zap group mishpati logo

נוטריון - מיהו ומה תפקידו?

מהם תפקידיו השונים של נוטריון? האם כל עו"ד שרוצה להיות נוטריון יכול?

מאת: מערכת משפטי
16.09.10
תאריך עדכון: 28.05.19
2 דק'
נוטריון - מיהו ומה תפקידו?

נוטריון הוא עורך-דין, שמוסמך ע"פ החוק לאשר, לאמת, להעיד ולערוך מסמכים משפטיים. במקרים המוגדרים ע"י החוק, החתימה של הנוטריון נחשבת בעיני ביהמ"ש כאישור לכך שהמסמך מקורי ושזהות החותם עליו ידועה, כמו גם אישור לכך שהמסמך נחתם מרצונו הטוב והחופשי של החותם.

מסמכים של נוטריון יכולים לשמש כראייה בבתי המשפט בארץ או בפני רשויות שונות ואף בחו"ל.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום נוטריון

החוק אשר מסדיר את הנושא, הוא חוק הנוטריונים, אשר חוקק בשנת 1976.

ע"פ סעיף 7 לחוק, נוטריון מוסמך לבצע את הפעולות הבאות: לאמת חתימה על מסמך; לאשר שהחתום במסמך, על שם אחר, היה מוסמך לכך; לאשר נכונות העתק של מסמך; לאשר נכונות תרגום של מסמך; לקבל ולאשר תצהיר והצהרה אחרת; לאשר שאדם מסוים חי; לאשר נכונותה של רשימת מצאי; לערוך העדה של מסמך סחיר; לערוך מסמך או לעשות בו פעולה אחרת כשהעריכה או עשיית הפעולה בידי נוטריון דרושה או מותרת על פי דין, כולל דין של מדינת חוץ, או על פי מסמך אחר; להשתמש בסמכות של נוטריון ציבורי על פי דין אחר; לאמת הסכם ממון בין בני זוג, אשר נחתם לפני הנישואין.

ע"פ חוק הירושה, יש לנוטריון סמכות לאשר צוואה, ולכן נוטריון רשאי לרשום "צוואה בפני רשות", כמו שופט.

האם כל עו"ד יכול להיות נוטריון?
חוק הנוטריונים קובע מספר תנאים לכשירותו של נוטריון: עליו להיות אזרח ישראל, חבר לשכת עורכי הדין, שעסק בעריכת דין 10 שנים לפחות, לא הורשע בעבירה שיש עמה קלון או הושעה מלשכת עורכי הדין, ועבר השתלמות מיוחדת. אדם אשר עומד בתנאים הללו יכול לבקש מוועדה מיוחדת שיושבת במשרד המשפטים רישיון להיות נוטריון. הוועדה, שמתכנסת כפעמיים בשנה, בוחנת את המסמכים של המועמד, ואם היא סבורה שהוא ראוי, הוא נדרש לחתום בספר הנוטריונים ולהשאיר שם את דוגמת חתימתו.
לאחר מכן הוא יכול להתחיל לכהן כנוטריון.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה