zap group mishpati logo

חוקר פרטי: מתי מומלץ לפנות?

חוששים כי נבגדתם בזוגיות? חושדים שנפלתם קורבן להונאה בעסקים? חוקר פרטי יסייע לכם בהשגת ראיות. אל דאגה, פעולת החוקר הפרטי לגיטימית ומוסדרת בחוק

מאת: משה שחרור, חוקר פרטי
26.02.20
תאריך עדכון: 28.03.24
4 דק'
חוקר פרטי: מתי מומלץ לפנות?

אנשים עלולים להיקלע בחייהם לסיטואציות שונות, שבהן עורך דין כבר אינו יכול לעזור להם. במצבים אלה, הם זקוקים למידע, שאינם יכולים לקבל בכוחות עצמם. כך, למשל, במצבים הבאים: חשד לבגידה של בן/ בת זוג, חיפוש אדם נעדר, איתור נכסים, חיפוש חייב וכו'. בכל המצבים האלה ובמצבים נוספים, יש צורך בפעולות יותר משמעותיות, יחסית לפעולות שאדם יכול לבצע בעצמו. יש צורך באיש מקצוע שניתן לפנות אליו.

הוועדה לרישוי חוקרים פרטיים ושרותי שמירה מעניקה מתוקף סמכותה רישיונות בתחום החקירות הפרטיות. לא כל אדם יכול לפעול כחוקר פרטי. כדי שחוקר יפעל מכוח חוק, עליו להיות בעל רישיון מקצועי

מיהו חוקר פרטי?

חוקר פרטי הוא אדם שהוסמך לכך על ידי הוועדה לרישוי חוקרים פרטיים ושרותי שמירה, הפועלת מכוח חוק חוקרים פרטיים ושרותי שמירה, תשל"ב-1972. הוועדה מעניקה מתוקף סמכותה רישיונות בתחום החקירות הפרטיות. לא כל אדם יכול לפעול כחוקר פרטי. כדי שחוקר יפעל מכוח חוק, עליו להיות בעל רישיון מקצועי.

אנשים העומדים בפני גירושין מבקשים במקרים רבים לדעת מה המצב הכלכלי האמיתי של בן/ בת הזוג, כדי לשפר את עמדתם בשולחן המו"מ וכדי לדעת מה סכום הכסף או הנכסים "המגיע להם"

מהם המקרים בהם יש צורך בהפעלת חוקר פרטי?

אדם עשוי לפנות לחוקר פרטי במקרים רבים ומגוונים, ובהם:

חשש לבגידה של בן/בת זוג: זהו אחד המקרים הנפוצים ביותר, שבו אנשים פונים לחקירה פרטית. אנשים המעוניינים לדעת אם בן/בת הזוג בוגד/ת, יפנו פעמים רבות לחוקר פרטי, כדי לבדוק את העניין.
לעתים, אנשים מוצאים את עצמים מודאגים מאד מהאפשרות שהם נבגדו. כך, למשל: הם רואים את בני הזוג שלהם "מתעסקים" הרבה בפלאפון, נעלמים בשעות מסוימות באופן לא מוסבר או עקבי וכו'. הדבר עלול להפריע לשגרת חייהם ולטרוד את מנוחתם. פנייה ישירה לבן/בת הזוג אינה נותנת מענה לחשש.

במקרים אחרים, לאחר שאדם מחליט להתגרש, הוא עשוי לפנות לחוקר פרטי, כדי להשיג ראיות העשויות לתמוך בגרסתו בבית המשפט, ולסייע בעניין מזונות, משמורת ילדים וכו'. בכל המקרים האלה, החוקר הפרטי יבצע פעולות חקירה שונות, כדי להשיג תשובות ללקוחות, באמצעות מעקבים נסתרים ואמצעים נוספים.

חקירות כלכליות: אנשים העומדים בפני גירושין מבקשים במקרים רבים לדעת מה המצב הכלכלי האמיתי של בן/ בת הזוג, כדי לשפר את עמדתם בשולחן המו"מ וכדי לדעת מה סכום הכסף או הנכסים "המגיע להם" בעקבות הגירושין, בהתאם לכספיי ונכסיי בן/בת הזוג.

חקירות מסחריות: במצב שבו אדם או עסק מצוי בחובות, והנושים רוצים לדעת מהם הנכסים מהם ניתן להיפרע, הנושים יפנו לחוקר פרטי. במקרים רבים, החייב המסתיר את נכסיו, מעביר את הבעלות הרשמית על הנכסים, אך בפועל ממשיך לעשות שימוש בנכסים (לבדו או עם אחרים). כך גם לגבי עסקים: לעתים, בעל העסק יעביר את העסק לבעלות אחרת, כדי שלא יהיה ניתן להיפרע מהעסק, במקרה של פשיטת רגל אישית; או שלא יהיה ניתן להיפרע ממנו אישית, במקרה שהעסק אינו מתפקד מבחינה כלכלית.

במצבים אלה, החוקר מסייע לנושים לבחון מיהו הגורם המשמש בפועל בעל העסק, המנהל העיקרי של העסק או הנהנה העיקרי מרווחי העסק. החוקר עושה זאת באמצעות מעקבים ותשאולים. כך, למשל: אחת הדרכים לגלות מי באמת מנהל את העסק היא לתשאל את הגורם שהעסק רשום על שמו. לפי התשובות, ניתן להבין מה במצב "בשטח". במקרים רבים, ניתן להסתייע בחוקר כדי להשיג ראיות לבית המשפט.

חשד למעילות מסחריות: בעלי עסקים המעסיקים נהגי משאיות, הפורקים סחורה או אחראים על מטענים, רוצים לדעת שאכן הסחורה מגיעה ליעדה, עוברת במסלול שהיא אמורה לעבור בו וכו'. לשם כך, הם זקוקים לחוקר פרטי.

בכל הנוגע לפנייה לחוקר, על הפונה לשמור על דיסקרטיות מרבית ולא לשתף אנשים אחרים בפנייה. זאת, כדי שהחקירה הניצבת בפתח לא תדלוף

מה חשוב לדעת לפני פנייה לחוקר פרטי?

כשפונים לחוקר פרטי, יש לבחון מספר דברים. ראשית, כמפורט לעיל, יש לשים לב שהחוקר חוקר מורשה וכי הפעולות שהוא מבצע הן בהתאם לחוק החוקרים הפרטיים. זאת, כדי לא להיות חשופים באופן אישית לעבירה על החוק. שנית, בכל הנוגע לפנייה לחוקר, על הפונה לשמור על דיסקרטיות מרבית, ולא לשתף אנשים אחרים בפנייה. זאת, כדי שהחקירה הניצבת בפתח לא תדלוף. יש לשתף את עצמו החוקר בלבטים. חוקר פרטי מוצלח מעניק ללקוח ליווי אישי ובוחן את כל הנסיבות האישיות של המקרה, לפני שהוא בוחר דרך פעולה לביצוע החקירה.

חוקר פרטי: מתי מומלץ לפנות?(1)

לסיכום: פנייה לחוקר פרטי היא עניין חוקי לגמרי. מדובר במקצוע מוסדר בחוק. חוששים מבגידה או מהברחת נכסים? מתעורר חשד כי אתם קורבן למעילה מסחרית? בכל המקרים האלה ובמקרים נוספים, החוקר הפרטי יכול לבצע פעולות שעורך דין אינו מוסמך לבצע, ואדם פרטי אינו יכול לבצע בצורה מקצועית שתניב פירות.

* משה שחרור הוא חוקר פרטי העוסק בחקירות פרטיות ומעקבים בנושאים שונים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה