zap group mishpati logo

קובלנה פלילית - מדריך לתהליך ההגשה

על מה ניתן להגיש קובלנה פלילית? הרשימה המלאה של העבירות שבגינן ניתן להגיש קובלנה פלילית לבית המשפט וגם השלבים בתהליך

מאת: רני זהר - מערכת זאפ משפטי
16.07.23
תאריך עדכון: 12.12.23
10 דק'
קובלנה פלילית - מדריך לתהליך ההגשה

עיקרי הכתבה:

  • קובלנה פלילית היא אישום פלילי שבו המאשים הוא אדם פרטי, בניגוד לאישום פלילי רגיל שבו המאשימה היא המדינה. המטרה היא להעמיד את הנאשם לדין ולהביא להענשתו על פי הדין הפלילי.
  • העבירות שעליהן ניתן להגיש קובלנה פלילית הן עבירות שיש להן עניין רב יותר ליחיד מאשר לציבור, כמו למשל עבירות על חוק איסור לשון הרע, פגיעה בצנעת הפרט או גרימת מטרדים כמו רעש.
  • הגשת קובלנה פלילית מתבצעת בבית המשפט השלום שבאזור השיפוט שלו מתגורר הנאשם או שבאזור שיפוטו נעברה העבירה.
    ____________________________

מה זה קובלנה פלילית?

קובלנה פלילית או קובלנה פרטית פלילית היא אישום פלילי שבו המאשים הוא אדם פרטי, בניגוד לאישום פלילי רגיל שבו המאשימה היא המדינה. המטרה היא להעמיד את הנאשם לדין ולהביא להענשתו על פי הדין הפלילי.

העבירות שעליהן ניתן להגיש קובלנה פלילית הן עבירות בהן עניין הציבור קטן יחסית בעוד שיש להן עניין רב יותר ליחיד, כמו למשל עבירות על חוק איסור לשון הרע, פגיעה בצנעת הפרט או גרימת מטרדים כמו רעש.

הליך קובלנה פלילית

בית המשפט השלום - קובלנה פלילית מגישים לבית המשפט השלום שבאזור שיפוטו מתגורר הנאשם או שבו נעברה העבירה. ההליך מנוהל על ידי הקובל - מי שמגיש את כתב האישום, או על ידי עורך דין מטעמו.

החלטת הפרקליטות - לאחר הגשת הקובלנה על ידי הקובל, בית המשפט יעביר אותה לפרקליטות המחוז. תוך 15 יום הפרקליטות תודיע אם היא מעוניינת לנהל את ההליך במקום הקובל ולהגיש כתב אישום במקומו.

כתב הקובלנה - אם הפרקליטות לא מעוניינת לנהל את ההליך, הוא ימשיך להיות מנוהל על ידי הקובל. כתב הקובלנה ישלח אל הנאשם וייקבע מועד לדיון ראשון, המכונה ״הקראה״, אליו שני הצדדים מחויבים להגיע.

דיון ראשון - אם בדיון הראשון יודה הנאשם במעשים המשויכים לו בקובלנה, בית המשפט ירשיע אותו בעבירה ויקבע דיון ל״טיעונים בעונש״.

דיון הוכחות - אם בדיון הראשון הנאשם לא יודה בכל או בחלק מהעובדות המפורטות בקובלנה, בית המשפט יקבע דיון או מספר דיונים לשם הוכחות, במסגרתו הקובל והנאשם יציגו את ראיותיהם, כולל חקירת עדים, מסמכים וכו׳.

גזר הדין - בסיום, בית המשפט יקבע האם הנאשם ביצע את העבירה או לא, ייתן את גזר הדין שבמסגרתו ייקבע העונש שיוטל על הנאשם.

אם בית המשפט קבע כי הנאשם פרסם לשון הרע נגד הקובל, הוא יבחן אם הנאשם זכאי לאחת משתי ההגנות הקבועות בחוק בקשר לפרסום – פרסום שיש בו אמת ועניין ציבורי, או פרסום בתום לב

קובלנה פלילית - לשון הרע

חוק איסור לשון הרע קובע כי מי שנפגע מפרסום לשון הרע רשאי לנקוט הליך משפטי פלילי נגד המפרסם, באמצעות הגשת קובלנה פלילית. בהליך הפלילי על הקובל, התובע, להוכיח מעבר לכל ספק סביר, כי הנאשם (המפרסם) התכוון לפגוע בשמו הטוב ובכבודו בעצם הפרסום.

במקרה של קובלנה פלילית בגין לשון הרע, בית המשפט בודק אם התוכן שבגינו הוגשה הקובלנה עונה להגדרה של ״לשון הרע״. ההגדרה של לשון הרע ואיזה תוכן נחשב ללשון הרע עשויה להשתנות ממקרה למקרה, על פי הנסיבות הספציפיות. החוק מגדיר את לשון הרע כדבר שפרסומו עלול:

  • להשפיל אדם בעיני אחרים או לעשות אותו מטרה לשנאה, ללעג או לבוז.
  • לבזות אדם בשל מעשיו, התנהגותו או תכונות המיוחסות לו
  • לפגוע בעסקו, משרתו, משלח ידו או במקצועו של אדם
  • לבזות אדם בשל מוצאו, דתו ,גזעו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו.

לאחר מכן, ביתה משפט יבחן האם התוכן ״פורסם״ כפי שפרסום מוגדר החוק ובפסיקה, ככל סוג של תוכן או מסר שמועבר בכל אמצעי או דרך. על הקובל להוכיח כי הפרסום הגיע לשני אנשים לפחות חוץ ממנו. פרסום יכול להיות בעל פה, בכתב, כציור, כקובץ וידיאו או שמע, ולהיות מפורסם בכל אמצעי – באינטרנט, בעיתון, בטלוויזיה, כמכתב, מודעה, שלט, מיצג, שיחה, שיר וכו׳.

אם בית המשפט קבע כי הנאשם פרסם לשון הרע נגד הקובל, הוא יבחן אם הנאשם זכאי לאחת משתי ההגנות הקבועות בחוק בקשר לפרסום – פרסום שיש בו אמת ועניין ציבורי, או פרסום בתום לב. לאחר מכן יכריע בית המשפט את הדין – אם הנאשם אשם או לא, ואת גזר הדין – העונש שיוטל עליו, בין אם זה מאסר עד שנה, מאסר על תנאי, פיצוי כספי לקובל או קנס כספי לאוצר המדינה וכו׳.

חוק סדר הדין הפלילי מאפשר לכל אדם להגיש קובלנה פלילית בגין רשימה סגורה של עבירות המפורטות בתוספת השנייה לחוק. מדובר בעבירות מסוג עוון שהעונש המקסימלי לאדם העובר עליהן הוא עד שלוש שנות מאסר

איך מגישים קובלנה פלילית?

הגשת קובלנה פלילית מתבצעת בבית המשפט השלום שבאזור השיפוט שלו מתגורר הנאשם או שבאזור שיפוטו נעברה העבירה.

קובלנה פלילית: רשימת עבירות

סעיף 68 לחוק סדר הדין הפלילי מאפשר לכל אדם להגיש קובלנה פלילית בגין רשימה סגורה של עבירות המפורטות בתוספת השנייה לחוק. מדובר בעבירות מסוג עוון שהעונש המקסימלי לאדם העובר עליהן הוא עד שלוש שנות מאסר, למעט עבירות כאלו שנעברו כלפי בן משפחה

כניסה בכוח  (189) - הנכנס למקרקעין בדרך אלימה כדי להחזיק בהם, בין שהאלימות היא בהפעלת כוח למעשה נגד אדם אחר ובין שהיא באיומים או בפריצה או בכינוס אנשים במספר בלתי רגיל, דינו מאסר שלוש שנים.

אחיזת מקרקעין בכוח (190) - האוחז, ללא אבק זכות, מקרקעין של אדם הזכאי להחזיק אותם על פי דין, ועלול בכך להביא לידי הפרת השלום או לחשש סביר של הפרת השלום, דינו – מאסר שלוש שנים.

איומים (192) - המאיים על אדם בכל דרך שהיא בפגיעה שלא כדין בגופו, בחירותו, בנכסיו, בשמו הטוב או בפרנסתו, שלו או של אדם אחר, בכוונה להפחיד את האדם או להקניטו, דינו – מאסר שלוש שנים.

מהומה ועלבון במקום ציבורי (194) - המקים שאון או מהומה במקום ציבורי, בלי סיבה סבירה ובאופן העלול להפריע לתושבים או להביא להפרת השלום, דינו – מאסר שלושה חדשים ; המעליב אדם במקום ציבורי באופן העלול לעורר אדם הנוכח אותה שעה להפר את השלום, דינו – מאסר שלושה חדשים.

השחתת פני מקרקעין (196) - הכותב, מצייר, משרטט או חורת על מקרקעין של זולתו שלא כדין, או מדביק עליהם שלא כדין כל כתב או שלט, דינו – מאסר שנה אחת.

״מלאכות פוגעות״ (223) - המקים לצרכו רעש גדול או מפיץ לצרכו ריחות פוגעים או מזיקים, במקום ובנסיבות המטרידים בני אדם מן השימוש בזכות הרבים, דינו – מאסר שנה אחת.

פציעה (334) - הפוצע חברו שלא כדין, דינו – מאסר שלוש שנים.

רעל מסוכן (336) - הגורם שלא כדין שיפעילו על אדם או שאדם יקח רעל או דבר מזיק אחר, בכוונה לפגוע בו או בזולתו או להרגיזם, דינו – מאסר שלוש שנים

תקיפה סתם (379) - התוקף שלא כדין את חברו, דינו – מאסר שנתיים, והוא אם לא נקבע בחוק זה עונש אחר לעבירה זו מחמת נסיבותיה.

תקיפה הגורמת חבלה (380) - התוקף חברו וגורם לו בכך חבלה של ממש, דינו – מאסר שלוש שנים.

הסגת גבול כדי לעבור עבירה (447) - זולת אם נעברה העבירה כשהעבריין נושא נשק חם או קר

היזק בזדון (452)  - ההורס נכס או פוגע בו במזיד ושלא כדין, דינו – מאסר שלוש שנים, והוא אם לא נקבע עונש אחר.

כניסה לשטח חקלאי (494) - נכנס לגן, או לקרקע זרועה או מוכנה לזריעה או שיש בה קמה או עשב שנזרע למרעה, או שוהה בגן או בקרקע כאמור; גורם שחיה תיכנס לגן או לקרקע

גילוי סוד מקצועי (496) - המגלה מידע סודי שנמסר לו אגב מקצועו או מלאכתו, שאינו סוד רשמי כמשמעו בסימן ה׳ לפרק ז׳, ואינו נדרש לגלותו מכוח הדין, דינו – מאסר ששה חדשים.

בנוסף קיימות עבירות נוספות לפי חוק שבגינן נתין להגיש קובלנה פלילית וביניהן עבירות לפי סעיף 63 לחוק אוויר נקי;  עבירות לפי סעיף 61(ג), (ד) ו־(ה) לחוק זכות יוצרים; עבירות לפי סעיף 3 לפקודת סימני סחורות; עבירה לפי סעיף 23(1) לחוק הגנת הצרכן; עבירות בשל העברת חזקה, סיוע לקבל חזקה וקבלת חזקה; עבירות לפי חוק הבחירות לכנסת; עבירות לפי חוק הרשויות המקומיות (בחירות), עבירות לפי חוק הבחירות לגופים ציבוריים ועוד ועוד.  

ביטול קובלנה פלילית דומה לביטול כתב אישום. ניתן לבטלה במידה ששני הצדדים מבקשים ומסכימים על כך ואז בית המשפט יבטל את הקובלנה

קובלנה פלילית - תקיפה

ניתן להגיש קובלנה פלילית עבור עבירה של תקיפה סתם: התוקף שלא כדין את חברו, דינו – מאסר שנתיים, והוא אם לא נקבע בחוק זה עונש אחר לעבירה זו מחמת נסיבותיה. עבור עבירה של תקיפה הגורמת חבלה ממשית, התוקף חברו וגורם לו בכך חבלה של ממש, דינו – מאסר שלוש שנים.

קובלנה פלילית - איומים

ניתן להגיש קובלנה פלילית עבור עבירת איומים:  המאיים על אדם בכל דרך שהיא בפגיעה שלא כדין בגופו, בחירותו, בנכסיו, בשמו הטוב או בפרנסתו, שלו או של אדם אחר, בכוונה להפחיד את האדם או להקניטו, דינו – מאסר שלוש שנים.

איך מבטלים קובלנה פלילית?

ביטול קובלנה פלילית דומה לביטול כתב אישום. ניתן לבטלה במידה ששני הצדדים מבקשים ומסכימים על כך ואז בית המשפט יבטל את הקובלנה. אופציה נוספת לביטול קובלנה פלילית היא כאשר בית המשפט קיבל טענה משפטית שהסנגור העלה ובמקרה כזה יזוכה הנקבל בפיצויים והוצאות לפי סעיף 80 לחוק העונשין.

הגשת קובלנה פלילית מתבצעת בבית המשפט השלום שבאזור השיפוט שלו מתגורר הנאשם או שבאזור שיפוטו נעברה העבירה

האם יכולים לא לאשר קובלנה פלילית

מתי בית המשפט לא יקבל קובלנה פלילית?

  • לא ניתן להגיש קובלנה פלילית על עובד מדינה בשל מעשה שעשה תוך מילוי תפקידו, אלא בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה.
  • לא ניתן להגיש קובלנה פלילית כנגד קטין (ראו סעיף הבא).
  • אם הקובל (הנפגע) אינו מסוגל לנהל בעצמו את עניינו בבית המשפט, או שהוא מנהל את עניינו באופן טורדני, רשאי בית המשפט להפסיק את הדיון בקובלנה עד שימנה לו הקובל עורך דין תוך תקופה שיקבע; אם הקובל לא ימנה לו עורך דין במסגרת התקופה שנקבעה, רשאי בית המשפט לראותו כאילו לא התייצב ויחול האמור בסעיף 133: לא התייצב התובע במועד שנקבע למשפט אף על פי שהודע לו המועד, ובית המשפט לא ראה לדחות את המשפט למועד אחר, ינהג בית המשפט כאמור בסעיף 94 כאילו חזר בו התובע מהאישום, אולם רשאי הוא להרשיע את הנאשם בעבירה המתגלית מן העובדות שהודה בהן או שהוכחו, ולגזור את דינו.

הגשת קובלנה פלילית - קטין

על פי הוראות סעיף 15 לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), תשל"א-1971, אין להגיש קובלנה פלילית כנגד קטין "בשל עבירה שבשעת ביצועה לא מלאו לו ארבע-עשרה שנה".

הפרת זכויות יוצרים וקובלנה פלילית

על פי סעיף 68 לחוק סדר הדין הפלילי מאפשר לכל אדם להגיש קובלנה פלילית בגין רשימה סגורה של עבירות המפורטות בתוספת השנייה לחוק, ביניהן עבירות לפי סעיף 61(ג), (ד) ו־(ה) לחוק זכות יוצרים, התשס״ח–2007:

  • סעיף 61 ג׳ - לא יעסוק אדם במכירה, בהשכרה או בהפצה של עותק מפר של יצירה.
  • סעיף 61 ד׳ - לא ימכור אדם, לא ישכיר ולא יפיץ עותקים מפרים של יצירה בהיקף מסחרי.
  • סעיף 61 ה׳ - לא יחזיק אדם עותק מפר של יצירה לשם מסחר בו.

שאלות ותשובות

מה זה קובלנה פלילית? קובלנה פלילית היא אישום פלילי שבו המאשים הוא אדם פרטי, בניגוד לאישום פלילי רגיל שבו המאשימה היא המדינה. המטרה היא להעמיד את הנאשם לדין ולהביא להענשתו על פי הדין הפלילי.

איך מגישים קובלנה פלילית? הגשת קובלנה פלילית מתבצעת בבית המשפט השלום שבאזור השיפוט שלו מתגורר הנאשם או שבאזור שיפוטו נעברה העבירה.

(צילום אילוסטרציה: שאטארסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה