zap group mishpati logo

נפצעת בתאונת דרכים? חמישה צעדים ראשונים שעליך לנקוט

תאונות הדרכים הן מכת מדינה ורבים הנפגעים המעורבים בהן כנהגים, נוסעים או הולכי רגל. לנפגעים בתאונת דרכים מגיעות זכויות רבות שכדי לזכות בהן יש לפעול נכון ו'לפי הספר' והסדר

26.12.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
נפצעת בתאונת דרכים? חמישה צעדים ראשונים שעליך לנקוט

נכמעט כל שנה נרשמת עלייה במספר הנפגעים בתאונות דרכים, ולמרבה הצער, לא נראה שהמציאות עוברת מגמה של שינוי. בשל ריבוי תאונות הדרכים וריבוי הנפגעים, המחוקק הישראלי חוקק חוק מיוחד לנפגעי תאונות דרכים שקובע תהליך ייחודי, שאמור להיות מהיר ויעיל יותר, שיישומו יוביל את הנפגעים לקבלת פיצויים.

ככלל, לכל נפגע בתאונת דרכים שסובל בעקבותיה מנזקי גוף מגיעים פיצויים. את הפיצויים "מכסה" ביטוח החובה; ואם אין כזה; מכסה אותה המדינה באמצעות "קרנית". אז אם גם אתה נפגעת בתאונת דרכים וברצונך לקבל את הפיצויים המגיעים לך, עליך ליישם את התהליך הקבוע בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. איך עושים זאת? במיוחד בשבילך, מדריך מקוצר: חמישה צעדים פשוטים - מה עליך לעשות לאחר שנפגעת בתאונת דרכים.

בימים שלאחר התאונה, אם אתה חש ברע, פנה לרופא המשפחה ובקש טיפול מתאים. בכל אחת מפניותיך עליך לציין שהיית מעורב בתאונת דרכים ואת אופן התרחשות התאונה

צעד ראשון - קבלת טיפול רפואי

הבריאות היא הדבר החשוב ביותר, ואם נפגעת בתאונה קבל טיפול רפואי בהקדם. במידת הצורך יש להתפנות באמבולנס ו/או לפנות באופן עצמאי לחדר מיון. גם מי שחש כאבים קלים בלבד או מרגיש בסדר גמור, חייב לעקוב אחר מצבו הרפואי: חלק מהפגיעות הפיזיות ו/או הרגשיות-נפשיות מתפתחות בחלוף זמן-מה מאירוע התאונה עצמו; ולפיכך בימים שלאחר התאונה, אם אתה חש ברע, פנה לרופא המשפחה ובקש טיפול מתאים. בכל אחת מפניותיך עליך לציין שהיית מעורב בתאונת דרכים ואת אופן התרחשות התאונה.

צעד שני - תיעוד

כל מסמך רפואי שתקבל חייב להישמר אצלך וכך גם קבלות בגין הוצאות על טיפולים ו/או תרופות שביצעת ו/או רכשת במסגרת הטיפול בפגיעות שנגרמו לך לאחר תאונת הדרכים ובעקבותיה.

חברת הביטוח עשויה ונוטה להערים קשיים ולמנוע מיצוי מלוא הזכויות המגיעות לכם; ולא פעם נדרש משא ומתן עיקש שעורך דין בעל ידע וניסיון בתחום יוכל לנהל עבורכם ולהבטיח שלא תקופחו 

צעד שלישי - פנייה לקבלת ייעוץ משפטי

רבים מניחים שבשל החוק המחייב מתן פיצויים למי שסובל מנזקי גוף עקב תאונת דרכים ניתן בקלות לקבל פיצויים מחברת הביטוח, אך טעות בידיהם. חברות הביטוח לא ממהרות לשלם פיצויים ובטח לא את מלוא הפיצויים. קבלת ייעוץ משפטי מעורך דין שעוסק בתאונות דרכים שיבדוק את נסיבות התאונה, את מצבכם בעקבותיה ואת הביטוחים בהם אתם מבוטחים, תסייע לאמוד את שיעור הפיצויים המגיע לכם; ואף לפעול מול חברת הביטוח ונציגיה (עורכי דין לוחמניים) כדי שישלמו אותם.

חברת הביטוח עשויה ונוטה להערים קשיים ולמנוע ממך מיצוי מלוא הזכויות המגיעות לכם; ולא פעם נדרש משא ומתן עיקש שעורך דין בעל ידע וניסיון בתחום יוכל לנהל עבורכם ולהבטיח שלא תקופחו חלילה.
כמו כן, ישנם מצבים סבוכים ומורכבים שמחייבים ייעוץ משפטי מהטעם הפשוט שלך אין ידע דרוש כדי להתמודד עימם; למשל, כאשר מדובר בתאונת עבודה (נהג שנסע בדרך לעבודה ונפגע בתאונת דרכים למשל); או כאשר בעקבות התאונה נפגע כושר העבודה שלך ואתה חייב להחליף מקצוע (יש זכויות הקשורות לביטוח אובדן כושר עבודה) ועוד.

כשתהיה מסוגלים לכך, עליכם לפנות אל אחת מתחנות המשטרה שמהוות גם יחידות תנועה (לא בכל תחנת משטרה פועלת משטרת התנועה) ולהגיש בקשה לאישור על תאונת הדרכים

צעד רביעי - אישור משטרה

כשתפנה לעורך הדין הוא ידריך אותך לגבי ההתנהלות הנדרשת ממך, ובין היתר, יפנה אותך למשטרת התנועה. כשתהיה מסוגלים לכך (לעתים ההחלמה מהתאונה ממושכת) עליך לפנות אל אחת מתחנות המשטרה שמהוות גם יחידות תנועה (לא בכל תחנת משטרה פועלת משטרת התנועה); ולהגיש בקשה לאישור על תאונת הדרכים. עורך הדין ידריך אותך להצטייד ברישיון נהיגה, העתק מביטוח החובה, תעודת זהות, רישיון רכב וחומר רפואי.

כשתגיע לתחנת המשטרה תידרש למסור את כל הנ"ל ואף לתאר את אופן התרחשות התאונה; דבריך יתועדו ולבסוף יונפק לך אישור משטרה בדבר מעורבות בתאונת דרכים. ללא אישור זה לא תוכל להגיש תביעה נגד חברת הביטוח.

פנייה לעורך דין תמנע מצב בלתי רצוי של פיצוי חסר ווליווי על ידו יתרום גם לבחירת העיתוי המתאים לפנייה לחברת הביטוח ולא רק להתנהלות ראויה מול נציגיה

צעד חמישי - פנייה לחברת הביטוח

כמובן שכדי לקבל כספי פיצויים מחברת הביטוח בעקבות פציעה בתאונת דרכים יש לפנות לחברת הביטוח. בהקשר זה נפגעים רבים מדי עושים שתי טעויות קריטיות: האחת, פונים באופן עצמאי אל נציגי חברת הביטוח ואז עשויים להיות מקופחים ולקבל פחות משמגיע להם; והטעות השנייה היא פנייה מהירה מדי לחברות הביטוח.

כנפגע תאונת דרכים עליך לדעת, כי רבים מהנזקים הם נזקים מתמשכים, הם נזקים שלוקח להם זמן להתהוות במלואם וכדי לכמת אותם בשיעור מקסימלי יש להמתין עד להתגבשות הנזק ורק אז לתבוע בגינו. פנייה מהירה מדי לחברת הביטוח יכולה לגרום לפיצוי חסר. פנייה לעורך דין תמנע מצב בלתי רצוי זה וליווי על ידו יתרום גם לבחירת העיתוי המתאים לפנייה לחברת הביטוח ולא רק להתנהלות ראויה מול נציגיה.

נפצעת בתאונת דרכים? חמישה צעדים ראשונים שעליך לנקוט(1)

לסיכום, חמשת הצעדים החשובים ביותר שעליך לעשות לאחר שנפגעת בתאונת דרכים הם: קבלת טיפול רפואי, תיעוד רפואי ותיעוד הוצאות, קבלת ייעוץ משפטי, הנפקת אישור משטרה ופניה באמצעות עורך דין תאונות דרכים לחברת הביטוח.

* עורכת הדין סימונה גולדמן מימון מעניקה שירות משפטי מקיף בתחום נזקי גוף, לרבות: תאונות דרכים, תאונות עבודה, רשלנות רפואית, תביעות ביטוח, אובדן כושר עבודה ועוד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים