zap group mishpati logo

מחלות מקצוע ומיקרוטראומה: תאונות העבודה שלא הכרתם

גם אם לא נפצעתם בתאונה במועד ספציפי, ייתכן שתוכרו כנפגעי תאונת עבודה. נחשפתם לחומרים מסוכנים? ביצעתם פעולות חוזרות שהזיקו לכם? אולי מגיע לכם פיצוי

מאת: עו"ד מאור עזרן
24.05.20
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
מחלות מקצוע ומיקרוטראומה: תאונות העבודה שלא הכרתם

לרוב, נהוג לחשוב על נפגעי תאונות עבודה כעל מי שנפגעו באירוע קונקרטי שהתרחש במועד מסוים במקום העבודה. למשל, מי שנפצעו בתאונה בעקבות שימוש במכונה מסוימת, החליקו על רצפה רטובה בעבודה או נפצעו בתאונת דרכים במהלך העבודה. ואולם, קשת המקרים שיכולים להיכנס תחת הגדרת המושג תאונת עבודה היא רחבה הרבה יותר וכוללת לא רק את מי שנפגע באירוע קונקרטי, אלא גם עובדים שנחשפו לאורך שנים לתנאי עבודה מסוכנים או כאלה שביצעו פעולות חוזרות ונשנות שגרמו להם לנזק מצטבר. ממש כמו טיפות מים שזולגות על סלע.

בשורות הקרובות נבקש לספק הצצה לסוג זה של תאונות עבודה, שעובדים רבים לעתים אינם מודעים אליהן. כמו כן, נסביר מהן מחלות מקצוע ומהן פגיעות שנגרמות עקב מיקרוטראומה, שבגינן ניתן לקבל פיצוי משמעותי מהביטוח הלאומי.

רשימת מחלות מקצוע שעלולות להיגרם לעובד עקב תנאי העבודה כוללת, בין השאר, מחלות הנגרמות עקב חשיפה לאזבסט, מחלות הקשורות לעבודה בתנאי רעש קשים ומחלות עקב חשיפה למכשירים רוטטים

מהן מחלות מקצוע?

מחלות מקצוע הן מחלות שאי אפשר לקבוע בדיוק מתי התרחשו, אולם נגרמו בשל תנאי העבודה הבעייתיים שאליהם נחשף העובד. מי שנחשף באופן ישיר לחומרים מסוכנים או לסביבה בעייתית עלול ללקות במחלת מקצוע.

תקנות הביטוח הלאומי מפרטות רשימה סגורה של מחלות מקצוע, שעלולות להיגרם לעובד עקב תנאי העבודה שאליהם נחשף. בין היתר, כוללת רשימה זו מחלות הנגרמות עקב חשיפה לאזבסט, מחלות הקשורות לעבודה בתנאי רעש קשים ומחלות שנובעות עקב חשיפה למכשירים רוטטים. אדם שמוכר כמי שלקה במחלת מקצוע יהיה זכאי לקבל מהביטוח הלאומי פיצוי ניכר בהתאם לשיעור השתכרותו.

רופא תעסוקתי או רופא מומחה אחר יכולים להצביע על הקשר הסיבתי בין תנאי העבודה שאליהם נחשף העובד למחלה שבה לקה

איך מזהים מחלות מקצוע?

ניתן לזהות מחלת מקצוע דרך ביצוע של ראיונות מקיפים עם העובד שנפגע והפנייתו לרופא תעסוקתי או לרופא מומחה אחר, שיכולים להצביע על הקשר הסיבתי בין תנאי העבודה שאליהם נחשף למחלה שבה לקה.

הדוגמה הבאה תמחיש זאת היטב: באחד הימים הגיע למשרדו של הח"מ עובד בחברה בטחונית בשנות החמישים לחייו, לאחר שבוצע לו ניתוח לכריתת אונה. אותו עובד הופנה לייעוץ של רופא תעסוקתי, שהמליץ ליטול ביופסיה מהאונה החולה, כדי לנסות לברר מה עמד מאחורי הפגיעה. במסגרת ההליך התברר כי בריאתו של אותו עובד נתגלתה פטריה מסוימת. העובד נשאל אם הוא נחשף בעבודתו לאורך השנים ללשלשת של יונים, והתברר כי אמנם עבד במקום עבודתו תחת גג עם כמות גדולה של צואת יונים. העובד הוכר כמי שנפגע בתאונת עבודה, ובעקבות זאת, הוא זכה ל-70% נכות, קיבל קצבה חודשית לכל החיים, זכה לסל מקיף של טיפולים רפואיים ועוד.

מי סובלים ממיקרוטראומה? לדוגמה, סבלים שמרימים לאורך שנים משקלים כבדים וכך גם עובדים שנאלצים להתכופף כל העת או קלדניות שעלולות לסבול מנזקים בפרק כף היד

 מהי מיקרוטראומה?

מיקרוטראומה היא מונח שמתאר נזק מצטבר שנגרם לעובדים לאורך שנים, כתוצאה מסדרה של פעולות חוזרות ונשנות שבוצעו על ידם. כל אחת מהפגיעות כשלעצמה לא גרמה לאותו עובד לנזק משמעותי, אולם  הצטברותן יחד הובילה לנזק שנגרם לאחר שנים.

מי סובלים ממיקרוטראומה? לדוגמה, סבלים שמרימים לאורך שנים משקלים כבדים וכך גם עובדים שנאלצים להתכופף כל העת או קלדניות שעלולות לסבול מנזקים בפרק כף היד.

בהיעדר חקיקה ברורה לעניין זה, פותח מושג המיקרוטראומה דרך הפסיקות של בתי המשפט לאורך השנים. רשימת מחלות המקצוע היא, כאמור, רשימה סגורה. משכך, תורת המיקרוטראומה מאפשרת להכיר במחלות נוספות, שמתגלות כל העת ואינן מצויות ברשימה זו דרך פסיקת בתי המשפט.

כדי שנזק יוכר כמיקרוטראומה על הנפגע להוכיח, בין היתר, כי הפגיעות הזעירות התרחשו תוך כדי עבודתו, ולהוכיח את הקשר בין אותן פגיעות לנזק. על פי הפסיקה, תנאי העבודה לא חייבים להיות הגורם היחיד להתפרצות המחלה, ודי בכך שיש השפעה משמעותית של 20% עקב תנאי העבודה.

פנו לביטוח הלאומי רק כשיש לכם פירוט מלא ככל האפשר של תנאי העבודה שאליהם נחשפתם. פירוט זה צריך לכלול את תנאי החשיפה ותדירותה, פירוט שעות העבודה והמקומות שבהם הייתם ועוד

טיפים חשובים למי שלוקה במחלת מקצוע או סובל ממיקרוטראומה

1. יש לערוך פירוט של כל תנאי העבודה בצורה מסודרת, ולרשום בצורה מדוקדקת את הפרטים הקטנים ביותר, כמו שמות של חומרים שנחשפתם אליהם ועוד. לעתים, פרטים שיכולים להיראות לכם טריוויאליים הם אלה שיגרמו לכך שתזכו או תפסידו בתביעה.

2. לפני שאתם יוצאים לדרך, חשוב שתתייעצו עם רופא תעסוקתי או עם רופא ספציפי, שיבחן את המחלה שממנה אתם סובלים ויבדוק את הספרות הרפואית הרלוונטית לגבי היתכנות הקשר בין תנאי עבודתכם למחלה שהופיעה.

3. פנו לביטוח הלאומי רק כשיש לכם פירוט מלא ככל האפשר של תנאי העבודה שאליהם נחשפתם. פירוט זה צריך לכלול את תנאי החשיפה ותדירותה, פירוט שעות העבודה והמקומות שבהם הייתם ועוד. עליכם לפרט את כל תנאי העבודה בצירוף הערכה של מומחה באשר לקשר הסיבתי בין תנאי העבודה שאליהם נחשפתם למחלה שבה לקיתם.

4. אם פקיד התביעות בביטוח הלאומי דחה את התביעה שהגשתם וקבע שאין קשר סיבתי בין תנאי העבודה למחלה, ביכולתכם לעתור לבית הדין לעבודה לשם מינוי מומחה שידון בקשר סיבתי זה.

מחלות מקצוע ומיקרוטראומה: תאונות העבודה שלא הכרתם(1)

במסגרת עתירה זו, תוכלו הצביע למשל על עובדים נוספים במחלקה שבה הועסקתם שלקו במחלה שממנה אתם סובלים, וכך להצביע על קשר סטטיסטי בין תנאי העבודה לבין המחלה.

* הכותב מתמחה בנזקי גוף, ביטוח לאומי ותאונות תלמידים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה