zap group mishpati logo

איך יכול בעל עסק להתגונן מפני לקוחות מסוכנים?

בעלי עסקים יכולים לבצע פעולות שונות כדי להגן על עצמם מלקוחות בעייתיים ולהקל על גביית כספים מהם בעת הצורך. הנה כמה דוגמאות מועילות

מאת: עו"ד נויה אביעוז
29.06.20
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
איך יכול בעל עסק להתגונן מפני לקוחות מסוכנים?

 חלום הבלהות של בעלי עסקים הוא הצורך להתמודד עם גביית כספים מלקוחות שלא עומדים בהתחייבויות שלהם ולא משלמים. לקוחות כאלה, במיוחד אם מדובר בלקוחות כבדים, עלולים לסבך מאוד אותם בעלי עסקים ולהוביל אותם לסחרור כלכלי.

לפני שמגיעים לסיטואציה בעייתית כל כך, אפשר לנקוט בשורה של פעולות שעשויות להקל על בעל העסק לגבות כספים שמגיעים לו במידת הצורך - מביצוע בדיקה מאפייניו הכלכליים הלקוח לפני ההתקשרות עימו ועד גביית תשלומים ממנו בצ'קים, שניתנים למימוש בהוצאה לפועל.

בשורות הקרובות נבקש להציג כמה מפעולות שכדאי לכל בעל עסק לנקוט, כאשר הוא מתקשר עם לקוח חדש. רשימה זו איננה ממצה וקיימות פעולות נוספות שניתן לשקול לבצע. יש לבחון כל מקרה לגופו, ובכל מקרה עדיף להתייעץ עם עורך דין בעל ניסיון בנושא.

בדיקה שניתן לבצע באמצעות אתר בנק ישראל היא אם לאותו לקוח יש חשבונות בנק מוגבלים בשל צ'קים ללא כיסוי שפיזר – מידע שעשוי מאוד להועיל לכם

בידקו את האיתנות הפיננסית של הלקוח

לפני שאתם ממהרים להתקשר עם לקוח חדש, כדאי שתבצעו שורה של בדיקות כדי לוודא שאותו לקוח איננו מצוי בחובות ושאין לו מוסר תשלומים בעייתי.

הבדיקה הראשונה שכדאי לבצע נוגעת לעברו של הלקוח, ובמסגרתה תוודאו שאין ללקוח חובות מן העבר. תוכלו לבדוק זאת דרך ההוצאה לפועל ולבחון אם ללקוח יש תיקים פתוחים שטרם נסגרו.

בנוסף, כדאי שתבדקו באמצעות האתר של הממונה על הליכי חדלות פירעון אם הלקוח הוא פושט רגל או ככל שמדובר בחברה, אם היא נמצאת בפירוק או בהקפאת הליכים.

בדיקה נוספת שניתן לבצע באמצעות אתר בנק ישראל היא אם לאותו לקוח יש חשבונות בנק מוגבלים בשל צ'קים ללא כיסוי שפיזר – מידע שעשוי מאוד להועיל לכם. לצורך ביצוע בדיקה זו, בקשו מהלקוח את מספר חשבון הבנק שלו ואת מספר הסניף.

בקשו בהמשטרה תדפיס מרשם פלילי על הלקוח - "תעודת יושר", הכוללת את כל רישומיו הפליליים של אדם. בדרך זו תוכלו להימנע מקשר בלתי רצוי עם מי שהסתבך בפלילים

בידקו אם ללקוח יש תעודת יושר במשטרה

אינדיקציה נוספת לגבי מהימנותו של הלקוח תוכלו לקבל באמצעות תעודת יושר. לכל אדם יש זכות לקבל מהמשטרה תדפיס מרשם פלילי, המכונה בלשון העם "תעודת יושר". תדפיס זה, שניתן להוציא על כל אדם, כולל את כל רישומיו הפליליים של אותו אדם. בדרך זו תוכלו להימנע מקשר בלתי רצוי עם מי שהסתבך בפלילים ועלול לגרום נזק לעסק שלכם.

גם מהפייסבוק תוכלו לדלות מידע רב ערך על כל אדם. ככל שאותו אדם בעייתי, יהיה קשה לו להסתיר תלונות בעניינו, חוות דעת שליליות וכיו"ב

עירכו חיפוש פשוט אחרי הלקוח באינטרנט

תתפלאו, את המידע המשמעותי ביותר על לקוח תוכלו לקבל באמצעות חיפוש פשוט בעניינו באינטרנט. בדרך זו תוכלו לבדוק למשל אם אותו אדם היה מעורב עד היום בהליכים משפטיים רבים, מה שיכול להדליק נורות אדומות בעניינו. גם מהפייסבוק תוכלו לדלות מידע רב ערך על כל אדם. ככל שאותו אדם בעייתי, יהיה קשה לו להסתיר תלונות בעניינו, חוות דעת שליליות וכיו"ב.

לפני קליטתו של כל לקוח חדש, בעל העסק חייב להחתים אותו על הסכם הכולל את כל פרטי העיסקה: זהות הצדדים, התמורות שהוסכמו, מועדי התשלום וחתימות הצדדים

עירכו עם הלקוח חוזה עם כל פרטי התשלום

באופן מפתיע, לרבים מהעסקים אין הסכם התקשרות מסודר עם הלקוחות שלהם, והקשר העסקי ביניהם מתנהל בעל-פה. כל עוד הלקוח שומר על איתנות פיננסית, אין עם כך כל בעיה. אבל כאשר הוא נקלע לקשיים וצובר כלפי בעל העסק חוב, העניינים עלולים להסתבך.

לפני קליטתו של כל לקוח חדש, בעל העסק חייב להחתים אותו על הסכם הכולל את כל פרטי העיסקה (זהות הצדדים, התמורות שהוסכמו, מועדי התשלום וחתימות הצדדים). מבחינת בעל העסק חיוני לכלול בהסכם התחייבות של הלקוח לתשלום סכום כסף קצוב. הסיבה: בדרך זו יכול בעל העסק לפשט את הגבייה מן הלקוח, בעת הצורך.

ככל שהלקוח לא ישלם לבעל העסק את התמורה המוסכמת, יוכל בעל העסק לפנות להוצאה לפועל ולהגיש נגדו תביעה על סכום קצוב על בסיס החוזה החתום. זאת, ללא צורך להגיש תביעה בבית משפט ולנהל הליך מתיש.

מי שמחזיק בצ'ק של לקוח שלא כובד או שלא שולמה התמורה הקבועה בו, יכול להגיש אותה המחאה בלשכת ההוצאה לפועל נגד בעליה, ללא צורך להגיש תביעה בבית משפט

העדיפו לקבל מהלקוח צ'קים במקום תשלום דחוי במזומן

בעל העסק צריך להקדיש תשומת לב מיוחדת לתנאי התשלום שייקבעו מול הלקוח. מטבע הדברים, במיוחד בתקופות משבר, עדיף לקבל מלקוחות תשלום במזומן. ואולם, אם אותו לקוח דורש להעביר לבעל העסק תשלום דחוי (שוטף +), עדיף לקבל ממנו צ'ק ולא כסף מזומן דחוי. הסיבה לכך היא שמי שמחזיק בהמחאה (צ'ק) שלא כובדה או שלא שולמה התמורה הקבועה בה, יכול להגיש אותה המחאה בלשכת ההוצאה לפועל נגד בעליה, ללא צורך להגיש תביעה בבית משפט, מה שמפשט  מאוד את ההליך.

טיפ חשוב נוסף לעניין המחאות: לאחר קבלתן מהלקוח, ביכולתכם לבדוק אותן באמצעות חברות המתמחות בכך ויידעו לומר לכם מיד אם אותה המחאה "מסוכנת". החברות שמציעות את השירות זה מתחייבות להיות ערבות לצ'ק במידה שהוא חוזר.

לסיכום, בעלי עסקים צריכים להיזהר מקשרים עסקיים עם לקוחות חדשים, במיוחד בעתות משבר, כדי שלא למצוא עצמם מול שוקת שבורה. כדי להימנע מהצורך לנהל הליכי גבייה מול לקוחות בעייתיים, עדיף לתהות על קנקנם קודם לכן ולבצע שורה של בדיקות פשוטות ביחס לאיתנותם הפיננסית (לקוחות מוגבלים, פושטי רגל, האם הוגשו נגדם תביעות וכו').

אם החלטתם לקשור קשרים עסקיים עם לקוח חדש,  הקפידו להחתים אותו על הסכם ובו התחייבות ברורה מצידו לתשלום סכום קצוב, שניתן יהיה לממש במידת הצורך בהוצאה לפועל. כמו כן ומאותה סיבה, העדיפו לקבל מאותו לקוח צ'ק במקום תשלום דחוי במזומן.

* הכותבת מתמחה בדיני חדלות פירעון והוצאה לפועל והיא בעלת ניסיון וידע רב בתחום 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • הצעדים לפתיחת סטארט-אפ לאפליקציה - מדריך

    הצעדים לפתיחת סטארט-אפ לאפליקציה - מדריך

    יש לכם רעיון לאפליקציה? כיצד תוציאו אותו לפועל? במי תוכלו להיוועץ וכיצד תוכלו לגייס כספים ולמנוע ממתחרה "לגנוב" לכם את הרעיון? כל המידע שעליכם לדעת בדרך אל הא(ע)ושר..
    6 דק'
  • חתמתם על ערבות? חשוב להיות מודעים להשלכות

    חתמתם על ערבות? חשוב להיות מודעים להשלכות

    כשאתם באים לחתום על כתב ערבות, חשוב להבין שלא מדובר בחתימה ריקה מתוכן ושיש משמעות כלכלית ומשפטית מאחורי החתימה. על המנגנונים שיכולים לצמצם את הפגיעה בערבים כאשר החייב לא עומד בפירעון החוב, בכתבה הבאה
    6 דק'
  • ביקורת מים באגודה שיתופית

    ביקורת מים באגודה שיתופית

    האם רשות המים יכולה לערוך ביקורת ביישוב ולחייב את החברים להציג מסמכים שונים? עו"ד מרדכי שחם, מנהל פורום אגודות שיתופיות, השיב בהרחבה על השאלה
    2 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה