zap group mishpati logo

חתונה בצל הקורונה: מהן הזכויות שלכם מול הספקים

איך משפיעה המגבלה של קיום אירועים של עד 10 אנשים על אירועים שכבר הוזמנו, האם ניתן לקבל את הכסף בחזרה, ואיך נזהרים בחוזה מול בעלי האולם

15.03.20
תאריך עדכון: 09.04.24
6 דק'
חתונה בצל הקורונה: מהן הזכויות שלכם מול הספקים

מבין שלל המכות שניחתות על בעלי עסקים בשל נגיף הקורונה, נראה כי את הנזק הגדול ביותר סופג ענף האירועים. בהלת הקורונה הובילה בשבועות האחרונים לגל ביטולים של אירועים, בעקבות החשש שהאורחים פשוט לא יגיעו. 

אתמול (14.3.2020) נחתה על תעשיית האירועים הגזירה הקשה ביותר ולמעשה מכת מוות לאחר שמשרד הבריאות הודיע על הגבלת התקהלות במרחב ציבורי ועל הגבלת קיום של אירועים פרטיים, כגון חתונות, בר מצוות ושמחות, לעד 10 אנשים (הנחיה שמופיעה באתר של משרד הבריאות, אך בזמן כתיבת הכתבה עדיין לא פורסמה כצו רשמי). מגבלה זו, שיש להניח שהיא כבר בשלביה הפיכתה לצו, משתקת לחלוטין את תעשיית אולמות הארועים.

בין אם תכננתם להתחתן בקרוב וכבר הזמנתם אולם או שאתם שוקלים לעשות זאת וחוששים מהבאות, השורות הקרובות בשבילכם. ננסה לעשות בהן קצת סדר, ולהסביר כיצד בני זוג שעומדים להתחתן יכולים להגן על עצמם, במידת האפשר, מבחינה משפטית בצל הקורונה.

המגבלה האחרונה שקבע משרד הבריאות - איסור קיום אירועים בהשתתפות מעל 10 אנשים - מסכלת את האפשרות המעשית לקיים את החוזה בין הצדדים, בעל האולם ובני הזוג כאחד, ככתבו וכלשונו

הזמנו אולם לחתונה עם 200 אורחים שאמורה להיערך בעוד יומיים. האם נוכל לבטלה?

לאור הנחיות משרד הבריאות שככל הנראה תהפוכנה לצו בקרוב, האוסרות על התקהלות של מעל 10 אנשים במרחב ציבורי וכמובן קיום אירועים של מעל 10 אנשים, בזהירות המתבקשת, נראה כי אין מנוס מביטול האירוע. במקרה כזה אין זה משנה מי מבטל: בעל האולם או המזמין, שכן בפועל זהו ביטול שנכפה על כל הצדדים באמצעות הנחיית משרד הבריאות, שככל הנראה תהפוך בימים אלה לצו, אם טרם הפכה.

מדובר בסיכול חוזה קלאסי. בנסיבות רגילות, לא ניתן היה לבטל חתונה במועד מאוחר כל כך, אך המגבלה האחרונה שקבע משרד הבריאות על איסור קיום אירועים בהשתתפות מעל 10 אנשים, מסכלת את האפשרות המעשית לקיים את החוזה ככתבו וכלשונו. יודגש, כי האיסור מחייב גם את בעלי האולם וגם את בני הזוג שהזמינו אותו.

ייתכן שבשל התפרצות הקורונה, סעיף הקובע פיצוי גבוה לבעל האולם בעקבות ביטול, לא יעמוד. בית המשפט יבקש לבחון למי מהצדדים נגרם נזק גדול יותר: לבני הזוג או לבעל האולם 

מה משמעות הביטול של חתונה במועד מאוחר כל כך מבחינת הצדדים?

על פי דיני החוזים, "סיכול" פרושו, שקיום החוזה כלשונו בנסיבות החדשות שהתהוו, שונה מהותית ממה שהוסכם עליו בחוזה המקורי עקב נסיבות שאף אחד מהצדדים לא יכול היה לצפות באופן סביר ושלא יכול היה למנוע אותן - תנאי שמתקיים בגלל מגפת הקורונה בכלל ובשל הנחיות משרד הבריאות האחרונות, בפרט. סיכול חוזה מאפשר לכל אחד מהצדדים לבטל את החוזה מבלי לשלם פיצויים ומבלי לחייב אחד מהם לקיים את החוזה.

כל ביטול של חוזה מחייב השבה של הכסף ששולם. אם המזמין שילם מקדמה, הוא זכאי לקבלה בחזרה אם יודיע על ביטול החוזה. עם זאת, בהתחשב במועד הביטול, סביר שבעל האולם כבר הוציא הוצאות שונות סבירות ולכן יש אפשרות שלא ישיב את כל הסכום שבני הזוג העבירו כמקדמה. לעניין זה יש שיקול דעת לבית המשפט.

טענה אפשרית אחרת היא שהחוזה כלשונו עם מינימום משתתפים כפי שנחתם, סותר את "תקנת הציבור" (כן, יש סעיף כזה בחוק החוזים) ולכן בטל כאילו לא נחתם מלכתחילה, בטלות שגוררת אחריה השבת כל סכום ששולם. (ייתכן שבכפוף להוצאות סבירות של בעל האולם). הדבר הראשון שיש לעשות הוא לבחון את החוזה בין בני הזוג לבין בעל האולם. בדרך כלל, יש בחוזה סעיף שמתייחס לנושא הביטול, ולעיתים קרובות מזמין האולם מחויב לשלם במקרה של ביטול חלק ניכר מהתשלום או מקדמה משמעותית.

ייתכן שבשל התפרצות הקורונה, סעיף הקובע פיצוי גבוה לבעל האולם בעקבות ביטול, לא יעמוד. בכל מקרה, בית המשפט יבקש לבחון למי מהצדדים נגרם נזק גדול יותר: לבני הזוג שיצטרכו לפצות את בעלי האולם בסכום משמעותי או לבעל האולם שיוותר ללא תשלום וייתכן שהאיזון ייעשה על ידי קיזוז הוצאות סבירות שהוציא בעל האולם. במקום לבטל לחלוטין את האירוע, בעלי אולמות אירועים ומזמינים יכולים להסכים בהסכמה הדדית לדחות אותו למועד מאוחר יותר עם מנגנוני תוספת בגין עליית מחירים או עם אפשרות ביטול נוחה בעתיד במקרה שהמצב (ומצבים אחרים בסדר גודל דומה) יימשך או יחמיר.

אם הביטול נעשה סמוך לחתונה והקייטרינג כבר רכש חומרי גלם, יצטרכו הצדדים באופן כלשהו לספוג את הנזק בצורה הדדית

האם היכולת לבטל אירוע משתנה בין ספקים שונים, למשל דיג'יי או קייטרינג?

התפרצות הקורונה עשויה להיחשב ככוח עליון ביחס לכל הספקים, בין אם מדובר בדיג'יי, בקייטרינג או במארגני סידורי הפרחים. עם זאת, קיים בכל זאת שוני בין הספקים ביחס לשאלה אם הם כבר נערכו לחתונה והוציאו הוצאות שונות. לדוגמה, אם הביטול נעשה סמוך לחתונה והקייטרינג כבר רכש חומרי גלם, יצטרכו הצדדים באופן כלשהו לספוג את הנזק בצורה הדדית.

אם הספק לא נדרש להוצאות כלשהן, למשל הדיג'יי צריך היה רק לבטל את הגעתו, נראה שניתן יהיה לבטל את ההזמנה, ללא עלויות נוספות. לדיג'יי יהיה קשה לטעון שבגלל ביטול האירוע הוא יפסיד קיום של אירוע אחר, וזאת בשל הנסיבות הנוכחיות של התפרצות הקורונה.

השאלה אם ניתן לבטל את החוזה ביחס לכל ספק תלויה בשאלה כמה זמן נעשה הביטול לפני מועד האירוע, והאם הספק הרלוונטי כבר הוציא הוצאות לקראתו. בכל מקרה, ניתן לעשות שימוש בטענות הקשורות בתום לב בקיום חוזה. לפי חוק החוזים והעקרונות הכלליים במדינת ישראל, גם אם יש למישהו זכות מוקנית, אין פירוש הדבר שהוא יכול להשתמש בה בכל מצב ויהי מה. יש לזכור, כי תום לב הינו מושג עמום שבית המשפט יוצק לו תוכן דרך פרשנות.

המדיניות של בתי המשפט היא בדרך כלל לבצע מאזן נזקים, ולהכניס בין שלל השיקולים גם שיקולי מדיניות. כלומר, לבחון למי נגרם יותר נזק. אם לדוגמה כל האירועים יבוטלו ובעלי אולמות יצטרכו לשאת במלוא הנזק, כולם יפשטו רגל, ולכן ייתכן שהזוגות יידרשו לספוג חלק מהנזק.

אם אתם בכל זאת לא מוכנים לדחות את החתונה, הגנו על עצמכם: צמצמו את המקדמה למינימום, הפקידו כסף בנאמנות אצל צד שלישי ותנו צ'קים דחויים וציינו במפורש שהם ניתנים לביטול בתנאים מסוימים

טיפים חשובים לזוגות ששוקלים להתחתן 

ראשית, להתאזר בסבלנות. אם ניתן, עדיף לדחות את התוכניות עד שהמצב יתייצב, גם מבחינת קצב התפשטות הנגיף וגם מבחינת האיתנות הפיננסית של ספקים בעת הזאת.

שנית, אם בכל זאת אתם מעוניינים להזמין אולם לחתונה, קחו בחשבון שבגלל עוצמת המשבר, אחד הספקים שלכם עלול לקרוס. הגנו על עצמכם: צמצמו את המקדמה למינימום, הפקידו כסף בנאמנות אצל צד שלישי, ותנו צ'קים דחויים וציינו במפורש שהם ניתנים לביטול בתנאים מסוימים.

שלישית, לרוב נדרשים זוגות לספק מספר מינימום של אורחים. נסו להוריד ככל האפשר את מספר זה בשל הנסיבות. אינכם יודעים כמה אורחים יחליטו ברגע האחרון שלא להגיע לחתונתכם בגלל הקורונה.

רביעית, דרשו מבעלי האולם לציין בחוזה כי ניתן לבטל את האירוע או לדחות אותו זמן קצר לפניו. זאת, בדומה לסעיפים ברוח זו שהוכנסו על ידי חברות תעופה בניסיון לשכנע נוסעים להזמין טיסות.

* הכותבת מתמחה, בין היתר, בדיני חוזים

** אין האמור לעיל בגדר ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו כייעוץ משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים