zap group mishpati logo

הסכם ממון לפני נישואין - מתי נכון לערוך הסכם כזה?!

הסכם ממון שנחתם בין בני זוג בטרם הנישואים הוא בעל חשיבות רבה, ויכול למנוע מחלוקות שעלולות לצוץ בעתיד

07.01.10
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
הסכם ממון לפני נישואין - מתי נכון לערוך הסכם כזה?!

בשנים האחרונות, בני זוג רבים עורכים ביניהם הסכם ממון לפני הנישואין. הסכם ממון שנחתם בין בני זוג בטרם הנישואין הוא בעל חשיבות רבה ויכול למנוע מחלוקות שעלולות לצוץ בעתיד. זוגות רבים אף עורכים הסכם ממון כזה לאחר שכבר נישאו או כחלק מהסכם לחיים משותפים בין מידועים בציבור.

כדאי להכיר את יתרונותיו  של הסכם ממון ולדעת להבין למי הוא מתאים, שכן לא תמיד העתיד של חיי הנישואין הוא ורוד כמו בתחילתם ובתחילת החיים המשותפים

מדוע ישנם מי שחוששים מעריכת הסכם ממון לפני נישואין?

ראוי לציין שעבור רבים, עצם המחשבה על הסכם כזה מבשרת על תחילת מתיחות בין בני הזוג, שאין לדעת כיצד תיגמר בשל החשש להיווצרותו של אי-אמון בין הצדדים.
נכון אמנם, שכאשר בני זוג הם עדיין צעירים ומאושרים, המחשבה על הסכם ממון נראית מעט מפחידה ובעלת נופך לא רומנטי, אבל כדאי להכיר את יתרונותיו ולדעת להבין למי הוא מתאים, שכן לא תמיד העתיד של חיי הנישואין הוא ורוד כמו בתחילתם ובתחילת החיים המשותפים.

יתרון חשוב שיש להסכם ממון, הוא האפשרות למנוע סחיטה של בן זוג אחד על ידי האחר במקרה שהנישואין לא עולים יפה והם עומדים בפני גירושין

מהם יתרונותיו של הסכם ממון?

הסכם ממון הוא האמצעי היחיד להסדרת חלוקת הרכוש בדרך שונה מזו הקבועה בחוק במקרה של גירושין. החוק קובע כי בני זוג, שנישאו אחרי 1.1.74 ומתגרשים, זכאים כל אחד למחצית השווי הכולל של הרכוש שהם צברו, ביחד ולחוד, במהלך חייהם המשותפים, כולל: דירות מגורים ונכסי נדל"ן אחרים, כלי רכב, קופות גמל, זכויות פנסיה וזכויות סוציאליות אחרות וכיוצא בזה.
לאפשרות להסדיר את חלוקת הרכוש בצורה שונה יתרונות רבים, הבאים לידי ביטוי בעיקר כאשר יש פער כלכלי ניכר בין הצדדים. למשל, כשהחתן בא ממשפחה עשירה והכלה ממשפחה נטולת אמצעים, או להיפך.
יתרון ראשון: הסכם ממון, שלא נותן יתרונות משמעותיים לצד אחד על פני האחר, יכול להפיג חששות מצד אחד מבני הזוג ו/או בני משפחתו כי בן הזוג השני התחתן עם האחר רק כי הוא "בא לנישואין עם כסף".
יתרון שני: יתרון חשוב נוסף שיש להסכם ממון, הוא האפשרות למנוע סחיטה של בן זוג אחד על ידי האחר במקרה שהנישואין לא עולים יפה והם עומדים בפני גירושין. הניסיון מראה כי במקרים בהם בני הזוג לא ערכו הסכם ממון, לא אחת קורה שבן הזוג שיזם את הגירושין או רוצה בהם יותר מהשני, יהיה "סחיט" יותר ומוכן לוותר על הזכויות שלו, רק כדי לזכות בחופש המיוחל.

גם בנישואין שניים או בנישואין בגיל מאוחר, לאחר שאחד מבני הזוג או שניהם כבר צברו רכוש, הם יכולים להבטיח - באמצעות הסכם ממון - שמעמדם הכלכלי (והרכוש הנפרד שצברו טרם הנישואין), יישמר במקרה של גירושין

האם הסכם ממון מיועד רק לזוגות צעירים שעומדים להינשא?

בהחלט לא! חשוב לדעת, כי הסכם ממון לא מיועד רק לבני זוג צעירים שעומדים להתחתן. גם בנישואין שניים או בנישואין בגיל מאוחר, לאחר שאחד מבני הזוג או שניהם כבר צברו רכוש, הם יכולים להבטיח - באמצעות הסכם ממון - שמעמדם הכלכלי (והרכוש הנפרד שצברו טרם הנישואין), יישמר במקרה של גירושין.
הסכם בדבר יחסי ממון יכול להיערך גם בין ידועים בציבור (בני זוג שחיים ביחד, אך אינם נשואים או בין בני זוג שנישואיהם אינם מוכרים על פי דיני מדינת ישראל (לרבות זוגות חד מיניים). כך, במקרה של פרידה וסיום היחסים, הסכם יחסי הממון יבטיח כי בן הזוג שהשקיע והביא לחיים המשותפים רכוש רב לא ייצא מהם מקופח.

בהתאם לחוק, אם הצדדים כבר נשואים - הסכם ממון (שחייב להיערך בכתב) חייב לקבל אישור של בית המשפט לענייני משפחה או של בית הדין הרבני

מהם הצעדים הנדרשים לאישור הסכם ממון?

בהתאם לחוק, אם הצדדים כבר נשואים - הסכם ממון (שחייב להיערך בכתב) חייב לקבל אישור של בית המשפט לענייני משפחה או של בית הדין הרבני. אם בני הזוג עורכים את ההסכם לפני הנישואין, הם יכולים לאשר אותו גם אצל נוטריון, ובכך הם יכולים לפטור את עצמם מהצורך להתייצב בפני שופט או דיין.
הסכם ממון שלא קיבל את האישור הנדרש, באחת הדרכים שפורטו לעיל, התוקף משפטי שלו חלש משמעותית מהסכם ממון שאושר על ידי נוטריון או בית המשפט/בית הדין.

בני זוג שעומדים להינשא (בין אם בטקס דתי ובין אם בדרכים אחרות) יכולים לאשר כאמור את הסכם הממון אצל נוטריון. ברם, ככל שההסכם הוא בלתי שוויוני, מומלץ על פי רוב לאשר אותו בפני בית המשפט לענייני משפחה

כיצד נדע מהי הערכאה העדיפה לאישור הסכם ממון?

בני זוג שעומדים להינשא (בין אם בטקס דתי ובין אם בדרכים אחרות) יכולים לאשר כאמור את הסכם הממון אצל נוטריון. ברם, ככל שההסכם הוא בלתי שוויוני, מומלץ על פי רוב לאשר אותו בפני בית המשפט לענייני משפחה. זאת, כדי להפחית למינימום הסיכוי של טענות עתידיות אפשריות מצד בן זוג שההסכם לא יהיה לרוחו, שיטען שלא הבין את משמעות ההסכם או חתם עליו תחת לחץ.

בני זוג יהודים שכבר נישאו ומעוניינים לערוך הסכם ממון לאחר הנישואין, חייבים כאמור לאשר את ההסכם בפני בית המשפט לענייני משפחה או בפני בית הדין הרבני. זאת על פי סעיף 2 לחוק יחסי ממון בין בני זוג. בית הדין או בית המשפט בודקים היטב במקרה כזה אם בני הזוג עשו את הסכם הממון מתוך הסכמה חופשית ובהבינם את משמעותו ואת תוצאותיו, וכי כל אחד מהם חתם עליו מרצונו החופשי.
על בני זוג שעונים להגדרת ידועים בציבור, אין חובה חוקית לאשר בפני גורם משפטי כלשהו את הסכם החיים המשותפים שלהם, ברם הם רשאים לאשר את ההסכם בפני בית המשפט לענייני משפחה, מכוח חוק בית המשפט לענייני משפחה.
ידועים בציבור הם בני זוג החיים יחדיו ומנהלים משק בית משותף כמשפחה לכל דבר ועניין אך ללא נישואין. בין אם מדובר בזוגות המצויים ב"פרק ב'" של חייהם, או כאלה שהם מנועי חיתון, כגון כהן וגרושה או זוגות חד מיניים.

בית המשפט מאשר את הסכם הממון רק לאחר שהתרשם שהצדדים הבינו את תוכנו ואת משמעויותיו וכן חתמו עליו מרצונם החופשי

אישור ההסכם בבית המשפט לענייני למשפחה - מה היתרון?

בית המשפט נותן להסכם הממון תוקף של פסק דין: כלומר, הסכם שהוא בעל מעמד חוקי מחייב. חשוב לא פחות - בית המשפט מאשר את הסכם הממון רק לאחר שהתרשם שהצדדים הבינו את תוכנו ואת משמעויותיו וכן חתמו עליו מרצונם החופשי.
לעיתים קורה שההסכמי הממון אינם חוקיים או אינם מוסריים, או שנופלים בהם פגמים שונים. בית המשפט מעיר על פגמים אלה ובני הזוג נדרשים לתקן אותם בטרם יאשר בית המשפט את הסכם הממון.
לעיתים בית המשפט יבהיר לצדדים כי הוא יאשר אמנם את ההסכם, אולם אך ורק בכפוף לאישורם, כי כך הם רוצים את ההסכם, למרות הפגמים השונים המופיעים בו.
במלים אחרות, בתי המשפט אינם משמשים כחותמת גומי, אלא מגנים על זכויות בני הזוג ומוודאים שבני הזוג הבינו את משמעות ההסכם ולא חתמו על ההסכם מתוך עושק או כפייה.

חשוב ורצוי להקפיד על ניסוח ההסכם כך שיתאים הן למצב המשפטי והן לנסיבות החיים של בני הזוג החותמים עליו

האם ניתן לבטל הסכם ממון?

ככל שההסכם יהיה הוגן ולא חד צדדי, כך הסיכוי לבטלו ולטעון נגד תוקפו בעתיד יקטן. אמנם, קשה לבטל הסכם ממון, בייחוד כזה שקיבל תוקף של פסק דין, אולם אם הנסיבות לעריכתו יגלו ניצול או עושק או כפייה או טעות/הטעייה גסה של אחד מבני הזוג - בית המשפט יטה להידרש לטובת הצד החלש.
לכן, בכל מקרה, חשוב ורצוי להקפיד על ניסוח ההסכם כך שיתאים הן למצב המשפטי והן לנסיבות החיים של בני הזוג החותמים עליו.

הסכם ממון לפני נישואין - מתי נכון לערוך הסכם כזה?!(1)

לסיכום, הסכם ממון הוא אמצעי חשוב למניעת סכסוכים רכושיים/כספיים עתידיים בין בני זוג במקרה של גירושין. ככל שהוא מנוסח בהתאם למצבם הרכושי והמשפטי של בני הזוג כך עולה יעילותו העתידית.

* עו"ד דן מלכיאלי ועו"ד איתן שלו סולקין, מתמחים בדיני משפחה וירושה ובהכנת הסכמי ממון והסכמי גירושין.
** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

 

לקריאה והורדה של פסק דין בעניין הסכם ממון בקובץ PDF>>

[באדיבות אתר הרשות השופטת]

 

עוד בנושא:

הסכם ממון לפני נישואין - האם חובה?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים