zap group mishpati logo

הסדרי ראייה בימי הקורונה: איך להתמודד בתור הורים גרושים?

וירוס הקורונה מעמיד בפני הורים גרושים סיטואציות חדשות שלא ניתן היה לצפותן מראש. מה קורה כשהילד נכנס לבידוד, מה עושים אם אחד ההורים בבידוד? שאלות אלו ואחרות עולות בעקבות המציאות החדשה שנכפתה עלינו

15.03.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הסדרי ראייה בימי הקורונה: איך להתמודד בתור הורים גרושים?

וירוס הקורונה שכבר הגיע לרוב מדינות העולם וגם לישראל, מתפשט במהירות רבה, ומעמיד בפני הורים גרושים סיטואציות חדשות כגון: בידוד, פיטורים מהעבודה, עבודה מהבית ועוד סוגיות, שלפתע צריך להתמודד איתן מעכשיו לעכשיו. במאמר זה ניתן מענה לשאלות שעולות בעקבות המצב החדש ונמליץ על דרכים להחליט בסוגיות אלו, הדורשות לעתים מענה דחוף ומיידי.

כאשר ילד נדרש לבידוד, הדבר הכי חשוב הוא שיהיו לו את כל התנאים לבודד את עצמו בצורה הנכונה שתאפשר עדיין לדאוג לכל צרכיו

אם הילד נדרש להיות בבידוד, כיצד נחליט היכן ישהה?

כמו רוב התשובות לשאלות בכתבה זו, העניין המרכזי שיש לשקול בכל סיטואציה הוא טובת הילד. כאשר ילד נדרש לבידוד, הדבר הכי חשוב הוא שיהיו לו את כל התנאים לבודד את עצמו בצורה הנכונה שתאפשר עדיין לדאוג לכל צרכיו.

כאשר מדובר בבידוד, אין הרבה משמעות למקום שבו ישהה הילד, ועל כן אם מדובר בהורים שחולקים משמורת משותפת, הם צריכים לבדוק באיזה מקום יהיה לילד הכי נוח. בשיח מיטיב ונכון עבור הילד, יקבעו הצדדים יחד איתו איפה ילון בתקופה הזו. כששוקלים עניין זה, יש גם משמעות לגיל של הילד. כמובן, שיש הבדל בין תינוק או ילד עד גיל 6-7 שלמעשה לא יכול באמת לשהות בבידוד וזקוק למטפל העיקרי שלו איתו, לעומת ילד בן עשר שיכול להגיד איפה הוא מעדיף להיות, אם המצב הוא שיש לו שני הורים ששותפים בגידול שלו.

לעומת זאת, אם מדובר בזוג הורים שההסדרים ביניהם לא כוללים משמורת משותפת, למשל: הילד נמצא בבית אביו יום אחד בשבוע וכל סוף שבוע שני ובשאר הזמן בבית אמו, יש להשאיר את הילד אצל אותו הורה שמטפל בו רוב הזמן, בהתאם להסדרים הקבועים.

כאשר אחד ההורים נמצא בבידוד, הגיוני שהצדדים יחליטו שסיטואציית הבידוד תגבר על הסדרי השהייה שנקבעו בהסכם. בני זוג ביחסים טובים יפעלו לפי מה שמתאים להם ולאו דווקא ע"פ מה שכתוב בהסכם

מה אפשר לעשות אם אחד ההורים נדרש בבידוד או שניהם?

במצב שבו שני ההורים נכנסים לבידוד, יש לקוות כי ניתן לגייס את עזרת הסבים, בני משפחה או חברים, אשר יסייעו בנושא. כאשר אחד ההורים נמצא בבידוד, הגיוני שהצדדים יחליטו שסיטואציית הבידוד תגבר על הסדרי השהייה שנקבעו במסגרת ההסכם. בני זוג שנמצאים ביחסים טובים יכולים לפעול לפי מה שמתאים להם ולאו דווקא ע"פ מה שכתוב בהסכם. לאחר מכן אפשר "להתחשבן" ולהחזיר הוצאות וימים למי שנשא בנטל או בשהייה היתרה של הילד אצלו במסגרת הבידוד, שלא בהתאם להסדרי הראיה שנקבעו.

 הורה שיודע שחל אצלו שינוי נסיבות מהותי כגון פיטורים בעקבות המגפה והסכנה שעומדת לפרנסתו, יכול לפנות לבית המשפט כדי שזה יסייע לו מבחינת שינוי הקביעה של תשלום המזונות

האם ניתן לשנות את חלוקת המזונות במצב של אבטלה או שינוי נסיבות כלכלי בעקבות פיטורים, למשל?

אכן, רואים כעת שחברות תעופה גדולות כגון אל-על או איסתא מבצעות מהלכי קיצוצים נרחבים ומפטרות אלפי עובדים. במקרים כגון אלו, בית המשפט יבחן, האם קיים שינוי נסיבות מהותי. אותו הורה שיודע שחל אצלו שינוי נסיבות מהותי, כגון: פיטורים, בעקבות המגפה והסכנה שעומדת לכלכלה, יכול לפנות לבית המשפט כדי שבית המשפט יוכל לסייע לו מבחינת שינוי הקביעה של תשלום המזונות. 

עם זאת, בית המשפט לא יעשה זאת כשמדובר בעניין שהוא בר חלוף. כלומר, אם מדובר בעובד שפוטר מהעבודה שלו, לא ניתן להפחית את המזונות רק על סמך זה, שכן הוא עדיין יכול למצוא עבודה חדשה. שינוי נסיבות מהותי יכול להיות באמת במקרה של אובדן כושר עבודה של אותו הורה או למשל לידת ילדים נוספים. כל מקרה נבחן לגופו, ואכן יש מקרים שמגיעים לבית המשפט כאשר הורה נמצא במצב של אבטלה ממושכת, אבל אבטלה גרידא לרוב לא תהווה שינוי נסיבות מהותי.

במקרים שבהם ההורים אינם בקשר טוב, וכעת יש צורך בשינוי זמני השהות, כדאי לפנות למעורבות של צד שלישי כגון מגשר, שיכול להיטיב את הקשר ביניהם לטובת הילד ויעזור להם להגיע להסדר מתאים לתקופה הזו

מה ניתן לעשות במצב שבו אחד ההורים נדרש לעבוד מהבית או כשהגנים ובתי הספר נסגרים?

בכל המצבים האלו ישנה משמעות גם לגיל הילד וגם לזמני השהות עם ההורים במצב רגיל. אם הילד ישן אצל ההורים שלו במשמורת משותפת או שישנם הסדרי ראייה שווים בין ההורים, אין סיבה שמצב זה ישתנה. עם זאת, כאשר עולים צרכים שונים בגלל סיטואציות של עבודה מהבית או של השהיית הגנים או בתי הספר, ניתן ומומלץ שההורים יתחשבו אחד בשני ויהיו גמישים במציאת פתרונות משותפים. הורים במשמורת משותפת לרוב נמצאים בקשר טוב אחד עם השני.

במקרים שבהם ההורים אינם נמצאים בקשר טוב, וכאשר הילד נמצא אצל אחד מהם רק חלק קטן מהזמן וכעת יש צורך בשינוי המצב, ייתכן שכדאי לפנות למעורבות של צד שלישי, כגון מגשר או תיאום הורי, או כל גורם אחר שיכול להיטיב את הקשר בין ההורים לטובת הילד ויעזור להם להגיע להסדר מתאים לתקופה הזו. ניתן אף לפנות לבית המשפט במצבים דחופים לקבלת מענה מבלי להמתין חודשים או ימים, אך מומלץ לפנות לבית משפט רק כמפלט אחרון.

הסדרי ראייה בימי הקורונה: איך להתמודד בתור הורים גרושים?(1)

לסיכום, ניתן להבין שהפיתרון הטוב ביותר לכל הסוגיות החדשות שמציבה מגפת ואורח החיים שמשתנה בעקבות המצב, יכול להגיע בשיחה, הבנה ושותפות וכן בעזרת ייעוץ נכון שתואם את רצונם וצרכיהם של שני הצדדים בראייה של טובת הילד. במצב כזה, לא משנה איזו מגפה תפקוד איתנו, תמיד נדע לחשוב קדימה ולהיעזר אחד בשני כדי להתגבר על המצב ולשים את הילד במרכז.

במקרים בהם הסכסוך בין ההורים לא מאפשר למצוא את הפתרונות הללו, מומלץ לפנות לצד ג', גורם שיכול לתת את הפתרונות הפרקטיים באופן מיידי כדי לעזור למשפחה להמשיך הלאה ולהתמודד עם האתגרים החדשים בחיי היום יום.

* עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון מתמחה בדיני משפחה, הסכמי גירושין, מזונות, חלוקת רכוש ועוד

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

עו"ד ענבל כספי – גאון – עורכת דין ומגשרת משפחתית מוסמכת

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה