zap group mishpati logo

ירושה וצוואה - מה ההבדלים ואיך נערכים?

אם אדם רוצה לשלוט במה שייעשה ברכושו לאחר מותו, ו/או למנוע מאנשים מסוימים לקבל חלקים מרכושו , מומלץ כי יערוך צוואה ויסדיר את כל הטעון הסדר.

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
ירושה וצוואה - מה ההבדלים ואיך נערכים?

אם אדם נפטר מבלי שהשאיר אחריו צוואה, הירושה תתבצע בהתאם לקבוע בחוק. היורשים ע"פ דין הם: בן הזוג של הנפטר- המוריש, ילדי המוריש וצאצאיהם, הוריו וצאצאיהם, הורי הוריו וצאצאיהם.
כל אדם יכול לערוך צוואה (למעט חריגים) בכל עת, גם אם הוא צעיר, בריא ונדמה לו שכל עיתותיו בידו. ועל כן, אם אדם רוצה לשלוט במה שייעשה ברכושו לאחר מותו, ו/או למנוע מאנשים מסוימים לקבל חלקים מרכושו , מומלץ כי יערוך צוואה ויסדיר את כל הטעון הסדר.

ליעוץ בנושא צוואה וירושה, פנו לעורכי דין משפחה

כיצד עורכים צוואה?

הדרך המקובלת לעריכת צוואה היא בנוכחות שני עדים.

על הצוואה להיעשות בכתב - בכתב יד או בהדפסה. בנוסף, יש לכתוב את תאריך עשייתה. המצווה (האדם שמוריש את רכושו ועורך את הצוואה) צריך להצהיר ולחתום בפני שני עדים, שזו צוואתו, שהיא מבטלת כל צוואה קודמת אחרת אם הייתה לו כזו, ושהוא חותם עליה כאשר הוא בהכרה מלאה, ומבין היטב את תוכנה ואת משמעותה. גם שני העדים צריכים לחתום- הם חותמים על כך שמצווה הצהיר בפניהם שזו הצוואה שלו וחתם בפניהם עליה.

עדים לצוואה חייבים להיות מעל גיל 18, ולהיות כאלו שאינם נהנים מהצוואה- כלומר: הם לא חלק מהיורשים ע"פ הצוואה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום צוואות וירושות

צוואה פסולה

1• אדם שהוכרז כפסול דין (אדם שסובל ממחלת נפש או מליקוי בשכלו) לא כשיר לערוך צוואה. אם אדם שהוכרז כפסול דין ערך צוואה, הרי שצוואתו לא תעמוד במבחן ביהמ"ש.

2• אדם ש"אינו יודע להבחין בטיבה של צוואה"- אם המצווה לא היה צלול ולא היה כשיר מבחינה קוגנטיבית בעת שערך את הצוואה, ביהמ"ש לא יאשר אותה.

3• קטין- צוואה של קטין (מתחת לגיל 18) פסולה ע"פ החוק. זאת, גם אם הקטין ערך צוואה כשהוא "ידע להבחין בטיבה".

 

עו"ד הדי רביב - מהי צוואה?

ירושה

כאמור, במקרה שאדם שנפטר לא הותיר אחריו צוואה, הירושה תתבצע ע"פ הקבוע בחוק.

החלק של בן הזוג בירושת הנפטר תלוי בקיומם של קרובי משפחה אחרים. בן הזוג של הנפטר יקבל חצי מהירושה אם יש למוריש ילדים, או שלהם יש צאצאים, או אם הוא השאיר אחריו הורים. במקרה שלמוריש יש אחים או שלהם יש צאצאים או שהשאיר אחריו הורי הורים, בן הזוג יקבל שני שלישים מהירושה. אם המוריש לא השאיר אחריו קרובים אלו, בן הזוג ירש הכל.

הקרובים יורשים לפי הסדר הקבוע בחוק, כלומר: ילדי המוריש קודמים להוריו, והוריו קודמים להורי-הוריו.
כמו-כן, ע"פ החוק, הירושה המגיעה לילדי המוריש תתחלק ביניהם בשווה.

חשוב לדעת, כי החוק קובע שישנם מקרים שבהם היורשים הפוטנציאליים לא יוכלו לרשת את המוריש, כך למשל: מי שהורשע בביהמ"ש, כי גרם בכוונה למות המוריש או נסה לגרום למותו.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים