zap group mishpati logo

הסכם ממון לאחר הנישואין: כל היתרונות

רבים סבורים בטעות כי ניתן לערוך הסכם ממון רק לפני הנישואין. בפועל, בכל שלב ביחסים הזוגיים (נישואין או ידועים בציבור) ניתן לערוך או לשנות הסכם ממון

09.03.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הסכם ממון לאחר הנישואין: כל היתרונות

עם עליית שיעור הגירושין בישראל בעשורים האחרונים, עולה גם היקף המאבקים המשפטיים בערכאות השיפוטיות, בענייני רכוש ונושאים אחרים הקשורים בגירושין ובהפרדת משקי הבית. יחד איתם, הולכת וגוברת בשנים האחרונות המודעות לאפשרות לעריכת הסכם ממון ולחשיבותו האדירה במניעת סכסוכים משפטיים ארוכים ויקרים בעת גירושין, פרידה או פטירה של אחד מבני הזוג.

יחד עם זאת, אנשים רבים מגיעים לייעוץ לאחר נישואיהם ומופתעים כשהם מבינים שניתן לערוך הסכם יחסי ממון גם לאחר הנישואין ולא רק לפניהם. למעשה, מדובר בהסכם חשוב, כך שלא רק שאפשר, אלא אף מומלץ לערוך הסכם יחסי ממון גם לאחר הנישואין. במאמר זה נסביר מדוע וכיצד יש לפעול.

הסכם ממון בא להסדיר את יחסי הממון והרכוש המשותף, למקרה שבו חס וחלילה תסתיים הזוגיות עקב גירושין (אם בני הזוג נשואים), פרידה (אם "ידועים בציבור") או בשל פטירת אחד מהם

מהו הסכם יחסי ממון?

הסכם יחסי ממון הוא למעשה חוזה הנחתם בין בני זוג, במטרה להסדיר את יחסי הממון והרכוש המשותף, למקרה שבו חס וחלילה תסתיים הזוגיות עקב גירושין (אם בני הזוג נשואים), פרידה (אם השניים עונים להגדרת "ידועים בציבור") או בשל פטירת אחד מהם.

לעיתים, שנים רבות לאחר הנישואין מתעוררות מריבות ומחלוקות בעניינים כלכליים ורכושיים, שבני הזוג לא יכלו לצפות מראש. מחלוקות אלה מערערות על היציבות הזוגית

מדוע מומלץ לחתום על הסכם יחסי ממון לאחר הנישואין?

כיום יש זוגות רבים, שבעת הנישואין כלל לא נתנו את הדעת על יחסי הממון וחלוקת הממון ביניהם, בין אם משום שהעדיפו שלא "להעכיר" את האווירה טרם החתונה, ובין אם הנסיבות בעת נישואיהם לא הצדיקו, לדעתם, עריכת הסכם. יחד עם זאת, החיים דינמיים, התא המשפחתי משתנה, המצב הכלכלי משתנה. לעיתים, שנים רבות לאחר הנישואין מתעוררות מריבות ומחלוקות בעניינים כלכליים ורכושיים, שבני הזוג לא יכלו לצפות מראש. מחלוקות אלה מערערות על היציבות הזוגית ועלולות לגרום לאי ודאות רבה עבור בני הזוג.

כך, מוצאים עצמם בני זוג, שבעבר סברו כי אינם זקוקים להסכם ממון, נזקקים לכלי המשפטי המשמעותי הזה כדי להסדיר את רצונם, ולפרט לפרטי פרטים את סוגיית הרכוש המשותף שצברו עם השנים.
הסכם הממון מסדיר באופן מפורט את חלוקת הממון והרכוש המשותף של בני הזוג, ותורם רבות לתחושת הבהירות והיציבות בין בני הזוג. ההסכם משקיט מחלוקות עתידיות ומביא לשלווה בזוגיות, לפחות בכל הקשור להיבט הכלכלי. ההסכם מאפשר לבני הזוג לדון בצורה שקטה ובהירה במחלוקות, להעלים את הענן של חוסר הוודאות ולהחזיר את היציבות ליחסיהם.

הסכם יחסי ממון אף מבטיח כי בני הזוג יחסכו לעצמם מפח נפש אדיר, מאבקים מיותרים בבתי המשפט והוצאות כפולות ומכופלות בגין ייצוג משפטי, אם חלילה ייקלעו לסכסוך גירושין

אילו יתרונות נוספים יש להסכם ממון הנחתם לאחר נישואין?

בנוסף להחזרת היציבות ליחסים ולהבהרת סוגיות רכושיות הצצות במשך שנות הנישואין, הסכם יחסי ממון אף מבטיח כי בני הזוג יחסכו לעצמם מפח נפש אדיר, מאבקים מיותרים בבתי המשפט והוצאות כפולות ומכופלות בגין ייצוג משפטי, אם חלילה ייקלעו לסכסוך גירושין.

מומלץ לערוך את הסכם יחסי הממון בליווי עורך דין הבקיא בתחום ומיומן בעריכת הסכמים מסוג זה. עורך הדין יסייע לבני הזוג לוודא כי ההסכם משיג את מטרתו ומגן על שניהם באופן אופטימלי

מהו הליך אישור הסכם ממון לאחר נישואין?

לאחר עריכת הסכם ממון, על בני הזוג לחתום עליו בפני עורך הדין שערך עבורם את ההסכם. לאחר מכן, עליהם לפתוח תיק בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, ולהתייצב לדיון בפני שופט.
במהלך הדיון, בני הזוג יתבקשו לאשר בפני השופט את האמור בהסכם יחסי הממון ולהצהיר כי חתמו על ההסכם מרצונם החופשי. לאחר אישור ההסכם על ידי בית המשפט, יינתן לו תוקף של פסק דין.

מומלץ לערוך את הסכם יחסי הממון בליווי עורך דין הבקיא בתחום ומיומן בעריכת הסכמים מסוג זה. עורך הדין יסייע לבני הזוג לוודא כי ההסכם משיג את מטרתו ומגן על שניהם באופן אופטימלי, במקרה עתידי של פרידה, גירושין או מוות, וכי ההסכם מגשים את האינטרסים הכלכליים והרכושיים של כל אחד מהם בנפרד.

בין בני זוג נשואים, לא די בחתימת הסכם ממון. קיימת חובה לאשר הסכם ממון הנחתם לאחר הנישואין בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. מטרת הפיקוח: לוודא כי אף אחד מהם לא ינצל את כוחו בעת הנישואין

מהו ההבדל בין עריכת הסכם ממון לאחר הנישואין, לבין עריכת הסכם לפני הנישואין?

ההבדל בעיקרו הוא מנהלי. בעוד שבני זוג שעדיין לא נישאו יכולים להסתפק בחתימת נוטריון, כדי לאשר את ההסכם, הרי שבין בני זוג נשואים, לא די בחתימת הסכם ממון. קיימת חובה לאשר הסכם ממון, הנחתם לאחר הנישואין בפני בית המשפט לענייני משפחה או בפני בית הדין הרבני. מטרת הפיקוח האמור היא לוודא כי אף אחד מבני הזוג לא ינצל את כוחו בעת הנישואין, כדי לכפות על בן הזוג השני לחתום על הסכם ממון שאינו שומר על האינטרסים שלו.

הסכם ממון לאחר הנישואין: כל היתרונות(1)

לסיכום: הסכם יחסי ממון נועד להבטיח לבני הזוג ביטחון, בהירות ויציבות ביחסיהם הכלכליים והרכושיים. ברוב המקרים, ההסכם ימנע תביעות משפטיות בעת סכסוך, ויחסוך כאב לב, מפח נפש והוצאות רבות. לאור זאת, יש חשיבות גדולה למצוא עורך דין מנוסה ומיומן שינסח הסכם ממון מקיף ויסב את תשומת לב הצדדים לכל תרחיש שעלול לקרות.

* סיון טל יחזקאל, עורכת דין ומגשרת, מומחית בדיני משפחה ובעריכת הסכם יחסי ממון.

** סייע בהכנת הכתבה, יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים