zap group mishpati logo

מדוע לשכור חוקר פרטי ולא לבצע חקירה עצמית? מדריך

חקירה לא מקצועית עלולה להסתיים בהעלמת ראיות וגרוע מכך, בביצוע עבירה פלילית. בכתבה הבאה נסביר מדוע ובאילו מקרים מומלץ לערב חוקר פרטי בענייניכם האישיים או העסקיים

23.09.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
מדוע לשכור חוקר פרטי ולא לבצע חקירה עצמית? מדריך

קיימות שתי סוגיות שאנשים רבים שואלים את עצמם בהקשר של משרדי חקירות פרטיות. הראשונה, מדוע בכלל אנשים מן השורה זקוקים לשירותיו של חוקר פרטי ומדוע הפכו שירותי חקירה מקצועיים לנפוצים כל כך? והשנייה, האם באמת חייבים לקחת חוקר פרטי במקום לחסוך את הכסף ולחקור חשדות שונים בעצמנו?

הונאה, גניבה, בגידה והאזנות סתר הפכו לנפוצות יותר ויותר בימינו, ואנו נדרשים לנקוט בפעולות שונות, כולל חקירות פרטיות, על מנת לשמור על הרכוש שלנו ועל עצמנו מפני כל אלה

מדוע הפכו שירותי החקירות הפרטיות לנפוצים?

מרבית האנשים קוראים על חוקרים פרטיים רק בספרים. משרלוק הולמס הבריטי ועד לגיבורי ספריו של הרלן קובן בארה"ב, או החוקרות הפרטיות בספריהן של בתיה גור, שולמית לפיד ולימור נחמיאס בישראל. אולם, חוקרים  פרטיים יש בשפע גם בעולם האמיתי.

כל אחד מאיתנו עלול למצוא עצמו במצב שבו אדם אחר מפר את אמונו או פועל מאחורי גבו, והוא נזקק לאיש מקצוע שיסייע לו להתחקות אחרי האמת. למשל, אישה שבן זוגה בגד בה עם אחרת, בעלת עסק שעובדיה גונבים ממנה, חברה מסחרית החושדת בחברה אחרת בריגול תעשייתי, מנכ"ל חברה בטחונית השוכר עובדים למשרות אמון, ועוד. הונאה, גניבה, בגידה והאזנות סתר הפכו לנפוצות יותר ויותר בימינו, ואנו נדרשים לנקוט בפעולות שונות, כולל חקירות פרטיות, על מנת לשמור על הרכוש שלנו ועל עצמנו מפני כל אלה.

בעת חקירה עצמית אתם עלולים לאסוף ראיות בדרכים שיגרמו לכך שבית המשפט לא יקבל אותן, וגרוע מכך, בדרכים שעלולות לסבך אתכם בפלילים

מדוע לשכור את שירותיו של חוקר פרטי ולא לחקור בעצמי?

ההתלבטות היא ברורה. לכאורה, בעל עסק יכול לנסות לעקוב אחרי עובדיו בעצמו או לעמת אותם עם חשדותיו. אישה יכולה לעמת את בן זוגה עם חשדותיה. עסק יכול לנקוט אמצעים שונים כדי לגלות בעצמו ריגול תעשייתי, ועוד.

בפועל, לחקירות עצמיות שני חסרונות מרכזיים: הראשון הוא שבעת בירור חשדות הנעשה בצורה לא מקצועית, לא רק שסביר להניח שהחשוד יכחיש מיד, אלא שהוא ידע ש"עלו" עליו ולא הרווחתם בכך כלום. להפך, נתתם לו הזדמנות להעלים ראיות. גרוע מכך, ייתכן שבפעולה מגושמת אחת תמצאו עצמכם מאשימים אדם קרוב בטעות ומאבדים את אמונו.

החיסרון השני הוא שבעת חקירה עצמית אתם עלולים לאסוף ראיות בדרכים שיגרמו לכך שבית המשפט לא יקבל אותן, וגרוע מכך, בדרכים שעלולות לסבך אתכם בפלילים. כך, לא רק שלא תשיגו את מטרתכם אלא תמצאו עצמכם מסובכים מעל לראש בחקירות משטרה נגדכם.

חוקר פרטי, בעל ידע וניסיון, הפועל בצורה דיסקרטית ומכיר את מגבלות החוק ובו בזמן מתמחה בטכניקות חקירה ומעקב, יימנע מכך ויידע כיצד לאתר חשודים, לאסוף מידע, להשיג ראיות ולאשש או לשלול חשדות שיש לכם, בדרכים שיסייעו לכם להשיג את מטרתכם ולא יגרמו לנזק נוסף.

חוקר פרטי מיומן יידע לסייע לכם לבסס או לשלול חשדות, להאיר עבורכם דברים שלא ראיתם ולסייע לכם לחשוב כיצד לפעול בצורה זהירה מרגע שגיליתם כי אכן אמונכם הופר

מה יכול חוקר פרטי לעשות שאדם מן השורה אינו יודע?

נתחיל בפעולה העיקרית שעושה החוקר הפרטי – איסוף מידע. את איסוף המידע – על הבעל הבוגד, על העובד שסרח, על מועמד למשרת אמון – יש לעשות בצורה דיסקרטית כדי שלא לעורר את תשומת ליבם של החשודים ולמנוע מהם מלהעלים ראיות או להציג מצג שווא. 

חוקר פרטי יידע, למשל, כיצד לאסוף ראיות נגד בן הזוג שבגד כך שהן ישרתו אתכם בהמשך בהליך הגירושין, או כיצד לחקור עובד שנדמה שסרח, מבלי להפר את זכויות העובד שלו, אך גם מבלי לאפשר לו להעלים את הראיות נגדו. 

חשוב לא פחות, חוקר פרטי המצוי בחוק יידע היכן מצויים גבולותיו. למשל, מה מותר ומה אסור מבחינת חדירה לפרטיות של האדם שעוקבים אחריו. אילו ראיות ייחשבו לקבילות בבית המשפט ואילו יידחו כיוון שהושגו תוך חדירה אסורה לפרטיות. הוא יידע גם אילו פעולות חקירה, מעקב והאזנה לחשוד מהוות עבירה פלילית, כמו למשל האזנת סתר, שיסבכו מי שמבצע אותן. 

לבסוף, איסוף המידע אינו הפעולה היחידה שחוקר פרטי עוסק בה. חשובה לא פחות היא יכולת ניתוח המידע. חוקר פרטי מיומן יידע לסייע לכם לבסס או לשלול חשדות, להאיר עבורכם דברים שלא ראיתם ולסייע לכם לחשוב כיצד לפעול בצורה זהירה מרגע שגיליתם כי אכן אמונכם הופר.

חוקר פרטי מנוסה יוכל גם לנתח עימכם את מבנה העסק ושיטות ההפעלה שלו ולהציב חסמים לגניבות "קטנות" כמו גניבת דלק, גניבת מוצרים עסקיים וכדומה

כיצד יכול חוקר פרטי לסייע במניעת הפרת אמון או גניבה מראש, לפני שהן קרו?

השימוש בשירותיו של חוקר פרטי יכול גם לסייע לכם במניעה מראש של פשע שעלול מי מעובדיכם לבצע נגדכם. למשל, באמצעות בדיקת הרקע של אדם שאדם מתכוונים לשכור למשרת אמון, או בדיקות הרקע של חברה מסחרית או משקיע שאתם מתכוונים להיכנס עימם לשיתוף פעולה. 

מדוע לשכור חוקר פרטי ולא לבצע חקירה עצמית? מדריך(1)

חוקר פרטי מנוסה יוכל גם לנתח עימכם את מבנה העסק ושיטות ההפעלה שלו ולהציב חסמים לגניבות "קטנות" כמו גניבת דלק, גניבת מוצרים עסקיים וכדומה.

לסיכום, עלותה של חקירה פרטית שמבצע חוקר פרטי מנוסה ודיסקרטי היא נמוכה בהרבה מנזקים שעלולה לגרום חקירה עצמית ולא מקצועית.

* שמוליק ממן הוא חוקר פרטי, בעל משרד החקירות קואנטין חקירות, המתמחה בביצוע חקירות ובמעקבים מכל הסוגים ופועל בכל הארץ. לאתר המשרד - ליחצו כאן

קואנטין חקירות פרטיות

קואנטין חקירות פרטיות

לא כל אחד יכול להיות חוקר – את עבודת הבילוש תשאירו למקצוענים! קואנטין חקירות פרטיות, עם נסיון של מעל 20 שנה, מתמחים במעקבים ופועלים 24/7 בכל הארץ כדי לחשוף את האמת.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
קואנטין חקירות פרטיות

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה