zap group mishpati logo

10 חודשי מאסר לניצב ניסו שחם על עבירות מעשה מגונה, מרמה והפרת אמונים

ביום שני, 10.2.2020, גזר בית המשפט השלום בתל אביב עשרה חודשי מאסר בפועל על מפקד מחוז ירושלים לשעבר, ניצב ניסו שחם, על עבירות של הטרדה מינית, מרמה והפרת אמונים. זאת לאחר ההרשעה בעניינו מחודש ספטמבר 2019 - סקירה ופרשנות

13.02.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
10 חודשי מאסר לניצב ניסו שחם על עבירות מעשה מגונה, מרמה והפרת אמונים

בית המשפט השלום בתל אביב גזר השבוע עשרה חודשי מאסר בפועל על מפקד מחוז ירושלים לשעבר, ניצב ניסו שחם, על עבירות של הטרדה מינית, מרמה והפרת אמונים. זאת לאחר ההרשעה בעניינו מחודש ספטמבר 2019. מלבד חודשי המאסר, בית המשפט גם גזר על ניצב ניסו שחם מאסר על תנאי, וקבע כי ניצב שחם ישלם קנס של 7,500 ₪, בנוסף לפיצוי לשתי מתלוננות על סך 1,500 ₪  כל אחת ו-500 ₪ למתלוננת נוספת.

שחם השתמש בסמכויותיו כדי לקדם את עניינן האישי של השוטרות איתן היה בקשר אינטימי ואיתן נפגש למפגשים מיניים מזדמנים

באילו עבירות הואשם ניצב ניסו שחם?

העבירות המיוחסות לשחם מבוססות על כך ששחם יצר קשרים מיניים עם שמונה שוטרות כפופות לו, אשר היה לו שיקול דעת בקבלת החלטות בבקשות פרטיות שונות שלהן, וכל זאת בניגוד לדין ולכללים החלים עליו כעובד ציבור וכקצין משטרה בכיר. שחם השתמש בסמכויותיו כדי לקדם את עניינן האישי של השוטרות איתן היה בקשר אינטימי ואיתן נפגש למפגשים מיניים מזדמנים. בין העבירות, שחם גם הורשע בביצוע מעשה מגונה בשתי שוטרות זוטרות, אחת בהסכמה והשנייה שלא בהסכמה וכן בעבירה נוספת של הטרדה מינית (פיזית) תוך ניצול יחסי מרות.

גזר הדין שניתן ב-10.2.2020 מבוסס על הכרעת הדין בעניינו של שחם בספטמבר האחרון, שם הורשע הניצב בגין העבירות האמורות. זאת, לאחר שהפרקליטות ערערה על הכרעת הדין של בית משפט השלום, בה זוכה שחם מהעבירות, מלבד עבירה אחת של מעשה מגונה בשוטרת אותה נישק שחם בכוח. בבית המשפט השלום בערכאה הראשונה שחם הורשע רק במעשה זה, ונגזר עליו עונש קל בלבד של 240 שעות לתועלת הציבור. ההרשעה במחוזי הותירה את ההרשעה במעשה המגונה על כנה והוסיפה את ההרשעות המתוארות לעיל, וכך שונה גזר הדין בהתאם.

בית המשפט המחוזי בפסק דינו קבע שהניצב פעל תוך ניגוד עניינים חריף, באופן שיש בו פוטנציאל לפגיעה מהותית באמון הציבור, טוהר המידות ופעולה תקינה של המשטרה

מה קבע בית המשפט המחוזי?

בית המשפט המחוזי בפסק דינו קבע שהניצב פעל תוך ניגוד עניינים חריף, באופן שיש בו פוטנציאל לפגיעה מהותית באמון הציבור, טוהר המידות ופעולה תקינה של המשטרה.  על קשריו המיניים של הניצב עם השוטרות שהיו בהסכמה, קבע בית המשפט כי אלו "יחסים  "מעוותים", שפערי הכוחות והסמכויות אופפים אותם ומקרינים עליהם", ועל כך מעידות העדויות של השוטרות.

בית המשפט קבע עוד, כי הנאשם פעל באופן אשר מנצל את פערי הכוחות בינו לבין השוטרות לקבלת טובות הנאה מיניות, משחית את הארגון ההיררכי ואת העבודה התקינה בשירות הציבור. בית המשפט הדגיש את חוסר השוויון ששרר בין הניצב שחם לשוטרות עימם ניהל קשרים מיניים, שהיו שוטרות זוטרות המצויות במורד השרשרת הפיקודית, אותן שחם ניצל לצורך "סיפוק מאוויו המיניים".

בפה אחד הורשע שחם בעבירה של מרמה והפרת אמונים, לפי סעיף 284 לחוק העונשין ובעבירה של הטרדה מינית, לפי סעיף 5 (א), בנסיבות סעיף 3 (א) (6)(ג) לחוק למניעת הטרדה מינית. בגין כל העבירות האלה, גזר הדין של שחם כלל עשרה חודשי מאסר בלבד.

על פי לשון החוק: "עובד הציבור העושה במילוי תפקידו מעשה מרמה או הפרת אמונים הפוגע בציבור, אף אם לא היה במעשה משום עבירה אילו נעשה כנגד יחיד, דינו מאסר שלוש שנים". גזר הדין מעלה שאלות בנוגע לענישה בגין עבירות מיניות, במיוחד בתפקיד רב שררה כגון זה של הניצב.

מדוע ביהמ"ש גזר על ניצב שחם תשלום קנס לטובת המדינה בסך 7,500 ש"ח בעוד שלשתי מתלוננות נפסק פיצוי זעום בסך של 1,500 ₪ ולמתלוננת נוספת 500 ₪ בלבד?

האם מדובר בגזר דין מקל, מחמיר או צודק?

מדובר בגזר דין מקל מאד ועל הניצב להיות אסיר תודה, בהתחשב בעובדה כי הניצב הורשע בשני מעשים מגונים ובהטרדה מינית כלפי 8 שוטרות זוטרות ממנו תוך ניצול בוטה של מעמדו. במקרה אחר לשם השוואה, בת"פ 2231-01-16 ביהמ"ש השלום גזר 9 חודשי מאסר בפועל על שוטר זוטר יחסית ופיצוי למתלוננת בסך של 15,000 ₪. השוטר במקרה הזה ביצע שני מעשים מגונים והטרדה מינית כלפי נפגעת אחת ויחידה, להבדיל מעניינינו.  

בערעור לבית המשפט המחוזי במקרה המתואר, ע"פ 19167-11-16 ביהמ"ש המתיק את עונשו של השוטר הזוטר כאמור, ל-7 חודשי מאסר. בעניינינו, ניתן עונש כמעט זהה בגין אותן עבירות אשר בוצעו כלפי 8 מתלוננת שונות. נראה כי תיקון 113 לחוק העונשין אשר היה אמור להביא להלימה בין גזרי דין דומים שניתנו בבתי משפט שונים, חוטא למטרה ולא משיג את תכליתו גם הפעם, שכן בעניננו גזר הדין מקל מאד בעוד שבמקרה שניתן כדוגמה ביהמ"ש החמיר מאד עם הנאשם הזוטר. 

10 חודשי מאסר לניצב ניסו שחם על עבירות מעשה מגונה, מרמה והפרת אמונים(1)

נקודה נוספת עימה קשה להשלים היא, מדוע ביהמ"ש גזר על ניצב שחם תשלום קנס לטובת המדינה בסך 7,500 ש"ח בעוד שלשתי מתלוננות נפסק פיצוי זעום בסך של 1,500 ₪ ולמתלוננת נוספת 500 ₪ בלבד. על ביהמ"ש היה לנהוג בדיוק להפך ולפצות באופן ראוי את נפגעות העבירה, בעוד שהקנס לטובת המדינה היה יכול להיות נמוך יותר.

* עו"ד שלומי ביזק מתמחה בעבירות מין במשפט פלילי 

** צילומים: דוברות משטרת ישראל

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עורך דין פלילי- שלומי ביזק

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה