zap group mishpati logo

"שמירת הריון": על זכויותיהן של נשים בהריון במקום העבודה

על פי החוק, חל איסור חד משמעי על פיטורים או הרעת תנאים של עובדת שנמצאת בהריון או בטיפולי פוריות. מעסיקים שעוברים על החוק יידרשו לפצות את העובדת וברוב המקרים ישלמו על כך ביוקר

מאת: עו"ד חביב חורי
21.10.20
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
"שמירת הריון": על זכויותיהן של נשים בהריון במקום העבודה

הדרך לשוויון אמיתי בין גברים ונשים במקומות העבודה עוד ארוכה, אבל בנושאים מסוימים מעניק המחוקק כבר היום שורה של הגנות מיוחדות לנשים. מטרת הגנות אלו היא לאפשר את שילובן של נשים בשוק התעסוקה ולמנוע אפליה הקשורה להיותן אמהות או לרצונן להפוך לכאלו. שתיים מההגנות הבולטות ביותר הן איסור על פיטורים או הרעת תנאים של עובדת שנמצאת בהריון או עוברת טיפולי פוריות.

שני חוקים עיקריים עוסקים בהגנה על זכויותיהן של נשים בהריון ונשים שעוברות טיפולי פוריות:

חוק עבודת נשים – מגדיר את מגוון הזכויות של נשים במקום העבודה. בכל הנוגע לאיסור פיטורים או הרעת תנאים בזמן הריון או טיפולי פוריות, החוק חל רק על נשים עם ותק של שישה חודשים לפחות במקום העבודה.

חוק שוויון הזדמנויות במקום העבודה – אוסר על מעסיק להפלות בין עובדים או דורשי עבודה מחמת מין, דת, נטייה מינית ועוד, ומתייחס גם לאיסור אפליה מחמת הריון, טיפולי פוריות או הורות. החוק חל על כל עסק בן שישה עובדים ומעלה.

בשנת 2010 נכנס לתוקף תיקון 45 לחוק עבודת נשים, אשר הרחיב את ההגנה מפני פיטורי עובד/ת העוברים טיפולי פוריות גם למקרים שבהם הפיטורים אינם נעשים בשל היעדרויות מהעבודה

 פיטורי אישה בהריון/ בטיפולי פוריות

סעיף 9 לחוק עבודת נשים קובע כי מעסיק המעוניין לפטר עובדת בהריון, אשר מועסקת תחתיו במשך שישה חודשים לפחות, מחויב לקבל היתר פיטורים מהממונה על עבודת נשים במשרד הכלכלה. ללא קבלת היתר, המעסיק אינו רשאי לפטר את העובדת ואם יעשה כך, הוא צפוי לעונשים הקבועים בחוק.

סעיף 7 לחוק אוסר באופן דומה על פיטורי עובדת (או עובד) הנעדרים מהעבודה לצורך טיפולי פוריות לקראת לידה ראשונה או שנייה, אלא אם התקבל היתר לכך מהממונה על עבודת נשים. איסור זה תקף גם עבור בני זוג בזוגיות פרק ב', עבור שתי הלידות הראשונות המשותפות להם. בניגוד לפיטורי עובדת בהריון, במקרה של טיפולי פוריות, אין משמעות לוותק של העובדת במקום העבודה.

בשנת 2010 נכנס לתוקף תיקון 45 לחוק עבודת נשים, אשר הרחיב את ההגנה מפני פיטורי עובד/ת העוברים טיפולי פוריות גם למקרים שבהם הפיטורים אינם נעשים בשל היעדרויות מהעבודה.

הפיצוי המינימלי בגין הפרת חוק עבודת נשים, על פי החוק, מוגדר כ-150% משכר העובדת עבור כל חודש מיום הפיטורים הלא חוקיים ועד ללידה, ולמשך חודשיים מוגנים נוספים

חישוב הפיצויים במקרה של פיטורים בניגוד לחוק

תחום יחסי העבודה הוא תחום בו דורשת מערכת המשפט חובת תום לב מוגברת, כראוי ליחסי האמון השוררים בין מעסיק לעובדיו. לאור דרישה זו ולאור חשיבות השילוב השוויוני של נשים במקומות העבודה, הצהירו בתי הדין לעבודה לא פעם כי הפרת חוק עבודת נשים תגרור מחיר גבוה מן המעסיקים.

הפיצוי המינימלי בגין הפרת חוק עבודת נשים, על פי החוק, מוגדר כ-150% משכר העובדת עבור כל חודש מיום הפיטורים הלא חוקיים ועד ללידה, ולמשך חודשיים מוגנים נוספים להם היא זכאית. במקרה של פיטורי עובד/ת שעוברים טיפולי פוריות, הפיצוי יחושב לפי 150% מהשכר למשך 150 ימים. לסכומים אלה יידרש המעסיק להוסיף גם ריבית והצמדה מיום היווצרות העילה ועד לתשלום בפועל.

במקרים רבים עשוי המעסיק להידרש בפיצויים גם בגין הפרת חוקי עבודה נוספים, כגון:

  • פיצוי בגין אפליה אסורה בעבודה בניגוד לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.
  • פיצוי בגין פיטורים שלא כדין והפרת חובת השימוע.
  • פיצוי בגין אי הודעה מוקדמת.

בנוסף, יידרש המעסיק לפצות את העובדת בגין הזכויות שנמנעו ממנה בעקבות הפיטורים, בהן פיצויי פיטורים, פדיון דמי חופשה ודמי הבראה, דמי לידה והפרשות פנסיוניות (המגיעות לעובדת בהריון גם בתקופה שלאחר הלידה).

מלבד פיצויים אלה, פסקו בתי הדין לעבודה לא פעם כי הפרת חוק עבודת נשים תחויב לא רק בפיצוי ממוני אלא גם בפיצוי על עוגמת נפש, השפלה ופגיעה בכבוד, וכי עשוי להתווסף לפסק הדין גם אופי עונשי על מנת להרתיע מעסיקים נוספים מהפרת החוק.

לסיכום, נושא הזכויות של עובדת בהריון או בטיפולי פוריות מצריך בקיאות רבה בתחום דיני העבודה כולו, הן בלשון החוק והן בפסיקה. בנוסף, נדרשת היכרות מעמיקה עם הליכי קבלת ההיתר מהממונה על עבודת נשים במשרד הכלכלה, שכן הפרת הליכים אלה היא חלק גדול מהבסיס עליו עומדת התביעה.

על מנת לבנות תיק תביעה יציב וחזק, וכדי להבטיח מיצוי מקסימלי של הזכויות המגיעות למפוטרת, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום ומכיר אותו על בוריו.

* עו"ד חביב חורי הוא המייסד והבעלים של משרד עורכי הדין חביב חורי ושות', המתמחה בדיני עבודה, נזיקין, תאונות ודיני ביטוח

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה