zap group mishpati logo

דרכון פורטוגלי: הדרך הקלה ביותר להיות אזרח האיחוד האירופאי

בחמש השנים שחלפו מאז נכנס לתוקף חוק האזרחות הפורטוגלית למגורשי ספרד ופורטוגל, הוגשו לרשויות פורטוגל אלפי בקשות אזרחות של  יהודים, נצר לאנוסי ספרד ופורטוגל מישראל ומכל רחבי העולם. מהי הסיבה לפופולריות של הדרכון הפורטוגלי, מי זכאי לאזרחות ומה צריך לעשות על מנת להחזיק בדרכון הנכסף

15.11.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
דרכון פורטוגלי: הדרך הקלה ביותר להיות אזרח האיחוד האירופאי

 

בסוף המאה ה-15, במהלך היסטורי הידוע בשם "גירוש ספרד", הוציאו בתי המלוכה הספרדיים והפורטוגליים צו גירוש לתושבי הממלכה היהודים אשר סירבו להמיר את דתם לנצרות. בשנת 2015, מתוך ניסיון לתקן את עוולות הגירוש, אישרה ממשלת פורטוגל תיקון לחוקת המדינה הידוע כחוק האזרחות הפורטוגלית למגורשי ספרד ופורטוגל. באמצעות חוק זה, מאפשרת ממשלת פורטוגל לצאצאי המגורשים, להגיש בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית ולהפוך לאזרחי מדינות האיחוד האירופאי.

מאז כניסתו של החוק לתוקף, הוגשו לרשויות פורטוגל מספר גבוה מאוד של בקשות אזרחות על ידי יהודים מישראל ומכל רחבי העולם. על פי הדיווחים, בשנת 2019 הגיע מספר הבקשות לשיא ועלה על כמות התינוקות שנולדו בפורטוגל באותה השנה. כ-25 אלף בקשות, המהוות כ-80% מכלל הבקשות שהוגשו בשנה זו, הוגשו על ידי ישראלים.

ההליך הפורטוגלי לא מציב בפני המבקש דרישות הנהוגות בהליכי אזרחות אחרים כמו מבחני שפה והיסטוריה או שבועה לדגל ולמלך, כפי שדורש, למשל, חוק האזרחות הספרדי

מדוע האזרחות הפורטוגלית זוכה לפופולריות רבה כל כך?

פורטוגל שייכת למדינות האיחוד האירופאי. למחזיקים בדרכון פורטוגלי, מגיעים יתרונות רבים לרבות:

  • מעבר חופשי ומהיר בין מדינות האיחוד האירופאי.
  • אפשרות למגורים ושהייה במדינות האיחוד האירופאי.
  • אפשרות לקבלת אשרת עבודה בכל רחבי אירופה.
  • כניסה לארה"ב ללא צורך בויזה.
  • הטבות והקלות בפתיחת עסק, השקעות ורכישת נדל"ן ללא צורך בשותפים מקומיים.
  • לימודים מסובסדים או אף בחינם ואפשרות לקבלת מלגות.

מאחורי הביקוש הרב להוצאת אזרחות פורטוגלית (אשר אפשר לומר שאף עולה על הביקוש לאזרחויות אירופאיות אחרות), עומדות שתי סיבות עיקריות נוספות:

כמות רבה של זכאים – קהילת יהודי ספרד ופורטוגל של טרום הגירוש היתה קהילה ענפה ומפוארת. במסגרת הגירוש, נאלצו עשרות אלפי יהודים לעזוב את בתיהם והתמקמו, ברובם, במדינות השוכנות לחופי הים התיכון כגון: לבנון, סוריה, מצרים, לוב, אלג'יר, תוניסיה, מרוקו, טורקיה, יוון ואיטליה. אחרים התיישבו במדינות אירופאיות אחרות כמו הולנד ובולגריה או הרחיקו עד לעיראק, דרום אמריקה ועוד. חלק מהמגורשים הגיעו ישירות לארץ ישראל ואחרים עלו לארץ מאוחר יותר, מאחת המדינות שבהן השתקעו לאחר הגירוש.

הליך פשוט יחסית – לעומת הליכים מקבילים, כדוגמת קבלת אזרחות ספרדית, נחשב ההליך לקבלת דרכון פורטוגלי לקל, מהיר ולא תובעני. מרגע הגשת הבקשה ועד לקבלת הדרכון יימשך ההליך, ברוב המקרים, כשנה עד שנתיים. המבקש אינו צריך לוותר על האזרחות הנוכחית שלו. בנוסף, ההליך הפורטוגלי לא מציב בפני המבקש דרישות הנהוגות בהליכי אזרחות אחרים כמו מבחני שפה והיסטוריה או שבועה לדגל ולמלך, כפי שדורש, למשל, חוק האזרחות הספרדי.

יש לציין כי בחודשים האחרונים הוגשו לפרלמנט הפורטוגלי מספר הצעות חוק הדורשות להחמיר את תנאי הזכאות ולכלול בהם הוכחת זיקה לפורטוגל של היום, אך עד כה כל הצעות החוק הללו ירדו מהפרק, בין היתר בשל לחץ שהפעילה הקהילה היהודית בפורטוגל ובשל התמודדות הממשלה הפורטוגלית עם מגיפת הקורונה. ייתכן כי בעתיד הנושא ישוב לשולחן הדיונים, ולכן מומלץ לכל מי שסבור כי הוא זכאי לאזרחות, לפעול בהקדם לבירור זכאותו ולהגשת הבקשה.

ילדים שייוולדו לאחר קבלת האזרחות ייחשבו אוטומטית לאזרחי פורטוגל. בן/ בת הזוג של המבקש אינם זכאים לאזרחות בעצמם, אך יוכלו להגיש בקשה מתוקף היותם נשואים לאזרח פורטוגלי

מהם תנאי הזכאות?

זכאות לקבלת אזרחות פורטוגלית מותנית בעמידה בקריטריונים הבאים:

  1. המבקש הוא יהודי.
  2. גילו של המבקש הוא 18 ומעלה.
  3. למבקש עבר פלילי נקי.
  4. המבקש מחזיק באישור מטעם הקהילה היהודית בפורטוגל, המעיד על כך שהוא אכן צאצא
    למגורשי ספרד ופורטוגל.

עבור ילדיו, יידרש המבקש להגיש בקשת אזרחות בהליך נפרד. ילדים שייוולדו לאחר קבלת האזרחות ייחשבו אוטומטית לאזרחי פורטוגל. בן/ בת הזוג של המבקש אינם זכאים לאזרחות בעצמם, אך יוכלו להגיש בקשה מתוקף היותם נשואים לאזרח פורטוגלי, בתנאי שהשניים נשואים שלוש שנים לכל הפחות.

חשוב לציין כי נדרשת הבנה של החוק הפורטוגלי והשפה הפורטוגזית לצורך הגשת הבקשה ולכן מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בהליך קבלת האזרחות הפורטוגלית

כיצד מתבצע ההליך?

בתחילה, על המבקש לבדוק אם הוא עומד בתנאי הזכאות. ישנם שמות משפחה רבים העשויים לרמוז על קשר למגורשי ספרד, כגון: אטיאס, אלפר, אלוף, ברוך, חייט, גרסיה, קדוש, מוסרי, פרץ ועוד; במקרים מסוימים, יצטרך המבקש להציג מסמכים רשמיים המוכיחים את הקשר המשפחתי המדובר, כגון: כתובה, תעודת נישואין, תעודת לידה, תעודת עלייה, תמצית רישום ממשרד הפנים וכדומה.

מסמכים אלה, יחד עם אילן יוחסין מפורט ומכתב המסביר את הקשר המשפחתי ואת משמעות המסמכים המצורפים, יוגשו לקהילה היהודית בפורטוגל. לאחר קבלת אישור הקהילה היהודית, תוגש בקשת האזרחות לממשלת פורטוגל. כל המסמכים יוגשו בשפה הפורטוגזית לאחר שנחתמו על ידי נוטריון ואומתו בחותמת אפוסטיל. לאחר אישור הבקשה, יירשם המבקש במרשם האוכלוסין הפורטוגלי ויקבל לרשותו את תעודת הלידה ואת אישור האזרחות.

דרכון פורטוגלי: הדרך הקלה ביותר להיות אזרח האיחוד האירופאי(1)

חשוב לציין כי נדרשת הבנה של החוק הפורטוגלי והשפה הפורטוגזית לצורך הגשת הבקשה ולכן מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בהליך קבלת האזרחות הפורטוגלית. הליווי משפטי, עם כל הידע, הניסיון והמשאבים המגיעים עימו, יסייע הן במילוי פרטי הבקשה במדויק, הן בהתנהלות מול הרשויות והן, במקרה הצורך, בהתחקות אחרי השורשים ובאיתור מסמכים חסרים.

* עו"ד ונוטריון עמיחי זילברברג מתמחה בתחום הוצאת אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי ובעל ניסיון רב בתחום זה

עו"ד ונוטריון עמיחי זילברברג

עו"ד ונוטריון עמיחי זילברברג

משרד עו"ד זילברברג נוסד בשנת 1964 ע"י סבו של עו"ד עמיחי זילברברג יצחק זילברברג ז"ל, ומראשיתו עסק והתמחה בהוצאת דרכון פולני ואזרחות פולנית. כיום עו"ד זילברברג ממשיך את דרכו של סבו, וכמו כן נושא מומחיות נוספת בתחום הנדל"ן ובתחום המשפט המסחרי-אזרחי.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ונוטריון עמיחי זילברברג

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה