zap group mishpati logo

הסכם ממון – שאלות ותשובות מהפורום

אתם עומדים להתחתן ומתלבטים האם כדאי לערוך הסכם ממון? ואם אכן תחליטו לערוך הסכם כזה, מי יאשר אותו? ולמקרה שתתחרטו - האם תוכלו לבטל אותו? שאלות אלו ואחרות נשאלו בפורום הסכם ממון. עו"ד סופי ספקטור, מנהלת הפורום, השיבה

מאת: מערכת משפטי
29.12.11
תאריך עדכון: 11.03.19
4 דק'
הסכם ממון – שאלות ותשובות מהפורום

הסכם ממון לזוג לפני חתונה

שאלה: אנחנו חברים מזה 3 שנים כמעט. אני סטודנט שנה אחרונה מרוויח ממוצע וחברתי כנ"ל, רק שהוריה אמידים מאוד ולוחצים עליה לעשות הסכם ממון בינינו, כנראה גם בגלל מתנת בית לקראת החתונה. אודה לך על סיוע עד כמה הדבר הכרחי משום שאני קצת פגוע מכל המהלך.

תשובה: אכן עריכת הסכם ממון לפני נישואין היא מהלך המגן על זכויות ממוניות ועל רכוש הרשום על שם כל אחד מהצדדים.

הסכם ממון, שנערך בצורה נכונה מאפשר בעתיד, אם חלילה נפרדים או מתגרשים , לחלק את הרכוש בצורה הוגנת , מהירה וללא הליכים משפטיים מיותרים והכל כפי שהוסכם בהסכם, ללא הפתעות...
חוסר הנעימות שקיימת בעריכת הסכם ממון טרם נישואין הינה מינורית לעומת חוסר הנעימות והפגיעה שעלולה להיות בעת פירוד/גירושין הכולל לעיתים הליכים משפטיים ארוכים ומתישים.
חשוב , אם כן, לשים לב שההסכם הוגן ומגן גם על זכויותיך, לצורך כך אני ממליצה לך לפנות לעורך דין העוסק בתחום על מנת שיבחן את פרטי ההסכם טרם החתימות.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום הסכם ממון

אישור הסכם ממון בית משפט

שאלה:  האם יש לאשר הסכם ממון בבית משפט או בבית דין רבני ולתת לו תוקף של פסק דין או שאפשר גם ללכת לנוטריון?

תשובה: לשאלתך - הסכם ממון אשר נכרת בין בני זוג לפני הנישואין ואשר קובע הסדר רכושי- ממוני בלבד - יכול להיות מאומת ע"י נוטריון.

לעומת זאת, הסכם ממון שנכרת בין בני זוג לפני הנישואין ואשר קובע בצד ההסדר הרכושי-ממוני, גם הסדר לעניין מזונות ילדים ומשמורת - נוטריון אינו מוסמך לאשר, אותו והאישור צריך להיעשות ע"י בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הדתי.
אישור הסכם ממון הכולל הסדרים נוספים מלבד ההסדר הרכושי-ממוני בידי נוטריון - אינו תקף והמשמעות היא שההסכם אינו הסכם ממון וניתן לפתוח אותו בקלות יחסית.

פתיחת הסכם ממון

שאלה: בן זוגי ואני ערכנו הסכם ממון לפני 4 שנים (אנחנו מכירים כמעט עשור) בערך, ובו סוכם כי במידה והזוגיות תהיה טובה, לאחר 5 שנים יהיה זכאי בן זוגי לזכויותיו על הרכוש שהבאתי ושהוריי רכשו עבורנו. לאחרונה החלטתי שאני רוצה להוסיף כמה הערות לגבי זכויות בן הזוג, אבל חשוב לי לציין כמה נקודות ולהאריך את תוקף ההסכם הראשון לגבי הזכויות על הרכוש. אין לנו ילדים, מנסים להיכנס להריון, כבר שנתיים בטיפולים. האם עלולה להיות בעיה בפתיחת ההסכם מבחינת בן הזוג או החוק?

תשובה: לפתוח הסכם ממון ולהוסיף לו נספח עם הערותייך זו אפשרות קיימת. לא ציינת האם ההסכם אושר בבית משפט וקיבל תוקף של פסק דין שאם כן אזי צריך להגיש בקשה מתאימה לצרף את הנספח להסכם, כאמור אם אושר בבית משפט (אני מבינה שאתם ידועים בציבור ואין חובה לגבי הסכם ידועים בציבור לאשרו בבית משפט).

אם לא, ניתן לערוך הסכם חדש שמבטל תנאי כל הסכם אחר שנחתם.
מבחינה חוקית אין בעיה "לפתוח הסכם " לצרף נספח עדכני ו/או לערוך הסכם חדש. כמובן שהכל חייב להיות בהסכמת שני הצדדים ולשאת חתימתם.

ביטול הסכם ממון

שאלה: מה הדרך המקובלת לביטול הסכם ממון בין בני זוג?

תשובה: ראשית יש להבין, כי הסכם ממון הינו חוזה ולכן, הוא אכן ניתן לביטול מכוח חוק החוזים (חלק כללי), התשל"ג-1973 או מכוח חוק יחסי ממון, התשל"ג-1973 במסגרת הוכחת עילות הביטול הקבועות בחוק.
שנית, צד המעוניין בביטול חוזה יכול להגיש אחת מן הבקשות המפורטות להלן לבית המשפט:

1. בקשה לביטול חלקים בהסכם;

2. בקשה לביטול ההסכם בטענה כי אינו סביר (סבירות ההסכם);

3. בקשה לביטול ההסכם כתוצאה מניצול מצוקתו של מבקש הביטול;

4. בקשה לביטול ההסכם בטענה שהסכם מקפח את אחד הצדדים;

כל בקשה לביטול הסכם ממון אשר תוגש לבית המשפט תיבחן לעומקה, בית משפט יבדוק את הנסיבות לכריתתו של ההסכם, בית המשפט יבטל את ההסכם ככל וישנו פגם חמור בכריתת ההסכם.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים