zap group mishpati logo

עובדים כשליחים? זה מה שאתם צריכים לדעת על תאונות דרכים

צעירים העובדים כשליחים נוטים לעתים לגמד תאונות דרכים שבהן הם מעורבים. למה זו טעות ומה צריך לעשות מיד לאחר תאונה כדי לא לאבד זכויות

13.05.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
עובדים כשליחים? זה מה שאתם צריכים לדעת על תאונות דרכים

שליחים על אופנוע הם לרוב צעירים מאוד, או בני נוער לפני גיוס שרק הוציאו רשיון או סטודנטים בתחילת שנות העשרים לחייהם, שמחפשים הכנסה צדדית. בשל גילם הצעיר מתייחסים אליהם לעתים המעסיקים בזלזול ודוחקים בהם לצאת לעוד משלוח ולספק עוד הזמנה, בלי להקדיש תשומת לב יתרה לבטיחותם ולסכנות שהם נוטלים על עצמם.

שליחים על אופנוע, נמצאים על הכביש מסביב לשעון, נפגעים בתאונות דרכים קלות וקשות. לעתים, למרות הנזק שנגרם להם, הם נוטים הם לגמד את האירוע, בעיקר מחשש מהתנכלות המעסיק ופגיעה בהכנסתם.

בשורות הבאות נתמקד בתאונות דרכים שבהן מעורבים שליחים ונציע כמה עצות חשובות בנושא: מה חשוב לבדוק לפני שעולים על האופנוע של מקום העבודה, למה לשליחים אסור להתעלם מתאונות שנגרמות במהלך משמרת ומה צריך לעשות מיד לאחר תאונה כדי שלא לאבד זכויות.

מטבע הדברים, ככל שגיל הנפגע צעיר יותר, הוא עשוי לחיות לאורך זמן רב יותר, להרוויח יותר כסף ולכן גובה הפיצוי עשוי להיות גבוה במקרים רבים, ולהגיע אף למאות אלפי שקלים

1. תיקים עם פוטנציאל פיצוי גבוה מאוד

כפי שציינו, אוכלוסיית השליחים הנה אוכלוסייה צעירה בגילה בעיקרה. נתון זה הינו קריטי לחישוב הפיצוי בגין מעורבות בתאונת דרכים. אחד מראשי הנזק העיקריים של מי שנפגע בתאונת דרכים הנו אובדן כושר ההשתכרות לעתיד. זהו גם ראש הנזק המרכזי הכולל את מירב הפיצוי בתאונות דרכים. כיוון שהשליחים הינם בדרך כלל צעירים, פוטנציאל הפיצוי שלהם הינו גבוה מאוד.

מטבע הדברים, ככל שגיל הנפגע צעיר יותר, הוא עשוי לחיות לאורך זמן רב יותר, להרוויח יותר כסף ולכן גובה הפיצוי עשוי להיות גבוה במקרים רבים ולהגיע אף למאות אלפי שקלים. למרות זאת, לעיתים שליחים אינם מודעים לפוטנציאל הפיצוי הגבוה המגיע להם, ומתפתים להצעות נמוכות בהרבה שמועברות אליהם בשלב מוקדם על ידי חברות הביטוח.

הטיפ החשוב ביותר לרוכב אופנוע שנפגע בתאונה הוא "לא לדפוק חשבון" למעסיק, שממילא לא ייפגע מהתביעה, לא להסס ולפנות מיד לאחר תאונה לקבלת טיפול רפואי ואם יש צורך להזמין אמבולנס

2. המעסיק מנסה לגמד את עוצמת הפגיעה

במקרים רבים מלווה דפוס ההעסקה של שליחים, שהינם עובדים מזדמנים, בניצול, וכל מה שמעניין את המעסיקים למיניהם הוא רק לדרבן את השליחים לספק את המשלוחים המועברים אליהם כמה שיותר מהר, כדי שהלקוחות יהיו מרוצים. 

כאשר מתרחשות תאונות דרכים, אנחנו רואים במקרים רבים נטייה של מעסיקים לנסות לגמד אותן ולהפחית בחשיבות הפגיעות שנגרמות לשליחים, אולי מחשש שישלמו יותר פרמיה לחברת הביטוח או שהפיצוי ישולם מכיסם. אולם, למעסיק עצמו אין שום סיבה לחשוש: כיוון שמדובר בתאונת עבודה, על העובד הנפגע להתנהל בעניין זה מול המוסד לביטוח לאומי ומול חברת הביטוח שביטחה את האופנוע בביטוח חובה.

הטיפ החשוב ביותר לרוכב אופנוע שנפגע בתאונה הוא "לא לדפוק חשבון" למעסיק, שממילא לא ייפגע מהתביעה, לא להסס ולפנות מיד ובסמוך ככל הניתן לאחר כל תאונה לקבלת טיפול רפואי, וכן ככל שיש צורך להזמין אמבולנס.

חשוב להבין: ייתכן כי לעתים ברגע התאונה נדמה כי מדובר בחבלות קלות בלבד או בשפשופים. ואולם, לאחר זמן יחלו להתפתח כאבים אשר עלולים לגרום לסבל משמעותי ואף מעידים לעתים על פגיעות חמורות שעלולות לגרום לנזקים בריאותיים בלתי הפיכים.

ביטוח החובה לאופנוע שמשמש למשלוחים יכול להיות יקר ולעלות עשרת אלפים שקל לשנה ואף יותר, אבל חשוב שתהיה פוליסת ביטוח חובה לאופנוע שמשמש לעבודה בעיקר בעת התרחשות תאונה

3. חשוב לבדוק שיש ביטוח חובה לפני שעולים על האופנוע

לפני עלייה לאופנוע, חובה על השליח לבדוק ככל שניתן את תקינות האופנוע וקיומה של פוליסת ביטוח חובה. עניין זה איננו טריוויאלי, שכן ביטוח החובה לאופנוע שמשמש למשלוחים יכול להיות יקר ולעלות עשרת אלפים שקל לשנה ואף יותר. חשיבות קיומה של פוליסת ביטוח חובה לאופנוע שמשמש לעבודה מתחדדת בעת התרחשות תאונה. חשוב מאוד לציין כי גם במקרים בהם לא היתה קיימת פוליסת ביטוח חובה, העובד לא ייפגע והתביעה תוגש כנגד "קרנית" וכנגד מתיר השימוש, כלומר המעסיק.

יש להדגיש  בהזדמנות הראשונה שבה תגיעו לקבל טיפול רפואי, כי התאונה שנגרמה לכם היא תאונת דרכים וכן כי מדובר בתאונה שהתרחשה בזמן עבודתכם כשליחים

4. חשוב לקחת פרטים מהנהג הפוגע ולפנות לטיפול רפואי

כפי שציינו, שליחים נוטים לעתים שלא לייחס חשיבות לתאונות שמתרחשות במהלך משמרת, ולאחריהן רבים אוספים את עצמם מהכביש ומזדרזים למשלוח הבא, לעתים בלי לדווח על האירוע, מה שעלול לגבות מהם מחיר יקר, כאשר יתחילו לסבול מכאבים.

עובדים כשליחים? זה מה שאתם צריכים לדעת על תאונות דרכים(1)

כדי לזכות לפיצוי, אחד הדברים שאותם שליחים יצטרכו להוכיח הוא את עצם קרות התאונה, ולכן לאחר שמתרחשת תאונת דרכים, עליהם לקחת פרטים, ככל שמעורב באירוע נהג אחר. חשוב לאסוף כמה שיותר ראיות שיוכיחו את עצם התרחשותה של התאונה: בין אם מדובר בתמונות, עדויות וכו'.

5. ספרו בהזדמנות הראשונה שמדובר בתאונת עבודה

נפגעתם בתאונה? כבר הדגשנו שעליכם לפנות מיד לטיפול רפואי. עם זאת, יש להדגיש גם בהזדמנות הראשונה שבה תגיעו לקבל טיפול רפואי, כי התאונה שנגרמה לכם היא תאונת דרכים וכן כי מדובר בתאונה שהתרחשה בזמן עבודתכם כשליחים. זאת, כדי שהתאונה תוכר גם כתאונת דרכים וגם כתאונת עבודה, מה שיזכה אתכם בפיצוי מהביטוח הלאומי.

• הכותב מתמחה בדיני נזיקין ותאונות דרכים, ומלווה רוכבי אופנוע רבים שנפגעים בתאונות 

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

עו"ד ידידיה בלויגרונד בעל תואר ראשון במשפטים מטעם הקריה האקדמית אונו, והוא עוסק בתחום נזקי הגוף. הוא מייצג אך ורק תובעים ולא נתבעים. בנוסף להשכלתו המשפטית, הוא עבר גם הכשרה פרה-רפואית עבור משפטנים מטעם אוניברסיטת תל-אביב.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה