zap group mishpati logo

ייפוי כוח מתמשך: מומלץ בכל גיל

אם אתם מתכננים לנסח ייפוי כוח מתמשך רק בגיל מבוגר, כדאי שתחשבו שוב: החיים עלולים להשתבש בכל רגע. אל דאגה: מדובר במסמך שניתן לעדכן בכל שלב

23.03.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
ייפוי כוח מתמשך: מומלץ בכל גיל

כל אדם מעל גיל 18 יכול למנות לעצמו מיופה כוח, שיקבל עבורו החלטות בעתיד, אם וכאשר לא יהיה כשיר יותר לקבל החלטות בעצמו. כך, למשל: אם יסבול בשלב כלשהו בחייו מדמנציה, ממחלת נפש או ממוגבלות פיזית, שימנעו ממנו את היכולת לקבל החלטות בתחומי חייו השונים.

באמצעות ייפוי הכוח המתמשך, האדם ממנה לעצמו מראש אפוטרופוס. עם זאת, בניגוד למינוי הניתן על ידי האפוטרופוס הכללי, ומושפע משיקולים חיצוניים לטובת האדם - בייפוי כוח מתמשך, השיקול המרכזי הוא רצונו הפנימי של הממנה

מהן ההחלטות שמיופה כוח יכול לקבל עבור מי שמינה אותו?

מיופה הכוח יכול לקבל החלטות בתחומים שונים, בהתאם למה שקבע מראש הממנה, מייפה הכוח. כך, למשל: החלטות אישיות לגבי מקום מגורים או סוג תזונה, הכרעות רכושיות לגבי ניהול כספים ורכוש שצבר בחייו, או הכרעות רפואיות לגבי סוגי טיפול רפואי שהוא מעוניין או אינו מעוניין לקבל. קיצורו של דבר: כל החלטה, שאם היה צלול בדעתו, היה יכול להחליט בעצמו ולהכריע בנוגע אליה.

יודגש כי הממנה אינו קובע רק את זהותו של מיופה הכוח ואת התחומים שהוא מופקד עליהם, אלא יכול גם לקבוע מראש מה יהיו תכני ההחלטה, בהתאם לרצונותיו, קרוב ככל האפשר למצב שבו היה מקבל את ההחלטות בעצמו. כך, לדוגמה: באמצעות ייפוי כוח מתמשך, ניתן להכתיב מראש החלטות בנוגע לטיפול בבית או במחלקה סיעודית, מי יהיה המטפל (גבר או אשה או אדם ספציפי), אילו טיפולים רפואיים יינתנו או לא יינתנו, איזו מוזיקה תושמע, איזה אוכל יהיה בתפריט (צמחוני/ טבעוני, כשר או לא כשר, נטול גלוטן, ללא מוצרי חלב וכו'), כיצד ועל ידי מי ינוהלו חשבון הבנק והרכוש ועוד. 

למעשה, באמצעות ייפוי הכוח המתמשך, האדם ממנה לעצמו מראש אפוטרופוס. עם זאת, בניגוד למינוי הניתן על ידי האפוטרופוס הכללי, ומושפע משיקולים חיצוניים לטובת האדם - בייפוי כוח מתמשך, השיקול המרכזי הוא רצונו הפנימי של הממנה.

ייתכן מאוד שבשל מומחיות בעסקים, התפקיד של אחת מקרובות המשפחה יהיה לטפל ברכוש ובנכסים או בעסק המשפחתי בישראל, אך מיופה כוח אחר יפעל בנכסים וברכוש בחו"ל

האם ניתן וכדאי למנות מספר מיופי כוח?

אכן, ניתן למנות מספר מיופי כוח. אפשר לקבוע שאחד מהם יתמנה לעניין הרכוש ואחר לעניין הרפואי. ניתן גם לקבוע מראש האם מיופי הכוח השונים יפעלו בנפרד, כל אחד בתחומו או בשיתוף פעולה, ומה יהיו היקפי הסמכויות של כל אחד מהם.

מהם השיקולים שכדאי לקחת בחשבון בעת מינוי אנשים שונים לתחומים שונים?

לפני הכול, חשוב לקבוע מיופה כוח קרוב, שניתן לסמוך עליו שימלא את תפקידו נאמנה: אדם שיוכל להפעיל שיקול דעת, ולקבל את ההחלטה המתאימה, תוך יכולת ליישם החלטות לא פשוטות שהתקבלו מבעוד מעוד. כך, למשל: לא לקבל טיפול רפואי מסוים.  ייתכן מאוד שבן צעיר, אוהב ומסור ימלא את תפקידו כמיופה כוח נאמנה, בכל הקשור להחלטות אישיות (מקום מגורים או טיפול ברכוש) - אך יתקשה בקבלת החלטות קשות יותר (למשל: סירוב לקבל טיפולים מאריכי חיים). כך, ניתן להחליט כי בן אחר, יותר בוגר, אך פחות פנוי (נוכח אילוצי משפחה) יהיה מופקד על התחום הרפואי.

ניתן גם לקבוע שבאותו תחום יהיו מספר מיופי כוח. כך, למשל: ייתכן מאוד שבשל מומחיות בעסקים, התפקיד של אחת מקרובות המשפחה יהיה לטפל ברכוש ובנכסים או בעסק המשפחתי בישראל, אך מיופה כוח אחר יפעל בנכסים וברכוש בחו"ל.

רק הממנה, ולא מיופה הכוח, קובע את התנאים, כולל סוג ההחלטות, עיתוי כניסת ייפוי הכוח לתוקף והנושאים שבהם עוסק ייפוי הכוח

מתי ייפוי הכוח נכנס לתוקף?

אפשר לקבוע שהכניסה של ייפוי הכוח לתוקף תהיה בעקבות ברירת מחדל. למשל, כשאדם מקבל חוות דעת של מומחה כי הוא אינו צלול וכשיר לקבל החלטות. ניתן גם לקבוע תאריך ספציפי או אירוע נקודתי, שבו ייכנס ייפוי הכוח לתוקף. כך, למשל: אדם המתמודד עם מחלת נפש כרונית, נכנס ויוצא מאשפוז פסיכיאטרי (לפעמים כשיר ולפעמים אינו כשיר) יכול למנות מיופה כוח שיקבל החלטות רפואיות, אישיות ורכושיות בזמן שהוא מאושפז.

צריך להדגיש שהחוק אינו מאפשר לממנה לקבוע תנאים לתוקפו של ייפוי כוח, התלויים בשיקול הדעת של מיופה הכוח. שיקול הדעת הוא של הממנה בלבד. הדבר נועד למנוע ניצול לרעה מצד מיופה הכוח, שלא יפעיל את ייפוי הכוח בניגוד לרצון הממנה. רק הממנה קובע את התנאים, כולל סוג ההחלטות, עיתוי כניסת ייפוי הכוח לתוקף והנושאים שבהם עוסק ייפוי הכוח.

עורך הדין יבחן מיהו מיופה הכוח ומה מוכנותו ליישם בפועל את תפקידו. הוא יברר את הרצונות המלאים של הממנה ויפרוס בפניו את החלופות המשפטיות השונות שיתאימו לו, לפי סיפור המקרה והצרכים שלו

האם אפשר לשנות ייפוי כוח לאחר שהוגש?

התשובה חיובית: ניתן לעדכן את ייפוי הכוח במהלך חייו של אדם, בהתאם לשינויים שונים שחלו בחייו. לכן, מומלץ לעשות את ייפוי הכוח בכל גיל, ולעדכן אותו במהלך החיים, בהתאם לשינויים בנסיבות.

מי יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך ייחתם על ידי הממנה, בפני עורך דין שעבר הכשרה מתאימה והוסמך על ידי האפוטרופוס הכללי. לא ניתן לחתום על ייפוי כוח באופן עצמאי, ללא נוכחות של עורך דין שהוסמך לכך. מטרת המחוקק, בעת שקבע את הכלל האמור, היתה להגן על הממנה מפני ניצול או קבלת החלטות שגויה או לא ריאלית. עורך הדין ילמד את כל נסיבות המקרה הספציפי העומד בפניו וייתן ייעוץ לממנה.

ייפוי כוח מתמשך: מומלץ בכל גיל(1)

עורך הדין יבחן מיהו מיופה הכוח ומה מוכנותו ליישם בפועל את תפקידו. הוא יברר את הרצונות המלאים של הממנה ויפרוס בפניו את החלופות המשפטיות השונות שיתאימו לו, לפי סיפור המקרה והצרכים שלו.
על בסיס כל אלה, עורך דין שעבר הכשרה יידע להבהיר לממנה את הפרטים וההשלכות של ההחלטות שהוא מקבל, ולערוך את ייפוי הכוח כך שיהיה ריאלי וקרוב ככל שניתן לרצונות הממנה.

לסיכום: לייפוי כוח מתמשך יש יתרונות רבים: ייפוי הכוח מאפשר לנווט מראש את העתיד בתחומים מרכזיים של החיים. ניתן לערוך ייפוי כוח בכל גיל ולשנות אותו בהתאם לשינויים שחלים במהלך החיים.
משרד עורכי דין עמיקם ברון, מתמחה במשפט אזרחי ומוסמך לעריכת ייפוי כוח מתמשך.

* סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי

עו"ד ברון עמיקם

עו"ד ברון עמיקם

עו"ד עמיקם ברון מטפל בכל הנוגע לדיני מקרקעין, דיני מושבים, דיני עבודה, הוצאה לפועל ומעמד אישי. מעבר להיותו עורך דין מורשה, הוא מגשר מוסמך בתחום דיני המשפחה ובעל הסמכה בעריכת ייפוי כוח מתמשך מטעם האפוטרופוס הכללי. עם לקוחותיו נמנים חברות מסחריות, אגודות שיתופיות ולקוחות פרטיים.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ברון עמיקם

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה