zap group mishpati logo

מהם השיקולים החשובים בעת החלטה על גירושין בתקופת הקורונה?

החלטתם להתגרש אך אתם חוששים לעשות זאת כעת בשל המצב הכלכלי והרגשי? הסכם שלום בית במקום גירושין או גירושין בהידברות יסייעו לכם להיפרד בצורה טובה, מהירה וזולה. מדריך

02.12.20
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
מהם השיקולים החשובים בעת החלטה על גירושין בתקופת הקורונה?

מגיפת הקורונה, על הסגרים, מגבלות התנועה, היציאה לחל"ת והעבודה מהבית שהיא מביאה עימה, כופה על בני המשפחה לשהות זמן רב ביחד בתוך המרחב המצומצם של הבית. מצב חדש ולא מוכר זה יכול להיטיב עם משפחות רבות, אך הוא יכול גם להדגיש ולהבליט מתחים שקיימים בין בני הזוג, להגביר כעסים ומתיחויות בין כל בני המשפחה ולעורר מחשבות גלויות על גירושין.

זוגות רבים מבינים כעת כי הנזק הרגשי שנגרם להם ולילדיהם כתוצאה ממתחים וכעסים אלה, שרק הולכים וגוברים בשל השהות המשותפת בבית ביחד ולזמן ממושך, עולה על התועלת של הישארות יחד בתא משפחתי אחד וכי עדיף "להפריד כוחות" לטובת כולם.

גם בתקופת משבר כמו מגיפת הקורונה ניתן להיפרד בצורה טובה, שתשמור על טובת הילדים ובאופן שיתחשב במצב הכלכלי הנוכחי והעתידי של ההורים

האם לא כדאי לחכות עם הגירושין עד אחרי שתיגמר המגיפה?

בקרב לא מעט ממי שכבר גמלה בליבם ההחלטה להתגרש עולה השאלה: האם כעת הוא הזמן המתאים לפתיחה בהליך גירושין? החששות והלבטים ברורים, שכן לגירושין השלכות רגשיות וכלכליות משמעותיות, שיש צורך להתמודד עימן יחד עם ההתמודדות הרגשית והכלכלית הלא פשוטה גם כך של מגיפת הקורונה.

יחד עם זאת, להימנעות מגירושין יש מחירים רגשיים וכלכליים גבוהים לא פחות. בכתבה זו נצביע על כמה מהם ונציע שתי אפשרויות כיצד גם בתקופת משבר כמו מגיפת הקורונה ניתן להיפרד בצורה טובה, שתשמור על טובת הילדים ובאופן שיתחשב במצב הכלכלי הנוכחי והעתידי של ההורים.

העול הכלכלי במקרה של גירושין עלול לגרום לאחד מבני הזוג לחזור לגור אצל הוריו - צעד שעלול לסכן את ההורים המבוגרים מחשש להדבקה ובנוסף להרחיק את הילדים מההורה שאינו משמורן

מהם הלבטים הכלכליים של מי שמבקשים להתגרש בתקופת הקורונה?

בפן הכלכלי, ההפרדה לשני משקי בית ופרנסת הילדים, בתקופה שהיא גם כך תקופת משבר כלכלי, היא עול כבד. כאשר אחד ההורים או שניהם נמצאים בחל"ת, או איבדו לגמרי את מקור פרנסתם, היכולת לכלכל את משק הבית והילדים פוחתת, ובעת ההפרדה לשני משקי בית, היא פוחתת אף יותר. במיוחד אמורים הדברים במקרים שבהם יש פערים כלכליים בין ההורים, והאם צריכה להסתמך על דמי המזונות שישלם האב.

אך לגירושין בתקופה של משבר כלכלי יכולה להיות גם השפעה גדולה יותר על התא המשפחתי. העול הכלכלי עלול להוביל את אחד מבני הזוג או שניהם לחזור ולגור אצל ההורים לאחר הפרידה. צעד זה עלול לסכן את ההורים המבוגרים, בשל החשש להדבקה, ובנוסף, להרחיק את הילדים מההורה שאינו משמורן בתקופות שבהן יש קושי לעבור בין ישובים. למשרדנו אף הגיע סיפור מקרה של אם שחזרה עם ילדיה לגור אצל הוריה ברוסיה, בעוד האב נשאר בישראל ואינו יודע מתי יתחדשו הטיסות והוא יוכל לחזור ולראותם. 

מכאן, שהחשש של שני ההורים כי יכולתם להחזיק ולכלכל את עצמם ואת ילדיהם, שגם כך פחתה בשל המשבר הכלכלי, תיפגע עוד יותר עם ההפרדה לשני משקי בית גובר, וכך גם החשש שהם יופרדו מילדיהם לתקופות ארוכות. חששות אלה הם גורם מרתיע לפתיחה בהליך גירושין.

לשהות הממושכת עם כל המשפחה בבית יכולה להיות השפעה טובה על כל אחד מחבריה. ההורים מבלים יותר עם הילדים, מכירים את המשפחה ומתמודדים עם סוגיות משפחתיות שנמנעו מהם בעבר

מהם הלבטים הרגשיים של מי שמבקשים להתגרש בעת הקורונה?

תהליך הגירושין מביא עימו התמודדות רגשית קשה גם בתקופות שגרה. הוא מעורר תחושות של כישלון, תסכול, צער ועצב על פירוק המשפחה. הוא עלול גם להחריף את המאבק בין בני הזוג וליצור כעסים נוספים וקרעים רגשיים שיהיה קשה לאחות בעתיד. בתקופה רגשית ומתוחה גם כך כמו תקופת הקורונה, החשש הוא שהקשיים הרגשיים רק יוחמרו.

יתרה מכך, לשהות הממושכת עם כל המשפחה בבית יכולה להיות השפעה טובה על כל אחד מחבריה. ההורים מבלים יותר עם הילדים, מכירים את המשפחה ומתמודדים עם סוגיות משפחתיות שנמנעו מהם בעבר. גם חלוקת האחריות בבית ועול הפרנסה משתנים ונחלקים בצורה מאוזנת יותר.

כך, גם למי שהיו כוונות להיפרד עוד לפני הקורונה, התקופה הנוכחית עשויה להזכיר מה הם עלולים להפסיד אם ייפרדו. הקשר עם הילדים, שהתחזק פתאום עשרות מונים עלול להתרופף, והם לא יחלקו יחד עוד את האחריות על הפרנסה ועל משק הבית. לבסוף, קיים החשש להישאר לבד בתקופה שבה קשה מאוד למצוא זוגיות חדשה. כל אלה עשויים להביא זוגות להימנע מלפתוח בהליך גירושין.

"שלום בית" הוא הסכם המאפשר לבני הזוג "לשים על השולחן" את ההתלבטויות, בעודם דוחים את הגירושין וממשיכים לחיות ביחד, כשהם יודעים שההסכם יהווה בסיס להסכם הגירושין באם יחליטו להיפרד

מהן ההשלכות של הימנעות מגירושין?

למרות כל הלבטים והחששות המוצדקים, חשוב לזכור שהמחיר של הימנעות מפרידה ודחייתה למועד מאוחר יותר עלול להיות כבד הרבה יותר ממחיר הפרידה. המתחים והכעסים רק יוחמרו ויתגברו בשל השהות הממושכת יחד, ואלה יזיקו לא רק ליכולת לנהל הליך גירושין טוב ורגוע, אלא בסופו של דבר לפגוע בקשר עם הילדים, שלכאורה עומד במוקד ההתלבטויות הרגשיות.

הליך של "גירושין בהידברות" הוא הליך מהיר, מועיל לכל הצדדים ומסייע לערוך הסכם שמתחשב במצב הכלכלי הנוכחי של בני הזוג

מהן שתי האפשרויות המרכזיות לניהול הליך גירושין זול ומהיר בתקופת המשבר הכלכלי?

האפשרות הראשונה היא ליצור הסכם "שלום בית במקום גירושין". הסכם כזה מאפשר לבני הזוג "לשים על השולחן" את ההתלבטויות, בעודם דוחים את הגירושין וממשיכים לחיות ביחד, כשהם יודעים שההסכם יהווה בסיס להסכם הגירושין, במידה שיחליטו על כך בהמשך.

אפשרות זו נותנת שקט רגשי וכלכלי ומאפשרת לשמור על שלום בית עד תום המשבר הבריאותי והכלכלי. בזמן הזה, הקשר עם הילדים נשמר, וההוצאות הכספיות שנדרשות לטובת הליך משפטי נחסכות. כמו כן, ניתן לבני הזוג זמן לבדוק אם המחלוקות והמתחים ביניהם קשורים במצב הנוכחי וניתן להתגבר עליהם, או שהם מעדיפים להיפרד.   

האפשרות השנייה היא הליך של "גירושין בהידברות". הליך זה הוא מהיר, מועיל לכל הצדדים ומסייע לערוך הסכם שמתחשב במצב הכלכלי הנוכחי של בני הזוג, כמו גם הפגיעה האפשרית בכושר ההשתכרות העתידי.

עבודתו של עורך הדין יכולה לבוא ממקום תומך ומכיל, ולסייע בהליך גירושין באופן שאינו הופך אותו למאבק כואב, אלא כזה הנותן מענה לצרכים של שני בני הזוג בצורה חכמה ולא יקרה

חוששים מעלויות הליך הגירושין? תוכלו לקצץ את העלויות בשני שלישים

לרוב, כאשר אדם פונה לעורך דין בבקשה שייצג אותו בהליך גירושין, עורך הדין רואה בו בעיקר פוטנציאל לרווח כספי. כל רכיבי הגירושין – גובה מזונות הילדים ומזונות האישה, כמו גם המשמורת וחלוקת רכוש – ישפיעו על גובה שכר הטרחה של עורך הדין בכל תיק, והוא ינסה לשכנע אתכם להיאבק על כל אחד מהם בבית המשפט.

אך זה לא חייב להיות כך. עבודתו של עורך הדין יכולה לבוא ממקום תומך ומכיל, ולסייע בהליך גירושין באופן שאינו הופך אותו למאבק כואב, אלא כזה הנותן מענה לצרכים של שני בני הזוג בצורה חכמה ולא יקרה. במקרים כאלה, כאשר מטרתו של עורך הדין היא להגיע להסכם גירושין ולא לעורר מלחמת גירושין משפטית, הוצאות הטרחה יורדות לשליש, כיוון שהרבה מהסוגיות שנהוג להיאבק עליהן בהליכים משפטיים נפתרות בהסכם.

מהם השיקולים החשובים בעת החלטה על גירושין בתקופת הקורונה?(1)

לסיכום, אם הגעתם למסקנה שעדיפה פרידה על פני הישארות יחד, ניתן לעשות את הפרידה בצורה טובה ומהירה, שתסייע לשני בני הזוג והילדים לצאת לדרך חדשה ולהתמודד בצורה טובה יותר לא רק עם הגירושין אלא גם עם הקורונה וההשלכות הרגשיות והכלכליות שלה. 

* עו"ד אורטל שמואל מתמחה בדיני משפחה, עריכת הסכמי שלום בית לחלופין גירושין וניהול הליכי גירושין בהידברות 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים