שנגרמו.

בעת הגשת התביעה האזרחית הנגררת להרשעה בפלילים, בתוך 90 יום מהיום שפסק הדין הפך לחלוט, יש לצרף לכתב התביעה את כתב האישום הפלילי ואת פסק הדין שהרשיע את הפוגע

היכן יש להגיש תביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים?

תביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים יש להגיש לבית המשפט שדן בעניינו של מבצע העבירה. בעת הגשת התביעה האזרחית הנגררת להרשעה בפלילים, יש לצרף לכתב התביעה את כתב האישום הפלילי ואת פסק הדין שהרשיע את הפוגע. בנוסף, יש לבקש כי השופט או השופטים שידונו בתביעה האזרחית יהיו אלה שישבו בדין בעת ההליך הפלילי. יש להגיש את התביעה תוך 90 יום, מהיום שפסק הדין הפך לחלוט.

מהו פסק דין חלוט?

פסק דין חלוט הוא פסק דין שלא ניתן לערער עליו יותר, מאחר שלא הוגש ערעור במועד הקבוע בחוק; או במקרה שערכאת הערעור כבר דנה ופסקה בערעור.

סכום הפיצוי הניתן במסגרת תביעה אזרחית נגררת אינו מוגבל מראש. הסכום נקבע בהתאם למידת נזק שנגרם לתובע

מהם היתרונות של הגשת תביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים?

לאפשרות זו יש מספר יתרונות בולטים. ראשית, סכום הפיצוי הניתן במסגרת הליך זה אינו מוגבל מראש. הסכום נקבע בהתאם למידת נזק שנגרם לתובע. בנוסף, השופט או השופטים שיישבו בדין בהליך האזרחי הכירו את עובדות המקרה, מאחר שכבר שפטו בו בהליך הפלילי והרשיעו את הפוגע.  

לבסוף, מאחר שעצם ביצוע המעשה ואחריותו של הנתבע למעשה עצמו, כמו גם לפגיעה שנגרמה כתוצאה ממנו, כבר נקבעו בפסק הדין המרשיע בהליך הפלילי, כל שנותר לתובע הוא להוכיח את הנזק שנגרם ואת הקשר הסיבתי בין ביצוע העבירה לבין הנזק.

במצב שבו העבירה הפלילית בוצעה על ידי מספר אנשים ולא הוגש כתב אישום נגד כולם, או שההליכים הפליליים נגדם התבררו בפני שופטים שונים, או שחלקם הורשעו וחלקם לא, אפשר להגיש תביעה נזיקית רגילה

באילו מקרים יש להגיש תביעה אזרחית נזיקית רגילה?

במקרה שחלף המועד להגשת תביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים (כאמור, 90 יום מקבלת פסק הדין החלוט) או במקרה שמבצע העבירה לא הורשע בהליך הפלילי, על אף שמעשהו פגע וגרם נזק לאדם אחר - ניתן להגיש תביעה אזרחית נזיקית רגילה, בדרישה לפיצוי בגין הנזק שנגרם לנפגע.

סיבה אפשרית נוספת להגשת תביעה נזיקית רגילה, במקום תביעה נגררת להרשעה פלילים: מצב שבו העבירה הפלילית בוצעה על ידי מספר רב של אנשים, ולא הוגש כתב אישום נגד כולם, או שההליכים הפליליים נגדם התבררו בפני שופטים שונים, או שחלקם הורשעו וחלקם לא הורשעו.

התביעה האזרחית תוגש, ככל תביעה נזיקית רגילה, לבית משפט השלום או לבית המשפט המחוזי. הערכאה תיבחר בהתאם לסכום המשוער של התביעה

כיצד ניתן להגיש תביעה אזרחית נזיקית רגילה, בגין נזק שנגרם מעבירה פלילית?

התביעה האזרחית תוגש, ככל תביעה נזיקית רגילה, לבית משפט השלום או לבית המשפט המחוזי. הערכאה תיבחר בהתאם לסכום המשוער של התביעה. במקרה שהנפגע טוען לנכות שנגרמה כתוצאה מהפגיעה, עליו לצרף לכתב התביעה חוות דעת רפואית המעידה על נכותו.

ניתן להגיש את התביעה האזרחית הרגילה תוך שבע שנים מיום האירוע, אלא אם מדובר בביטוח תאונות תלמידים, אז יש להגיש את התביעה תוך שלוש שנים מיום האירוע. יחד עם זאת, אם התובע שכלפיו בוצעה העבירה הוא קטין, תקופת ההתיישנות לא תתחיל להימנות מיום האירוע אלא מהיום שבו ימלאו לו 18.

תביעה אזרחית רגילה אינה מותנית בהרשעת המזיק או בקיומו של הליך פלילי ואינה מחייבת הרשעה של מבצע העבירה

מהם יתרונות התביעה הנזיקית הרגילה?

על אף החסרונות הברורים של הליך זה, והצורך להוכיח שמבצע העבירה היה זה שפגע, נוסף על הוכחת הנזק והקשר בינו לעבירה - עדיין יש להליך שני יתרונות ברורים:

1. תביעה אזרחית רגילה ניתן להגיש גם נגד האדם שהורשע בביצוע העבירה, וגם נגד פוגעים נוספים, גם אם לא היו צד להליך הפלילי או לא הורשעו בו.

2. תביעה אזרחית רגילה אינה מותנית בהרשעת המזיק או בקיומו של הליך פלילי, אינה מחייבת הרשעה של מבצע העבירה. די בכך שהנפגע יוכיח שפעולה שעשה הפוגע היא שגרמה לנזק. גם אם הפגיעה אינה נחשבת עבירה פלילית - די בכך שגרמה לנזק, כדי תזכה את הנפגע בפיצוי.

תביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים: מדריך(1)

לסיכום: אם נפגעתם מעבירה פלילית, תוכלו לתבוע את הפוגע על הנזק שגרם לו ולקבל פיצוי. ישנן כמה אפשרויות להגשת התביעה. לרוב, מומלץ להגיש את התביעה במסגרת תביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים.

* משרד עורכי דין אחמד ונור רסלאן מתמחה בליטיגציה פלילית, אזרחית ומנהלית, ובמשפט מסחרי

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי

*** המאמר אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי בידי עורך דין. האמור במאמר הוא בבחינת מידע כללי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב או חוות דעת משפטית. אין להסתמך על הדברים בכל צורה שהיא

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים