zap group mishpati logo

חוקר פרטי וסניגור: ההגנה הטובה ביותר לנאשם בפלילים

מי שחשוד בפלילים, נחקר תחת אזהרה או מתמודד במשפט פלילי על הוכחת חפותו נעזר בסניגור. פעמים רבות עורך הדין הפלילי מצטייד בסיוע חיוני ומחויב המציאות שחשיבותו מכרעת: חוקר פרטי

26.04.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
חוקר פרטי וסניגור: ההגנה הטובה ביותר לנאשם בפלילים

 חוקר פרטי הפועל בשליחות סניגור הוא מצב נפוץ: רבים המקרים בהם עורך דין פלילי מייעץ ללקוח שלו, שהינו חשוד או נאשם בעבירות פליליות, לשכור את שירותיו של משרד חקירות פרטי. משרד החקירות שמתייצב למשימה הינו בעל ידע, כלים ומיומנויות נדרשים לבצע מה שמכונה "חקירות פליליות" ולהגיע לחקר האמת.

עורכי דין פליליים המגנים על נאשם במשפט פלילי נדרשים לעורר ספק בגרסת התביעה, לערער את טיעוניה ולקעקע את ביסוס האשמה של הנאשם. השלמת מלאכה זו מחייבת לא פעם ניהול חקירה פרטית 

מדוע ולשם מה חשוד, נאשם ו/או סניגור פונים לקבלת שירותים מחוקר פרטי?

במרבית המקרים בהם סניגור ונאשם מחזקים את מעטפת ההגנה שלהם בשחקן מרכזי וחשוב בדמות חוקר פרטי נדרשים כישוריו ושירותיו של החוקר על מנת לסייע בהגנה על החשוד או הנאשם. בישראל קיימת חזקת החפות, לפיה אין להרשיע אדם בפלילים, אלא אם הוכחה אשמתו מעבר לספק סביר. מצב זה מעמיד את רשויות התביעה תחת הנטל להוכיח ברמה הקרובה לוודאות את אשמתו של הנאשם בעבירות המיוחסות לו.

בפועל, מבצעת הרשות החוקרת חקירה כה מקיפה ויסודית בטרם העברת חומרי החקירה אל רשויות התביעה לצד המלצה להעמיד לכתב אישום חשוד שנחקר. בשלב זה עוברים חומרי החקירה בדיקה נוספת כשהמבחן הוא רף ההוכחה הנדרש: נציגי התביעה מחליטים להעמיד לדין חשוד ולהגיש נגדו כתב אישום רק אם הסיקו שיש מספיק ראיות להרשעתו מעבר לספק סביר.

עובדה זו הופכת את מלאכתם של הסניגורים בישראל לקשה: משפט פלילי שמתנהל נגד נאשם הוא לרוב מהודק, מגובש ומגובה בראיות מספיקות. מלאכת זיכויו של נאשם היא מלאכה קשה, מורכבת, מתישה וסיכויי הצלחתה נמוכים. עורכי דין פליליים המגנים על נאשם במשפט פלילי נדרשים לעשות כל שלאל ידם כדי לעורר ספק בגרסת התביעה, לערער את טיעוניה ולקעקע את ביסוס האשמה של הנאשם.

השלמת מלאכה זו מחייבת לא פעם ניהול חקירה פרטית, עצמאית ונפרדת, בעזרתו של חוקר פרטי; חקירה שתאסוף מידע המגובה בראיות קבילות שניתן יהיה להציגן בבית משפט, אשר יש בו כדי לעורר ספק בליבם של השופטים לגבי אשמת הנאשם.

חוקר פרטי בודק, בין השאר, התנהגות לא חוקית של צוות החקירה שפעל בניגוד לחוק כמו גם לאיתור ליקויים, פגמים ואי דיוקים שנפלו בחקירה, וזאת כדי לסייע לחשוד או לנאשם בפלילים

כיצד יכול לסייע חוקר פרטי לנאשם וסניגור במלאכת ההתגוננות מפני חשד פלילי או אישום פלילי?

איתור חשוד אחר באותו מעשה, שניתן להניח לגביו הנחות זהות להשערות הקיימות לגבי החשוד / הנאשם.

איתור עדי ראייה שלא אותרו, או כאלה שאותרו, אך חוששים לדבר בשל אמים ותיעוד אותם איומים או הבאת ראיות להימצאם.

איתור מוצגים, מסמכים, חפצים שיכולים להועיל לגרסת הנאשם לחפותו.

איתור ליקויים, פגמים ואי דיוקים שנפלו בחקירה.

התחקות אחר התנהגות לא חוקית של צוות החקירה שפעלו בניגוד לחוק (בידוי ראיות, הפעלת לחץ בלתי חוקי על הנאשם שנשבר והודה הודאת שווא וכדומה).

איתור אלמנטים שיכולים "לזהם" את חומרי החקירה של התביעה ולהביא לפסילתן של חלק מהראיות.

חשיפת מידע על גוף או ארגון, מידע, כגון שיטות עבודה, שיכול לחזק את גרסת החפות של הנאשם.

איתור עדים "מפתיעים" - בניגוד לחובת התביעה לחשוף את רשימת העדים שלה עוד בראשית המשפט, ההגנה יכולה "לשלוף" עדים במפתיע מבלי לחשוף את זהותם. עדים מפתיעים כאלה יכולים לשמוט את הקרקע מתחת לגרסת התביעה.

איסוף ראיות לגבי מניעים פסולים של הקורבן נשוא העבירה, או מידע שיכול לשפוך אור על אופיו ועל היעדר אמינותו, באופן שיתרום להגנת הנאשם שנגדו התלונן.

איסוף מידע שיטיל דופי בגרסאות העדים, לרבות קורבן העבירה וילמד על כך שישנו סיכוי שאחד מהם שיקר או חטא לאמת במהלך החקירה והמשפט.

על מנת שהחוקר הפרטי יעמוד במטלות אלה, חשוב מאד לבחור משרד חקירות פרטיות מתאים.

חוקר פרטי מנוסה בעל ידע, כלים ומיומנויות ידע לא רק מה לאסוף, לחפש, למצוא ולתעד, אלא גם לעשות זאת באופן הנדרש והנכון, לפי החוק ומבלי להטריד את עדי התביעה

איך בוחרים משרד חקירות פרטיות מתאים לחקירות פליליות?

1. ניסיון, ניסיון, ניסיון: אין זה משנה איזה מידע יאסוף חוקר פרטי עבור צוות ההגנה במשפט פלילי, וגם אם חשיבותו מכרעת ועלולה להציל את הנאשם ולהוביל לזיכויו: אם, חלילה, המידע שנאסף איננו מהווה מבחינה מהותית ראיות קבילות בבית משפט שניתן להציגן, הרי שאין לו ערך. חוקר פרטי מנוסה בעל ידע, כלים ומיומנויות מתאימים ידע לא רק מה לאסוף, לחפש, למצוא ולתעד, אלא ידע לעשות זאת באופן הנדרש והנכון. על החוקר הפרטי לפעול לפי החוק ובעיקר להימנע מהטרדת עדי התביעה.

2. רישיון: יש לעבוד רק עם משרד חקירות מורשה שחבריו מחזיקים ברישיון חוקר פרטי.

חוקר פרטי וסניגור: ההגנה הטובה ביותר לנאשם בפלילים(1)

3. כימיה: צוות ההגנה של נאשם בפלילים, נאבק על חירותו של האדם, שרואה בסניגור שלו, ובהמשך גם בחוקר הפרטי שחבר אליו, מושיעים וחברים. לפיכך, חשוב מאד שתהיה כימיה טובה ויחסי אמון וכבוד בין הנאשם לבין החוקר הפרטי ובין עורך הדין לחוקר הפרטי.

לסיכום, חלק מצוות הגנה טוב המסייע להוכחת חפותו של נאשם בפלילים כולל פעמים רבות לצד עורך דין פלילי גם חוקר פרטי המנוסה בחקירות פליליות שיוכל לסייע לנאשם באיסוף מידע רלוונטי שיוביל לזיכויו.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
קורן חקירות

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה