zap group mishpati logo

המדריך לנפגע בתאונת עבודה

מתי פגיעה נחשבת לתאונת עבודה? מהו הפיצוי המגיע לנפגעים? מדוע לא צריך לחשוש מהמעסיק ומהו סדר הפעולות המומלץ לאחר הפגיעה?

מאת: עו"ד חביב חורי
12.08.20
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
המדריך לנפגע בתאונת עבודה

כל עובד, בין אם הוא שכיר או עצמאי, אשר משלם את דמי הביטוח הלאומי, מבוטח על ידי המוסד לביטוח לאומי למקרה של פגיעה בעבודה, ויהיה זכאי, אם אכן תתרחש פגיעה כזאת, לפיצוי על הנזק שנגרם לו.

פגיעה תיחשב לתאונת עבודה אם יוכח שקיים קשר סיבתי בין אופי העבודה או מקום העבודה לבין הנזק שנגרם לנפגע וכן במקרים בהם הפגיעה אירעה בדרך לעבודה או בדרך חזרה ממנה (לשכירים: גם בדרך להפסקה מאושרת או חזרה ממנה או במהלכה). בפיצוי על הנזק שנגרם לעובד בשל תאונת העבודה ייכללו הוצאות הטיפול הרפואי לו הוא נזקק ופיצוי על אובדן ההכנסה בתקופה שבה, עקב התאונה, העובד מנוע מלחזור לעבודתו (פיצוי זה יינתן עבור שלושה חודשים לכל היותר).

במקרים שבהם נותר העובד עם נכות כלשהי בשל הפגיעה, תקבע ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי את דרגת הנכות שלו, ובהתאם לדרגת הנכות שתיקבע, יקבל מענק כספי חד פעמי או קיצבת נכות חודשית לשארית חייו.

כל מעסיק מחויב בביטוח חבות מעבידים, אשר נועד לכסות מקרים מסוג זה בדיוק. הגשת תביעה בעקבות תאונת עבודה אינה נעשית מול המעסיק באופן אישי אלא מול חברת הביטוח המבטחת אותו

חוששים לפגוע במעסיק

מלבד תביעת הפיצויים מהמוסד לביטוח לאומי, קיים אפיק תביעה נוסף לנפגעי תאונות עבודה שנגרמו עקב רשלנות. במקרים כאלה, רשאי הנפגע להגיש תביעת נזיקין כנגד האחראי למחדל. ברוב המקרים, האחראי למחדל שנגרם במקום העבודה יהיה המעסיק. 

עובדים רבים שנפגעו בתאונת עבודה עקב רשלנות של המעסיק מעדיפים לוותר על הגשת תביעה נגדו מחשש לפגוע בו או לסכן את מקום עבודתם. חשוב להבין כי כל מעסיק מחויב בביטוח חבות מעבידים, אשר נועד לכסות מקרים מסוג זה בדיוק. הגשת תביעה בעקבות תאונת עבודה אינה נעשית מול המעסיק באופן אישי אלא מול חברת הביטוח המבטחת אותו, כך שאין צורך לחשוש שהמעסיק ייאלץ לשלם מכיסו או ייפגע מהתביעה באופן אישי.

גם אם הפגיעה אינה נראית משמעותית כרגע, חשוב לפני הכל לגשת לרופא ולהיבדק. יש להקפיד שכל פרטי המקרה והטיפול מתועדים ונמסרים לידיכם - בהמשך הדרך תזדקקו להם

סדר הפעולות המומלץ לנפגע תאונת עבודה

במקרה של פגיעה עקב תאונת עבודה מומלץ לפעול על פי סדר הפעולות הבא:

  1. לפנות לטיפול רפואי – גם אם הפגיעה אינה נראית משמעותית כרגע, חשוב לפני הכל לגשת לרופא ולהיבדק. יש להקפיד שכל פרטי המקרה והטיפול מתועדים ונמסרים לידיכם - בהמשך הדרך תזדקקו להם על מנת להוכיח את הקשר הסיבתי בין הפגיעה שממנה אתם סובלים לבין עבודתכם.
  2. לפנות לעורך דין העוסק בתחום תאונות העבודה – זאת, על מנת לקבל ייעוץ בנוגע לצעדים הבאים שבהם עליכם לפעול כדי להבטיח את מיצוי הזכויות שלכם מול המוסד לביטוח לאומי, וכן על מנת להבין אם יש לכם עילת תביעה עקב רשלנות.
  3. למצות את ההליכים מול המוסד לביטוח לאומי – ברוב המקרים, הביטוח הלאומי יהיה אפיק התביעה הראשוני שאותו מומלץ למצות ורצוי שהגשת התביעה תיעשה בסמוך למועד התאונה ככל האפשר ולכל היותר תוך 12 חודשים. הגשה מאוחרת יותר עלולה להוביל לפיצויים נמוכים יותר או לדחייה מוחלטת של התביעה.
  4. במקרים המתאימים - להגיש תביעה מול חברת הביטוח של המעסיק – במקרה זה תידרש הוכחה למעשה רשלנות או מחדל של המעסיק, וכן הוכחה של קשר סיבתי בין אותו מחדל או מעשה רשלנות לבין התאונה והנזק שנגרם בעקבותיה.

חשוב לציין כי בכל אחת מהתביעות (מול הביטוח הלאומי ומול חברת הביטוח של המעסיק) עשויה להיקבע דרגת נכות שונה, אשר ממנה ייגזר גובה הפיצוי באותה התביעה. עם זאת, הפיצויים שיתקבלו מהמוסד לביטוח לאומי ינוכו מהסכום שייפסק לזכות הנפגע בתביעת הנזיקין.

* עו"ד חביב חורי הוא המייסד והבעלים של משרד עורכי הדין חביב חורי ושות', המתמחה בדיני עבודה, נזיקין, תאונות ודיני ביטוח

** סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה