zap group mishpati logo

גלגל הצלה: ההנחות שמעניקות הרשויות המקומיות במשבר הקורונה

סגירת המשק גרמה לאלפי משפחות לדאגות קשות. העיריות השונות מנסות להקל על התושבים ועל בעלי העסקים בדרכים מגוונות: מהנחות בארנונה ועד פטורים מאגרות

05.05.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
גלגל הצלה: ההנחות שמעניקות הרשויות המקומיות במשבר הקורונה

משבר הקורונה גרם לטלטלה גדולה. אלפי בעלי עסקים נאלצו לסגור את מקור פרנסתם בלי התראה מוקדמת, ואלפי שכירים פוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום (חל"ת) מהיום למחר. הצרה הכלכלית שאליה נכנסו רבים גרמה, ועודנה גורמת, לחרדה כלכלית ממשית לאלפי משפחות.

בניסיון לזרוק גלגל הצלה לציבור, מנסות הרשויות המקומיות לסייע בשלל דרכים: מהנחות בארנונה, דרך הקלות באגרות שונות ועד אי מתן דו"חות חניה. בשורות הקרובות נבקש לתאר כמה מההקלות וההטבות הללו.

שר הפנים אריה דרעי התקין ב-21 באפריל 2020 תקנות המעניקות פטור מארנונה לעסקים למשך שלושה חודשים. הפטור נועד לכל העסקים שנפגעו מהמשבר

ארנונה: פטור לעסקים ל-3 חודשים, הנחות לנזקקים

בעקבות משבר הקורונה התקין שר הפנים אריה דרעי ב-21 באפריל 2020 תקנות המעניקות פטור מארנונה לעסקים למשך שלושה חודשים. הפטור נועד לכל העסקים שנפגעו מהמשבר. מי שהוחרגו ממנו הן רשתות השיווק, המרכולים ורשתות הפארמה, שלא נפגעו אלא דווקא התחזקו בעקבות המשבר.

הפטור בשיעור של 100% ניתן עבור החודשים מרץ, אפריל ומאי. הכוונה המקורית היתה לפרוס את מתן ההנחה בארנונה לכל השנה וכך להקטין אותה לשיעור של 25%, אולם כוונה זו נגנזה והפטור שעליו סוכם בתקנות הינו מלא, אך ניתן כאמור למספר חודשים קצוב.

גם לתושבים ניתן הנחות בארנונה בזמן המשבר, אולם להם לא הותקנו תקנות ייעודיות. הסיבה: תקנות כאלו כבר קיימות. תקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה)-תשנ"ג-1993 מאפשרות לאנשים פרטיים שעומדים בקריטריונים לקבל הנחות משמעותיות. ההנחות מיועדות לכל מי שנזקק לכך לפי טבלת הכנסות שנקבעת בכל שנה על ידי הממשלה והן בהחלט עשויות לסייע לכל מי שהכנסתו ירדה משמעותית בזמן המשבר, בין אם יצא לחל"ת או פוטר מעבודתו.

במסגרת התקנות, בוחנת הרשות את גובה ההנחה שזכאי לה כל מי שפונה אליה לפי גובה ההכנסה שלו ובהתאם למספר הנפשות במשפחתו. בדרך זו ניתן לקבל הנחה בשיעור של 20%-80% בארנונה. יצוין, כי הרשות יכולה לבחון את הבקשה מחדש בכל עת ולהפסיק את ההנחה לפי שיקול דעתה. אם האדם הרלוונטי איננו עומד בקריטריונים לצורך זכאות למתן ההנחה לפי מסלול זה, יש ביכולתו אפשרות להגיש בקשה חריגה לוועדת ההנחות אשר פועלת באותה רשות מקומית.

ועדת ההנחות היא ועדה סטטוטורית הקיימת בכל רשות מקומית, המורכבת גם מנבחרי ציבור וגם מאנשי מקצוע. הוועדה דנה במקרים חריגים, שלא מקבלים מענה במסגרת הטבלה שתיארנו, ומוסמכת לתת הנחות בארנונה לתושבים במקרים חריגים. ההנחה שמוסמכת הוועדה להעניק היא בשיעור של עד 70%.

בנוסף להקלות בארנונה לתושבים ולבעלי עסקים, מאפשרות חלק מהעיריות, למשל עיריית אשקלון, דחייה בתשלומי הארנונה עד 1 במאי 2020 למי שנפגעו מהמשבר ואף ביטול ריבית לתקופה זו. הקלה נוספת בתשלום הארנונה לבעלי עסקים כוללת גם את שינוי סיווג הנכס לסיווג "זול" יותר.

כמה מהרשויות פוטרות עסקים מתשלום אגרת שילוט. כך לדוגמה, מעניקה עיריית חיפה הנחה בשיעור 70% באגרת השילוט, אגרת פינוי אשפה ואגרת הוצאת שולחנות וכסאות

הנחות ופטור לעסקים: אגרות שילוט, פינוי אשפה והצבת שולחנות וכסאות

רשויות אחרות מעניקות לעסקים בזמן המשבר הקלות בכל הנוגע לגביית אגרת שילוט. הכוונה היא לאגרה שאותה גובה העיריה מעסקים עבור הזכות להתקין שלטים בסמוך לעסק שלהם. עלות אגרת שילוט יכולה להגיע לכמה מאות שקלים בשנה.

כמה מהרשויות פוטרות עסקים מתשלום אגרת שילוט. כך לדוגמה, מעניקה עיריית חיפה הנחה בשיעור 70% באגרת השילוט, אגרת פינוי אשפה ואגרת הוצאת שולחנות וכסאות. עיריות ומועצות נוספות פוטרות עסקים למשך כארבעה חודשים מאגרת הצבת שולחנות וכסאות.

קיבלתם דו"ח חנייה? לאור הרגישות הקיימת בתקופה זו, כדאי שתבדקו בעירייה אם ניתן לבטלו על רקע מצבכם הכלכלי. ייתכן שתופתעו מהנכונות ומההתחשבות של העיריות השונות 

חנייה: כמה מהרשויות לא אוכפות דוחות

רשויות מקומיות אחדות מעניקות סיוע בתחום החנייה. כמה מהן, עיריית תל אביב למשל, מסבסדות את החנייה בעיר. בתל אביב מאפשרים לדוגמה לחנות בחניונים של החברה העירונית אחוזת החוף תמורת תשלום של כמה שקלים בודדים. עיריות אחרות אינן אוכפות כעת דו"חות חנייה. קיבלתם דו"ח חנייה בכל זאת? לאור הרגישות הקיימת בתקופה זו, כדאי שתבדקו בעירייה אם ניתן לבטלו על רקע מצבכם הכלכלי. תופתעו מהנכונות של העיריות השונות להתחשב בכם כעת.

מומלץ להורים לבדוק ברשות המקומית אם התשלומים עבור חוגים וגני ילדים הוקפאו או שהם נגבו, אך הרשות מתכננת להחזיר אותם תשלומים באמצעות זיכוי החשבון, כשהפעילות תשוב

חוגים: כמה מהרשויות לא מחייבות בתשלום

בעקבות התפרצות הקורונה, נאלצו הרשויות המקומיות להפסיק את הלימודים בגני הילדים, לרבות לימודים במסגרת של יום לימודים ארוך, וכן להפסיק חוגים עירוניים. בעקבות זאת, נאלצו רשויות רבות (בהן למשל נצרת עילית) לעצור את גביית התשלומים מהורים בחודשים מרץ ואפריל.

גלגל הצלה: ההנחות שמעניקות הרשויות המקומיות במשבר הקורונה(1)

עם זאת, כיוון שכל רשות נהגה באופן שונה בעניין זה, מומלץ לכל אחד לבדוק ברשות המקומית הרלוונטית שלו אם התשלומים עבור חוגים וגני ילדים הוקפאו או שהם נגבו, אך הרשות מתכננת להחזיר אותם תשלומים באמצעות זיכוי החשבון, כשהפעילות תשוב.

לסיכום, למרות הקשיים הניכרים שמעורר משבר הקורונה, אין להתעלם משורה של הקלות שניתנות על ידי הרשויות המקומיות בישראל. בין אם אתם בעלים של עסק או תושבים פרטיים, כדאי שתבחנו את ההנחות שמגיעות לכם ואל תחששו לנצל אותן, בין אם מדובר בהנחות בתשלום הארנונה, הקלות בתשלום אגרת שילוט, מתן החזרים עבור חוגים וגנים או ביטול דו"חות חנייה. לכן, אם אתם חושבים שאולי מגיעה לכם הנחה כלשהי, אל תחששו לפנות לרשות הרלוונטית ולבחון את זכאותכם להחזרים או להטבות. סביר להניח שפנייתכם תשתלם. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים