zap group mishpati logo

נפצעתם בתאונת דרכים? בכל מקרה מגיע לכם פיצוי

גם אם תאונת דרכים שבה הייתם מעורבים היתה באשמתכם, תקבלו פיצוי אם נגרמו לכם נזקי גוף. את מי תובעים ומה צריך לעשות מיד לאחר התאונה - מדריך

מאת: עו"ד נויה אביעוז
12.11.20
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
נפצעתם בתאונת דרכים? בכל מקרה מגיע לכם פיצוי

אם נפגעתם בתאונת דרכים, אתם בוודאי מבולבלים ומתקשים להחליט כיצד לנהוג. אלא שעליכם להתעשת במהרה ולפעול כדי למצות את הזכויות המגיעות לכם. על כך נבקש להרחיב בשורות הבאות שבהן נציג דברים שאתם חייבים לדעת על תאונות דרכים עם נזקי גוף.

1. כל מי שנפגע יכול לתבוע

על פי החוק בישראל, כל אדם שנפגע בתאונת דרכים ונגרמו לו נזקי גוף, זכאי לקבל פיצוי על פגיעות אלה. נהג שנפגע בתאונה רשאי לתבוע את החברה שביטחה את הרכב שבו נסע, וכך גם נוסע באותו רכב. הולך רגל שנפגע יכול לתבוע את חברת הביטוח של הרכב אשר פגע בו.

חשוב לציין, כי ככל שמדובר בתאונת דרכים, מי שנפגע לא יכול להגיש תביעה רגילה בנזיקין נגד הנהג שפגע בו, אלא רק נגד חברת הביטוח אשר מבטחת את הרכב בביטוח חובה. זאת, על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד) המסדיר את הנושא באופן בלעדי.

ההגדרה של כלי רכב ו"כלי רכב מנועי" במסגרת החוק היא רחבה מאוד וכוללת, בין היתר, רכבת, טרקטור או "כל מכונה ניידת הכשירה לנוע בכוח מכאני ורכב נגרר על ידי רכב מנועי"

2. גם תאונה ברכבת או טרקטור נחשבים

ההגדרה של תאונת דרכים בחוק היא רחבה ולא כוללת רק התנגשות בין שני כלי רכב. כך למשל, גם פגיעה שנגרמה לאדם בעת כניסה ויציאה מרכבו, או בעת תיקון שלו, דחיפה או גרירה של כלי הרכב – ללא פגיעה מכלי רכב אחר – ייחשבו לתאונת דרכים המזכה בפיצוי.  

חשוב לציין, כי גם ההגדרה של כלי רכב ו"כלי רכב מנועי" במסגרת החוק היא רחבה מאוד וכוללת, בין היתר, רכבת, טרקטור או "כל מכונה ניידת הכשירה לנוע בכוח מכאני ורכב נגרר על ידי רכב מנועי". יוצאי הדופן לעניין זה הם כיסא גלגלים, עגלת נכים ומדרגות נעות.

3. מי שצפה בתאונה ונכנס להלם עשוי גם להיות מוכר כנפגע

ההגדרה הרחבה של תאונת דרכים באה לידי ביטוי גם בנכונות להכיר במגוון רחב של נפגעים. כך, גם אדם שלא נפגע באופן פיזי בתאונה עשוי להיות מוכר כמי שנפגע בתאונת דרכים. למשל, אם חזה בתאונה שבה נפגע קרוב משפחה שלו, ובעקבות זאת הוא לקה בהלם.

גם אם התאונה נגרמה כתוצאה מחוסר שיקול דעת שלכם, ואפילו אם היא התרחשה באשמתכם המלאה, עדיין מגיע לכם פיצוי

4. נפגעתם בדרך לעבודה? זו גם תאונת עבודה

אם תאונת הדרכים שבה הייתם מעורבים התרחשה בדרך למקום העבודה או בחזרה ממנו, או למשל אם בדרך לעבודה עצרתם להקפיץ את הילד לגן או להתפלל, מדובר לא רק בתאונת דרכים על פי החוק, אלא גם בתאונת עבודה שתאפשר קבלת פיצוי מביטוח לאומי.

5. התאונה באשמתכם? מגיע לכם פיצוי

גם אם התאונה נגרמה כתוצאה מחוסר שיקול דעת שלכם, ואפילו אם היא התרחשה באשמתכם המלאה, עדיין מגיע לכם פיצוי. חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים אינו עוסק כלל בשאלת האשמה בכל הנוגע לתאונה ומבקש להבטיח רק שכל הנפגעים יקבלו פיצוי.

מי שנוהג ללא פוליסה עלול להישאר ללא פיצוי לא רק במקרה של תאונה עם נהג אחר, אלא גם במקרה של תאונה עצמית, להוציא מקרים חריגים

6. היזהרו מלנהוג ללא ביטוח חובה

העיקרון הבסיסי של הפלת"ד הוא שכל מי שנגרמו לו נזקי גוף בתאונת דרכים יקבל פיצוי על נזקים אלה, גם אם לנהג הפוגע לא היה ביטוח חובה בתוקף. ואולם, הנהג עצמו שנסע ללא ביטוח מסתכן בכך שבמקרה של תאונה "קרנית" תדרוש ממנו את הכסף מאוחר יותר.

המשמעות: מי שעולה על הכביש חייב לרכוש ביטוח חובה ובשום אופן לא לנהוג ללא פוליסה בתוקף. חשוב לציין, כי מי שנוהג ללא פוליסה עלול להישאר ללא פיצוי לא רק במקרה של תאונה עם נהג אחר, אלא גם במקרה של תאונה עצמית, להוציא מקרים חריגים.

הקפידו על תיעוד. צלמו את זירת התאונה, איספו עדויות ואנשי קשר שחזו בה, והקפידו לאסוף כל קבלה וכל חשבונית על טיפולים רפואיים ושירותים להם נזקקתם

7. אופניים חשמליים ייחשבו להולך רגל

הייתם מעורבים בתאונת דרכים עם אופניים חשמליים? השאלה אם מגיע לכם פיצוי תלויה בנסיבות. על פי פסק דין חדש של העליון, אופניים חשמליים אינם נחשבים ל"רכב מנועי" (ע"א 7023/19). משמעות הפסיקה היא שפיצוי יינתן על פי נסיבות המקרה.

אם התאונה היא בין אופניים חשמליים לרכב, ייחשב הרוכב להולך רגל, ולכן יהיה זכאי לפיצוי על פי הפלת"ד. לעומת זאת, אם תאונת הדרכים היא בין אופניים חשמליים להולך רגל אחר, לא ניתן יהיה לקבל פיצוי מכוח הפלת"ד, אלא רק מכוח דיני הנזיקין הכלליים.

לסיכום, כמה טיפים חשובים כיצד לנהוג לאחר תאונת דרכים:

ראשית, מיד כאשר אתם מגיעים לטיפול רפואי הבהירו לצוות שמטפל בכם כי נפגעתם בתאונת דרכים. זוהי עצה חשובה שאם לא תיישמו אותה, זה עלול לעלות לכם ביוקר.

שנית, הקפידו לדווח על כל כאב שאתם חשים, ולו המינורי ביותר. זאת, כדי שמאוחר יותר חברת הביטוח לא תוכל לטעון שמדובר בנזק מאוחר שלא הזכרתם מלכתחילה.

שלישית, הקפידו על תיעוד. צלמו את זירת התאונה, איספו עדויות ואנשי קשר שחזו בה, והקפידו לאסוף כל קבלה וכל חשבונית על טיפולים רפואיים ושירותים להם נזקקתם.

רביעית, מיד לאחר התאונה הקפידו להיוועץ בעורך דין מיומן ובעל ניסיון בנושא, כדי שלא תעשו טעויות מיותרות. דעו כי שכר הטרחה על טיפול בתאונות דרכים מוגבל בחוק, ולעורכי הדין נקבעו תעריפים מקסימליים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • תאונה במתכוון - האם תאונת דרכים (גם מבחינת הפיצוי)?

    תאונה במתכוון - האם תאונת דרכים (גם מבחינת הפיצוי)?

    חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי במקרה של "מעשה שנעשה במתכוון" התאונה לא תיחשב כתאונת דרכים, והנפגע לא יהיה זכאי לפיצויים מכח החוק. מדוע? מהי תאונה במתכוון?
    3 דק'
  • המלצות ועדת גורן – חוות דעת

    המלצות ועדת גורן – חוות דעת

    עו"ד תמר סיון סבורה, כי אם יאומצו המלצות ועדת גורן, תהיה זו מהפכה של ממש בכל הנוגע לחוקי התגמולים ולזכויות נכי צה"ל ומשפחות שכולות.
    9 דק'
  • סכסוכי שכנים: בתי המשפט לתביעות קטנות מכריעים

    סכסוכי שכנים: בתי המשפט לתביעות קטנות מכריעים

    סכסוכי שכנים באים לידי ביטוי בצורות רבות, ולא מעט מהם מגיעים לבתי המשפט. בהעדר הצורך בייצוג של עו"ד, תובעים רבים מגישים את תביעותיהם לבתי המשפט לתביעות קטנות. האם השופטים פוסקים בעדם או דווקא לטובת שכניהם? לפניכם פסקי דין מעניינים, שמהם עולה המסקנה, כי כל תביעה, באשר היא, יש להוכיח בראיות מתאימות
    5 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה