zap group mishpati logo

שבע עובדות שחשוב לדעת על גביית מזונות בהוצאה לפועל

איך מתמודדים עם אדם שחייב מזונות ונמצא בפשיטת רגל ומתי ניתן להוציא צו מאסר: כל מה שצריך לדעת על גביית מזונות בהוצאה לפועל

מאת: עו"ד חגית שווקיעו"ד חגית שווקי
28.04.20
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
שבע עובדות שחשוב לדעת על גביית מזונות בהוצאה לפועל

הליך גירושין הינו הליך לא פשוט, שמעורר קשיים אצל שני בני הזוג, ומחייב אותם להשקיע לא רק משאבים כספיים, אלא לגייס גם תעצומות נפש. ואולם, חלק מהמקרים הינם קשים אף יותר. כך קורה למשל במקרים של חייבים שמסרבים לשלם מזונות. במקרים כאלה, מתעורר הצורך לגבות את דמי המזונות באמצעות ההוצאה לפועל או דרך ביטוח לאומי. בשורות הקרובות נבקש להתמקד בסוגיה זו, ולספק כמה עצות קריטיות שעשויות לסייע בגבייה למי שנזקקות לכך.

אם קיים בין הצדדים הסכם מזונות, יש לדאוג לכך שהוא יוגש לבית המשפט, כדי שיינתן לו תוקף של פסק דין

1. קודם כל, פסק דין

כדי לגבות מזונות, יש לוודא קודם כל שקיים פסק דין המורה על תשלום המזונות של בית דין רבני או בית משפט לענייני משפחה. אם קיים בין הצדדים הסכם מזונות, יש לדאוג לכך שהוא יוגש לבית המשפט, כדי שיינתן לו תוקף של פסק דין. על בית המשפט לוודא שההסכם מממש את אומד דעת הצדדים ושהינו לטובת הילד.

יש לשלוח ללחייב אזהרה כדי לתת לו הזדמנות לטעון שכבר שילם את חובו או התקזז עליו. אם החייב לא מעלה טענה כלשהי, הליכי הגבייה יוצאים לדרך

2. לחייב ניתנת הזדמנות לטעון ששילם

ככל שניתן פסק דין, והחייב מסרב לשלם מזונות, הזוכה בהליך יכול לגשת להוצאה לפועל ולפתוח תיק לגביית מזונות. בשלב זה נשלחת לחייב אזהרה, כדי לתת לו הזדמנות לטעון טענת "פרעתי" (כלומר, לטעון שכבר שילם את חובו או התקזז עליו). אם החייב לא מעלה טענה כלשהי, הליכי הגבייה יוצאים לדרך.

ככל שלאשה יש הוצאות חריגות על הילדים - למשל, אגרת חינוך או הוצאות אורתודנטיות, יגדל חובו של החייב בהתאם ורשם ההוצאה לפועל ישלח לו הודעה על ה"הגדלות" שנעשו בתיק

3. ניתן לגבות לא רק הוצאות שוטפות

חייב יכול לשלם את דמי המזונות השוטפים בתשלומים חודשיים בהוצאה לפועל או להעביר אותם ישירות לגרושתו. ואולם, ככל שלאשה יש הוצאות חריגות על הילדים (למשל, אגרת חינוך או הוצאות אורתודנטיות), יגדל חובו של החייב בהתאם, ורשם ההוצאה לפועל ישלח לו הודעה על ה"הגדלות" שנעשו בתיק (כלומר, על ההוצאות החריגות אשר נגבות באותו חודש).

חשוב להדגיש, כי אם החייב נמצא בהליך של פשיטת רגל הוא לא יכול לבקש לכלול את חוב המזונות במסגרת הליך זה. הסיבה: מזונות מוחרגים מיתר החובות

4. קציבת מזונות בפשיטת רגל

חייב מזונות לא יכול לבקש צו תשלומים, וגם לא יכול לבקש להכריז עליו כעל חייב מוגבל באמצעים או לבקש איחוד תיקים. חשוב להדגיש, כי אם החייב נמצא בהליך של פשיטת רגל הוא לא יכול לבקש לכלול את חוב המזונות במסגרת הליך זה. הסיבה: מזונות מוחרגים מיתר החובות. במקרה כזה, על החייב להגיש בקשה לקציבת מזונות לבית המשפט שמנהל את הליך פשיטת הרגל. לרוב יפסוק בית משפט זה מזונות נמוכים יותר מזה שפסק בית המשפט לענייני משפחה במקור.

בהוצאה לפועל יכולים לגרום לחייב לשלם את חובו על ידי הטלת סנקציות: לעכל את נכסיו, כולל משכורת או חשבון בנק, לשלול את רשיונו ולהגביל אותו מלהחזיק דרכון או לצאת מן הארץו

5. משלילת רישיון ועד עיקול נכסים

אם החייב לא משלם את חובו, יכול רשם ההוצאה לפועל לנקוט נגדו בשורה של צעדים. כך למשל, הוא יכול לעכל את נכסיו (לעקל לו תשלומי שכירות, משכורת או חשבון בנק); לשלול את רישיונו, ולהגביל אותו מלהחזיק דרכון או לצאת מן הארץ. כל ההגבלות נועדו לגרום לחייב לשלם את חובו.

ניתן לגבות את דמי המזונות גם בביטוח הלאומי, דרך קצבת מזונות. הליך זה הוא מהיר יותר מזה של מההוצאה לפועל, אך מיועד בעיקר לנשים שאין להלן מרווח נשימה כלכלי 

6. הסנקציה החמורה ביותר: צו מאסר

זה מספר שנים ניתן להוציא צווי מאסר רק למי שחייבים דמי מזונות, ולא לחייבים אחרים. על חייב במזונות שמסרב לשלם ניתן להטיל תקופות מאסר שונות של 21 יום.

עם תשלום קצבת המזונות לאשה, יעבור חוב המזונות של הבעל להצטבר בביטוח לאומי, שייכנס לנעליה של האשה ויתחיל לנקוט נגד החייב בהליכי גבייה מטעמו

7. גביית מזונות דרך הביטוח הלאומי

במקביל להליך בהוצאה לפועל, ניתן לגבות את דמי המזונות גם בביטוח הלאומי, דרך קצבת מזונות. הליך זה הוא יותר מהיר מההוצאה לפועל, אך מיועד בעיקר לנשים שאין להלן מרווח נשימה כלכלי (בעלות הכנסות נמוכות או מי שאינן עובדות). האחרונות יקבלו מהביטוח הלאומי את דמי המזונות שנפסקו להן. לעומת זאת, למי שהינן בעלות הכנסות גבוהות יותר יקזז הביטוח הלאומי חלק מדמי המזונות, והן ייאלצו להשלים את ההפרש דרך ההוצאה לפועל.

דוגמה: אשה 1 מרוויחה 2,500 שקל לחודש, ועומד לזכותה פסק דין המורה על מזונות של 3,000 שקל. במקרה כזה, תקבל אותה אשה קצבה של 3,000 שקל מהביטוח הלאומי. לעומת זאת, אשה 2 שמרוויחה 8,000 שקל בחודש וזכאית גם היא למזונות של 3,000 שקל, לא תקבל את מלוא סכום המזונות דרך הביטוח הלאומי. חלק ממנו יקוזז לה, והיא תיאלץ לגבות את השאר דרך ההוצאה לפועל.

שבע עובדות שחשוב לדעת על גביית מזונות בהוצאה לפועל

עם תשלום קצבת המזונות לאשה, יעבור חוב המזונות של הבעל להצטבר בביטוח לאומי, שייכנס לנעליה של האשה ויתחיל לנקוט נגד החייב בהליכי גבייה מטעמו. הביטוח הלאומי יוכל לנקוט נגד החייב בסנקציות שתיארנו. בנוסף, אם בעתיד יהיה זכאי החייב לקצבה כלשהי או למענק, יוכל הביטוח הלאומי לקזז מאלה את החוב שצבר החייב.

לסיכום, גביית חוב מזונות הינו עניין מורכב, הדורש ידע וניסיון מעשי. כאשר פותחים תיק בהוצאה לפועל נגד אדם החייב דמי מזונות, מומלץ להיעזר בעורך דין מיומן ובעל ניסיון הבקיא בנושא כדי שיגיש עבורכם את כל הבקשות והמסמכים הרלוונטיים, ייצג אתכם נאמנה ולא יעשה טעויות שעלולות לעלות לכם ביוקר.

* הכותבת מתמחה בדיני משפחה, ומלווה לקוחות רבים בגביית חובות מזונות

עו"ד חגית שווקי

עו"ד חגית שווקי

עו"ד ומגשרת חגית שווקי מספקת מענה משפטי מהיר ומקצועי, ביסודיות ובהגינות, לכל אחד ואחד מלקוחותיה. היא מטפלת בין היתר בדיני עבודה וביטוח לאומי, שני תחומים בהם צברה יותר מ-30 שנות ניסיון. עו"ד שווקי תלווה אתכם בכל שלב – החל מפגישת הייעוץ הראשונית, דרך ניסיונות הגישור ולאורך תקופת ההתנהלות מול בית המשפט.

משפט מסחרי, דיני עבודה, נזיקין ותאונות, רשלנות רפואית, פשיטת רגל, תביעות חברות ביטוח, הוצאה לפועל, דיני משפחה וגירושין, תעבורה, כינוס נכסים, משרד הבטחון ונכי צה"ל, ביטוח לאומי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד חגית שווקי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה