zap group mishpati logo

צו להקפאת הליכי חברה – הפתרון לחברות שנקלעו למצוקה כלכלית בשגרה ובעקבות הקורונה

הקורונה הכניסה את החברה לחובות? הנושים לוחצים, החשבונות נערמים ואין איך לשלם משכורות? צו להקפאת הליכי חברה יכול בהחלט להיות קרש ההצלה שלך

26.05.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
צו להקפאת הליכי חברה – הפתרון לחברות שנקלעו למצוקה כלכלית בשגרה ובעקבות הקורונה

 חודשיים של סגר והשבתת המשק בתקופת משבר הקורונה, הביאו אלפי חברות לקשיים תזרימיים. חלקן הגיעו לסף קריסה כלכלית. החובות החלו להיערם, ההתחייבויות המשיכו לרדת, הנושים לוחצים והכנסות אין. בדיוק כאן נכנס לתמונה "חוק חדלות פירעון" שנכנס לתוקף בספטמבר 2019 ומאפשר לחברות מרווח נשימה בצורת צו להקפאת הליכי חברה. הצו הזה משמש ברוב הפעמים כקרש הצלה של ממש, ובימי קורונה הוא תהליך הבראה תרתי משמע.

"במסגרת הצו מתבצעת הקפאה של הליכים כנגד חברה שנקלעה לקשיים ולא מסוגלת לשלם לספקים, עובדים או נושים", מסביר עו"ד ניסן בניטה, המתמחה בתחום חדלות פירעון ושיקום כלכלי. "הבשורה הגדולה היא שחברה המתמודדת עם קשיים ולא יכולה לעמוד בהחזרים שלה, לא חייבת ישר להתפרק, יש לה מעין פרוזדור שמאפשר לה מרווח נשימה שבו תוכל לכלכל צעדיה, להתייעל ולהינצל".

בכך, ישראל מתיישרת עם מדיניות הנהוגה במדינות המפותחות בעולם, שנוקטות בצעדים של שיקום והבראה ובמסלולים קצרים. למעשה המדינה באה ואומרת לבעל העסק: אני רוצה לסייע ולהחזיר אותך לפעילות לטובתך, לטובת הנושים והעובדים ולטובת כל המשק בעצם.

החוק החדש מאפשר לחברה שנקלעה לקשיים לעצור רגע, לעשות חושבים ולנקוט בצעדים שיצמצמו הוצאות ויגדילו הכנסות עד כמה שניתן

מהו הרציונל העומד מאחורי צו הקפאת ההליכים?

"המחשבה היא שאם בעלי מניות יעסקו בחובות, בעיקולים ובתביעות, סיכויי ההבראה שלהם נמוכים", מסביר עו"ד בניטה, "כי במקום לעסוק בייצור עבודה וכסף הם עוסקים בריצה אחרי נושים ובתי משפט. למעשה, החוק מאפשר לאותה חברה לעצור רגע, לעשות חושבים ולנקוט בצעדים שיצמצמו הוצאות ויגדילו הכנסות עד כמה שניתן. בזמן זה אף אחד לא יפעל נגדה, אבל על מנהליה להוכיח שיש לחברה סיכויי הבראה.

"במצב כזה לא ניתן לפעול כנגד החברה, ובעצם חלה הקפאה מוחלטת שמתארכת מעת לעת בהתאם לעדכוני בעל התפקיד שמתמנה מטעם בית המשפט לבדוק ולבחון את פעילות החברה".

אחר שבית המשפט קורא את הבקשה ולאחר שהוא שומע את הצדדים, החייבים והנושים, הוא קובע האם יש סיכוי להיתכנות שיקומית והצלת החברה או שמראש מדובר במקרה שבו סיכויי ההבראה נמוכים

איך מתבצע ההליך המשפטי?

"ניקח לדוגמה חברה שמתקשה לעמוד בהחזרי ההלוואות. החובות נערמים ומכתבי ההתראה שלפני נקיטת ההליכים נשלחים אליה והיא זקוקה לעזרה רגע לפני שקורסת. אני פונה לבית המשפט המחוזי ומגיש בקשה ובה תיאור המקרה וחומר רקע על החברה עם מצבת החובות ותכנית הבראה. זמן קצר לאחר מכן יקבע בית המשפט דיון אליו יזומנו הצדדים - בעלי המניות והנושים. לאחר שקרא בית המשפט את הבקשה ולאחר ששמע את הצדדים, ייקבע האם יש סיכוי להיתכנות שיקומית והצלת החברה או שמראש מדובר במקרה שבו סיכויי ההבראה נמוכים.

"ככל שישתכנע בית המשפט כי יש טעם לבחון אפשרות של שיקום, ימנה בעל תפקיד שייתן חו"ד ובינתיים יוקפאו ההליכים. אותו בעל תפקיד נכנס ממש בנעלי מנהלי החברה, לוקח את הפיקוד ובודק אם יש סיכויי הבראה. תפקידו לעקוב אחרי הקצב התזרימי של החברה ולשקף לבית המשפט אם תכנית ההבראה מצדיקה עצמה ועומדת בתנאים.

"לאותו בעל תפקיד יש סמכות להציע ולהנחות צמצומים ושינויים תוך כדי שהחברה ממשיכה את פעילותה. הנאמן הזמני מגיש לשופט תוך כ-30 יום דו"ח מסודר ובו המלצותיו האם יש הצדקה לצו ההקפאה שניתן לחברה".

עו"ד בניטה מדגיש כי קיים צו נוסף שניתן לבקש מטעמים מיוחדים – צו להקפאת הליכים אף נגד בעל המניות בחברה אשר בכוחו להגן על בעל המניות עצמו ומאפשר לו לפעול מבלי שניתן להפעיל נשייה נגדו באופן אישי. אם רשומים על שמו בית או רכוש, בית המשפט יכול לקבוע כי בשלב זה לא ניתן לפעול כנגדו.

גם האינטרס של שמירה על העובדים מקבל משקל משמעותי בבית המשפט ומהווה שיקול לטובת תכנית ההבראה של החברה

איך נראית פעילות החברה תחת צו הקפאה בפועל?

"הנושים נמצאים על 'הולד', יש הקפאת מצב והחברה ממשיכה לעבוד ולייצר כרגיל", מסביר עו"ד בניטה. "כסף זורם פנימה, האינטרס של בעלי המניות הוא להוכיח את עצמם, והם יאמצו רעיונות של התייעלות. כך למשל, חברה שמחזיקה שני מחסנים, תצמצם עלויות שכירות למחסן אחד בלבד. גם האינטרס של שמירה על העובדים מקבל משקל משמעותי בבית המשפט ומהווה שיקול לטובת תכנית ההבראה של החברה".

הנטייה הראשונית של בית המשפט היא ללכת לקראת שיקום. סיכויי התאוששות מאוד תלויים בחברה, במשאבים שלה והאם היא מצליחה לעמוד ביעדיה

מה הם השיקולים שיובאו בחשבון בהחלטת בית המשפט?

"היתכנות לשיקום, מצבי משבר בלתי תלויים (כמו משבר הקורונה), פרנסה לעובדים, תזרים ורזרבות כדי לצלוח את פרק ההקפאה, צפי רווחים והסכמות עם הנושים".

באילו נסיבות לא מאושר צו ההקפאה לחברות?

"אם סיכויי ההבראה נמוכים והחברה לא תצליח לגבור על החובות, בית המשפט יבחן את שאלת מימוש הנכסים. אבל ברוב המקרים נראה כי הנטייה הראשונית היא ללכת לקראת שיקום. סיכויי התאוששות מאוד תלויים בחברה, במשאבים שלה והאם היא מצליחה לעמוד ביעדיה".

צו הקפאת הליכי חברה הוא הליך פרקטי, יעיל ומהיר. בעלי חברות מקבלים את הסיכוי להתאושש, להתייעל ולחזור בכוחות מחודשים

אילו עוד יתרונות יש לחוק?

עו"ד בניטה: "אחת המעלות של החוק היא שהיחס הסמנטי כלפי חייבים הוא בהיבט פחות ענישתי ויותר שיקומי. פעם פשיטת רגל היתה מילה גסה ואדם כזה הלך עם כתם לאורך שנים ובלי יכולת אמיתית להיחלץ מהבוץ אליו נקלע, והחוק הזה בא לשקם ולייצר כוח עובד.

צו להקפאת הליכי חברה – הפתרון לחברות שנקלעו למצוקה כלכלית בשגרה ובעקבות הקורונה(1)

"יש הבנה שרוב בעלי העסקים צברו חובות בתום לב, ורצון להחזירם למעגל העבודה כמה שיותר מהר. המשמעות הרוחבית של זה למשק היא עצומה. כשאדם מבין שעומדת בפניו תכנית שיקום, ליווי והכוונה שמטרתה הצלת העסק, זה נכון עבורו, עבור הנושים שלו ועבור המשק כולו".

צו הקפאת הליכי חברה הוא הליך פרקטי, יעיל ומהיר. בעלי חברות מקבלים את הסיכוי להתאושש, להתייעל ולחזור בכוחות מחודשים. "יש פה בהחלט הבעת אמון של בית המשפט העשויה לסייע בשיקום שלאחר משבר הקורונה", מסכם עו"ד בניטה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים