zap group mishpati logo

מהשפעות הקורונה: עלייה בעריכת צוואות

עקב מגיפת הקורונה נרשמה עלייה בעריכת צוואות לצד ירידה בגיל המצווים. האם המגמה חיובית ואיך כדאי לערוך צוואה? כל הטיפים החשובים

06.07.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
מהשפעות הקורונה: עלייה בעריכת צוואות

מדוע משבר הקורונה מהווה טריגר שמניע אנשים לערוך צוואה? איך ניתן להסביר את העלייה בעריכת הצוואות? מגיפת הקורונה מהווה משבר חירום רפואי וכלכלי כאחד שגורם לאנשים לחשוב על נושא שבדרך כלל ובשגרה הם בוחרים להדחיק ולא לעסוק בו. הרבה אנשים מבינים את הצורך בהכנת צוואה ומבינים את חשיבות קיומה, אך דוחים את המטלה להמשך.

איום הקורונה, המהווה את אחת המגיפות הגדולות ביותר שידע העולם, גרם לרבים להפסיק את דחיית מטלת הצוואה, תוך שעורר את ההכרה שהחיים אינם צפויים ומאחר שאין לדעת מה יקרה, אפשר לקבל קצת שליטה על הרכוש שצברנו באמצעות עריכת צוואה.

בצוואה ניתן לפרט מדוע ה"עוגה הרכושית" חולקה באופן הספציפי שבו חולקה ולנמק את ההתרחשות שהובילה להענקת סכום גדול יותר לילד אחד מאשר לאחר

מדוע חשוב לערוך צוואה?

ראשית, בשביל ה"שקט הנפשי". צוואה, למעשה, מאפשרת לאדם העורך אותה לשלוט במה שייעשה ברכושו אחרי שיעזוב את העולם. ידיעה זו מקנה תחושה של שליטה, שמתערערת בעתות חירום. אדם שעורך צוואה יכול להירגע ולנשום לרווחה בידיעה שהוא דואג ליקיריו ושרצונו יתקיים גם ביום שלאחר מותו.

שנית, כדי למנוע מצב בו הרכוש מגיע לידיים בלתי רצויות. במקרים שבהם אדם לא מותיר צוואה, עם לכתו, מחולק רכושו (עזבונו) לפי חוק הירושה הקובע סדר הורשה מסוים. במצב זה יכול לדוגמה "לצוץ" שאר בשר (למשל, ילד מחוץ לנישואין שהמנוח לא ידע על קיומו), ואם יוכיח קשר דם, יוכל לרשת את המנוח על חשבון היורשים החוקיים האחרים, אליהם שאף המנוח שיגיע הכסף.

שלישית, צוואה מבטיחה חלוקה שוויונית וצודקת בין היורשים. במקרים רבים הורים עוזרים לילדיהם שנישאו לרכוש דירה ו/או מעניקים להם סיוע כספי, שילדיהם הקטנים יותר לא זוכים לקבל. במקרים אלה, יכולים ההורים לדאוג לכך שיהיה שוויון בין הילדים, כשאלה שלא "הספיקו" לקבל סיוע כלכלי שאחיהם קיבלו יזכו לקבלו בכל זאת בשלב כלשהו. בצוואה ניתן לפרט מדוע ה"עוגה הרכושית" חולקה באופן הספציפי שבו חולקה ולנמק את ההתרחשות שהובילה להענקת סכום גדול יותר לילד אחד מאשר לאחר.

מאבקי ירושה הם מאבקים קשים וכדי להסיר לגמרי את הסיכוי שאלה יתפתחו או להפחית את הסיכוי לכך בצורה משמעותית, יש לערוך צוואה שתוביל בבהירות לחלוקת הרכוש בין כל היורשים

מדוע צוואה מונעת מאבקי ירושה?

כאשר יש צוואה שנכתבת באופן ברור ומפורט כנדרש, יש סדר והסיכוי שיתפתחו תרחישים מסובכים ובלתי רצויים קטן. מאבקי ירושה הם מאבקים קשים וכדי להסיר לגמרי את הסיכוי שאלה יתפתחו או להפחית את הסיכוי לכך בצורה משמעותית, יש לערוך צוואה שתוביל בבהירות לחלוקת הרכוש בין כל היורשים באופן שהמנוח המצווה רצה.

במקרים מסוימים הצורך בצוואה גדל והיא הופכת הכרח שאין אלא לקיימו. לדוגמה, כשיש הון רב, רכוש רב וצורך במינוי יורשים לתפקידים מסוימים 

באילו נסיבות מומלץ לערוך צוואה?

כל הנסיבות מצדיקות עריכת צוואה והופכות אותה לצורך חיוני ומומלץ. מובן שבמקרים מסוימים הצורך בצוואה גדל והיא הופכת הכרח שאין אלא לקיימו. כך למשל, כשיש הון רב, רכוש רב וצורך במינוי יורשים לתפקידים מסוימים (למשל, כשהמוריש בעלים של חברה פרטית). גם כאשר ישנה מערכת יחסים מורכבת בין בני המשפחה, אם בגלל נישואים "פרק ב'", ניהול רומן מחוץ לנישואים, קיומם של צאצאים מחוץ לנישואים, חיים עם ידועה בציבור ועוד.

צוואה חייבת להיות ברורה, מפורטת, מדויקת ויורדת לפרטים, באופן שניתן יהיה בקלות להסיק מתוכה את רצון המנוח וכוונותיו בדיוק רב. אסור שיישאר מקום לספק

איך עורכים צוואה "נכונה"?

בכל מקרה, כדי שצוואה תגשים את מטרותיה ותמלא את תפקידה החשוב, יש צורך לערוך צוואה באופן נכון ומדויק. איך עורכים צוואה "נכונה" ועל מה חשוב להקפיד בעת עריכת צוואה? הנה כמה נקודות חשובות:

ייעוץ משפטי - צוואה היא מסמך משפטי חשוב מאין כמותו. כפי שאדם לא יעבור טיפול רפואי ללא רופא, כך רצוי (אך אין זה הכרח בהתאם לחוק) שלא יערוך צוואה בעצמו. צוואה שנערכה על ידי המצווה ולא באמצעות עו"ד בתחום, שאיננה עונה לדרישות ולצרכים מאחר שנוסחה בצורה קלוקלת, מהווה פתח לצרות ולתסבוכות ועתידה להעיק על היורשים, שכן קל יותר יהיה להתנגד לה בבית המשפט.

פירוט נרחב – צוואה חייבת להיות ברורה, מפורטת, מדויקת ויורדת לפרטים, באופן שניתן יהיה בקלות להסיק מתוכה את רצון המנוח וכוונותיו בדיוק רב. אסור שיישאר מקום לספק ופתח לפרשנויות שיגררו מחלוקות, אי הסכמות ומאבקים משפטיים.

התאמה אישית - הצוואה לא יכולה להיות במנוסחת באופן כללי ואין נוסח צוואה המתאים לכולם. בהקשר זה בולטת חיוניותו של הליווי המשפטי: עורך דין בתחום יוכל לאתר ולכלול בצוואה סוגיות ספציפיות רלוונטיות שקשורות למוריש. כך הצוואה מותאמת אישית וכוללת התייחסויות ספציפיות למקרה המדובר ונסיבותיו.

לצפות את פני עתיד - עורך הדין ייתן את הדעת לאחוז גבוה מהתרחישים הצפויים וההתפתחויות האפשריות וינטרל מבעוד מועד מוקשים חבויים ומלכודות שעלולים לצוץ בעתיד.

מינוי מנהל עיזבון - יש חשיבות רבה למינוי מנהל עיזבון שיהיה אחראי על קיום הצוואה. לרוב, עורכי דין ממונים כמנהלי עיזבון ותפקידם חשוב - בתי המשפט אוהבים שיש מנהל עיזבון בעל הידע, הכלים והמיומנויות לממש את הצוואה באופן מאוזן, צודק והולם באופן מיטבי את רצון המנוח. ציווי על מנהל עיזבון מחזק את כוחה של הצוואה ומשרת באופן טוב יותר את חשיבותה.

מהשפעות הקורונה: עלייה בעריכת צוואות(1)

לסיכום, מגיפת הקורונה והסיכונים הבריאותיים שהביאה עימה, לעתים עד כדי מוות, חידדה את הצורך בקרב הציבור בישראל לעריכת צוואות. לנוכח המגיפה עלה הביקוש לעריכת צוואות, אך חשוב לזכור כי גם בשגרה לצוואות שנערכות באופן מקצועי, בעזרת עורך דין המומחה לכך, יש חשיבות רבה לעתיד היורשים ולרצונו של המוריש.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים