zap group mishpati logo

חוק המזומן: המגבלות הקיימות ומה צפוי להשתנות בקרוב

אילו מגבלות קובע החוק שנועד לצמצם את השימוש במזומן כדי להיאבק בתופעת ההון השחור ואיך הוא צפוי להשתנות במסגרת חוק ההסדרים?

מאת: רו"ח מאיה אנשל-לטי
06.09.20
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
חוק המזומן: המגבלות הקיימות ומה צפוי להשתנות בקרוב

 

לפני קצת יותר משנה נכנס לתוקפו אחד החוקים המשמעותיים ביותר שנועדו להילחם בתופעת העלמות המס וההון השחור. החוק לצמצום השימוש במזומן, המכונה בפשטות "חוק המזומן", קובע מגבלות על תשלום במזומן לאנשים פרטיים, בעלי עסקים ועוד.

מהן המגבלות המרכזיות שקובע החוק, על מי הוא חל ובאילו סוגים של עסקאות, ומהו העונש הצפוי למי שיעבור עליו – אלו הן חלק מהשאלות שעליהן נבקש להשיב בשורות הקרובות. לבסוף נבקש להציג כמה שינויים שאמור החוק לעבור כבר בחודשים הקרובים.

אם העיסקה היא ביניכם לבין אדם פרטי נוסף, תוכלו לשלם עד 50 אלף שקל במזומן. אם העיסקה היא בסכום גבוה יותר, תוכלו לשלם עד 50 אלף שקל במזומן או 10% ממחיר העיסקה, לפי הנמוך

מהן המגבלות על תשלום במזומן של אנשים פרטיים?

אדם פרטי יכול לשלם לעסק עד 11 אלף שקל במזומן. אם העיסקה היא בסכום גבוה יותר, ניתן לשלם במזומן לעסק 11 אלף שקל או 10% ממחיר העיסקה, לפי הנמוך מבין השניים. כלומר, אם לדוגמה קניתם סלון ב-40 אלף שקל – תוכלו לשלם עד 4,000 שקל במזומן. 

אם העיסקה היא ביניכם לבין אדם פרטי נוסף, תוכלו לשלם עד 50 אלף שקל במזומן. אם העיסקה היא בסכום גבוה יותר, תוכלו לשלם עד 50 אלף שקל במזומן או 10% ממחיר העיסקה, לפי הנמוך. בנוסף, לפי החוק אנשים פרטיים יכולים לקבל או לתת מתנות במזומן עד סכום של 50 אלף שקל, ללא כל מגבלה.

עסקים יכולים לשלם לעובדים שכר עבודה במזומן אך רק עד גובה של 11 אלף שקל. ככל שמדובר בשכר גבוה יותר, אסור לשלם או לקבל תשלום במזומן, כבר החל מהשקל הראשון

מהן המגבלות על תשלום במזומן של עסקים?

עסקים יכול לשלם עד 11 אלף שקל במזומן כחלק מעיסקה, הלוואה או תרומה, ללא מגבלה. מעל סכום זה יכול עסק לשלם במזומן רק עד 10% ממחיר העיסקה או 11 אלף שקל, לפי הנמוך ביניהם. יצוין, כי עסקים יכולים לשלם לעובדים שכר עבודה במזומן אך רק עד גובה של 11 אלף שקל. ככל שמדובר בשכר גבוה יותר, אסור לשלם או לקבל תשלום במזומן, כבר החל מהשקל הראשון.

קניתי מקרר חדש. האם ההובלה וההרכבה שלו כלולים במחיר העיסקה?

כן, מחיר העיסקה כולל את כל ההוצאות הנלוות. אם לדוגמה המקרר שנרכש עלה 8,000 שקל, הוצאות ההובלה עליו הן 2,000 שקל והוצאות ההרכבה הן 2,000 שקל, מחיר העיסקה יעמוד על 12 אלף שקל + מע"מ (מחיר העיסקה כולל גם את הוצאות המס ובכלל זה מע"מ, מס קנייה ובלו).

אם קונים מספר מוצרים, מחיר העיסקה יהיה של כל המוצרים ביחד ולא של כל אחד מהם בנפרד

רכשתי מקרר ב-8,000 שקל, תנור ב-2,000 שקל ומייבש ב-2,000 שקל. מהו מחיר העיסקה?

אם קונים מספר מוצרים, מחיר העיסקה יהיה של כל המוצרים ביחד ולא של כל אחד מהם בנפרד. במקרה זה מחיר העיסקה יהיה 12 אלף שקל פלוס מע"מ. במסגרת זאת, ניתן יהיה לשלם במזומן רק עד 10% מהסכום.

האם ניתן לשלם דמי שכירות במזומן?

כן, ניתן לשלם דמי שכירות במזומן, וכל תשלום חודשי שיש לשלם ייחשב למחיר העיסקה. כך למשל, אם נקבע בחוזה השכירות שיש לשלם תשלום חודשי של 6,000 שקל, מחיר העיסקה לצורך החוק יסתכם בכך וניתן יהיה להעבירו במזומן.

העונש המוטל על מי שעובר על החוק, בין אם הוא אדם פרטי או עסק, הוא קנס כספי המחושב על פי גובה ההפרה

מה נקבע בחוק לגבי תיירים?

תיירים יכולים לעשות שימוש במזומן עד גובה של 55 אלף שקל, ללא כל מגבלות. בעסקאות מעל סכום זה, תיירים נדרשים לשלם במזומן עד 10% מהסכום או 55 אלף שקל, לפי הנמוך ביניהם.

מהו העונש המוטל על מי שעובר על החוק?

העונש המוטל על מי שעובר על החוק, בין אם הוא אדם פרטי או עסק, הוא עיצום כספי, שנקבע לפי גובה ההפרה. אם סכום ההפרה הוא עד 25 אלף שקל – גובה העיצום הוא 15%; אם מעל 25 אלף שקל ועד 50 אלף שקל – גובה העיצום הוא 20%; ואם מעל 50 אלף - גובה העיצום הוא 30% מסכום ההפרה.

דוגמה: אם רכשתי מזנון שעלותו 20 אלף שקל ושילמתי 15 אלף שקל במזומן, הרי שגובה הקנס שאקבל יעמוד על 1,950 שקל, לפי החישוב הבא: הייתי אמור לשלם עד 2,000 שקל במזומן, כך שגובה ההפרה עומד על 13 אלף שקל והקנס שאקבל הוא בשיעור של 15% מסכום זה.

החוק מחייב אזרחים ישראלים לדווח לרשות לאיסור הלבנת הון על תשלום במזומן שנתנו או קיבלו מפלסטינים תושבי יהודה ושומרון ועזה בסכום של יותר מ-50 אלף שקל

על מי החוק לא חל?

ההגבלות על תשלום במזומן לא חלות על בני משפחה, אלא אם בני המשפחה מקבלים שכר עבודה – ואז חלות המגבלות בחוק. בנוסף, החוק איננו חל על קופות גמ"ח (גמילות חסדים), שלהן ניתן פטור ממגבלות החוק על תשלום במזומן עד יולי 2022. דחייה דומה בתחולת החוק (עד ינואר 2022) ניתנה גם לפלסטינים תושבי יהודה שומרון ועזה וכן לאזרחים ישראלים שנותנים או מקבלים תשלום במזומן מפלסטינים תושבי האזור.

עם זאת, החוק מבקש למנוע סיטואציות של תשלום במזומן לצורך הלבנת הון ומימון טרור, ולכן הוא מחייב אזרחים ישראלים לדווח לרשות לאיסור הלבנת הון על תשלום במזומן שנתנו או קיבלו מפלסטינים תושבי יהודה ושומרון ועזה בסכום של יותר מ-50 אלף שקל.

רשות המיסים ממליצה להפחית את סכום התשלום המותר במזומן ומבקשת להעביר שורת תיקונים בנושא זה במסגרת חוק ההסדרים הקרוב

אילו שינויים צפוי החוק לעבור בקרוב?

רשות המיסים ממליצה להפחית את סכום התשלום המותר במזומן ומבקשת להעביר שורת תיקונים בנושא זה במסגרת חוק ההסדרים הקרוב. על פי המלצות הרשות, הסכום שבו יוכלו אנשים פרטיים לבצע עסקאות במזומן עם עסקים יירד מ-11 אלף שקל ל-6,000 שקל בלבד.

בכל הנוגע לעסקאות בין אנשים פרטיים, צפוי הסכום שבו ניתן לעשות שימוש במזומן לרדת מ-50 אלף שקל ל-15 אלף שקל בלבד. יצוין, כי השינוי אינו מחייב חקיקה חדשה אלא רק אישור של ועדת החוקה של הכנסת.

* הכותבת היא רואת חשבון בעלת משרד לטי ושות' רואי חשבון המספקת מגוון שירותים לחברות ולעצמאים 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה