zap group mishpati logo

שבעה כללי "עשה ואל תעשה" בעת חקירה במשטרה

מה לעשות לאחר קבלת זימון לחקירה, כיצד להתכונן אליה ומהם כללי "עשה ואל תעשה" במהלך חקירה משטרתית. מדריך

מאת: עו"ד רון הינדי, עו"ד עופר קליין
17.12.20
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
שבעה כללי "עשה ואל תעשה" בעת חקירה במשטרה

הזמנה לחקירה במשטרה, או לכל רשות אחרת כגון רשות המסים, המשרד להגנת הסביבה, הרשות להגנת הצרכן ואחרות, גורמת ללא מעט אנשים לעשות טעויות שונות שעלולות לסבך אותם בהמשך. בכתבה זו נצביע על מספר טעויות מרכזיות ונציע שבעה כללי זהב שכל אדם המוזמן לחקירה חשוב שיידע.

כל מה שייאמר על ידכם יתועד על ידי החוקרים ויוכל לשמש כנגדכם בהמשך, אפילו אם נאמר לכם שאתם לא אשמים ושהשיחה היא שיחה לא רשמית

כלל 1: זיכרו כי החוקרים אינם חברים שלכם

כדאי להימנע משיחות מיותרות עם החוקרים, כולל שיחות חולין במסדרון או בנסיעה אל תחנת המשטרה או ממנה. כל מה שייאמר על ידכם יתועד על ידי החוקרים ויוכל לשמש כנגדכם בהמשך, אפילו אם נאמר לכם שאתם לא אשמים ושהשיחה היא שיחה לא רשמית. שיחות בלתי פורמליות כאלה משמשות לא אחת כטקטיקת חקירה לא רשמית.

החוקרים ינסו לדובב אתכם ככל שיוכלו וכל מילה מיותרת בחקירה עלולה לגרום לבעיה בעתיד

כלל 2: ענו לשאלות החוקרים בצורה ממוקדת והימנעו ממסירת מידע מיותר

במהלך החקירה מומלץ לענות לשאלות החוקרים בצורה ממוקדת מבלי להוסיף אינפורמציה נוספת שלא נשאלתם עליה. החוקרים ינסו לדובב אתכם ככל שיוכלו וכל מילה מיותרת בחקירה עלולה לגרום לבעיה בעתיד. לכן, נסו לא לענות על שאלות פתוחות או להסביר מה היה בזמן האירוע שאתם נחקרים לגביו.  זיכרו כי כל מה שתאמרו או תפלטו בפני החוקרים בשל הלחץ או הרצון לרצות אותם, יכול להתפרש על ידם אחרת ממה שהתכוונתם ועלולה להפליל אתכם בעבירות שונות.

מידה שהוזמנתם לחקירה כחשודים, החוקרים חייבים להזהיר אתכם לגבי כך, לציין זאת במפורש ולומר לכם באופן ברור מהם החשדות הספציפיים כלפיכם

כלל 3: זכותכם לדרוש הבהרות מהחוקרים

כאשר אתם נשאלים שאלות עמומות או לא ברורות, זכותכם לברר במדויק מה רוצים מכם החוקרים ולאן הם חותרים בשאלותיהם. כל אשר תאמרו ירשם ויתועד, ולכן במידה שלא הבנתם את השאלה או שנשאלתם על כך שראו אתכם במקום מסוים, ענו בשאלה. לדוגמה: אני לא מבין את השאלה? מדוע אתה שואל אותי? אם ראו אותי, תראה לי תמונה? מי ראה אותי? איפה בדיוק ראו אותי? מה עשיתי שהוא לא בסדר? מתי עשיתי את מה שאתה שואל? יש לך ראיות נגדי, אז תראה לי?

יתרה מכך, במידה שהוזמנתם לחקירה כחשודים (חקירה תחת אזהרה), החוקרים חייבים להזהיר אתכם לגבי כך, לציין זאת במפורש ולומר לכם באופן ברור מהם החשדות הספציפיים ביחס לאירוע או לאירועים שבהם אתם חשודים.

אל תפחדו אם החוקרים אומרים לכם כי השתיקה שלכם מחזקת את הראיות נגדכם. זיכרו שיש תשובות שעוזרות לחזק את הראיות נגדכם ו/או לסבך אתכם הרבה יותר

כלל 4: יש לכם זכות להתייעצות עם עורך דין, לשמור על זכות השתיקה ולהיחקר בשפת האם - אל תוותרו עליהן

אם זומנתם לחקירה, גשו לפני כן לייעוץ משפטי אצל עורך דין המתמחה בדין הפלילי על מנת שיכין אתכם לחקירה. אך אם הובאתם לחקירה בצורה ישירה וללא התראה מוקדמת, עימדו על זכותכם לשוחח עם עורך דין ולקבל ממנו ייעוץ לפני תחילת החקירה.

לחשודים עומדת, בנוסף לכך, גם זכות השתיקה. אל תהססו להשתמש בה במידת הצורך, כדי להימנע מהפללה עצמית. אל תפחדו אם החוקרים אומרים לכם כי השתיקה שלכם מחזקת את הראיות נגדכם. זיכרו שיש תשובות שעוזרות לחזק את הראיות נגדכם ו/או לסבך אתכם הרבה יותר מאשר אם תשמרו על זכות השתיקה. לעתים, זה יהיה ההבדל בין סיום הסיפור בחקירה עצמה לבין הפיכתה לכתב אישום והגשתו לבית המשפט.

זכותכם היא שהחקירה לא תתחיל לפני שקיבלתם ייעוץ משפטי מלא. עימדו על זכותכם להיוועצות עם עורך הדין

כלל 5: אל תיכנעו ללחצי החוקרים וחכו עד שעורך הדין יגיע לתחנה

ברוב המקרים עורך הדין יגיע ישירות למתקן החקירה על מנת ללוות אתכם בהליך החקירה, לייעץ לכם לקראתו ובמידת הצורך גם במהלכו. לעתים לוקח לעורך הדין זמן רב להגיע, והחוקרים ינסו לשכנע אתכם לוותר על זכות הייעוץ המשפטי כדי לסיים עם הכל מהר יותר. אל תתפתו לכך, אפילו אם אינכם חשודים בדבר. זכותכם היא שהחקירה לא תתחיל לפני שקיבלתם ייעוץ משפטי מלא. נסו לברר את החשד הספציפי והמדויק נגדכם ו/או מדוע הביאו אתכם לחקירה ועימדו על זכותכם להיוועצות עם עורך הדין. הדברים אמורים גם בזכותכם להיחקר בשפת האם שלכם – עימדו על זכות זו וחכו להגעת המתרגם, ייקח כמה זמן שייקח.

יש לוודא ולדרוש שתשובותיכם בחקירה יירשמו מילה במילה ולא כתקציר או בניסוח מחדש על ידי החוקר

כלל 6: עמדו על כך שתשובותיכם יירשמו במלואן

בתום החקירה וגם במהלכה יש לוודא ולדרוש שתשובותיכם יירשמו מילה במילה ולא כתקציר או בניסוח מחדש על ידי החוקר. במידה שלא תינתן לכם האפשרות לוודא שכל מה שנאמר על ידכם נרשם במדויק, זכותכם לסרב לחתום על טופס ההודעה הכתובה או להוסיף לו הערות בכתב ידכם.

החוקרים עשויים להגיד לכם שראו אתכם באזור האירוע, או שזיהו אתכם במסדר זיהוי, מבלי להראות לכם מסמך או עדות כלשהי לכך וזאת על מנת להפעיל עליכם לחץ

כלל 7: קבלו ייעוץ משפטי לפני החקירה והתכוננו לתרגילי חקירה שונים

יש תרגילי חקירה שונים, שהידוע מכולם הוא "השוטר הרע והשוטר הטוב". אולם, קיימים עוד תרגילים רבים, כמו לדוגמה: חוקרים שיגידו לכם שראו אתכם באזור האירוע, או שזיהו אתכם במסדר זיהוי, מבלי להראות לכם מסמך או עדות כלשהי לכך וזאת על מנת להפעיל עליכם לחץ. 

ייתכן גם שיאיימו עליכם במעצר אם לא תענו על שאלות מסוימות או לא תשתפו פעולה עם החקירה. זיכרו: תמיד עדיף מעצר של כמה ימים, למרות הקושי בכך, מאשר שתורשעו במשפט וייגזר עליכם עונש.

לסיכום, פגישת ייעוץ עם עורך דין המתמחה בדין הפלילי וחקירות במשטרה תכין אתכם לחקירה, לתרגילי החקירה השונים ולשאר הזכויות שלכם בעת החקירה.

משרד עורכי דין הינדי-קליין, מתמחים במשפט פלילי ובייצוג בהליכים השונים שלו. שני השותפים, אשר שירתו עשרות שנים רבות במשטרת ישראל, יכולים לתת לכם מענה ממצה, יעיל וטיפים נוספים כהכנה לחקירה במשטרה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה