zap group mishpati logo

עורך דין פלילי: כך תימנעו מהסתבכות

הוזמנתם לחקירה במשטרה כעדים או כחשודים? גם אם אתם בטוחים בחפותכם, מומלץ להתייעץ בהקדם עם סניגור, כדי להימנע מהעמדה לדין או לצורך ייצוג במהלך המשפט

19.03.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
עורך דין פלילי: כך תימנעו מהסתבכות

עורך דין פלילי (סניגור) עוסק במתן שירותים משפטיים סביב ההליך הפלילי. במאמר זה נסביר לעומק כיצד עורך דין פלילי מסייע ללקוח בכל שלב של ההליך הפלילי.

עורך דין פלילי נותן ייעוץ משפטי במקרים רבים, ביניהם: הזמנה לחקירת משטרה, מתן עדות בבתי משפט, לנאשמים בפלילים וכן לאחר הרשעה בפלילים

למי עורך דין פלילי נותן ייעוץ וליווי משפטי?

עורך דין פלילי מסייע ללקוחותיו במספר מצבים מרכזיים:

1. עדות: הזמנה לחקירה במשטרה, למתן עדות במשטרה; או למתן עדות בבית משפט, בקשר לחקירה פלילית או משפט פלילי;

2. חשוד שנחקר תחת אזהרה;

3. נאשם בפלילים;

4. לאחר הרשעה בפלילים.

אדם מן השורה שאינו מנוסה בחקירה משטרתית, צפוי למצוא את עצמו בסיטואציה קשה ביותר. הוא זקוק למשענת, להדרכה ולליווי, ועלול להינזק בהיעדר ייעוץ משפטי

מדוע מומלץ להתייעץ עם עורך דין פלילי לפני התייצבות לחקירה?

לכל אדם שמוזמן לחקירה במשטרה, גם אם הוא בטוח בניקיון כפיו ומרגיש שאין לו דבר להסתיר, אסור לוותר על ייעוץ משפטי. זאת, נוכח מספר סיבות:

1. אדם מן השורה שאינו מנוסה בחקירה משטרתית, צפוי למצוא את עצמו בסיטואציה קשה ביותר. הוא זקוק למשענת, להדרכה ולליווי, ועלול להינזק בהיעדר ייעוץ משפטי.

2. כל מעשה וכל מילה שנאמרת בחקירה - כל שיחת מסדרון, החלפת משפטים עם שותף לתא או מלמול תוך כדי חיפוש בבית או במשרד - מתועדים ועשויים לסייע בביסוס האישום.

3. ליווי וייעוץ משפטי של סניגור יסייעו להורדת מפלס החרדה, בעקבות הדרכה בנוגע למה שצפוי בהמשך. בזכות ייעוץ מתאים, ניתן להימנע ממשגים בלתי הפיכים ולשמור על הזכויות. חשוב לדעת שכל חקירה עלולה לסבך קשות את הנחקר. יש למנוע בכל דרך סיבוך.

4. גם הזמנה למתן עדות שנראית תמימה לגמרי מצדיקה ייעוץ משפטי. רצוי להגיע למתן עדות רק לאחר הנחיית סניגור. יש צורך בגיבוש אסטרטגיה משפטית, בהתחשב בתמונה כולה, בנסיבות העניין, בחומר החקירה, בסיכונים האורבים לעד וכו'.

חקירתו של חשוד עשויה להיעשות כשהוא במעצר. סניגור המייצג את החשוד יכול להילחם בבית משפט למען שחרורו ממעצר ולדאוג שהחקירה תתנהל כשהחשוד חופשי

מהם השירותים המשפטיים הניתנים ע"י סניגור לחשוד בפלילים?

הבטחת זכויות - לחשוד הנחקר תחת אזהרה יש זכויות רבות. סניגור יקפיד לציין בפני החשוד את זכויותיו ויסייע לו בקבלת הזכויות. כך, בין היתר: הזכות להיוועץ בסניגור, זכות השתיקה ועוד.

בניית אסטרטגיה משפטית - סניגור יכול לסייע לחשוד באמצעות הדרכה כיצד לנהוג בחקירה, לאחר שיגבש אסטרטגיה משפטית שתיטיב עם החשוד. ככל שהייעוץ יינתן בשלב מוקדם יותר, כך יגדלו סיכויי החשוד להתמודד עם החשדות נגדו. לאחר שהסניגור ייחשף לחומר החקירה, הוא יוכל להמליץ ללקוח כיצד לפעול, האם לשתף פעולה עם החוקרים, האם לשמור על זכות השתיקה וכו'. בנוסף, הסניגור יסייע בגיבוש קו ההגנה, מתחילת החקירה ועד לסיום ההליך הפלילי. בשלבי החקירה, ניתן גם לגבש הסדר טיעון או הסכם עד מדינה.

ייצוג לעניין המעצר - חקירתו של חשוד עשויה להיעשות כשהוא במעצר. סניגור המייצג את החשוד יכול להילחם בבית משפט למען שחרורו ממעצר ולדאוג שהחקירה תתנהל כשהחשוד חופשי. שהייה בבית המעצר היא חוויה קשה העלולה להשפיע באופן קריטי על מצבו של הנחקר, העלול למסור הודאת שווא נוכח מצוקתו. לכן, לשחרור מהמעצר יש חשיבות עליונה.

פרשת ההגנה במשפט פלילי היא מלאכת מחשבת מורכבת וממושכת, המצריכה מיומנות גבוהה. לפעולות הננקטות ע"י הסניגור יש השפעה מרבית על תוצאות המשפט

כיצד הסניגור מסייע ללקוח במקרה שמוגש כתב אישום?

בסיום החקירה, מחליטה המשטרה האם להגיש כתב אישום נגד החשוד. עם הגשת כתב האישום, הופך החשוד לנאשם בפלילים ומתחיל להתנהל נגדו משפט פלילי. בעזרת הסניגור, הנאשם מנסה לקעקע את כתב האישום. בכל שלבי המשפט הפלילי, סניגור מסייע לנאשם באמצעות הבטחת זכויותיו, פעולות לשחרורו ממעצר (הנאשם עשוי לשבת במעצר לאורך כל המשפט - "מעצר עד תום ההליכים") וגיבוש אסטרטגיה משפטית בכל אחת מ"תחנות" ההליך המתנהל נגדו.

בתחנה הראשונה, במסגרתה נדרש הנאשם להשיב לאישום, ייעץ לו עורך הדין הפלילי, בהתאם לאסטרטגיית ההגנה שגיבש: האם לכפור באשמה או להודות. לרוב, הודאה באשמה היא תולדה של הסדר טיעון עם התביעה. ניהול משא ומתן עם התביעה, למען השגת הסדר טיעון מיטבי עבור נאשם היא אחת מהמשימות המרכזיות של עורך דין פלילי. סניגור מנוסה בעל ידע יוכל "להשיג" הסדר טיעון מקל, שבמסגרתו הנאשם יודה במיוחס לו וב"תמורה" יופחתו העבירות והעונש.

בתחנה השנייה, ניהול המשפט לצורך בירור אשמת הנאשם (לאחר כפירה באישומים) עורך דין פלילי הוא שחקן מרכזי. משפט פלילי מתחיל בפרשת התביעה, במסגרתה התובע מציג ראיות המוכיחות את אשמת הנאשם. לאחר מכן, מתקיימת פרשת ההגנה, במסגרתה הסניגור מעורר ספק סביר לגבי האשמה.

פרשת ההגנה במשפט פלילי היא מלאכת מחשבת מורכבת וממושכת, המצריכה מיומנות גבוהה. לפעולות הננקטות ע"י הסניגור יש השפעה מרבית על תוצאות המשפט, הן מבחינת התוצאה (האם הנאשם יורשע או יזוכה) והן מבחינת העונש שיוטל על הנאשם, במקרה שיורשע. במהלך המשפט, פועל הסניגור גם להדרכת ולהכוונת הנאשם, בהתנהלותו מול שירות המבחן ו/או הפסיכיאטר המחוזי, באופן שיכול לתרום להקלה בעונשו אם יורשע.

בתחנה השלישית, תחנת הערעור, גם מומלץ לקבל ייעוץ וליווי משפטי. לרוב, ערעור פלילי כולל הגשת טיעונים בכתב, אותם ינסח הסניגור, ודיון, בו יושמעו טיעוני הערעור בעל פה מול הרכב של שלושה שופטים.
ערעור עשוי להיות על הרשעה או על חומרת העונש. סניגור נחוץ גם במקרה שבו התביעה מערערת על זיכוי או על קולת העונש.

יש להצטייד בהגנה הטובה ביותר כדי למנוע מעצר, מאסר ורישום פלילי. סניגור ותיק, בעל ידע, כלים ומיומנויות, יוכל להגן על אדם מפני כל אלה

כיצד הסניגור מסייע למי שכבר הורשע בפלילים?

אנשים רבים נזקקים לשירותי עורך דין פלילי לצורך הגשת בקשה למחיקת הרישום הפלילי. במקרים מורכבים יותר, אסירים שמרצים את עונשם לאחר הרשעה בפלילים, פונים לעורכי דין פליליים, כדי שייצגו אותם בוועדות שחרורים, המכונות גם "ועדות שליש", כדי לשפר את הסיכוי להמתקת העונש וניכוי שליש מתקופת המאסר.

עורך דין פלילי: כך תימנעו מהסתבכות(1)

לסיכום: שירותיו של עורך דין פלילי נחוצים במגוון מצבים וחשיבותם רבה: חשוד, נאשם או מי שהורשע בפלילים, מתמודדים מול התביעה, המהווה מנגנון רב עוצמה ועתיר משאבים. לכן, יש להצטייד בהגנה הטובה ביותר, כדי למנוע מעצר, מאסר ורישום פלילי. סניגור ותיק, בעל ידע, כלים ומיומנויות, יוכל להגן על אדם מפני כל אלה.

* משרד עו"ד נתן שרייבר עוסק במגוון תחומים ובהם משפט פלילי, דיני תעבורה, משפט צבאי, תביעות נגד משרד הביטחון, עתירות לכל בתי המשפט כולל העליון, ליווי בני נוער במסגרת מניעת עבריינות נוער, מפתח שיטת "שבעת האיתותים למניעת עבריינות נוער"

* סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap משפטי 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים