zap group mishpati logo

חליתם במחלה קשה? ייתכן שאלפי שקלים מחכים לכם

מהשתתפות ברכישת רכב חדש ועד פטור ממס הכנסה: אם אתם או אחד מבני משפחתכם, חליתם במחלה קשה, ייתכן שמגיע לכם הרבה מאוד כסף. קראו כיצד לעשות זאת נכון

מאת: עו"ד לינוי אולניקאולניק -לינוי משרד עורכי דין
11.02.20
תאריך עדכון: 04.03.24
4 דק'
חליתם במחלה קשה? ייתכן שאלפי שקלים מחכים לכם

אם לקיתם במחלה קשה או שמצבכם הרפואי הוחמר, ככל הנראה מגיעים לכם אלפי שקלים, ואולי אף מעבר לכך. חולים רבים אינם מודעים לכספים הממתינים להם, והגופים שאמורים לסייע להם לממש את זכויותיהם אינם יוצאים מגדרם, לשון המעטה, כדי ליידע אותם על מה שמגיע להם. אז מה מגיע לכם וכמה? בשורות הבאות ננסה לעשות קצת סדר, ולפרט מהם הכספים שממתינים לכם מעבר לפינה.

קצבת נכות כללית: קצבה שמשולמת על ידי המוסד לביטוח לאומי למי שכתוצאה ממצבו הרפואי איננו יכול עוד לעבוד או שיכולת ההשתכרות שלו נפגעה.
מה אפשר לקבל: קצבה חודשית (זמנית או קבועה) שנעה בין 1,908 שקל ל-3,321 שקל.

קצבת שירותים מיוחדים: קצבה שמשולמת על ידי המוסד לביטוח לאומי למי שמתקשה בביצוע פעולות יומיומיות פשוטות.
מה אפשר לקבל: קצבה שיכולה לנוע בין 1,427 שקל לחודש ל-5,341 שקל בחודש.

לחולה יינתן תו שיאפשר לו לחנות בחניית נכים בערים רבות ללא תשלום וגם בחלק מהחניונים. את התו עצמו ניתן לקבל דרך משרד התחבורה

סל ההטבות בניידות: הסכם הניידות מכיל מספר הטבות אשר המוגבל בניידות עשוי להיות זכאי להן. להטבות אלו זכאי למי שכתוצאה ממצבו הרפואי נפגעה יכולתו לנוע למרחקים ארוכים (קצבה שהיא חלק מסל הטבות הניתנות למי שמוגבל בניידות, ראו הטבות נוספות בהמשך).
מה אפשר לקבל: סל ההטבות בניידות:

1. קצבה חודשית שנעה בין 342 שקל ועד אלפי שקלים. 

2. תו נכה

3. פטור מאגרת רישוי (טסט לרכב מוזל)

4. הנחה במיסוי ברכישת רכב חדש כל 3.5 שנים לבעל רישיון נהיגה וכל 5 שנים לחסר רישיון נהיגה.

תו נכה לרכב: הטבה משמעותית שמקנה נוחות לחולה, ועשויה לחסוך אלפי שקלים על חנייה.
מה אפשר לקבל: לחולה יינתן תו שיאפשר לו לחנות בחניית נכים בערים רבות ללא תשלום וגם בחלק מהחניונים. את התו עצמו ניתן לקבל דרך משרד התחבורה (או כאמור כחלק מהליך ניידות).

פוליסת הבריאות שלכם עשויה לכלול כיסוי למקרה של מחלה קשה. בפוליסה מופיעה רשימה סגורה של מחלות קשות וקריטריונים עבור כל מחלה, וניתן לקבל על כך פיצוי משמעותי מאוד

פטור ממס הכנסה: הטבה נוספת בהיקף משמעותי מאוד, שיכולה לסייע לחולים. מדובר בפטור לאנשים עובדים שיש להם הכנסה חייבת במס. הפטור ניתן למי שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 90% לפחות.
מה אפשר לקבל: החזרי מס ממועד קבלת הפטור ואילך, וכן החזרים רטרואקטיביים עד 6 שנים לאחור, לצד החזר על אותה שנה. ההחזר עשוי להסתכם במאות אלפי שקלים (!), ואף יותר מכך. הפטור ניתן עד לתקרת הכנסות של 680 אלף שקל בשנה (שכר של 56 אלף שקל ברוטו בחודש).

קרן פנסיה/ביטוח מנהלים: פיצוי חודשי הניתן מכוח רכיב המכונה פנסיית נכות או אובדן כושר עבודה. המשמעות של רכיב זה היא שאדם שנאלץ להפסיק את עבודתו או שכושר ההשתכרות שלו נפגע מסיבה רפואית יכול לקבל מקרן הפנסיה או מביטוח המנהלים חלק גדול משכרו עד גיל פרישה.
מה אפשר לקבל: עד 75% מהשכר בכל חודש עד גיל פרישה. בנוסף, ההפרשות של אותו עובד לפנסיה יימשכו על חשבון הקרן, כך שכאשר יפרוש הוא יהיה באותו מצב שבו היה אילו היה ממשיך לעבוד.

ביטוח מחלות קשות: פוליסת הבריאות שלכם עשויה לכלול כיסוי למקרה של מחלה קשה. בפוליסה מופיעה רשימה סגורה של מחלות קשות וקריטריונים עבור כל מחלה, וניתן לקבל על כך פיצוי משמעותי מאוד מחברת הביטוח.
מה אפשר לקבל: פיצוי חד-פעמי של עשרות עד מאות אלפי שקלים מאת חברת הביטוח.

חשוב שתפנו לעורך דין, ולא לחברה למימוש זכויות רפואיות, שכן עורך דין יכול לייצג אתכם (על פי חוק) מול הרשויות. מימוש הזכויות שלכם עשוי לכלול עבודת הכנה רבה שרק עורך דין יכול לבצע

ביטוח סיעודי: אדם במצב סיעודי הזקוק לעזרת הזולת בביצוע פעולות יומיומיות עשוי לקבל פיצוי מפוליסת הביטוח הסיעודי שלו (הנעשית בקופת החולים או בחברת הביטוח הרלוונטית).
מה אפשר לקבל: סכום הפיצוי החודשי משתנה בין אדם לאדם. לרוב, הפיצוי נע בין 3,000 ל-12 אלף שקל בחודש.

לסיכום, אם חליתם במחלה קשה - דעו כי אתם זכאים למגוון רחב של הטבות בגובה אלפי שקלים, ואף מעבר לכך. בחלק מהמקרים הכסף ממש "מונח על הרצפה". עם זאת, חשוב שלא תצאו לדרך לבד כדי שלא לעשות טעויות מיותרות, והיוועצו בעורך דין בעל מיומנות וניסיון המתמחה בנושא.

חליתם במחלה קשה? ייתכן שאלפי שקלים מחכים לכם

חשוב שתפנו לעורך דין, ולא לחברה למימוש זכויות רפואיות, שכן עורך דין יכול לייצג אתכם (על פי חוק) מול הרשויות. מימוש הזכויות שלכם עשוי לכלול עבודת הכנה רבה שרק עורך דין יכול לבצע, ובנוסף רק לעורך דין יכול להיות ניסיון מעשי בייצוג בוועדות רפואיות של הביטוח הלאומי.

* הכותבת מלווה חולים רבים, ומסייעת להם למצות את זכויותיהם ולקבל בחזרה אלפי שקלים המגיעים להם. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים